ghanna Posted December 17, 2015 Share Posted December 17, 2015 Jag funderar på att börja med kokosfett i kaffet för det ska ju vara så bra, men en fråga: hur viktigt är det att man mixar med stavmixer? Går det lika bra, eller i vart fall nästan lika bra, att bara röra om kraftigt och länge? Jag jobbar på kontor och det skulle kännas så smidigt att bara ha en burk kokosfett i kylen som man kan lägga i när man smiter iväg för att fylla på kaffekoppen. Vill inte hålla på och joxa med en stavmixer. Så frågan är alltså: Ger omixat kokoskaffe samma eller nästan samma tillfredsställelse som mixat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anlim Posted December 17, 2015 Share Posted December 17, 2015 Jag har testat omixat och det blev inget vidare. Oljan smälter och lägger sig som en hinna ovanpå. Jag kör med grädde istället, det smakar mer som sånt jag är van med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted December 17, 2015 Share Posted December 17, 2015 Jag mixar inget, rör om lite då och då bara. Det blir en kul fettig yta. Men ställ inte kokosoljan i kylen, för då måste du ha en hammare och ett stämjärn för att få ut nåt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted December 17, 2015 Share Posted December 17, 2015 Omixat funkar men det är godast med smör och kokosfett och sen stavmixat. Det blir varmt och kräääämigt då! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted December 18, 2015 Share Posted December 18, 2015 Jag har en lattevisp, batteridriven Ikea variant, på jobbet. Inte lika effektiv som mixer men den gör att det blandas på ett trevligt sätt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted December 18, 2015 Share Posted December 18, 2015 Kokos och smör och lattevisp. Och varken smör eller kokosfett i kylen! Du vill inte få kall kaffe! Jo, smör håller sig länge utanför kylen! Ingen fara. Du behöver ju inte ha ett helt paket ute. Ta typ 100 g i taget i en liten burk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 18, 2015 Share Posted December 18, 2015 Mixat är bättre...så är det! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted December 18, 2015 Share Posted December 18, 2015 Äsch, mixat är för tunnisar ! Jag lägger bara i mitt kaffe och låter det smälta i sen dricker jag som vanligt. Smörjer läppar och mungipor bra . Verkan av kokosoljan är den samma vare sig du mixar eller ej, så i övrigt är det bara en fråga om tycke och smak. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ylvakristina Posted December 18, 2015 Share Posted December 18, 2015 Jag tycker också det fungera superbra med sån där liten kaffevisp med batteri i. Ibland häller jag kaffet och fett i en gryta och vispar snabbt med handvisp. Går bra det med. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ghanna Posted December 18, 2015 Author Share Posted December 18, 2015 Jag har en lattevisp, batteridriven Ikea variant, på jobbet. Inte lika effektiv som mixer men den gör att det blandas på ett trevligt sätt. Jag har övervägt den lösningen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ghanna Posted December 18, 2015 Author Share Posted December 18, 2015 Kokos och smör och lattevisp. Och varken smör eller kokosfett i kylen! Du vill inte få kall kaffe! Jo, smör håller sig länge utanför kylen! Ingen fara. Du behöver ju inte ha ett helt paket ute. Ta typ 100 g i taget i en liten burk. Det funkar alltså att i betydlig mån fixa smör i kaffe med lattevisp? Det hade ju varit guld för jag tar nog hellre smör än kokosfett i kaffet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted December 18, 2015 Share Posted December 18, 2015 Här får du tips på en riktigt god variant med julkryddor. Den blir bäst av att mixas. https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2015/12/17/lucka-17-tomtens-julkaffe-mbc-deluxe/ Men har även provat en enklare dryck med bara smält kokosolja, kardemumma, kanel och lite salt. Rör man ihop det först och tillsätter lite kaffe i taget under omrörning så blandas det bättre, kryddorna och saltet gör att det blir en emulsion och man slipper få fettlagret överst. https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2015/10/28/kaffedrink-lchf-och-paleo/ 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ethel Posted December 18, 2015 Share Posted December 18, 2015 Jag gjorde detta kl, 10.30 idag i stället för det vanliga fetkaffet, nu är kl. 18.20 och jag är fortfarande ohungrig. Kan det va kryddorna? Jag brukar bli sugen på middasmat efter 5 timmar på den vanliga MBC. Intressant. Här får du tips på en riktigt god variant med julkryddor. Den blir bäst av att mixas. https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2015/12/17/lucka-17-tomtens-julkaffe-mbc-deluxe/ Men har även provat en enklare dryck med bara smält kokosolja, kardemumma, kanel och lite salt. Rör man ihop det först och tillsätter lite kaffe i taget under omrörning så blandas det bättre, kryddorna och saltet gör att det blir en emulsion och man slipper få fettlagret överst. https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2015/10/28/kaffedrink-lchf-och-paleo/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EvaLeva Posted December 18, 2015 Share Posted December 18, 2015 Jag kör också lattevisp på jobbet. Tycker det blir bäst om man bara fyller i ngr cm kaffe i koppen först och vispar ihop ordentligt med smör + kokosfett och sist fyller på med mer kaffe. Väldigt gott också med yogi tea licorice + kokosolja (med smak), vispar inte utan bara rör lite. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted December 19, 2015 Share Posted December 19, 2015 Just det, man häller inte upp allt kaffe direkt, bara så att det smälter kanske en tredjedel i koppen. För det kan skvätta annars. När det är färdigmixat så häller man på resten av kaffet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 19, 2015 Share Posted December 19, 2015 Jag mixar inget, rör om lite då och då bara. Det blir en kul fettig yta. Men ställ inte kokosoljan i kylen, för då måste du ha en hammare och ett stämjärn för att få ut nåt. Jag vill ha mitt cocosfett nyhugget! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted December 20, 2015 Share Posted December 20, 2015 Uhm... Är det bara jag som äter kokosoljan så här: öppna burken, sätt ner en matsked och gräv upp ett lass, stoppa i munnen, ät Kaffet dricker jag som det är svart, eko och starkt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 20, 2015 Share Posted December 20, 2015 Jag äter kokosoljan som du och i kaffet har jag rejält med smör och salt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomha Posted December 20, 2015 Share Posted December 20, 2015 Om man inte har en ordentlig mixer så tycker jag det brukar bli bäst att skaka kaffet. På jobbet har jag tät termosmugg, och när jag hällt i kaffe och fett stänger jag, och skakar som tusan. Jag gillar detta klart bättre än lattevispat eller ovispat. För övrigt är det mycket trevligt med gurkmeja i fettkaffet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
doktor lågkolhydrat Posted December 23, 2015 Share Posted December 23, 2015 jag tar oljan i te, utan mixer. Man får röra om emellanåt. Jag gillar också att det blir läppbalsam. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted December 23, 2015 Share Posted December 23, 2015 Kaffe, smör, kokosolja och en mixer=ett underbart gott och krämigt kaffe! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Science Nurse Posted December 24, 2015 Share Posted December 24, 2015 Kaffe, smör och Brain Octane. Mixas i en Magic Bullet (finns att köpa på Elgiganten). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts