EvaWe Posted December 10, 2015 Share Posted December 10, 2015 Nu har jag ätit LCHF under en vecka, biverkningar och omställningsbesvär har jag förstått att man kan få. Min värkproblematik i leder och muskler har blivit värre, kan man tolka det som omställningsbesvär? Går det över så småningom? Vill ju så gärna fortsätta med LCHF för min diabetes och övervikt. Tacksam för synpunkter och erfarenheter om detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 10, 2015 Share Posted December 10, 2015 Troligtvis omställningsbesvär. 1 vecka är ingen tid och du måste vara väldigt konsekvent och undvika all frukt och bröd samt vegetabiliska oljor. Var inte rädd för fett såsom smör och kokosolja. Har du tur så får du svar från fler som haft ledvärk och kan komma med synpunkter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted December 10, 2015 Share Posted December 10, 2015 Vad har du ökat/lagt till i kosten för att öka andelen fett? Det är nog inte så enkelt som att bara ösa på med vilket fett som helst, men det är ändå ganska enkelt - http://karlhulten.se/sa-undviker-du-de-inflammationsskapande-fetterna/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nisse Posted December 10, 2015 Share Posted December 10, 2015 LCHF under en veckan är ingenting och så snabbt ser du ej effekten, troligen har du ett socker / mjöl / margarinblandningar beroende i botten och då kommer närmaste tiden handla om en "avgiftning" för att bli fri gamla synder men resultaten kommer var så säker. Glöm nu inte att tillföra naturligt fett i form av ex smör, kokosolja när kolhydraterna minskas/försvinner. En par nollkolhydrats dagar varje vecka kan göra susen för att snabba upp processen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted December 10, 2015 Share Posted December 10, 2015 Hej Eva. Som du hade jag gått med värk i många år när jag började med LCHF för snart 7 år sen. Det tog bara några dagar tills jag blev piggare och fick mindre värk, men det var först efter ett halvår senare, när jag slutade helt med gluten som den största hälsovinsten kom. Sånt eländigt väder som vi haft senaste veckan är förödande för oss som har värk i leder... Här kan du läsa mer om mina hälsoförbättringar i en artikel i Hemmets Journal från i våras: http://www.hemmetsjournal.se/Medicin/Medicin-och-halsa/Varken-forsvann-nar-jag-slutade-ata-gluten/ Lycka till./ Birgitta PS. Läs gärna mer på min blogg, där har jag skrivit mycket om hur jag äter fr att må så bra som jag gör idag https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/ 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EvaWe Posted December 10, 2015 Author Share Posted December 10, 2015 Jag använder bara riktigt smör, inga oljor eller margariner, umdviker gluten. Ska läsa på länkarna och lära mig mer, tack för era svar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted December 10, 2015 Share Posted December 10, 2015 Tänk på nötter och fröer också, de innehåller mycket omega 6 i förhållande till omega 3, och dessutom har kroppen svårt att ta till sig vegetabilisk omega 3 - så fettbalansen kroppen "ser" blir ännu skevare än vad enkla näringstabeller säger. Tänk också på att "naturuppfödda" animalier har bättre balans mellan omega 3 och 6, så de är att föredra framför storindustrianimalier. All detta berörs nog i artikeln jag länkade till. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted December 10, 2015 Share Posted December 10, 2015 "Undviker gluten" räcker inte. Bort med det helt och hållet. Sen behöver tarmen läka. Varje gång du äter gluten igen sabbar du läkningen. När tarmen är läkt kommer resten av kropen att läka också. Men ge det lite mer tid. 3-6 månader. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EvaWe Posted December 10, 2015 Author Share Posted December 10, 2015 Tänk på nötter och fröer också, de innehåller mycket omega 6 i förhållande till omega 3, och dessutom har kroppen svårt att ta till sig vegetabilisk omega 3 - så fettbalansen kroppen "ser" blir ännu skevare än vad enkla näringstabeller säger. Tänk också på att "naturuppfödda" animalier har bättre balans mellan omega 3 och 6, så de är att föredra framför storindustrianimalier. All detta berörs nog i artikeln jag länkade till.Hej, har just läst länken, den var bra och jag tar till mig av era kunskaper, tackar 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EvaWe Posted December 10, 2015 Author Share Posted December 10, 2015 "Undviker gluten" räcker inte. Bort med det helt och hållet. Sen behöver tarmen läka. Varje gång du äter gluten igen sabbar du läkningen. När tarmen är läkt kommer resten av kropen att läka också. Men ge det lite mer tid. 3-6 månader.Hej, förlåt min otydlighet, det jag menade var att jag inte äter gluten alls. Studerar innehållsförteckningar och lagar mat från grunden. Tack för info om tarmhälsan, har under 25 års tid lidit av tarmsjukdom./Eva 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 10, 2015 Share Posted December 10, 2015 Tror nog också att det kan vara avgiftningsproblem. Vad äter du för mediciner? Har läkarna prackat på dej statiner (inte ovanligt för diabetiker) är just muskelvärk en vanlig biverkning 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EvaWe Posted December 10, 2015 Author Share Posted December 10, 2015 Tror nog också att det kan vara avgiftningsproblem. Vad äter du för mediciner? Har läkarna prackat på dej statiner (inte ovanligt för diabetiker) är just muskelvärk en vanlig biverkningMin läkare försöker ge mig alla möjliga mediciner, men jag vägrar!Tror att mycket kan kroppen åtgärda själv om den får en chans med bra föda. Tack för tipset 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted December 10, 2015 Share Posted December 10, 2015 Värk i muskler - kan då vara värt att prova tillskott av magnesium (formerna som slutar på -at sägs tas upp bäst, om jag minns rätt), och att vara generös med salt. Använder själv oraffinerat havssalt utan klumpförebyggande medel. Vissa kan få värk av linfrö, nån cyanidform som kan ställa till det. Klumpförebyggande medel i salt har också nån aspekt med cyanid om jag minns rätt, men jag har inte hört om nån som fått känningar av värk av det, men många bäckar små tillsammans kanske kan leda ditåt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted December 10, 2015 Share Posted December 10, 2015 Nu har jag ätit LCHF under en vecka, biverkningar och omställningsbesvär har jag förstått att man kan få. Min värkproblematik i leder och muskler har blivit värre, kan man tolka det som omställningsbesvär? Går det över så småningom? Vill ju så gärna fortsätta med LCHF för min diabetes och övervikt. Tacksam för synpunkter och erfarenheter om detta. Ja, det tar tid, och låt det ta tid. Det är troligen omställningsbesvär du har. Att inte stressa är viktigt. Ledvärken blir bättre långsamt. Jag vet av erfarenhet. Om du undviker gluten, socker och mejerier har du kommit långt, men förbättringarna tar tid. Magen blir bättre snabbt, humöret/piggheten och troligen också blodsockret medan ledproblemen kan ta tid. Njut av att äta god, mättande mat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted December 10, 2015 Share Posted December 10, 2015 Jag har inte läst alla svar du fått men det är lite så som gamla sjukdomar blir som nya när man börjar med utsöndring. Håll ut min atros är nästan obefintlig migränen borta och bra blodsocker. I början hade jag djävulsk värk men det blev bättre efter ett par veckor. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EvaWe Posted December 10, 2015 Author Share Posted December 10, 2015 Jag har inte läst alla svar du fått men det är lite så som gamla sjukdomar blir som nya när man börjar med utsöndring. Håll ut min atros är nästan obefintlig migränen borta och bra blodsocker. I början hade jag djävulsk värk men det blev bättre efter ett par veckor.Tack för uppmuntrande ord, hoppas att jag får samma goda förändringar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted December 10, 2015 Share Posted December 10, 2015 Tror också på övergångsbesvär, hoppas de försvinner snart. Jag är en reumatiker som äter LCHF, kände plötsligt effekt efter 3 veckor och efter det försvann mer och mer av mina symtom. Efter 6 månader var all smärta borta och jag håller mig fortfarande efter 7 år symtomfri vilket ju självklart är underbart Om jag slarvar och får i mig något av gluten, socker eller framför allt potatis. Jag märker stor skillnad på om jag inte äter kokosfett, äter 4-5 msk per dag, det kanske vore något för dig, ta det bara lugnt i början, magen kan reagera negativt på kokosfettet Lycka till i ditt fortsatta ätande 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EvaWe Posted December 10, 2015 Author Share Posted December 10, 2015 Tror också på övergångsbesvär, hoppas de försvinner snart. Jag är en reumatiker som äter LCHF, kände plötsligt effekt efter 3 veckor och efter det försvann mer och mer av mina symtom. Efter 6 månader var all smärta borta och jag håller mig fortfarande efter 7 år symtomfri vilket ju självklart är underbart Om jag slarvar och får i mig något av gluten, socker eller framför allt potatis. Jag märker stor skillnad på om jag inte äter kokosfett, äter 4-5 msk per dag, det kanske vore något för dig, ta det bara lugnt i början, magen kan reagera negativt på kokosfettet Lycka till i ditt fortsatta ätande Tack snälla,jag är reumatiker och hoppas på bättring. Vore underbart att få äta sig friskare än att börja med cellgifter igen. Må väl 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts