Koljoxen Posted December 20, 2015 Share Posted December 20, 2015 Efter att ha fått lägga om min kost en del efter att ha fått alldeles för höga värden av ldl och totalkolesterol, går jag nu ner i vikt. Och det är verkligen inget jag vill. Jag har fått rådet att äta en mer liberal lchf och minska på det mättade fettet. Problemet är alltså att jag går ner i vikt och jag är redan underviktig. Trots att jag äter större mängder mat nu är jag ofta hungrig vilket jag inte har varit på fem år..konstig känsla. Jag har bytt frukostens äggmjölk ( ägg, smör, kokosfett) mot turkisk yoghurt med bär och keso. Äter liknande middag som innan men med mindre fett. Två ägg och massor av grönsaker och rotfrukter med olivolja samt något knäckebröd till kvällen. Ibland något äpple. Hur ska jag få upp fetthalten utan att öka på det mättade fettet? Olivolja i all ära, men det går inte att dricka.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted December 20, 2015 Share Posted December 20, 2015 Majonäs, cole slaw, pesto, baba ganoch, avocado fetaostkräm osv. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted December 20, 2015 Share Posted December 20, 2015 Du verkar äta för lite. Äter du nåt annat animaliskt protein än ägg? Äter du lunch? Mättat fett har inget med ditt kolesterol att göra. Din kropp producerar det kolesterol du behöver. Sluta inte äta mättat fett. Högt kolesterol är skyddande. De gamla kolesterolteorierna är numera helt itusågade. Om du vill gå upp i fett-vikt ska du göra tvärtemot lchf. Du ska öka insulinpåslaget genom att äta kolhydrater. Om du vill öka i muskelvikt ska du öka proteinet och kolhydraterna vid träning. Finns det något som tyder på att du kan ha celiaki? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koljoxen Posted December 20, 2015 Author Share Posted December 20, 2015 Saken är den att jag hade " normalt" kolesterol innan jag började med lchf för fem år sedan, så något har hänt i och med kostomläggningen. Anders Tengblad (diabetes.doc) tror att jag är hyperresponder och föreslog mindre mättat fett och en liberalare lchf. Ett ldl på över 8 och totalen över 12 är inte så bra..apokvot 0,84. Lunch= middag. Jag äter tre ggr per dag. Kött eller fisk till lunch. Nej, inte celiaki, har inte mått dåligt av mjöl. Och ja, jag har ökat på kolhydraterna med knäckebröd och rotfrukter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 20, 2015 Share Posted December 20, 2015 Jag hade oxå bra kolesterol 5 år före det blev dåligt! Och det var innan jag började med LCHF. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
markusm Posted December 21, 2015 Share Posted December 21, 2015 Det är högst individuellt hur man reagerar på mängden och typen av fett i kosten. Strikt LCHF-kost lämpar sig således helt enkelt inte för vissa individer. Om ens kolesterolnivåer tidigare har sett bra ut men helt plötsligt har skenat iväg kan det dock bero på andra problem än dietärt fett/kolesterol, t.ex. att levern är överbelastad alternativt att man har låga nivåer av sköldkörtelhormoner av någon anledning. Hur som helst så bör man ta reda på vad det beror på eftersom det inte är "normalt" att ha ett såpass höga nivåer av kolesterol. För att svara trådskaparen så upplever jag samma fenomen på en liberal LCHF-kost, d.v.s. ökad hunger och viktminskning trots ett högre kaloriintag vilket kan bero på att kolhydrater generellt sett ökar ämnesomsättning mer än fett. Av den anledningen får du helt enkelt se till att äta ännu mer kolhydrater och/eller enkelomättat fett ifrån avokado, nötter och oliver om du inte vill lägga till alltför stora mängder annat matfett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
markusm Posted December 21, 2015 Share Posted December 21, 2015 Apropå mitt ovanstående inlägg så är det viktigt att nämna i dessa kretsar att alla kolhydrater inte är av ondo såvida man tål dem metabolt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 21, 2015 Share Posted December 21, 2015 Apropå mitt ovanstående inlägg så är det viktigt att nämna i dessa kretsar att alla kolhydrater inte är av ondo såvida man tål dem metabolt. Jag kan säga det du inte sagt men antagligen menar? Alla måste äta riktig mat med näring, en del måste skära ner drastiskt på kolhydrater, det görs bäst genom att slopa alla dessa högprocessade näringslösa och behålla de med rätt lite kolisar men med mer näring för övrigt! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koljoxen Posted December 22, 2015 Author Share Posted December 22, 2015 Ok, så vilka kolhydrater är bäst? Jag äter nu bär, nötter, rotfrukter och lite knäckebröd. Fler tips? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 22, 2015 Share Posted December 22, 2015 De med minst kolhydrater och mest näring! Dvs att utesluta/nolla kolhydrterna är oftast dödfött.. både smör och kött innehåller kolisar. Grejen är att understiger man en viss nivå så blir kroppen tvungen att producera egen glukos och lita mer på fett för energi. Dvs de som finns i grönsaker bör man inte utesluta i första vändan.. utan de andra som tex knäckebröd/annat bröd! Då är det troligen bättre att fortsätta med rotfrukter, typ morot, rättika, rödbeta, andra betor, rädisor och en och annan potatis. De kolhydrater som kommer av stärkelse lär vara bättre och lättare att hantera för kroppen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post odezza Posted December 24, 2015 Popular Post Share Posted December 24, 2015 Jag gick ner 7 kg under första halvåret när jag började med LCHF för snart 10 år sedan. Från 50 till 43. Visserligen är jag ganska kort, 156 cm, men enligt BMI var jag underviktig. Jag åt som en häst det första halvåret, de gånger jag kollade hamnade jag på 2200 kcal, vilket är rätt mycket för en liten kvinna. Då var jag ganska stillasittande pga utmattningssyndrom. Sedan började hungern att avta, jag åt automatiskt mindre, och gick upp igen. Jag var aldrig orolig att jag skulle "försvinna", hur skulle jag kunna göra det med så mycket LCHF-mat?! Min egen tolkning är att kroppen först rensade ut, för att sedan kunna bygga upp igen. Nu väger jag runt 50 kg igen, men med en helt annan fördelning mellan muskler och fett, än före LCHF. Mer muskler och mindre fett, alltså! Mina kolesterolvärden är skyhöga, apokvoten ligger på 1,8! Men jag tar det med ro, eftersom kvinnor som lever länge är dom med högt kolesterol. Jag antar att kroppen fortfarande har mycket att reparera, och därför behöver mycket kolesterol. Då jag vägrade statiner, tittade läkaren på mig och konstaterade: Tja, du har ju inga andra riskfaktorer... Tyvärr kollade jag aldrig kolesterolvärdet innan jag började med LCHF, så jag vet inte om det beror på kosten, eller något annat. Jag har inte anpassat kosten till vare sig min initiala viktnedgång, eller kolesterolvärdet, utan jag äter på som vanligt. Min depressiva hjärna behöver mycket mättat fett, i form av smör och kokosfett, för att må bra. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts