happyek Posted December 12, 2015 Share Posted December 12, 2015 Hej, jag äter 5 mg kortison för en lungsjukdom jag fick 2012 , jag blev då sjuk av mögel som fanns i lägenheten jag bodde i. 2013 fick jag en sinustrombos, propp i hjärnan som höll på att avsluta mitt liv. så i Oktober 2014 började jag med LCHF och i Januari 2015 fick jag tre stycken proppar i en lunga samt en propp i en ljumske. Jag tar därför fragminspruta varje dag plus kortison 5 mg. jag var nyligen till HC och kollade kolesterol och triglycerider, totalkolesterolet var 7,9, LDL 5,1, HDL 1,8, kvot 2,8 och triglycerider 3,9. min dr vill nu att jag börjar med statiner. kan någon hjälpa mig att sortera i detta. tydligen var jag proppbenägen redan innan LCHF så kan det vara så att det beror på kortisonet? kanske kombon LCHF och kortison? tröttsam situation, tänker inte börja med statiner men vad göra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted December 12, 2015 Share Posted December 12, 2015 Du är nog på rätt spår vad gäller kortisonet. En nära släkting som ätit kortison (för) länge drabbades av propp i lungan för några veckor sedan. Kortison används när man akut måste få blod att rinna långsammare, det verkar alltså koagulerande. Det har med säkerhet inget med lchf att göra. Några andra kommer sortera dina blodvärden. För mig är kolesterol ointressant som hälsomarkör och statiner har bevisat ingen bra effekt bara dåliga, mängder av dåliga. Har du dessutom nyligen lagt om din kost kommer det ta ganska lång tid innan din kropp hittar sin nya balans och allt gammalt skräp skickats ut. Tex blir du av med mycket lagrat fett i början och det kan visa sig på bla kolesterolvärden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 12, 2015 Share Posted December 12, 2015 7,9/1,8=4,38 Bör vara 6 eller lägre, helst 5 eller lägre, vid 4 är det kalas/kärnfriskt! Du har högt HDL det är bra. Totalkolesterolet drivs upp av högt HDL som är skyddande! Statiner hjälper inte mot triglycerider som mer sanolikt beror på Kortison/kortisol? Be om utredning av dina trombinfaktorer.. så att det inte är de som spökar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
happyek Posted December 12, 2015 Author Share Posted December 12, 2015 Tack för svar. Ja jag ska testa att gå ner till 2.5 mg kortison. Kärnfrisk ska bli mitt mantra.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 12, 2015 Share Posted December 12, 2015 Lungemboli! http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=199 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
happyek Posted December 12, 2015 Author Share Posted December 12, 2015 ja det var lungemboli, men blev hemskickad trots svåra plågor o hosta, dr sa att det var muskelrelaterad smärta. sen ringde han en vecka senare o erkände att han missat läsa röntgensvaret. tack för bra sida om LE. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted December 12, 2015 Share Posted December 12, 2015 Hoppas du också känner till att kortison har stor påverkan på blodsockret. http://www.diabeteshandboken.se/innehåll/18.-andra-farmaka-som-påverkar-blodsockret-13754743 Högt blodsocker är också kopplat till proppar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
happyek Posted December 12, 2015 Author Share Posted December 12, 2015 jo, tack o lov ligger blodsockret bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts