Athenasmatte Posted December 20, 2015 Share Posted December 20, 2015 Hej! Jag har hållit på med periodisk fasta (16:8) i cirka 1,5 år nu och mår toppen av det! Det har fungerat med mitt nuvarande 8-17-jobb där jag själv får välja när jag ska äta. Men från och med i januari nästa år ska jag jobba på en annan avdelning, vilket innebär skiftarbete (ibland nätter). Är det någon här som har erfarenhet av 16:8 vid skiftarbete? Funkar det? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted December 20, 2015 Share Posted December 20, 2015 Jag har ingen erfarenhet av skiftarbete och kost, men jag har läst en del om det av olika anledningar. Jag har friskat upp minnet och dom råd som ges är att inte äta på natten. Kroppen är inte gjord för att äta på natten. Med LCHF borde det funka alldeles utmärkt.http://kurera.se/mat-for-nattarbetare/http://www.vetenskaphalsa.se/ratt-mat-vid-ratt-tid-ger-skiftarbetare-en-battre-halsa/ 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted December 20, 2015 Share Posted December 20, 2015 Jag jobbar tre-skift sedan över tjugo år. De senaste åren har jag inte ätit på nätterna särskilt ofta. Nu med lchf och periodisk fasta så gör jag ett medvetet val att inte äta alls på natten. Oftast lägger jag mig och sover på fastande mage efter ett nattpass. Men det händer att jag gör ett litet kylskåps intjack och tar en korv e dyl på stående fot. Man får vara snäll mot sig själv när man jobbat natt... Jag har faktiskt bara med mig mat till jobbet på kvällspassen. Jag är mycket piggare på natten nu än jag var förut på kolhydratsdiet. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted December 20, 2015 Author Share Posted December 20, 2015 Jag har ingen erfarenhet av skiftarbete och kost, men jag har läst en del om det av olika anledningar. Jag har friskat upp minnet och dom råd som ges är att inte äta på natten. Kroppen är inte gjord för att äta på natten. Med LCHF borde det funka alldeles utmärkt. http://kurera.se/mat-for-nattarbetare/ http://www.vetenskaphalsa.se/ratt-mat-vid-ratt-tid-ger-skiftarbetare-en-battre-halsa/ Tack! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted December 20, 2015 Author Share Posted December 20, 2015 Jag jobbar tre-skift sedan över tjugo år. De senaste åren har jag inte ätit på nätterna särskilt ofta. Nu med lchf och periodisk fasta så gör jag ett medvetet val att inte äta alls på natten. Oftast lägger jag mig och sover på fastande mage efter ett nattpass. Men det händer att jag gör ett litet kylskåps intjack och tar en korv e dyl på stående fot. Man får vara snäll mot sig själv när man jobbat natt... Jag har faktiskt bara med mig mat till jobbet på kvällspassen. Jag är mycket piggare på natten nu än jag var förut på kolhydratsdiet. Tack för tipset! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sofie Johansson Posted December 20, 2015 Share Posted December 20, 2015 Jag experimenterar lite sedan en tid tillbaka och har provat att fortsätta hålla 16:8 vid nattjobb, med undantag för varm ketochoklad innan jag går och lägger mig. Detta för att jag annars vaknar tidigare än jag tänkt. Så mitt ätfönster ser ut som följande: måltid kl 15-16 och måltid kl 23-00. Därefter bryter jag med varm ketochoklad ca kl 06 och sedan sover jag från 08-15.30 ungefär och kör på igen. Nu de senaste veckorna har jag kört 24 h-fasta ett par gånger i veckan och det har funkat toppen! Funderar på att köra det när jag jobbar natt också och se hur det går. Problemet är att jag gör ett litet bryt där med min ketochoklad på morgonen, men jag måste ha i mig lite fett för att som sagt inte vakna för tidigt och inte kunna somna om. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sofie Johansson Posted December 20, 2015 Share Posted December 20, 2015 Jag kör ketogen kost förresten. Minst 80% fett. Gillar att äta rejält på kvällen! [emoji4] 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Science Nurse Posted December 21, 2015 Popular Post Share Posted December 21, 2015 Jag har jobbat enbart natt i många år på vanlig mat ("kolhydratmat") men märker nu enorm skillnad sen jag övergått till strikt LCHF. Jag sover bättre på dagarna och är mycket piggare på nätterna. Dessutom skärpt i huvudet och lugn i humöret oavsett vad som händer på avdelningen. Jag äter rejält vid 18-19 på kvällen, inget på natten och så även rätt rejält innan jag lägger mig vid 8. Förr var jag alltid hungrig på nätterna men inte nu. Inga problem att sova gott fram till 16, och helt OK att jobba sju nätter i sträck. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted December 23, 2015 Author Share Posted December 23, 2015 Jag experimenterar lite sedan en tid tillbaka och har provat att fortsätta hålla 16:8 vid nattjobb, med undantag för varm ketochoklad innan jag går och lägger mig. Detta för att jag annars vaknar tidigare än jag tänkt. Så mitt ätfönster ser ut som följande: måltid kl 15-16 och måltid kl 23-00. Därefter bryter jag med varm ketochoklad ca kl 06 och sedan sover jag från 08-15.30 ungefär och kör på igen. Nu de senaste veckorna har jag kört 24 h-fasta ett par gånger i veckan och det har funkat toppen! Funderar på att köra det när jag jobbar natt också och se hur det går. Problemet är att jag gör ett litet bryt där med min ketochoklad på morgonen, men jag måste ha i mig lite fett för att som sagt inte vakna för tidigt och inte kunna somna om. Tack för tipset! Kruxet för mig är ju att det även ska passa in med träningen. Helst tränar jag ju strax innan ätfönstret är slut, men annars är det fyra och en halv timme innan träningen som funkar näst bäst. Får planera lite mer helt enkelt Ketochoklad, vad är det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sofie Johansson Posted December 23, 2015 Share Posted December 23, 2015 Varm choklad ketostyle [emoji4] jag tar en rågad matsked smör, 1 tsk kakao, ca 6 sucketter och 2 dl hett vatten. Supergott! Dricker inte kaffe men många gör ju fettkaffe på morgonen [emoji4] 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted December 23, 2015 Author Share Posted December 23, 2015 Glömde säga att de dagar jag jobbar morgon och dagpass så får jag inte själv välja när jag ska äta lunch; får endbart lunchrast mellan klockan 11.00-11.30, så det blir att äta lunch då eller inte alls =/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted December 23, 2015 Author Share Posted December 23, 2015 Varm choklad ketostyle [emoji4] jag tar en rågad matsked smör, 1 tsk kakao, ca 6 sucketter och 2 dl hett vatten. Supergott! Dricker inte kaffe men många gör ju fettkaffe på morgonen [emoji4] Ah, tack! Det låter gott! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sofie Johansson Posted December 23, 2015 Share Posted December 23, 2015 Supergott! Angående träningen så jobbar jag bara 20% natt just nu, men ska ev byta till heltid natt. Men jag brukar i alla fall träna antingen en liten stund efter jag vaknat och äta efter det, eller så äter jag middag med familjen och tränar någon timme efteråt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LIPO Posted December 30, 2015 Share Posted December 30, 2015 Har under en period jobbat skiftgång i 14år. När jag hade nattskift åt jag aldrig efter klockan 23, resten av natten drack jag bara vatten och klarade min mage utan problem, detta var 1980-1994. 2006 började jag med till LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silverfisken Posted December 30, 2015 Share Posted December 30, 2015 Skiftarbete är ju som gjort för periodisk fasta! Förutom dagpassen då kanske, då brukar jag äta frukost, lunch och middag. När jag jobbar kväll äter jag brunch och middag, och när jag jobbar natt äter jag frukost vid 17-tiden och sedan matlåda vid 02-03-tiden och sedan inget mer förrän 17 igen. Tycker att nattarbete i ketos är mycket lättare än alternativet! Och när jag äter vid 02-03 där så klarar jag av 04-05-dippen utan vidare ansträngning. Tummen upp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grasfer Posted January 1, 2016 Share Posted January 1, 2016 Jobbar två skift, 6-14 och 14-23. Kört lchf och fasta nu i ett år. Funkar bra, äter vid 12 och sen på kvällen om jag jobbar förmiddag. På eftermiddags skiftet äter jag kl 12 innan jag åker till jobbet, sen äter jag vid 21 rasten. Kanske äter nån ost eller nötter om man känner sig lite hungrig men det är inte ofta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts