Jump to content

LCHF för barn?

tjej_15år

Recommended Posts

Jag är en tjej på 15år som är väldigt osäker över min kropp och mår mindre bra utav det, pågått i 3 år.

Ville ta tag i problemet, jag & mina föräldrar beslutade oss för att testa på LCHF, då jag bytte ut pasta, ris, potatis osv mot grönsaker t.ex. På helgerna äter jag gärna morötter m dipp eller frukt (något nyttigare än glass, godis osv).

Sen fick vi höra ifrån en kompis som tränar mycket & håller koll på kost mycket- att barn ABSOLUT INTE ska hålla på med LCHF.

På grund av att man blir trött & något om att man "blir osmart" då hjärnan & kroppen påverkas negativt utav det här. Inget jag känner av dock. 

Jag vill fortsätta m LCHF då jag tyckte att de fungerade men mamma kommer inte låta mig på grund av detta.

Är det här som våran kompis beskrivit för oss sant eller är det helt okej att äta LCHF som barn??

Har ni tips på andra "dieter" får ni mer än gärna tipsa! Vill kunna känna mig självsäker över min kropp.

Mvh 

tjej på 15 år.

• Like 2

Liberal LCHF med kolhydrater från grönsaker är nåt man förespråkar för barn. I och med att du inte får blodsockersvängningar funkar din hjärna mycket bättre och ditt humör blir jämnare. Det INGEN behöver, vare sej barn eller vuxen, är kolhydrater från spannmål, så mackor och pasta går fetbort. Din tränande kompis tycker kanske att hon/han orkar mer med kolisar men det är bara för att den kroppen är van vid dem. Det finns massor med idrottsmän som kör LCHF och världsmästaren i minne äter LCHF.

Be dina föräldrar titta på webbsidan Ett sötare blod. Ann Fernholm är oberoende vetenskapsjournalist och har skrivit flera böcker om hur dagens dåliga kosthållning påverkar barns och vuxnas hälsa

• Like 7

Kroppen behöver inga kolhydrater alls, det den behöver är fetter, proteiner, vitaminer och mineraler. Tillsammans med vitaminerna och mineralerna kommer det alltid att följa med en del kolhydrater också, även om du äter LCHF. Glukos behövs i viss mängd i blodet, så långt är det rätt. Men skulle du mot förmodan äta mindre kolhydrater än vad som motsvarar det glukos som kroppen behöver, så tillverkar kroppen glukos av protein. Du kan normalt sett inte få för lite om du äter normalt, även om du undviker kolhydrater.

Barn ska inte ägna sig åt fasta, utan bör normalt sett äta omkring tre gånger om dagen. Mer är ok, om du är hungrig oftare. Personligen tycker jag inte heller att barn ska ägna sig åt dieter som innebär att man inte får äta sig mätt. LCHF, förutsatt att du äter bra med grönsaker, är däremot en mycket bra kosthållning även för ett barn.

Om man tränar mycket och är van att äta mycket kolhydrater, kan man under en period få bekymmer om man övergår till LCHF, som att man blir trött och inte orkar som man brukar. Detta är dock övergående! När kroppen lärt sig använda fett som huvudsakligt bränsle, fungerar det lika bra.

• Like 5

Att avstå från kolhydrater som kommer från pasta, bröd, flingor, socker etc. är inte farligt för någon, varken för barn, ungdomar eller vuxna. Jag tycker du ska ge din mamma någon av Ann Fernholms böcker i julklapp och även be henne läsa hennes blogg regelbundet. Bloggen: http://ettsotareblod.se/Hennes första bok om socker finns nu som pocket så den är inte så dyr (http://ettsotareblod.se/ett-sotare-blod-nu-som-pocket-2/). Den andra boken som handlar om socker och barn (Det sötaste vi har) kan hon säkert låna på biblioteket.

Jag tror att om du får henne att läsa på lite mer så slipper hon vara orolig.

• Like 6

Min 15-åriga son äter liberal LCHF sen ett år tillbaka (hemma strikt, i skolan undviker han det värsta). Han har inte klagat på dålig ork eller dåliga betyg. Tvärtom - han går på gympaliknande aktiviteter 3-4 ggr i veckan, förutom gympan i skolan. Betygen blir bara bättre för varje termin.

Hans storebror (17 år) äter strikt LCHF (hoppar över skollunchen). Detta gör han av egen fri vilja, så jag antar att han känner att han mår bättre av det.

Som övriga skriver, det finns ingen som behöver äta kolhydrater eller annan processad mat, varken ung eller gammal.

Stå på dig och lycka till!

• Like 7

En kompis skriver du. Hur gammal är kompisen? Eller är det en kompis till din mamma. Alltså en vuxen person? Vilka kunskaper har kompisen egentligen? Jag har varken blivit trött eller osmart av LCHF. Tvärtom. Jag är piggare, sover bättre, mår bättre på det stora hela.

Att barn inte skulle kunna äta LCHF håller jag inte alls med om. LCHF är för mej riktig mat. Inga halvfabrikat eller lättprodukter. Förstår inte hur det skulle vara farligt.

• Like 5

Jag kan tillägga att även min 15-åring äter LCHF och det går jättebra för honom i skolan. Bättre och bättre för varje termin (han typ maxar alla betyg).

När jag säger att han äter LCHF så är det hemma han gör det. I skolan och med kompisar äter han det som bjuds. Han försöker bara undvika det värsta.

• Like 5