Jump to content

Idag börjar ett nytt liv!

Luppen
 Share

Recommended Posts

Hej Luppen

Du står i ett vägskäl i mina ögon, endera går du åt höger som förut och får ta alla smällar som kommer framöver pga. din dåliga livsstil som ingen är du själv rår för.

eller så tar du dig kragen och ändrar livsstil, slänger alla snuttefiltar och kör LCHF enl. bok tillsammans med riktig motion och där räknas inget lossas körande punkt.

Med riktigt LCHF behöver du aldrig vara hungrig var så säker och kommer göra massor med framsteg med tiden.

Du borde kunna kapa 15-20 kilo på ett år om du skärper till dig, med ett normalt blodtryck etc.

Men det gäller att våga ta strid med gamla invanda spöken när det gäller kost.

Berätta gärna vad det är som passerar din mun lite mera både gällande dryck & mat.

Och kom i håg att du ej kan springa etc. för att kompensera osunda matvanor.

I ditt fall borde förhållande 80/20 koständring vs motion fungera klockrent ett år framåt

• Like 1

Tack för era kommentarer!

Måste säga att dagen gått otroligt flytande, morgonen började med för mycket kaffe med mjölk(där skall jag göra ändring-minska kaffet o lägga i grädde istället!), fortsatte med ett mandelbröd med kokt ägg och majonnäs, lunchen bestod av broiler i grädde och mycket grönsaker och nu måste jag hitta på något till kvällen!

Jag har inte ätit pasta, ris eller potatis på 11 månader samt ej heller "färdig" mat från butiken utan hemgjord fet mat bestående av kött, fisk, ägg, feta såser, mandelbröd, majonnäs samt ibland lite kolhydrat snål kvarg och rejält med vatten, men sen har det ju hoppat in ganska ofta ett väldigt frossas i onyttig mat som typ hot dogs och mycket choklad mm. även för stora matportioner och att äta alldeles för ofta är ett problem att kämpa med.

Även cidern(vad jag förstått stänger alkoholen tillfälligt av fettförbränningen?) och ett väldigt stillasittande liv har ju inte hjälpt saken, men det är över nu, gjorde en timmes medelrask promenad under förmiddagen och det kändes skönt.

Min vanliga hunger har hållits borta idag, det där enorma suget som konstant pinar under ytan, jag har nästan ätit för litet idag känns det som fast jag är mätt och nöjd!

Jag vet att morgondagen blir ännu bättre!!

• Like 4

Tack för era kommentarer!

Måste säga att dagen gått otroligt flytande, morgonen började med för mycket kaffe med mjölk(där skall jag göra ändring-minska kaffet o lägga i grädde istället!), fortsatte med ett mandelbröd med kokt ägg och majonnäs, lunchen bestod av broiler i grädde och mycket grönsaker och nu måste jag hitta på något till kvällen!

Jag har inte ätit pasta, ris eller potatis på 11 månader samt ej heller "färdig" mat från butiken utan hemgjord fet mat bestående av kött, fisk, ägg, feta såser, mandelbröd, majonnäs samt ibland lite kolhydrat snål kvarg och rejält med vatten, men sen har det ju hoppat in ganska ofta ett väldigt frossas i onyttig mat som typ hot dogs och mycket choklad mm. även för stora matportioner och att äta alldeles för ofta är ett problem att kämpa med.

Även cidern(vad jag förstått stänger alkoholen tillfälligt av fettförbränningen?) och ett väldigt stillasittande liv har ju inte hjälpt saken, men det är över nu, gjorde en timmes medelrask promenad under förmiddagen och det kändes skönt.

Min vanliga hunger har hållits borta idag, det där enorma suget som konstant pinar under ytan, jag har nästan ätit för litet idag känns det som fast jag är mätt och nöjd!

Jag vet att morgondagen blir ännu bättre!!

Ja, skippa alkoholen! Lycka till på din resa! Kämpa på och ät dig mätt på riktig mat!

• Like 1

Godmorgon!

Dag 3 börjar, steg av nyfikenhet på vågen och den visade 80,8kg!!!, ger åtminstone motivation att fortsätta.

Jag trodde jag skulle ha problem att lämna bort alkoholen men det har ju gått hur bra som helst, tacksam för det.

Undrar om jag äter för mycket?!

Så här såg det ut i går   Morgon: 3muggar kaffe med grädde

mandelbröd med ägg och majonnäs

Lunch:  200g frysta grönsaker stekt i smör

300g gris stekt i smör

Middag: mandelbröd med ägg och majonnäs

blev totalt 1963 kalorier, 164 fett, 101 protein och 21 kolhydrater

Har nu två dagar promenerat en timme/dag och kan bara konstatera att jag fått väldigt ont i korsryggen!, kanske bara tar en kort sväng idag...

Trevlig dag till Er alla!

• Like 2

Gillar upplägget. Eftersom målet är att tappa vikt för dig så skulle jag nog försöka sänka kalorierna litegranna.

Tror du ligger nära gränsen för hurvida du kan räkna med att gå ner, men vet ju inte hur mycket du bränner med dina aktiviteter.

Men känns det bra nu, så varför inte testa pressa det lite. Kanske bara ha grädde i en av kopparna, och 100g mindre gris eller så.

Hur du än gör så önskar jag dig lycka till :)

• Like 2

Grejen är att det är rätt lätt att äta nyttigare i dag utan ansträngning iallafall om man bor i något större samhälle eller dess närhet!

Och förändringen till en hälsosammare kost behöver inte vara särskilt stor.. eller särskilt mycket dyrare heller!

Det finns i dag i alla större butikskedjors utbud rätt mycket sk färdiga råvaror att välja på!

Och det är i stort sett ingen större skillnad mellan att värma något skumt halvfabrikat i micron mot att steka upp en kotlett/biff/kycklingfile/fiskfile/what ever färskt/fryst!

Oså säljer de som regel färdiga grönsaksblandningar färskt/fryst!

Att slänga ner en näve frysta grönsaker i en kastrull med kokande vatten är som regel ingen större ansträngning?

Och sen hälla dem i ett durkslag och sen i en bytta där man tillför smör och vitlök.

Är man rå grönsaksfantast så finns det färdiga vinägerdressingar.. fast det går lika bra att dutta på litta vinäger och olivolja oxå.. nemas problemas.. ofta gör jag det direkt på tallriken!

Hade jag inte varit lat så hade jag gjort en flaska med färdig blandning!  :unsure:

Har man ytterligare ambitioner angående hälsa och miljö så kan sen välja ekologiskt och/eller gräsbetat.. i flera fall så höjer det kvaliten i flera avseenden.. näring/giftfritt/miljösamvete/ofta även smak!

Godmorgon!

Dag 7, en dålig dag... har gjort något jag lovat sluta, med andra ord så drack jag två cider igår :wacko: , har väldigt illa att vara nu, även motionen blev bortglömd och för mycket mat slank ner.... Vikten som började gå så fint neråt gick nu lite upp till baka och nu står den på 80,7kg idag morgon!

Nå, nya tager igen, idag ska jag laga "makaronilåda" med blomkål och broccoli, härligt gott. Skall försöka sänka mitt kaloriintag, kräver endast lite självdiciplin!

Så om jag lägger mig på ca 1600kalorier i dagen och håller mig till 20 kh och resten fett och protein istället för nuvarande ca 1900kalorier?!, kommer ju väldigt mycket kolisar och kalorier när man kladdar med grädde i kaffet flere gånger per dag ibland...

Kan bara tillägga att vi har även en närliggande gård där vi köper ekologiskt kött och ägg.

Dessutom kunde man ju önska lite snö såhär till jul men det är +8 grader varmt o regnar :(

En bra fortsättning på dagen till er alla.

• Like 1

Hej!

Var snäll mot dej själv och tänk på alla de dagar den gångna veckan som har gått som du planerade.

Sammantaget blir det ju en jättebra start på ditt nya liv! 

Lycka till med makaronipuddingen!

Själv har jag fläskkarré på gång i min slow-cooker. Supersmarrigt.

Du! Jag tycker det är mycket imponerande att du kör i gång med denna utmaning strax före den största frosseri-helgen på året! :)

• Like 1

Nåja, inne på andra veckan...

Jag har trenat så kroppen är öm, men det har bara gjort mig gott! Vågen visade idag 79,8kg och jag är supernöjd, har inte vägt så här lite sen 2008.

Imorgon har vi julafton, kommer inte att bli något problem med att låta bli att frossa i mat men lite morotslåda vill jag nog ha för det är ju jul bara en gång i året!!

GOD JUL!

• Like 1