Jump to content

Finns det några "professionella" man kan prata med?

molleweide

Recommended Posts

Hej allihopa,

Jag heter Hjallee och jag har under de senaste sex månaderna försökt att uppnå ketos för att få känna på de positiva effekterna...

Jag har gjort excel-ark där jag har beräknat exakta macro-nutrienter och dessutom räknat på kalorier så att jag inte råkar äta för lite/mycket.

Nu börjar jag ledsna lite på det här, eftersom att jag inte får dem positiva effekterna som det talas om på olika forum och i litteraturen om ketos. Jag känner mig fortfarande trött på eftermiddagarna osv. 

Därför undrar jag om det över huvudtaget finns några professionella människor i Sverige som man kan vända sig till med mina "problem"? Finns det någon man kan prata med på riktigt?

// h

Hej allihopa,

Jag heter Hjallee och jag har under de senaste sex månaderna försökt att uppnå ketos för att få känna på de positiva effekterna...

Jag har gjort excel-ark där jag har beräknat exakta macro-nutrienter och dessutom räknat på kalorier så att jag inte råkar äta för lite/mycket.

Nu börjar jag ledsna lite på det här, eftersom att jag inte får dem positiva effekterna som det talas om på olika forum och i litteraturen om ketos. Jag känner mig fortfarande trött på eftermiddagarna osv. 

Därför undrar jag om det över huvudtaget finns några professionella människor i Sverige som man kan vända sig till med mina "problem"? Finns det någon man kan prata med på riktigt?

// h

Hej! Min erfarenhet är att bäst fettförbränning/ketos och dess positiva effekter uppnås bäst med en kombination av kost, fasta och motion. Det finns många varianter men jag "lever ett aktivt liv" som det heter och vill inte krångla till det. Så här gör jag därför

Ingen frukost på vardagar (Bara vatten och kaffe med gädde)

Mycket smör och grädde i kosten. Lite bröd och socker.

Motion 1-2 ggr vecka. Tex 1h rask promenad på morgonen på tom mage och inget äta fram til lunch (viktigt)

Det är allt. Jag går ner i vikt och mår mycket bra så här. Just motionen är viktig tror jag. Man behöver inte lägga mer än en timme i veckan, men aktivitet med tomma glykogenförråd gör att kroppen får igång sin ketos. Man kan må illa första tiden men det går snabbt över. Drick vatten såklart.

• Like 1

Hej allihopa,

// h

Jadå, det finns ganska många utbildade kostrådgivare med inriktning lågkolhydratkost som skulle kunna hjälpa dig. Dock är jag inte en av dem.

Jag kan på rak arm nämna tre stycken som skriver här på forumet som borde kunna hjälpa till...det finns säkert fler...jag får ett intryck av att alla dessa tre är duktiga...snoka runt på deras hemsidor och bilda dig en uppfattning.  :) 

lchfwinter: http://www.winthers-skafferi.se/

Syster: http://www.gastromagi.se/
Bitte: http://nutriavans.se/

• Like 5

Jag experimenterar med mig själv om vad som påverkar ketosen och inte. Har kommit fram till följande:

- fasta är jättebra. Helst mer än 16 h varje dag. 24-timmars fasta en till två gånger i veckan är toppen!

- ät inte för mycket protein! Liten köttbit till mycket fett.

- grönsaker är mest dekoration [emoji4]

- mjölkprodukter unnar jag mig som en lyx, t.ex. kvarg och yoghurt är sällan-mat.

- träning! Jag har mätt både före och efter träning och fått jättebra resultat! Träning på fastande mage är super.

- mycket fett! Över 80% av intaget ska komma från fett.

Du kanske redan har provat detta, men det är i alla fall mina tips!

• Like 2

Du skriver ingenting om ketonmätning, molleweide. Jag hade turen att vinna en Ketonix och har nu roat mig med dagliga mätningar under december månad. Jag ligger ganska stabilt på rött eller i det övre gula intervallet, med inställningen standard. Det jag nu kan konstatera är att måltidsfrekvensen spelar stor roll för mig. Småätande, nästan vad det än är jag äter, får ketonerna att droppa. Däremot verkar jag kunna äta mycket grönsaker och även dricka lite vin utan att det påverkas märkbart, om jag bara håller min normala måltidsordning. Jag dricker kaffe med grädde på morgonen och äter sedan lunch och middag enligt någon slags "normal" LCHF. Inga mellanmål, inget kvällssnacks. Samma rutin, i princip alla dagar i veckan.

• Like 5

Du skriver ingenting om ketonmätning, molleweide. Jag hade turen att vinna en Ketonix och har nu roat mig med dagliga mätningar under december månad. Jag ligger ganska stabilt på rött eller i det övre gula intervallet, med inställningen standard. Det jag nu kan konstatera är att måltidsfrekvensen spelar stor roll för mig. Småätande, nästan vad det än är jag äter, får ketonerna att droppa. Däremot verkar jag kunna äta mycket grönsaker och även dricka lite vin utan att det påverkas märkbart, om jag bara håller min normala måltidsordning. Jag dricker kaffe med grädde på morgonen och äter sedan lunch och middag enligt någon slags "normal" LCHF. Inga mellanmål, inget kvällssnacks. Samma rutin, i princip alla dagar i veckan.

Precis ungefär vad jag kommit fram till genom att mäta med stickor (alltså urin-stickor för keton-mätning)

• Like 2

Jag tror också att det gäller att mäta för att veta! Blodketoner eller ketonix, men helst blodketoner. Håller man på med ketonixen ett tag tror jag man i alla fall vill mäta i blod efter ett tag...och så får man hålla koll på blodsockret också..

Det jag har lärt mig är att om du äter "rätt", dvs hög andel fett (ca 80%), måttlig med protein och så klart inte över ca 20 g kolhydrater/dag så BÖR man vara i ketos.Eller så går kroppen i alla fall på fettdrift via betaoxidation.

Men. Andra lärdomar jag fått:

1) Beroende på hur länge kroppen har gått på kolhydratdrift förut, så kan det ta lång tid innan kroppen så att säga "hittar ritningen" för hur man gör och använder ketoner. Det kan ta ett halvår, det kan ta ännu längre tid. Även om man är hur konsekvent som helst med maten. 

2) Beroende på ålder (kanske), och hormoners påverkan kan kroppen ha svårt att fullt ut gå på ketoner - eller så tar kroppen varenda chans för att trilla ur ketosen. 

3) Även om kroppen går på ketoner kan den välja att inte tillverka fler ketoner än vad som behövs, vilket får som resultat att du aldrig kommer upp i det som kallas "optimal ketos", dvs runt 1-3 mmol beta-hydroxybutyrat mätt i blod. Men du kan ändå tillverka så mycket av en annan keton, acetoacetat, så du får finfina utslag i ketonixen! 

4) Vissas kroppar kan fungera lite märklig och faktiskt mår bättre av att få lite mer kolhydrater, kanske upp till 50 g/dag för att komma upp i högre ketosvärden. För andra är 20 g/dag för mycket. 

5) Vissas kroppar reagerar mycket negativt på mejerier (creme fraiche, grädde, ost, mjölk, jogurt, kvarg) och på kaffe och det kan ta flera dagar innan ketosvärden går upp igen. Andra reagerar inte alls. 

6) Det som i varje fall driver upp halten av beta-hydroxibutyrat i blodet är motion (tung styrketräning mer än uthållighetsträning/cardio) samt att ha lång tid mellan målen, dvs fasta i någon form. 

7) "Fettfasta" som Martina Johansson beskriver det i sin bok Fettfrälst kan göra att beta-hydroxybutyrat-halten i blodet går rejält upp. Men då är det genom det fettet som tillförs via maten, det behöver inte nödvändigtvis vara kroppsfett som används. Så fort man minskar fettmängden i maten går halterna i blodet ner igen (se punkt 3).

8) Alla får inte de positiva effekterna som ibland skrivs om. Bättre tankeförmåga? Vissa mår tom bättre av en lägre nivå av ketos, dvs <1,0 mätt i blod. 

Finns en till här på forumet som är duktig på det här med ketos: the biochemist, http://www.blackbeltnutrition.org/

På den här sidan kan du hitta några kostrådgivare som sysslar med LCHF, men huruvida de kan mer eller mindre om ketos vet jag inte: 

http://www.kostradgivarna.se/

Sidan uppdateras inte längre, men namnen finns ju....

Jag skulle vilja veta vilka positiva effekter du är ute efter? Du skriver att du känner dig trött på eftermiddagen.

Det kan ju vara så att det finns andra orsaker för det och att ketosen inte är din lösning?

Stress?

Brist på något - vitamin, mineralämne, omega 3?

Du äter för lite?

Du sover för lite?

Problem med binjurarna, sköldkörteln?

• Like 4

Min synpunkt på det här med ketonerna är att de skall mätas fastande gärna då på morgonen när man inte ätit på ca 10 timmar. Det är det som avgör om man är i nutritionell ketos..då ska värdet gärna vara 1,0+.

Om man mäter ketoner efter måltider med fet mat eller motionspass säger mätvärdet inte sådär jättemycket om jag fattat detta rätt :)

• Like 2