Jump to content

Alkoholfri dryck

Ankan123

Recommended Posts

Hej nu vill jag har hjälp.
Vad har ni för tips på goda drycker utan alkohol och givetvis utan socker.

Vatten är ju ett säkert kort men det vore kul att ha något festligare vid middagar och kalas.

• Måltidsdrycker?
  • Drinkar?

Hoppas på en massa kreativa förslag :P

Vänliga hälsningar Ankan

En snabb titt och länken ovan verkar inte innehålla många sockerfria drinkar... Men den kan såklart vara bra som inspiration ändå!

En fräsch måltidsdryck får du om du skivar rabarber, häller kokande vatten över och låter dra medan det svalnar i rumstemperatur. Sila av rabarberna och kyl drycken kylskåpskall eller tillsätt is.

Vanligt kallt kranvatten kan smaksättas med skivor av valfria citrusfrukter, eller med bär. Det går bra att kolsyra vattnet först, för den som föredrar det. Även örter som citronmeliss eller mynta kan användas för att smaksätta vatten.

• Like 3

Att smaksätta vatten med: 

Skiva en apelsin och lite färsk ingefära och låt dra i vattnet. 

Äppelklyftor

Granatäpple......

Drinkar är inte min grej - har aldrig förstått mig på. Men vill man piffa till serveringen finns ju det gamla knepet att frysa in blommor och bär i iskuber, ringla i apelsin-/lime- och citronskal (ekologiska frukter!). 

• Like 1

Som sockerfri drink (dock med sötningsmedel) tycker jag denna är perfekt. Men kanske mer en sommardrink än en juldrink trots att den är röd.

Mixa frysta jordgubbar, Fun Light jordgubb, en skvätt limejuice, vatten och mynta - supergod. Drick med sugrör. De som inte vill ha alkoholfritt kan tillsätta sprit av något slag - rom eller vodka.

Kan tänka mig flera varianter enligt slushkonceptet som passar som alkoholfri drink.

• Like 1

Har nu testat både granatäppeljuice och kolsyrat vatten (jättegott) och Äppelcidervinäger och vatten.
Äppelcidervinäger och vatten passar mig som handen i handsken. Verkligen gott!

frågor:

• Hur mycket kan jag dricka per dag? Finns det en ohälsosam gräns?
  • Hur blandar ni?
  • Måste jag borsta tänderna efter varje gång?
  • Vilket driver mest vatten, granatäppeljuice eller äppelcidervinäger?