Jump to content

kreatinin

Angelico

Recommended Posts

Jag har tagit lite blodprover och sitter och försöker förstå hur det står till med mig just nu. Jag var fastande vid provtagningen men hade tagit magnesiumtablett på kvällen annars bara vatten.

Mitt kreatinin låg över ref värde vilket aldrig hänt tidigare. Jag ligger på 100 och ref är 45-90. När jag läser på olika ställen nämns att kreatininet förutom att det kan indikera på njurproblem även påverkas av bla muskelmassa, kön, ålder. Jag har ju antar jag, ganska mkt muskelmassa i proportion till min vikt och längd. Men vad är era erfarenheter /kunskaper om detta prov? Kan nämna några andra prover samtidigt:

kreatinkinas 1,4 (ref 0,60-3.5)

natrium 140 (ref 137-145) har legat under ref innan

kalium 4,1 (ref 3.5-4.4)

asat 0,37 (ref 0.25-0.60)

alat 0.28 (ref 0.15-0.75)

p calcium 2,45 (ref2,15-2,50)

crp 2,4 (ref <3,0)

p glucos 5,1 (ref4,2-6,3)

B-HbA1c 31 (ref 31-46)

Jag tycker att några av proverna ligger ganska nära övre gräns för ref.

Kreatinkinas och litta annat påverkas av dels muskelmassa och träningsnivåer!

Det är ett ensym!

"Kreatinkinas är ett enzym som katalyserar bildandet av fosfokreatin (PCr) från kreatin och ATP. Fosfokreatin används av muskler som ett kortsiktigt energilager då allt ATP konsumerats. Det är aktivt under de första sekunderna av muskelaktivitet, innan andra energiförsörjningsmekanismer hunnit träda in.

Genom att testa blodnivåerna av kreatinkinas kan man påvisa muskelskada (rabdomyolys), eftersom enzymet finns i muskelceller och läcker ut när dessa skadas. Vid svåra muskeltrauman ser man alltså höga nivåer av kreatinkinas och myoglobin i blodet. Omvänt kan låga nivåer av kreatinkinas i blodet tyda på leverskador."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kreatinkinas

Du skall inte bara vara fastande utan oxå vara soffliggare i 14 dar!

• Like 1

Kreatinkinas och litta annat påverkas av dels muskelmassa och träningsnivåer!

Det är ett ensym!

"Kreatinkinas är ett enzym som katalyserar bildandet av fosfokreatin (PCr) från kreatin och ATP. Fosfokreatin används av muskler som ett kortsiktigt energilager då allt ATP konsumerats. Det är aktivt under de första sekunderna av muskelaktivitet, innan andra energiförsörjningsmekanismer hunnit träda in.

Genom att testa blodnivåerna av kreatinkinas kan man påvisa muskelskada (rabdomyolys), eftersom enzymet finns i muskelceller och läcker ut när dessa skadas. Vid svåra muskeltrauman ser man alltså höga nivåer av kreatinkinas och myoglobin i blodet. Omvänt kan låga nivåer av kreatinkinas i blodet tyda på leverskador."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kreatinkinas

Du skall inte bara vara fastande utan oxå vara soffliggare i 14 dar!

Jaha intressant. Men mitt p-kreatinin är väl något helt annat då? Det ligger ju över ref värde så vad kan då utläsas?

Jag ser inget värde på kreatin?

Jag ligger på 100 och ref är 45-90. När jag läser på olika ställen nämns att kreatininet förutom att det kan indikera på njurproblem även påverkas av bla muskelmassa, kön, ålder. Jag har ju antar jag, ganska mkt muskelmassa i proportion till min vikt och längd.

Bodybuildare och styrketränare käkar kreatin för att få upp halterna!

"Kreatin är ett ämne som hjälper till att omvandla lagrad energi till rörelseenergi. Det förekommer naturligt i muskler och förekommer i livsmedel från djurriket, så som kött och fisk.

Med normal kosthållning bildar människokroppen cirka 1-2 gram kreatin per dag, men ämnet kan även tas som kosttillskott, då kan halterna bli avsevärt högre. "

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kreatin

Rent ut sagt så tror jag du vill ligga högt på kreatin för bästa träningseffekt?

• Like 1

Aha, ok! Ja det kan så vara. Men detta med njurarna då och ref värden?

Referensvärden gäller för soffliggare och sockermuppare.. dvs för majoriteten!

Det hade kunnat sett annorlunda ut om du vore en soffliggande sockermuppare och kommit till akuten från en bilolycka.. annat trauma!

Nu är det som så att ensymologi är himla krångligt att begripa.. men dina kreatinkinas låg hur som helst inom intervallet.. hade du varit drabbat att muskelskador utav en olika/trauma så kunde de ha legat högre!

Förresten så inbillar jag mig att du äter protein för din träningsnivå.. då borde även kreatin ligga högre än sockermuppande soffliggares.. fast helt säker är jag inte utan det är mer ett antagande?

Det är ett rimligt antagande anser jag?

• Like 1

Det hade kunnat sett annorlunda ut om du vore en soffliggande sockermuppare och kommit till akuten från en bilolycka.. annat trauma!

Nu är det som så att ensymologi är himla krångligt att begripa.. men dina kreatinkinas låg hur som helst inom intervallet.. hade du varit drabbat att muskelskador utav en olika/trauma så kunde de ha legat högre!

Förresten så inbillar jag mig att du äter protein för din träningsnivå.. då borde även kreatin ligga högre än sockermuppande soffliggares.. fast helt säker är jag inte utan det är mer ett antagande?

Det är ett rimligt antagande anser jag?

Ja det stämmer ju att jag äter ganska mkt protein medvetet. Det är många prover som har referensvärden som utgår från "folk i allmänhet" och de vanligaste matvanor och  livsstil kanske..?

+10000

Just av denna anledning skall man se till att skaffa sina personliga referensvärden, allra helst från sin fysiska "peak" i livet. Optimalt hade nog varit runt 25-års åldern efter en period av bra kosthållning.

• Like 4

Det är tur att vi har en biokemist bland oss.. för det är inte alltid lätt att skilja saker som låter nästan likadant åt så man vet vad man pratar om!

Kreatin, kreatinin, kreatinkinas!!!!  :o

Ja, det är bra att The Biochemist finns här och du också Zepp, och andush och många andra. Jag känner mig rätt korkad bland er men hoppas att min nyfikenhet ska göra att jag kan börja närma mig er i kunskap så småningom.

• Like 5

Ja, det är bra att The Biochemist finns här och du också Zepp, och andush och många andra. Jag känner mig rätt korkad bland er men hoppas att min nyfikenhet ska göra att jag kan börja närma mig er i kunskap så småningom.

. . . fast du kan nog en hel del som inte dom kan  :)

• Like 6