Jump to content

Kvällshungrig!!

Recommended Posts

Hjääälp.... har nu käkat LCHF i ca 3 veckor (ej perfekt men inga stora avsteg). Nu de senaste 3 kvällarna har jag fått ett sånt sanslöst kvällssug/hunger. Det kryper i hela kroppen och jag känns som om jag måste ha nåt i munnen konstant! Blir tokig! Även om jag äter nåt så är jag bara nöjd en liten stund, sen kommer suget tillbaka. Det här är ju nästan värre än när jag käkade kolisar... Några tips på sugstoppare eller förklaringar till varför det plötsligt blir såhär? Har nästan ätit lite mer än vanligt idag (har ätit mellanmål också, det gör jag inte för det mesta) nämligen:

Frukost - 3 ägg med ca 50 g smör, kaffe med grädde

Mellis - ostbröd med ägg & majonnäs

Lunch - stekt lax, brysselkål med gräddsås

Middag - grönkålspaj utan skal med äggstanning & massor av ost

Kvällis - gurkstavar med cremefraiche-dip (pga vansinnessuget då...)

Ser att det har blivit en hel del mejeriprodukter idag - mer än vanligt, kan det ha med saken att göra? Kanske borde haft bara smör till laxen istället för grädde? 

Alla tips mottages tacksamt!

• Like 3

Hjääälp.... har nu käkat LCHF i ca 3 veckor (ej perfekt men inga stora avsteg). Nu de senaste 3 kvällarna har jag fått ett sånt sanslöst kvällssug/hunger. Det kryper i hela kroppen och jag känns som om jag måste ha nåt i munnen konstant! Blir tokig! Även om jag äter nåt så är jag bara nöjd en liten stund, sen kommer suget tillbaka. Det här är ju nästan värre än när jag käkade kolisar... Några tips på sugstoppare eller förklaringar till varför det plötsligt blir såhär? Har nästan ätit lite mer än vanligt idag (har ätit mellanmål också, det gör jag inte för det mesta) nämligen:

Ser att det har blivit en hel del mejeriprodukter idag - mer än vanligt, kan det ha med saken att göra? Kanske borde haft bara smör till laxen istället för grädde? 

Jag har samma problem...det finns nog inget bra svar på vad man kan göra åt detta... ;) 

Men som nummer ett tycker jag att du successivt borde äta mer vid färre tillfällen....det kan låta knepigt men när man hållit på med LCHF ett tag är det inget större problem att låta lunchen bli det första målet på dagen...och då skulle du kunna ta ett tidigt kvällsmål och ett sent kvällsmål...typ så kan vara ett steg mot att mildra problemet iallafall.

• Like 5

Säger som peter!

Ioförsej så kan jag gå utan mat hela dagen.. men på kvällen vill jag inte gå och lägga mig hungrig.

Troligen handlar det om att när man håller igång hela dagen lång är det lättare men på kvällen kommer allt sug och cravings?

Det händer att jag glömer beställa lunch på jobbet.. då blir jag hungrig när de andra äter.. men det går snabbt över när rasten är slut.

Nu har du bara hållit igång i tre veckor så börja med att äta mer och färre gånger.. det tar sin tid det oxå.

2-3 gånger om dagen är lagom.. åtminstone en gång om dagen.. iallafall var annan dag?

• Like 4

Jag kan också känna av detta. Men jag tror precis som Peter och Zepp att det är större och färre måltider som gäller. Jag brukar komma i säng sent så jag får ofta ta en liten måltid strax innan, eller t o m med mig i sängen. Då blir det några finncrisp med ost och kanske salami. Jag har testat med nötter men det har inte slagit väl ut.

Sammanlagt äter jag tre eller fyra mål varje dag (inklusive nattamålet). Frukosten är enbart kaffe med rejält med smör och grädde!

• Like 1

Ost, creme fraiche och grädde har benägenheten att höja insulinnivån - och då kan man reagera med att bli "sugen".

Att äta ofta, även om man äter LCHF, kan göra att insulinnivån hålls uppe hela dagen. Den får liksom aldrig sjunka, vilket man vill för att hålla fettförbränningen på en hög nivå. 

För lite fett (i kvällsmåltiden) kan också ge hungerkänslor.

För mig verkar det som du gör alla dessa tre saker samtidigt. 

Men din kropp (och hjärna) är inte omställd än, så jag förstår att det är svårt att låta bli att äta mellanmål. Vår hjärna är som Pavlovs hundar konditionerade på att "äta vid en viss klockslag" eller i vissa samband. När man tittar på TV. Ser på film. 

Det tar tid att vänja sig vid att man faktiskt inte behöver äta jämt. 

Som du redan fått tips om: 

Försök att låta bli mellanmål. Nöj dig med kaffe/te eller ett glas vatten. MÅSTE du ha något i dig, ta lite kokosfett i kaffet. Gör något annat än att sätta dig till fikabordet om du kan. 

Ät ca 50 g fett vid alla tre huvudmål. Smör eller majonäs, Minska på grädden/Creme fraiche och ost.

Ge kroppen lite tid att ställa om sig till fettdrift. Det kan ta några månader till ett halvår. 

• Like 5

Har en fråga som jag inte vet var den hör hemma riktigt. Men kanske här? Jag gör ofta "ostpaj" utan pajdeg. Ägg, grädde och riven ost.

Sist blev delar av pajen grön! Jättefärska ägg (från bonden), färsk grädde, riven ost från oöppnad påse med långt datum! Grubblar på detta, men kommer inte fram till nåt! Vill ha en förklaring då detta är en av mina stående rätter! Har aldrig hänt förut.

Du äter ju en ordentlig frukost. Hur länge står du dej på den? Jag äter 2 ägg med Bregott och majonnäs 50-60 gr ihop. Lite mer majonnäs än Bregott. Det håller mej mätt minst 6 timmar.

Ok när jag tänker efter är det kanske inte riktigt 50 gram smör. Kanske mer 30? Hur som helst, för det mesta står jag mig fram till lunch, dvs 5-6 timmar. Brukar inte behöva eller hinna mellis på förmiddagen. Idag var jag hemma och pluggade och då blir det lättare ett sug efter mellanmål efter ett tag.

• Like 1

Ost, creme fraiche och grädde har benägenheten att höja insulinnivån - och då kan man reagera med att bli "sugen".

Att äta ofta, även om man äter LCHF, kan göra att insulinnivån hålls uppe hela dagen. Den får liksom aldrig sjunka, vilket man vill för att hålla fettförbränningen på en hög nivå. 

Men din kropp (och hjärna) är inte omställd än, så jag förstår att det är svårt att låta bli att äta mellanmål. Vår hjärna är som Pavlovs hundar konditionerade på att "äta vid en viss klockslag" eller i vissa samband. När man tittar på TV. Ser på film. 

Försök att låta bli mellanmål. Nöj dig med kaffe/te eller ett glas vatten. MÅSTE du ha något i dig, ta lite kokosfett i kaffet. Gör något annat än att sätta dig till fikabordet om du kan. 

Ät ca 50 g fett vid alla tre huvudmål. Smör eller majonäs, Minska på grädden/Creme fraiche och ost.

Ge kroppen lite tid att ställa om sig till fettdrift. Det kan ta några månader till ett halvår. 

Det jag inte förstår riktigt är vad som är skillnaden, jag har ju ätit såhär i 3 veckor men först nu kommer kvällssuget. Iofs blev det fler mellanmål just igår, men så var det inte dagen innan. Men det är ändå något jag ska fundera över och se om det gör skillnad mot kvällssuget. 

Jag har en ätstörning + sockerberoende i bagaget som gör att jag inte riktigt "vågar" låta mig själv gå utan mat för länge. Har experimenterat med periodisk fasta och HJÄLP vilka bakslag det skapar. Har dock kanske varit lite FÖR ivrig att fylla på med mättnad för att undvika hunger och svackor. Det är ju inte hjälpsamt om det skapar sug när intentionen var att förhindra det.

• Like 2

Jag gillar också att äta på kvällen. Så jag har valt att äta just på kvällen, enbart. Och då ser jag till att äta i lugn och ro och att bli mätt. Vill jag ha lite till så tar jag lite till. Det blir 1-2 måltider per dag.

Bra att det verkar funka för dig, och många andra. Jag tycker det hade känts tråkigt, personligen. Jag gillar mat, både för smaken, mättnaden och det sociala. Jag älskar att äta frukost med familjen och luncha med kompisar etc. Visst är det kanske lätt att man äter "enligt klockan" på ett sätt meningen är ju att det här ska funka i livet, inte styra livet :/ 

Säger som peter!

Ioförsej så kan jag gå utan mat hela dagen.. men på kvällen vill jag inte gå och lägga mig hungrig.

Troligen handlar det om att när man håller igång hela dagen lång är det lättare men på kvällen kommer allt sug och cravings?

Det händer att jag glömer beställa lunch på jobbet.. då blir jag hungrig när de andra äter.. men det går snabbt över när rasten är slut.

Nu har du bara hållit igång i tre veckor så börja med att äta mer och färre gånger.. det tar sin tid det oxå.

2-3 gånger om dagen är lagom.. åtminstone en gång om dagen.. iallafall var annan dag?

Tror absolut det ligger mycket i det där att när man slappnar av och har lite tid så kommer suget. Det som gör mig fundersam är att det tog 3 veckor för suget att dyka upp! 

Just nu tentapluggar jag iofs, en klassisk suggenerator ;)

• Like 2

Att suget kommer först nu kan ha att göra med att din kropp håller på att ställa om sig. 

Du kan ju prova med att dricka ett stort glas vatten med 1-2 kryddmått salt i när suget kommer.

Suget kan ha helt andra orsaker, men är det salt din kropp behöver, så kan det bli märkliga signaler... 

• Like 2

Att suget kommer först nu kan ha att göra med att din kropp håller på att ställa om sig. 

Du kan ju prova med att dricka ett stort glas vatten med 1-2 kryddmått salt i när suget kommer.

Suget kan ha helt andra orsaker, men är det salt din kropp behöver, så kan det bli märkliga signaler... 

Tycker jag saltar ganska rejält på maten, men kan testa det ikväll om samma läge uppstår!

Ler lite. Du råkar inte vara kvinna? Så där har jag det fortfarande en gång i månaden trots 3,5 år på LCHF. Tyvärr har jag inte någon lösning på problemet men försöker ha tex ölkorv, gurka, blomkål och paprika hemma skuret i bitar att tugga på. Utan dipp.

Ler lite. Du råkar inte vara kvinna? Så där har jag det fortfarande en gång i månaden trots 3,5 år på LCHF. Tyvärr har jag inte någon lösning på problemet men försöker ha tex ölkorv, gurka, blomkål och paprika hemma skuret i bitar att tugga på. Utan dipp.

Nix, det är inte cykliskt relaterat, så att säga! :) Det där vanliga PMS-suget kände jag faktiskt inte av särskilt mycket denna gång! (Edit: men jo, jag är ju alltså kvinna, det blev konstigt att svara "nix" på den frågan ;) )

Bara för att krångla till det lite så skippar jag kött så långt det går, iallafall till vardags. (Är inte så förtjust i kött, har aldrig varit.) Så ölkorv och liknande går bort tyvärr. Och då blir det lätt feta mejeriprodukter istället, märker jag...

Det var likadant för mig vid samma tidpunkt när jag la om kosten. Först var jag inte hungrig alls. Sen hade jag liksom ingen botten ett tag. Det var som om kroppen ville ha fett och näring, men det är lite av en resa hur det förändras hela tiden. Försök att äta mer och ordentligt när du äter så du blir mätt. Skippa mellisarna. Det kan vara bra att lära sig att kunna vara utan mat, men det kanske är för tidigt för dig. När du har hållit på ett längre tag kanske du börjar experimentera med fasta. Man känner när det är dags. Man behöver liksom inte äta hela tiden. 

• Like 3

Jag har haft perioder då jag känt sug efter att småäta mig igenom kvällarna. Några skivor salami, en stund senare lite rökt sidfläsk, sen några skivor fröknäcke med smör och ost etc. Det som för mig oftast hjälpt, så att jag sen känt mig nöjd resten av kvällen, är en kopp varm choklad. Visst, det är mjölkprodukter och inte extremt lågt på kolhydrater, men jag behöver ingen jättestor kopp. Jag blandar mycket kakao med grädde och sen mjölk, samt antingen vaniljpulver eller lakritspulver. I chokladen rejält med vispad grädde, till lakritschokladen har jag gärna vanilj i grädden. Kan kanske vara värt att testa?

Efter endast tre veckor på LCHF och med ätstörningar och sockerberoende i bagaget, tycker jag inte att du ens ska fundera på någon form av fasta. Är du hungrig, ät! Men det är ju såklart bra, om du hittar lösningar för att slippa sug efter onödigt ätande när du inte ens är hungrig.

Ta lite äppelcidervinäger i ett glas vatten och drick. Det är en huskur mot sug. Hjälper inte det, så är du förmodligen hungrig och kan äta.

Testa fette. Ta kokosfett i en mugg te och drick. 

Förhoppningsvis är suget någon form av omställningsbesvär, som ger med sig med tiden.

Sockerberoende använder sig av en aminosyra som heter L-glutamine mot sötsug. LCHF-ingenjören My Westerdahl skriver en del om den på sin blogg. 

• Like 1

Om man haft ätstörning så lär periodisk fasta inte vara att rekommendera. Jag tänker att din kropp kanske inte vant sig att bränna fett ännu. Så när du blirså sugen att du känner att du måste äta, så ät! Var förberedd så att det du extra äter pga sug är extremt icke sug framkallande och verkligen lär kroppen att äta fett. Ägg, smör eller ghee, kokosolja. Att överäta ska inte pågå dagligen, men bättre att vara beredd än att trilla dit på att man ätit halva hushållsosten plötsligt.

• Like 1

L- Glutamin är bra mot sug men tänk på att inte ta det ihop med något varmt. Det ät ett misstag att tro att att förbränningen är statisk den ändrar sig ständigt beroende på vad vi äter och om vi är stressade. Stress är triggande för att du får ett kortisolpåslag som sänker insulinkänsligheten i cellerna. Det leder till ett högre insulinpåslag. Lägg sedan till att mjölkproteinerna i mejerierna har ett högt insulinindex så... Mejerier påverkar också belöningssystemet så att man triggar suget efter mer, speciellt om man är sockerberoende, då är man i högriskgruppen för det.

Jag föreslår att du använder kokosolja och smör och undviker grädde mm. Äggmjölk är ett bra alternativ till mjölk o grädde. Du behöver inte fasta men det är gynnsamt för aptitregleringen att hålla sig till 2-3 måltider och undvika insulinpåslag däremellan. Istället för gräddsås till maten ta kryddsmör gärna gjort på ghee eller skirat smör ät så att du blir rejält mätt. Jobba med stresshantering så att du kan koppla av.

• Like 1

Jag förstår inte riktigt hur du får i dig så mycket käk på en dag :D

Jag dricker kaffe med grädde på morgonen, det håller jag igång på fram till ca 13.30 då jag äter dagens måltid. Sedan är jag inte hungrig mer den dagen. Jag tror att din kropp håller på att ställa om sig, och att du är van att äta ofta. Det är skillnad på sug och hunger. Sug är inget som måste tillfredsställas, det är bara sug. Ät när du är hungrig.

• Like 1

Jag dricker kaffe med grädde på morgonen, det håller jag igång på fram till ca 13.30 då jag äter dagens måltid. Sedan är jag inte hungrig mer den dagen. Jag tror att din kropp håller på att ställa om sig, och att du är van att äta ofta. Det är skillnad på sug och hunger. Sug är inget som måste tillfredsställas, det är bara sug. Ät när du är hungrig.

Hej Anlim! Såna kommentarer gör mig bara stressad och ledsen. Det är inte lätt för dig att veta, och därför berättar jag det för dig. Vet att du inte menar illa. Men för en med så mycket skam och värdelöshetskänslor kopplat till sug, mat, karaktär etc så har man jättesvårt att värja sig mot såna här kommentarer. Allt gott. 

• Like 1

Jag har haft perioder då jag känt sug efter att småäta mig igenom kvällarna. Några skivor salami, en stund senare lite rökt sidfläsk, sen några skivor fröknäcke med smör och ost etc. Det som för mig oftast hjälpt, så att jag sen känt mig nöjd resten av kvällen, är en kopp varm choklad. Visst, det är mjölkprodukter och inte extremt lågt på kolhydrater, men jag behöver ingen jättestor kopp. Jag blandar mycket kakao med grädde och sen mjölk, samt antingen vaniljpulver eller lakritspulver. I chokladen rejält med vispad grädde, till lakritschokladen har jag gärna vanilj i grädden. Kan kanske vara värt att testa?

Efter endast tre veckor på LCHF och med ätstörningar och sockerberoende i bagaget, tycker jag inte att du ens ska fundera på någon form av fasta. Är du hungrig, ät! Men det är ju såklart bra, om du hittar lösningar för att slippa sug efter onödigt ätande när du inte ens är hungrig.

Det låter gott! Ska testa det. Tror det är bra med nåt varmt också sådär på kvällen. 

Ojdå, det var ju inte meningen. Kram på dig, absolut inget illa ment.

Hoppas du kan få hjälp med det som ligger bakom allt.

I mitt fall fick jag helt rubbade ätmönster/ätstörningar då det låg en adhd i botten och skvalpade som ingen visste om, blev utredd först nu i fyrtioårsåldern. Vet man vad som ligger bakom något blir det lättare att jobba med de andra delarna sedan.

• 5 months later...

Behvöver man tugga och suga, kan det vara bra att dra ner på mellanmålen, helst bara ett enda... för att på plats med kvälls-cravigns.. i form av förslagsvis :

knapriga fläsksvålar, då ska det vara dde riktiga danska som har fettkanten på - det är rejäla bitar, man kan behöva enbart 7-8 stycken för man får verkligne jobba.. 

Jämför det med normalt en halv el hel påse....  å andra sidan, gillar inte alla fläsksvålar, men det är annars en helt perfekt "stopper" eller antidot, för man vill ju knappast börja med sega råttor kola eller lakrits.

Men nu kom jag på, att rålakrits är en riktigt bra idé för dig.. rålakrits verkligen kapar topparna, jag lovar!

Men bäst är isf så kalrt LAKRITSROT,   tugga en sådan pinne när tristessen och rastlösheten sätter in underpassiv kvällstid. Man ska icke ha något det vet ju alla, så pova med något som inte gör skillnad för kroppen, det är så marginellt att man kan unna sig.

Man kan också dricka.. och hlla gurkor citrusskivor allt möjligt i bringare med krossat is, och tugga då isbitar! Det  kan faktiskt funka

Eller så får du älska mer, älskog brukar förtränga cravings.. det är en optimal win-win som klår det mesta.

/ Gemma

• Like 2

Japp, så är det!

• 4 years later...
On 2015-12-16 at 08:14, Gladan sade:

Nu på detta och inser att jag Oj oj jag äter inte så mkt smör / måltid😬 men enligt app håller jag rätt balans? 
Då jag tidigare hade lätt att glömma äta och låg tok för lågt med kcal/ dag( 900kcal)  måste jag använda app till en början för inse hur mkt jag bör äta.

frukost: 2 stekta ägg, smoothie på bär och halv avokado 

lunch: tonfiskröra på majjonäs ca 200gr grönsaker, halv avokado och olja

middag: ugnsbakad lax med spenat / cg/ grädde och smör, grönsallad.

kaffe med mct olja 

men efter redan 1 v är jag typ hungrig 1-2 Tim efter ätit? 
...och jättehungrig när jag vaknar.

ska jag äta mer ändå??