Syster Posted December 10, 2015 Share Posted December 10, 2015 I Medicinsk Access publiceras nu en artikel om en studie som visar på att mammor med PCOS oftare får barn som utvecklar Autism. Man ser att höga halter av vissa hormoner hos mamman är orsak till detta. http://medicinskaccess.se/wordpress/2015/12/08/koppling-mellan-konshormoner-hos-mamman-och-autism-hos-barnet/ Då tänker jag som så, att tänk om det är höga blodsockervärden och insulinnivåer hos mamman som också kan vara inblandat i den högre risken för Autism hos barnet. Eftersom PCOS oftast är förenligt med insulinresistens. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted December 10, 2015 Share Posted December 10, 2015 Väldigt intressant tanke, syster! Man börjar undra hur många av människosläktets "moderna" sjukdomssymtom som kan härledas till samma problematik. Tror listan kan bli förfärande lång... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted December 10, 2015 Share Posted December 10, 2015 Hm, intressant. Jag funderar vidare om det kan vara så att de med PCOS som inte tar D-vitamintillskott också blir mer känsliga effekterna av D-vitaminbrist. Det verkar ju också ha ett finger med i spelet när det gäller Autism. D-vitamin medverkar i immunförsvaret. Eftersom insulin är inflammationsdrivande så kanske D-vitaminet motverkar effekterna om du har tillräckliga mängder, vilket ganska få har här i norr. De flesta som lider av PCOS har progesteronbrist och är i obalans gentemot östrogenet men även testosteron som jag har förstått det. Det står också i artikeln a "I den här epidemiologiska studien undersöktes inte mekanismerna som kan förklara sambandet mellan mammornas PCOS och AST hos barnen. Förutom ökad exponering för androgena hormoner är det möjligt att genetiska faktorer som är gemensamma för de båda syndromen, eller andra ämnesomsättningsrelaterade problem som är vanliga vid PCOS, delvis kan förklara kopplingen. Det behövs ytterligare studier för att undersöka och upprepa fyndet." . Det gör det ju ännu viktigare att försöka få hormonerna för de drabbade i balans innan en de försöker bli gravida. Fasta i den form som fungerar är vad som gjort susen för en av mina klienter som verkar börja få ordning på menscykeln efter att ha kört LCHF utan någon större skillnad i graden på PMS-besvären. Jag rekommenderade då att komplettera med periodisk fasta med så lång nattfasta som möjligt och sedan äta sig ordentligt mätt på två måltider om dagen och inga mellanmål utom möjligen lite kaffe/te med kokosolja i. Nu äntligen har det börjat ge med sig och nu har hon endast marginella känningar innan mens som nu är mer regelbunden. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts