*Sara*

Hypotyreos - jag dippar då och då, rejalt, trots behandling - finns det fler?

Recommended Posts

Hej

Jag har Hypoterios, underfunktion av sköldkörteln.

Behandlad sedan 10 år tillbaka.

Sedan ett år drygt har jag identifierat och faktiskt kunna sätta fingret på när jag dippar. Dvs jag får tillbaka många symptom som innan jag behandlades. Dvs troligen att dosen är fel.

Kombinationen med lite för lite levaxin och stress blir förödande, jag är helt utslagen.

Kall i händerna, ont i kroppen, yrsel, illamående, extrem trötthet, trög i huvudet mm mm.

Jag blir ledsen också, inte deppig, ledsen, jag vill vara en aktiv och verksam mamma, fru och arbetskamrat, men det funkar inte då.

Nu hände det igen...jag hade något höga värden (T3 och T4) enligt doktorn så han sänkte mig, jag mådde så himla bra, inga skakningar eller några tecken på för hög dos, bara mådde superbra, det var länge sen. Samtidigt kom en stressig period (mycket på jobbet men även barnen, tufft i skolan för dottern, saker som händer då och då i livet, tuffa händelser helt enkelt) men sen kom kraschen, tre fyra veckor in i nya lägre dosen...fy fan.

Om en vecka är det uppföljning med läkaren men innan dess har jag nu själv ökat upp dosen igen, jag tar regelbundet magnesium igen och tar dubbel dos d vitamin på morgonen. (ca 1000 enheter)

Finns det fler där ute som har hypoterios och får dippar? Eller är jag unik eller rentav knäpp??

Just det här med att det trots att man blir behandlad ändå får tillständ med symptom igen och man blir dålig i sin hypo...det vill jag veta om andra upplever.

Tack och med hopp om svar.

//Sara

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Är aktiv i Sköldkörtelföreningen. Det är få som blir symtomfria med Levaxin och forskning visar att det tom kan förvärra sjukdomen. Kolla symtomlistan noga. Bästa diagnos är en morgontemp, andra eller tredje mensdagen mellan 36,8 och 37,3, som visar att du närmar dig full behandling. Du har fortfarande en låg dos för en person på ca 50 kg. Man behöver 2 mcg Levaxin per kilo kroppsvikt som indikation på var man skall hamna på ett ungefär. Välkommen till Sköldkörtelföreningens grupp på Facebook. Där kan du få mer hjälp.

Gunnel

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur är din livsstil för övrigt? Hur ofta och vad äter du? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byt läkare.

Oftast vet de tyvärr inte vad de sysslar med, speciellt när det handlar om sköldkörteln och just underfunktion. Behöver du mer hormon, och känner du att du mår bra av det, så ska du ha det också. Ifall du känner dig lite sådär extra på g så kan du i samband med läkarbytet be din läkare dra åt h-vete då det inte finns något som heter "något höga värden". Antingen är de inom referenserna eller inte - det finns ingen inom-referens-referens. 

Stå på dig, du är inte knäpp alls och du känner din kropp bäst. Ingen läkare kan komma ens i närheten av att ha kunskapen om dig som du själv. Gå till en privatläkare och berätta läget, de har oftast mer koll. Gå till 15 om det så krävs - du ska inte frysa och må dåligt, tycker läkarna att något sådant är ett alternativ så kanske de borde fundera över sitt yrkesval.

Blir så förbannad på dessa experter, och har själv (för mycket) erfarenhet av dem.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur är din livsstil för övrigt? Hur ofta och vad äter du? 

Hej

Sedan mars i år är jag en hängiven LCHFare, har sedan ett tag tillbaka slutat med kaffe (förutom en på morgonen), jag morgonyogar ofta men inte alltid, jag har en härlig familj och ett kanonjobb. Men jag stressar ibland och jag har som alla andra perioder av mycket att göra med jobbet och privat.

Men mer noggrant om kosten så äter jag ganska strikt LCHF. Med det menar jag att jag INTE äter något mjöl, pasta, ris, potatis, extremt lite mjölkprodukter. Men ibland dricker jag lite rödvin och äter en ruta finncrisp ibland.

Jag fastar nästan 5-7 dagar i veckan med 16:8, och då tar jag bara en kaffe med kokosolja som håller mig till lunch. Och jag har mått kanon mellan mars och nu i november när han sänkte mig...

Tack för svar, jag är så intresserad av sköldkörtelföreningen, ska ta kontakt tänkte jag.

Har någon annan samma erfarenhet av "dippar" och vad säger ni till er själva och dom omkring er när det händer? Bara undrar.

Tack

jag kommer föresten säga hur det känns till doktorn men ska försöka klä "dra åt h-vete" i snyggare skrud, inte min stil :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Är aktiv i Sköldkörtelföreningen. Det är få som blir symtomfria med Levaxin och forskning visar att det tom kan förvärra sjukdomen. Kolla symtomlistan noga. Bästa diagnos är en morgontemp, andra eller tredje mensdagen mellan 36,8 och 37,3, som visar att du närmar dig full behandling. Du har fortfarande en låg dos för en person på ca 50 kg. Man behöver 2 mcg Levaxin per kilo kroppsvikt som indikation på var man skall hamna på ett ungefär. Välkommen till Sköldkörtelföreningens grupp på Facebook. Där kan du få mer hjälp.

Gunnel

Hej

Tack, jag  hittade massa bra på hemsidan. Jag kommer kolla mera.

//Sara

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anmälde medlemskap igår

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag hade jag telefon tid med doktorn. Senaste proverna visade att jag inte har hyperterios? Är det möjligt? Haft diagnos i 10 år.

Han lät som att jag hittade på mina symptom. På måndag ska vi träffas personligen.

Idag är jag ledsen o känner mig kränkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska be om utskrifter på mina provar senaste åren.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag hade jag telefon tid med doktorn. Senaste proverna visade att jag inte har hyperterios? Är det möjligt? Haft diagnos i 10 år.

Han lät som att jag hittade på mina symptom. På måndag ska vi träffas personligen.

Idag är jag ledsen o känner mig kränkt.

Som sagt, begär ut dina provsvar. TSH över 2,5 skall behandlas och när man behandlar skall man ner mellan 0-1, men helst nära noll där de allra flesta mår bäst. Anmäl dålig, kränkande, vård till IVO.se. Gå in på deras hemsida och kolla var du kan mejla anmälan. Din läkare är farligt okunnig.

Ps, ser att du bor i Stockholmsområdet. Jag har träffar första måndagen varje månad där man kan få hjälp att tolka symtom och provsvar. Läs ditt medlemsbrev om tid och plats. Det brukar vara väldigt uppskattat och vi har jättetrevligt. DS

Mvh

Gunnel - Sköldkörtelföreningen

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, begär ut dina provsvar. TSH över 2,5 skall behandlas och när man behandlar skall man ner mellan 0-1, men helst nära noll där de allra flesta mår bäst. Anmäl dålig, kränkande, vård till IVO.se. Gå in på deras hemsida och kolla var du kan mejla anmälan. Din läkare är farligt okunnig.

Ps, ser att du bor i Stockholmsområdet. Jag har träffar första måndagen varje månad där man kan få hjälp att tolka symtom och provsvar. Läs ditt medlemsbrev om tid och plats. Det brukar vara väldigt uppskattat och vi har jättetrevligt. DS

Mvh

Gunnel - Sköldkörtelföreningen

Tack. Det ska jag. Jag siktar på årsmötet oxå

trevlig kväll

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag var det dags igen för träff med NY läkare, då den gamla har slutat

Jag förklarade mitt läge och att jag vägrar låta mig dippas av dålig dos.

Jag äter 150 mygram per dag. Senaste TSH på 0,03, tur det, för läkaren hade nog sänkt mig om jag legat på 0,02...jag är inte säker på att vi kommer komma överens jag och hen.

Min långtidssänka på 29 igen.

Jag fick iallafall fortsatt recept och jag ska tillbaka om ett år...om inget händer, jag har remiss på blodprov på mina värden samt sänkan om jag krashar före dess.

Ja, jag är inte förvånad men besviken på att bemötandet är så som det är, jag tror hon tycker jag har hypokondrios istället för hypoterios....det känns som att kalla händer, förstoppning, extrem trötthet och ledsamhet över att inte vara en bra mamma i krasher är hypokondri eller utbrändhet även om man har diagnos hypoterios...

Fuck

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Togs bara TSH? Inte FT3 och FT4? TSH är ganska ointressant på egen hand.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg