Annna Posted December 10, 2015 Share Posted December 10, 2015 Tidigare har jag gett mina pojkar (4 & 6 år) äggröra till frukost. Men så en dag satte de sig på tvären och ville absolut inte ha det mer. De ville ha gröt! Pust! Jag har emellanåt (motvilligt) gett dem havregrynsgröt förut, men det mättar så dåligt - de kan äta hur många portioner som helst och ändå inte bli mätta... Nu har jag pimpat gröten, och allt känns så mycket bättre. De äter och är glada, och de blir mätta på en, eller ibland två, portioner. Men eftersom gröten äts varje dag skulle jag vilja ha feedback; tycker ni det här räknas som en bra frukost för två friska pojkar? 1,5 dl havregryn 2,5 dl vatten 3 ägg äppelbitar (förvarar dem i frysen, och blandar i gröten, istället för att servera med mos/sylt etc) ca 30 g (?) smör Därtill röd mjölk. Kan tillägga att det faktiskt blir väldigt gott =) 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 10, 2015 Share Posted December 10, 2015 Jag tycker att det ser bra ut till två friska barn, som kanske rör på sig en hel del? Själv så brukade jag, när barnen var mindre och ville äta gröt, koka den på hälften vatten och hälften grädde, plus lite smör på det. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted December 10, 2015 Share Posted December 10, 2015 Så gjorde min pappa med sin gröt han hade diabetes typ2 sedan han var 50 han blev 92 med bra värden tills han hamnade på hemmet 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bowman78 Posted December 11, 2015 Share Posted December 11, 2015 Så här gör jag. Blir precis som mannagröt. Lchf gröt en portion Du behöver: 2 ägg 1 dl grädde 1 msk kokosnötsmjöl 30 gram smör 2 krm kanel 1 krm vaniljpulver grädde till servering. Vispa äggen och grädden ordentligt. Vispa ner kokosnötsmjölet och tillsätt vaniljpulvret och kanelen. Smält smöret i en kastrull och rör ner smeten. Rör i smeten tills den tjocknar som en gröt. (Går snabbt på slutet) Servera med mjölk eller grädde och kanel. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted December 11, 2015 Share Posted December 11, 2015 1,5 dl havregryn 2,5 dl vatten 3 ägg äppelbitar (förvarar dem i frysen, och blandar i gröten, istället för att servera med mos/sylt etc) ca 30 g (?) smör Därtill röd mjölk. Kan tillägga att det faktiskt blir väldigt gott =) Kanske lite kokosfett (utan smak) också? Jag har gjort liknande, men har inte vågat mig på att ha så mycket ägg i. Jag är rädd för att femåringen ska slå bakut.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted December 11, 2015 Share Posted December 11, 2015 Så här kan man göra för att få bort fytinerna i havregrynen: http://www.ledgenomexempel.se/om-du-inte-kan-leva-utan-grot-sa-gor-den-ordentligt/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts