Jump to content

Fasta 1 hel vecka

ghanna
 Share

Recommended Posts

Jag såg videokursen med Jason Fung och blev rejält lockad av tanken på att fasta en hel vecka. Isf skulle nästa mål jag inmundigar vara julmaten som jag traditionellt äter med min familj framför Bingolottos uppesittarkväll kvällen innan julafton. Är det någon som har erfarenhet av att fasta en hel vecka? Jag vill gå ner i vikt, men främst lära känna min kropp och mitt psyke bättre.

Alla tips, kommentarer och pepp uppskattas varmt!

• Like 2

Mitt tips är att du kör väldigt strikt lchf ett par dagar innan du fastar. Då gör du det enklare för kroppen att ta av fettförrådet.

Koka gärna benbuljong som du kan dricka så du får i dig salt ordentligt.

Jag tänker också ge mig på en veckofasta men jag kommer att använda Julledigheten till att lägga av med koffein. När det målet är uppnått ska jag prova. Det längsta jag har fastat är 48 timmar men det var inga problem.

När du börjar äta igen ta det lugnt o ät något lättsmält typ långkokt kött eller kokt ägg och bladgrönsaker.

Varmt lycka till!

• Like 1

Jag har nu hållit på att fasta 24 timmar en gång i veckan. Ett par gånger har jag fastat 40 timmar. Det har varit jättelätt att hålla fastan och faktiskt så har det underlättat vardagen. Dom dagar jag inte har hunnit/orkat laga lunch att ta med till jobbet, så har jag bara hållit fasta den dagen. Och har man bråttom på jobbet kan man också skippa lunchen och hålla en dag fasta. Frukost äter jag ändå inte så 24 timmars fastan betyder ju bara att jag hoppar över lunchen också.

Jag har inte tappat i vikt, men så har jag nog inte direkt något behov mera att tappa vikt (har ätit LCHF i 4,5 år nu), men jag får mindre migrän när jag håller fasta. Istället för att 70%(sic!) av dagarna är migrändagar, så är det nu "bara" 40% som är migrändagar.

Jag har ätit lite salt istället för måltiderna som jag har hoppat över.

En veckas fasta låter intressant. Man kan väl alltid avbryta den ifall man tycker att man inte mår bra... Lycka till!

• Like 1

Jag har fastat sedan igår klockan 15 ungefär. Ska fortsätta så länge jag klarar det, med siktet på att bryta fastan den 23e. Jag har tidigare aldrig fastat längre än två sammanhängande dygn. Har druckit vatten med salt på jobbet idag och tänker även dricka vatten med buljong. Dock inte benbuljong då jag inte känner att jag har tid eller skills för det. Tack för tipset iaf! Kör på vanlig grönsaksbuljong i kokande vatten. Tyvärr blev det sista jag åt lite ärtsoppa och mörk choklad. Egentligen översteg jag nog inte 500 kalorier igår så enligt ett möjligt sätt att räkna inleddes fastan i tisdags. Än så länge känns det bara bra. Lite trötthet när jag går i trappor. Träningspass tänker jag inte ge mig på.

Tack så mycket för tips och pepp, om nån har mer att bidra med uppskattas det jättemycket!

• Like 1

Hittills tycker jag det går bra. Inte jättebra för jag fuskade under lördagen och söndagen genom att på respektive dag äta ett styck kalkonkorv. Kanske 150 kcal per korv gissar jag. De åt jag för att min kompis tycker att det jag gör är galet och hon sa att hon var orolig..så jag fick lugna henne genom att äta lite. Annars har jag hållit mig till vatten, svart kaffe och totalt sett endast ett par stycken buljongtärningar. Jag är pigg. I fredags kände jag mig rätt matt i benen när jag gick i trappor och när jag cyklade men det har gått över. Vet inte om det var intaget av korv som löste det.

Just nu i skrivande stund känner jag mig faktiskt inte alls hungrig. Än så länge är jag mycket nöjd med fastan och jag är rätt säker på att jag kommer upprepa den om det fortsatt går bra.

Planen är att bryta fastan på onsdag kväll då jag reser hem till mina föräldrar för att äta julmat och titta på bingolottos uppesittarkväll,

• Like 1

Nu sitter jag med familjen framför uppesittarkvällen och äter julmat. Veckan har gått över förväntan, det var enklare än jag trodde det skulle vara. Viss matthet i benen när jag cyklat och gått i trappan har varit största problemet. Det mest positiva är att jag efter ett par dagar slutade tänka på att jag fastar, något som brukar vara ett problem när jag 36-timmarsfastat.

Vikten då? Ner drygt 2,5 kilo. Får se hur det ser ut efter helgdagarna [emoji74].

• Like 4

• 5 years later...

Jag har kört vattenfasta som mest 6 veckor och upplever det som oerhört stärkande för kroppen men framför allt hjärnan.  Jag blir mer skärp och fokuserad under under fasta. Efter känner jag mig fräschare, starkare och friskare. 

för att lyckas krävs att vätskebalansen hålls uppe. Detta görs enklast med salt och t.ex. resorb. Dessutom måste man få i sig näringsämnen och vitaminer. Jag kör med 2 brustabletter berocca om dagen. Min viktnedgång ligger på ca 1,5 kg per vecka. Räkna men att gå upp 1-2 kg när du bryter fastan.  

Slutsatsen för mig är självklar: jag tycker längre fasta är toppen för välmåendet 

• Like 2

Personligen tycker jag att 6 veckor låter väldigt länge för en vattenfasta. Men kul att du upplever bra resultat! :)

Men det kanske inte är någon ren vattenfasta? Tex resorb innehåller väl en del socker? Jag skulle nog försöka få i mig en del proteiner också för att minska förlust av bland annat muskelmassa.

• Like 3

Så länge man får näring så räknas det nog ”bara” som fasta, inte vattenfasta som Peter är inne på. Lite party poopers nu men definitionen förringar inte på något vis nyttan med fastan. Så fastade vi förr (fast med en gnutta energi från juice och buljong). Närings- och hälsomässigt tror jag dock att benbuljong nån gång per dag under längre fasta gör större nytta än Resorb och Berocca. Båda innehåller mer tveksamma ämnen, ur ett biotillgänglighetsperspekriv, i bemärkelsen ”billig skit”. 
När jag fastade enligt gamla skolan (buljong, örtte och juice) för många år sen stannade viktminskningen av efter några veckor och jag gick upp det mesta rätt snabbt igen vad jag minns, men den där känslan efteråt… Den är en riktig höjdare! :wub:

• Like 6
  • Thanks 1

• 3 weeks later...