Koljoxen

Hjälp, jag går ner i vikt!

Recommended Posts

Efter att ha fått lägga om min kost en del efter att ha fått alldeles för höga värden av ldl och totalkolesterol, går jag nu ner i vikt. Och det är verkligen inget jag vill. Jag har fått rådet att äta en mer liberal lchf och minska på det mättade fettet. Problemet är alltså att jag går ner i vikt och jag är redan underviktig. Trots att jag äter större mängder mat nu är jag ofta hungrig vilket jag inte har varit på fem år..konstig känsla. Jag har bytt frukostens äggmjölk ( ägg, smör, kokosfett) mot turkisk yoghurt med bär och keso. Äter liknande middag som innan men med mindre fett. Två ägg och massor av grönsaker och rotfrukter med olivolja samt något knäckebröd till kvällen. Ibland något äpple. Hur ska jag få upp fetthalten utan att öka på det mättade fettet? Olivolja i all ära, men det går inte att dricka..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkar äta för lite. Äter du nåt annat animaliskt protein än ägg? Äter du lunch?

 

Mättat fett har inget med ditt kolesterol att göra. Din kropp producerar det kolesterol du behöver. Sluta inte äta mättat fett. Högt kolesterol är skyddande. De gamla kolesterolteorierna är numera helt itusågade.

 

Om du vill gå upp i fett-vikt ska du göra tvärtemot lchf. Du ska öka insulinpåslaget genom att äta kolhydrater. 

 

Om du vill öka i muskelvikt ska du öka proteinet och kolhydraterna vid träning. 

 

Finns det något som tyder på att du kan ha celiaki?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saken är den att jag hade " normalt" kolesterol innan jag började med lchf för fem år sedan, så något har hänt i och med kostomläggningen. Anders Tengblad (diabetes.doc) tror att jag är hyperresponder och föreslog mindre mättat fett och en liberalare lchf. Ett ldl på över 8 och totalen över 12 är inte så bra..apokvot 0,84. Lunch= middag. Jag äter tre ggr per dag. Kött eller fisk till lunch. Nej, inte celiaki, har inte mått dåligt av mjöl. Och ja, jag har ökat på kolhydraterna med knäckebröd och rotfrukter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är högst individuellt hur man reagerar på mängden och typen av fett i kosten. Strikt LCHF-kost lämpar sig således helt enkelt inte för vissa individer.

 

Om ens kolesterolnivåer tidigare har sett bra ut men helt plötsligt har skenat iväg kan det dock bero på andra problem än dietärt fett/kolesterol, t.ex. att levern är överbelastad alternativt att man har låga nivåer av sköldkörtelhormoner av någon anledning.

 

Hur som helst så bör man ta reda på vad det beror på eftersom det inte är "normalt" att ha ett såpass höga nivåer av kolesterol.

 

För att svara trådskaparen så upplever jag samma fenomen på en liberal LCHF-kost, d.v.s. ökad hunger och viktminskning trots ett högre kaloriintag vilket kan bero på att kolhydrater generellt sett ökar ämnesomsättning mer än fett. Av den anledningen får du helt enkelt se till att äta ännu mer kolhydrater och/eller enkelomättat fett ifrån avokado, nötter och oliver om du inte vill lägga till alltför stora mängder annat matfett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå mitt ovanstående inlägg så är det viktigt att nämna i dessa kretsar att alla kolhydrater inte är av ondo såvida man tål dem metabolt.

 

Jag kan säga det du inte sagt men antagligen menar?

 

Alla måste äta riktig mat med näring, en del måste skära ner drastiskt på kolhydrater, det görs bäst genom att slopa alla dessa högprocessade näringslösa och behålla de med rätt lite kolisar men med mer näring för övrigt!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De med minst kolhydrater och mest näring!

 

Dvs att utesluta/nolla kolhydrterna är oftast dödfött.. både smör och kött innehåller kolisar.

 

Grejen är att understiger man en viss nivå så blir kroppen tvungen att producera egen glukos och lita mer på fett för energi.

 

Dvs de som finns i grönsaker bör man inte utesluta i första vändan.. utan de andra som tex knäckebröd/annat bröd!

 

Då är det troligen bättre att fortsätta med rotfrukter, typ morot, rättika, rödbeta, andra betor, rädisor och en och annan potatis.

 

De kolhydrater som kommer av stärkelse lär vara bättre och lättare att hantera för kroppen.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu