Kolesterol efter 5 månader på LCHF

Henrik B
 Share

Recommended Posts

Hej,

Har provat LCHF sen i somras för att om möjligt påverka mitt blodtryck, vilket funkat kanon! Inte längre ett problem och jag har dessutom minskat i vikt och midja. Så allt var hunky dory tills jag träffade min läkare. Visserligen tog vi bort min medicin för blodtrycket men han ringde mig en vecka senare och sa att mina blodfetter var dåliga. "Det finns bra mediciner mot det. Jag skriver ut och du kan börja ta dem direkt"

Bad att få ta del av svaren och att få återkomma. Jag tog prover ett år tidigare och hade följande värden då och nu:

Tg 1,4 1,2

Tot 6,0 7,5

HDL 1,0 1,5

LDL 4,2 5,2

Ja, det är väl inga supervärden men jag trivs ju som fisken i min lite mindre och faktiskt lite starkare kropp och oroar mig för bieffekter av statiner.

Vad säger forumets samlade expertis? Ska jag följa det mycket direkta rådet eller se mig om efter en ny doktor?

• Like 2

Hej,

Har provat LCHF sen i somras för att om möjligt påverka mitt blodtryck, vilket funkat kanon! Inte längre ett problem och jag har dessutom minskat i vikt och midja. Så allt var hunky dory tills jag träffade min läkare. Visserligen tog vi bort min medicin för blodtrycket men han ringde mig en vecka senare och sa att mina blodfetter var dåliga. "Det finns bra mediciner mot det. Jag skriver ut och du kan börja ta dem direkt"

Bad att få ta del av svaren och att få återkomma. Jag tog prover ett år tidigare och hade följande värden då och nu:

Tg 1,4 1,2

Tot 6,0 7,5

HDL 1,0 1,5

LDL 4,2 5,2

Ja, det är väl inga supervärden men jag trivs ju som fisken i min lite mindre och faktiskt lite starkare kropp och oroar mig för bieffekter av statiner.

Vad säger forumets samlade expertis? Ska jag följa det mycket direkta rådet eller se mig om efter en ny doktor?

Gå på hur du känner dej.

Och dina nya värden är enligt mej bättre än dina gamla.

• Like 1

Statiner är nåt som jag personligen aldrig ens skulle överväga. Man måste inte ta en medicin bara för att läkaren har skrivit ut den. Makens kolesterolvärden ligger något över dina, men hans läkare har inte ens nämnt detta trots att han mer än gärna skriver ut mediciner i tid och otid.

http://www.kostdoktorn.se/den-skrammande-minimala-effekten-av-statiner

• Like 3

Hej,

Tg 1,4 1,2

Tot 6,0 7,5

HDL 1,0 1,5

LDL 4,2 5,2

7,5/1,5=5.. bör vara 6 eller lägre, gärna 5 eller lägre!

6/1= 6!

Din riskfaktor har reducerats.. så även på triglyceriderna.

För att inte tala om de andra värdena främst blodtryck och bukfett.

Det skulle inte förvåna någon om värdena blir ännu bättre?

• Like 5

Tack för alla svar.

Det lutar åt att jag kontaktar läkaren och ber att få ta ett nytt prov om nått halvår. Under tiden fortsätter jag med det jag gör. Har kanske inte nått ny jämvikt riktigt ännu heller

Gör det och säg att du ämnar försöka med livsstilsförändring för att reducera dina riskfaktorer ytterligare.. och att du helst ser att du får hjälp med att följa upp utvecklingen.

Du kan/bör påpeka att det har fungerat rätt bra hittills, med blodtryck och bukfettma.. två rätt vanliga riskfaktorer.. och din kvot Tot/HDL har blivit bättre.. ditt HDL har stigit från minimum/nedre gräns till hyfsat bra, triglyceriderna sjunker!

Sen så vill jag ge ett råd.. du är inte där för att övertyga läkaren om fördelen med LCHF, så det behöver du inte ens ta upp, utan det räcker med att du säger att du slopat så gott som allt socker/snabbmat.. och gått över till att bara äta riktig mat med mycket grönsaker!

• Like 7

Olika lab har olika gränsvärden för Totalkolesterol, har hört om en 100-åring som levat ett väldigt friskt liv utan någon speciell motion och diet med ett totalkolesterol på över 11 !!!

Levern tillverkar det kolesterolet vi behöver, ju mer kolhydrater vi äter ju mer LDL flyter runt i blodet oförbrukat vilket gör att fetterna härsknar till slut. Mina senaste värden från lab var som dina förutom att jag bad om att få ApoB / ApoA1 också, vilket säkerställde mina misstankar om att jag hade stora fluffiga LDL och inte de inflammationsskapande små rackarna.

Bra jobbat! :D

• Like 2