Madde01 Posted December 11, 2015 Share Posted December 11, 2015 Min snart 70-åriga pappa har fått artros i en höft och kommer förmodligen att opereras för detta. Är det ngn här på forumet som har artros och blivit bättre mha lchf kost? Skulle vilja att han ändrade sin kost lite, åtminstone att han plockade bort gluten och allt köpe-fikabröd de stoppar i sig. Ngn som har erfarenhet av detta? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted December 11, 2015 Share Posted December 11, 2015 Att ta bort gluten och köpe-fikabröd är nog hälsosamt för alla, vare sig man har artros eller inte.Hoppas någon annan kan svar på din egentliga fråga. :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 11, 2015 Share Posted December 11, 2015 Plocka bort all frukt och bär. I övrigt håller jag med Anna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1969 Posted December 11, 2015 Share Posted December 11, 2015 This is very interesting (The whole blog is), bone broth: http://zerocarbzen.com/bone-broth/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madde01 Posted December 11, 2015 Author Share Posted December 11, 2015 Frukt o bär kan nog bli svårare att avstå än gluten för pappa. De äter (i alla fall mamma) väldigt mkt frukt....... Min mor är väldigt fettskrämd o det var jag tidigare också, tur att det har gått över.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted December 11, 2015 Share Posted December 11, 2015 Jag började med LCHF för tre år sedan. Efter ett par månader märkte jag att min morgonstelhet var borta. Jag provade då att sitta på huk, vilket jag inte hade kunnat på 20 år, och det gick bra. Jag fick alltid smärtor i mina leder när jag böjde dem, särskilt i knäna. Men sedan LCHF är detta borta. Min syster som haft stora problem med speciellt sina händer har också blivit bra. Hon hade redan opererat en fingerled och andra var svullna och på väg åt samma håll. Men LCHF vände hennes problem. Det kan dock ta några månader innan man märker någon skillnad. Brosk förnyas väldigt långsamt. Men all försämring verkar stoppas snabbt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madde01 Posted December 11, 2015 Author Share Posted December 11, 2015 Skönt att höra att man kan bli bättre! Som det är just nu, får han ta värktabletter, så att han kan få sova på nätterna. Han försöker att röra på sig, men det gör väldigt ont i höften när han går, så han har lånat min gamla motionscykel, för att hålla igång. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted December 11, 2015 Share Posted December 11, 2015 Jag skulle rekommendera att ta bort så mycket av det vegetabiliska fetterna som möjligt. Kanske lite olivolja av bästa kvalité att ha i salladsdressing och kokosolja men annars inga oljor eller margariner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madde01 Posted December 11, 2015 Author Share Posted December 11, 2015 Ska se hur mkt man kan ändra hans kost....... Har ju svårt att ändra makens kost, han måste ju ha bröd....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 11, 2015 Share Posted December 11, 2015 Han måste ha bröd och han måste ha bär och frukt.???? Det är absolut inte bra om han vill bli av med sin artros. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madde01 Posted December 11, 2015 Author Share Posted December 11, 2015 Ang brödet, så är det min man som MÅSTE (enligt honom själv) ha det, men även han borde äta som jag, men jag orkar inte tjata på honom längre. Försöker att göra gratänger (vitkål, broccoli mm) som han kan äta istället för pasta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 11, 2015 Share Posted December 11, 2015 Män är ofta tjuriga och tror att hela världen går under om de inte får som de vill. Stampa med foten och gör klart för honom att du vet bäst. Skojar bara. Önskar dig lycka till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madde01 Posted December 12, 2015 Author Share Posted December 12, 2015 Tack, det kan behövas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted December 12, 2015 Share Posted December 12, 2015 Jag blev bättre först när jag tog bort gluten (tillät mig liten knäckis på morgonen i början av lchf), tyvärr är jag inte botad märker att jag får skov i höften och andra leder av mjölk/grädde och socker o glutenfritt vete (som någon gång får slippa igenom ..) och eventuellt av griskött. Svårt att veta man får ju i sig många olika saker på en dag. Nu jobbar jag med antioxidanter, äter multimineral och multivitamintablett och mycket nyponpulver i vatten (utan socker så klart) samt svartavinbär för att ta hand om fria radikaler som sprutas omkring pga inflammationen och orsakar skada. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted December 12, 2015 Share Posted December 12, 2015 Har det inte gått för långt går processen att vända så prova detta först innan kniven åker fram Oskuret är alltid bäst om det går att undvika operationer :-) Kosten är det viktigaste men vissa tillskott kan också hjälpa till att få fart på brosket igen om det inte är alldeles bortnött redan Satsa på K2-vitamin av starkare sort D-vitamin Magnesium och kanske även Kalcium K2 är viktigast eftersom det direkt addresserar ben och broskvävnad att bygga upp och inlagra kalcium 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madde01 Posted December 12, 2015 Author Share Posted December 12, 2015 Ska framföra dessa tips till fars-gubben...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted October 18, 2016 Share Posted October 18, 2016 Gympa eller ät dig fri från Artros? https://fethalsa.wordpress.com/2016/10/17/gympa-eller-at-dig-fri-fran-artros/ Uppföljning kring Artros! https://fethalsa.wordpress.com/2016/10/18/uppfoljning-kring-artros/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ketogen Posted October 18, 2016 Share Posted October 18, 2016 Sen finns ju massor av glutenfria livsmedel nuförtiden, och då pratar jag inte om sådana som innehåller vetestärkelse, utan sådana som kikärtspasta bönpasta osv. Det går rätt så enkelt att baka själv med alternativa mjölsorter. Lite mer jobb blir det ju men man kan ju fryser ner. Kanske kan du "förbereda" lite och ger det som "present" så att uppstarten blir enklare (om det tas emot förstås). Det är ju ofta rädslan att man missa någonting och sedan kanske släpper den när man ändå kan få någonting riktigt gott. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted October 20, 2016 Share Posted October 20, 2016 Goddag Yxskaft! https://fethalsa.wordpress.com/2016/10/20/goddag-yxskaft/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted October 20, 2016 Share Posted October 20, 2016 Anna Hale'n har ju pratat om gelatin vid ledvärk, vet inte om det var specifikt atros. http://www.annahallen.se Hon har även en fb grupp om gelatin Jag hörde om det när hon blev intervjuad i 4health med Anna Sparre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Birgitta Höglund bloggar om gelatin, buljong och artros. https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/04/06/langkokt-kycklingbuljong-naturlig-bot-mot-vark-och-stelhet/ Har man inte möjlighet att koka sin egen buljong, så finns det färdig buljong från Scandinavian Organics att köpa i en del livsmedelsaffärer. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts