Jump to content

Energidryck utan socker, går den?


toorop
 Share

Recommended Posts

Dricker för tillfälligt energidryck. som innehåller enligt burken 

 

20 kaloier per 100 ml 

kolhydrater 0

socker 0

fett 0

vitaminer b5 b6b12 olika mg. finns.'

2500 mg BCAA

 

Inget light eller dylikt utan det är fri från socker, denna går jag inte upp i vikt av. 

Det är dock koffein i denna. 

 

Anledningen att jag dricker den är för att jag tappar sötsuget kraftigt samtidigt tappar aptiten, vilket är viktigast. 

 

Är det okej i lchf schema att dricka denna? om inte berätta varför. 

kan direkt säga att slutar jag med burkarna så går jag å små äter hela tiden samt blir extremt söt sugen. 

Link to comment
Share on other sites

Om det  är  20  kalorier  vad  kommer  dom  från??? Enligt  innehåll inga?  Du märkte  oxå  Jala?  Mystiskt

 

Om  du  tänker  att småäta  om  du  inte  intar  drycken då måste  du  gå till botten  med  det!  Varför ?  Hungrig?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om du tränar kan det eventuellt vara något att dricka ... det är aminosyrorna som ger energin (kalorierna)...sen så innehåller det sötningsmedel, men om det inte triggar ett sockerberoende kan det väl vara OK, jag är dock ganska skeptisk mot sukralos.

 

Jag skulle inte rekommendera att dricka det dagligen....

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Anledningen att jag dricker den är för att jag tappar sötsuget kraftigt samtidigt tappar aptiten, vilket är viktigast. 

 

Är det okej i lchf schema att dricka denna? om inte berätta varför. 

kan direkt säga att slutar jag med burkarna så går jag å små äter hela tiden samt blir extremt söt sugen. 

 

Varför äter du inte riktig mat istället? Kött, fisk, ägg, grönsaker och smör, mycket smör.

Både nyttigare och godare. Kan vara billigare i längden oxå.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Toorop, har du provat L-glutamin (finns på välsorterad hälsokost) mot sockersuget? Sen skulle jag, om jag var du, ta en titt på när suget kommer och försöka identifiera faktorer som påverkar typ hunger, stress, något du har ätit eller liknande. Fett i form av smör eller kokosolja är det som är bäst att dämpa aptiten i längden. Fett är självreglerande i form av att du blir illamående om du äter för mycket. Att trycka in energidryck är ingen lyckad idé att hålla på med i längre perioder, inte L-glutamin heller. Dessa bör användas i perioder. Eftersom du ställer frågan här hoppas jag att du redan är inne på att kapa kolhydraterna. Det är en väldigt dålig idé att lägga ihop mycket fett med mycket kolhydrater om du vill få ner aptiten, speciellt om kolhydraterna dessutom är av de snabbare slaget. Ett exempel är t ex ett vanligt rostat bröd med mycket smör på....

 

Om du följer våra tips och ändå inte märker någon skillnad bör du söka hjälp av någon kostrådgivare som kan gå igenom med dig vad som kan ligga bakom.

Link to comment
Share on other sites

Det är en väldigt dålig idé att lägga ihop mycket fett med mycket kolhydrater om du vill få ner aptiten, speciellt om kolhydraterna dessutom är av de snabbare slaget. Ett exempel är t ex ett vanligt rostat bröd med mycket smör på....

Sorry för off topic, men: Bästa är att utesluta bröd och andra snabba kolhydrater. Men om man "envisas" med att äta det (t ex barn, eller personer bortom "kontroll"), så är det väl mycket bättre att äta en skiva packad med smör, än flera med ett flortunt lager?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

tjenare, många svar.  jag dricker ju givetvis inte dom där varje dag utan max 3 gånger i veckan när jag tränar för att få "boost"

Äter gör jag också, jag har problem med tarmarna och misstänker IBS så därför går jag på lchf nu. Mår mycket mycket bättre, aldrig uppsvullen. 

 

Anledningen till att jag trycker i mig dom är att jag är ganska trött konstant. 

suget kommer sena kvällar. Det 'r då jag springer i skafferiet. Aldrig på dagen. 

Äter helt okej 3 måltider om dagen. Frukost brukar vara ägg och bacon. 

med grönsaker. 

Link to comment
Share on other sites

Testa gärna att registrera det du äter i t ex kostbevakningen.se. Då ser du hur du vad du faktiskt äter och kan kontrollera att du äter tillräckligt mycket, så ditt sötsug inte beror på att du egentligen är hungrig. 

 

Sug kan ha en känslomässig bakgrund, dvs att man äter pga behov av tröst eller för att man har tråkigt. Det kan även finnas ett biokemiskt beroende i botten. Bitten Jonsson har skrivit en bok om det "Sockerbomben i din hjärna" och LCHF-ingenjören bloggar om det.

En del kan ha problem med att känna riktiga hunger- och mättnadskänslor. Martinas.nu bloggar om en metod för att återställa leptinkänsligheten.  http://martinajohansson.se/ar-du-leptinresistent-aterstall-leptinkansligheten/

Link to comment
Share on other sites

tjenare, många svar.  jag dricker ju givetvis inte dom där varje dag utan max 3 gånger i veckan när jag tränar för att få "boost"

Äter gör jag också, jag har problem med tarmarna och misstänker IBS så därför går jag på lchf nu. Mår mycket mycket bättre, aldrig uppsvullen. 

 

Anledningen till att jag trycker i mig dom är att jag är ganska trött konstant. 

suget kommer sena kvällar. Det 'r då jag springer i skafferiet. Aldrig på dagen. 

Äter helt okej 3 måltider om dagen. Frukost brukar vara ägg och bacon. 

med grönsaker. 

Man skulle ju kunna tänka att om du är trött en sen kväll, att helt enkelt bara gå och lägga dig. Hoppa över drycken och göra något åt tröttheten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...