Fattie Posted December 15, 2015 Share Posted December 15, 2015 Tjena, Har gått på LCHF i 7 mån och viktnedgången går långsamt och har så gjort sedan dag ett trots att jag äter enligt strikt LCHF och inte gör avstamp. Dricker ingen alkohol utan bara vatten och kaffe. Testade för några dagar sedan att äta pepparkakor (totalt 30 st under två dagar) och har på mindre än en vecka gått ner 2 kg. Det är mer än vad jag går ner på en månad på strikt LCHF. Nackdelen med kolhydrater är att jag mår dåligt. Blir inte bara dålig i magen utan mår också illa och känner mig som om jag har influensa. Blir också lite svullen i ansiktet (under hakan). Frågan är dock varför kolhydrater gör att jag går ner i vikt i rasande takt? Strikt LCH går ju så långsamt. /Fattie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 15, 2015 Share Posted December 15, 2015 Enda orsaken att äta pepparkakor är att det är gott Jag skulle inte fundera på att inkludera det som ett moment i någon rimligt hälsosam viktminskningsmetod...bättre att det går långsamt nedåt. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 15, 2015 Share Posted December 15, 2015 Tjena, Har gått på LCHF i 7 mån och viktnedgången går långsamt och har så gjort sedan dag ett trots att jag äter enligt strikt LCHF och inte gör avstamp. Dricker ingen alkohol utan bara vatten och kaffe. Testade för några dagar sedan att äta pepparkakor (totalt 30 st under två dagar) och har på mindre än en vecka gått ner 2 kg. Det är mer än vad jag går ner på en månad på strikt LCHF. Nackdelen med kolhydrater är att jag mår dåligt. Blir inte bara dålig i magen utan mår också illa och känner mig som om jag har influensa. Blir också lite svullen i ansiktet (under hakan). Frågan är dock varför kolhydrater gör att jag går ner i vikt i rasande takt? Strikt LCH går ju så långsamt. /Fattie Dels så kan det vara en engångshändelse, dels kan det handla om den dåliga magen eller rent utav ditt dåliga mående som gör att du äter mindre!? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fattie Posted December 15, 2015 Author Share Posted December 15, 2015 Kombinera LCHF med fasta. T ex 16 : 8. Redan testat olika former som 16/8, 20/4 etc och det ger inget förändrat resultat gentemot om jag äter frukost lunch och middag och "bara" fastar i 12-13 timmar /från kl 18-19 till kl 07. Dels så kan det vara en engångshändelse, dels kan det handla om den dåliga magen eller rent utav ditt dåliga mående som gör att du äter mindre!? Dålig i magen i form av bubblig, inte mer avföring eller något. Mindre äter jag inte heller. Ganske måste bli mer liberal i mitt ätande? Äter 0-5 g kh/dag. Ska kanske prova gå upp till 20 bara för att testa? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 15, 2015 Share Posted December 15, 2015 Redan testat olika former som 16/8, 20/4 etc och det ger inget förändrat resultat gentemot om jag äter frukost lunch och middag och "bara" fastar i 12-13 timmar /från kl 18-19 till kl 07. Dålig i magen i form av bubblig, inte mer avföring eller något. Mindre äter jag inte heller. Ganske måste bli mer liberal i mitt ätande? Äter 0-5 g kh/dag. Ska kanske prova gå upp till 20 bara för att testa? Testa så får du veta.. det finns de som försökt allt för mycket och när de blivit lite liberalare så har de gått ner i vikt! Det i sig handlar nog mest om att de slappnat av.. dvs att dieta kan vara stress i sig! Öka gärna grönsakerna.. win-win så får du automatiskt i dig en del vattenlösliga vitaminer.. allra helst en massa gröna blad. Oså.. det är nästan omöjligt att äta för mycket gröna blad! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted December 16, 2015 Share Posted December 16, 2015 Det är många parametrar som kan inverka. Dels hur många kilos övervikt du har kvar, dels hur insulinkänslig du är eller inte är, och även hur dina matvanor såg ut tidigare och hur länge du har varit överviktig. Det kan vara så att när du äter strikt LCHF att du begränsar energiintaget för mycket utan att du tänker på det. Då ställer kroppen ner förbränningen och du går då ner långsamt. När du sen ökar på energimängden med pepparkakor så drar förbränningen igång. Att köra 16:8 är egentligen inte tänkt att vara en kaloribegränsning primärt. Tanken med den är att du inte ska ha något insulinpåslag under fastetimmarna och därigenom öka dina cellers insulinkänslighet. För en del, som är en bit på vägen mot insulinresistens kan det behövas längre period av fasta för att uppnå önskat resultat. Du är nog säkert själv klok nog att inse att pepparkakor inte hör hemma i en vettig kosthållning, men goda är de. Man kan baka egna LCHF varianter om man kan acceptera att de inte smakar precis som vanliga :-) De blir inte optimala men acceptabla. Det kroppen kan dra nytta av är inte bara det du äter, utan vad tarmen kan ta upp av det du äter. Spannmål är i det avseendet en stor bov som hindrar upptaget av bra byggmaterial, i bästa fall är det neutralt men din bubbliga mage indikerar att så nog inte är fallet för dig. Risken är att tarmen p g a spannmålet i pepparkakorna läcker ut ämnen i blodet som inte hör hemma där vilket kan leda till problem. Jag håller med Peter B och Zepp öka kolhydratmängden med hjälp av ovanjordgrönsaker och gröna blad, Om du hittar opastöriserade syrade grönsaker så är dessa också att rekommendera, de ger fint stöd åt tarmfloran förutsatt att du inte värmer upp dem annat än till max ljummet. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted December 17, 2015 Share Posted December 17, 2015 Instämmer i tipset om mjölksyrade grönsaker. Det kan finnas opastöriserat i vanliga livsmedelsbutiker om man kollar i de olika kyldiskarna. Där jag bor har Willys har hela vitkålshuvuden från Balkan, ICA surkål från "I Love Eco" (tror att den är opastöriserad, men kolla för säkerhets skull) och Coop Tistelvind. Det som står ute på hyllorna brukar vara pastöriserat. Om man vill kan man syra själv. Det är inte speciellt svårt. Karin Bojs har skrivit en bok med bra grundläggande recept och det finns en del på nätet om man googlar. Även vanliga kokböcker typ "Vår kokbok" kan ha recept på syrat. Antingen syrar man på vassle eller vatten + jodfritt salt. Mjölksyrat kallas ibland för syrat eller fermenterat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts