Vitsippa Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Fastnade för tråden längre ner om mat till småbarn då jag själv har en 6 mån gammal son. Hur "illa" är det att göra egen gröt på hirsflingor och osaltat smör, smaksätta med aprikoser och annan frukt och bär? Är skrädmjöl och bovetemjöl bättre alternativ i gröt? Jag vet att industrigröten är järnberikad och därför förespråkas av BVC men både hirs och aprikoser är väl relativt järnrikt om jag förstått rätt, och han kommer ju äta riktig mat mer och mer. Vill INTE ge industrigröt eller välling. SKA man helt enkelt skippa gröten helt? Upplever att han inte riktigt håller sig mätt på modersmjölksersättningen längre (nej jag ammar inte längre, var tyvärr tvungen att sluta med det efter 3 månader pga sjukdom och medicinering hos mig) och vet inte riktigt hur jag ska gå vidare i överfasningen till riktig mat. Han har bara fått små smakportioner hittills och så min hemgjorda gröt då. Man är ju uppväxt i välling och gröt-Sverige och har ibland lite svårt att tänka utanför boxen helt enkelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Klart man kan tänka sig att ge lite gröt ibland. Men nog lär det gå att hitta ännu bättre och mer näringsrik mat. Se föregående tråd! Järn får man lättare i sig gott om från animalisk mat som kött i lämplig form för småbarn. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Tror inte gröt generellt mättar mer än LCHF mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hedster Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Denna gröt är jättegod väldigt lik mannagrynsgröt.. Gröt – LCHF 26 september, 2011 LCHF- gröt 1 portion 2 ägg 1 dl grädde knappt 1 msk kokosnötsmjöl vaniljpulver och kanel 30 g smör + ev smörklick för smöröga på gröten Gör så här: Vispa ägg och grädde väl, vispa ner kokosnötsmjölet och krydda upp med vaniljpulver och kanel. Stek på medelhög värme i stekpanna och fös försiktigt gröten fram och tillbaka, den får absolut inte stekas hårt. Självklart går den att göra i kastrull också. Servera gärna med gammaldagsmjölk och kanel. Varför inte låta en rejäl klick smör smälta på gröten, sk smöröga! Detta är dotterns frukost varenda morgon och hon har via en del experimenterande kommit fram till denna gröt. Ibland tar hon i lite fibrex för lite mer tugg. Jag kan tänka mig att kardemumma också kan vara gott. Säkert en bra mkt mer hälsosam gröt för barna istället för dessa ”pappgröter”! saxat från http://mariannslchf.se 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jagsmygerut Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Denna gröt är jättegod väldigt lik mannagrynsgröt.. Gröt – LCHF26 september, 2011 LCHF- gröt 1 portion 2 ägg 1 dl grädde knappt 1 msk kokosnötsmjöl vaniljpulver och kanel 30 g smör + ev smörklick för smöröga på gröten Gör så här: Vispa ägg och grädde väl, vispa ner kokosnötsmjölet och krydda upp med vaniljpulver och kanel. Stek på medelhög värme i stekpanna och fös försiktigt gröten fram och tillbaka, den får absolut inte stekas hårt. Självklart går den att göra i kastrull också. Servera gärna med gammaldagsmjölk och kanel. Varför inte låta en rejäl klick smör smälta på gröten, sk smöröga! Detta är dotterns frukost varenda morgon och hon har via en del experimenterande kommit fram till denna gröt. Ibland tar hon i lite fibrex för lite mer tugg. Jag kan tänka mig att kardemumma också kan vara gott. Säkert en bra mkt mer hälsosam gröt för barna istället för dessa ”pappgröter”! saxat från http://mariannslchf.se Ska testas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Ska testas Gör't den är svingod. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
konichiwa Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Gör't den är svingod. Olika smak i olika munnar. Jag tycker den är hemsk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ellinor Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Kan det vara så att barn tål lite mer kolhydrater än vuxna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HannaT Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Vill du göra gröt kan kanske havrekli vara ett alternativ? Annars kan kanske ett sök på BLW (baby-led weaning) ge bra tips. Mina små har inte fått gröt eller välling utan har gått via fruktmos och morötter över till vår mat (LCHF). Vi saltar väldigt lite så jag tycker det är enklast. De gillar att vara med i gänget och äta samma som alla andra, dessutom. Just igår åt min minsting jägarsoppa, hennes första smakportion riktig mat :-) Hon blev förtjust! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaia Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Tack för receptet det skall absolut testas.Kanske man kan byta ut kokosmjölet mot kokosflingor? Låter gott i alf ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Renee Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Visst känner man sig som ett ufo ibland bara för att man inte ger sitt barn industripulvergröt eller välling. Vår dotter är lite mer än året nu och åt ett mål (hemkokt) gröt på hirsflingor, havrekross eller bovete fram tills det att hon var runt 8 månader, då övergick vi mer och mer till riktig mat. Tror absolut att nån måltid med hirsgröt eller bovete här och var är helt ok men vi har inte gett några större mängder glutenrika livsmedel. Om du vill vara helt säker på att hålla järnvärdet i topp så leta efter tunnpaltbröd eller paltbröd i mataffären, eller be dom ta hem det om dom inte har. Vi köper Mjälloms tunnpaltbröd. Tunnpaltbröd innehåller rejält med järn, två skivor uppblötta med lite hett vatten och lite bär eller äggröra till ger nästan hela dagsbehovet av järn och är otroligt uppskattat av dottern. Angående övergången till riktig mat så prova med plockmat (BLW), så mycket lättare och roligare än att greja med pureer hit och dit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse™ Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 Jag gör bovetegröt utifrån detta recept http://56kilo.alltforforaldrar.se/bovetegrot/ till min dotter ibland. Dock använder jag bovetemjöl(Saltå kvarn) istället för kross. Tillsätter även ett ägg på slutet när det börjar tjockna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 Jag gör gröt på 1 ägg + 2 äggulor (ev 2 ägg), 1 msk kokosmjöl, ca 1 dl kokosgrädde, 2 msk kokosfett och vaniljpulver. Koka upp långsamt på 3:an. Supergott! (glutenfritt och mejerifritt) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts