Ankan123 Posted December 20, 2015 Share Posted December 20, 2015 Hej nu vill jag har hjälp.Vad har ni för tips på goda drycker utan alkohol och givetvis utan socker. Vatten är ju ett säkert kort men det vore kul att ha något festligare vid middagar och kalas. Måltidsdrycker? Drinkar? Hoppas på en massa kreativa förslag Vänliga hälsningar Ankan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Margiole Posted December 20, 2015 Share Posted December 20, 2015 Hej, Här har du massor av tips. http://www.spisa.nu/2.10329/drinkar/alkoholfria-drinkar Med vänlig hälsning Margiole Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ankan123 Posted December 20, 2015 Author Share Posted December 20, 2015 Hej, Här har du massor av tips. http://www.spisa.nu/2.10329/drinkar/alkoholfria-drinkar Med vänlig hälsning Margiole Tack Margiole, där fanns det många goda. Dessvärre blandas de flesta med söt dricka och det vill jag undvika. Vilken av dessa dricker du? Fler tips mottages tacksamt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted December 20, 2015 Share Posted December 20, 2015 En snabb titt och länken ovan verkar inte innehålla många sockerfria drinkar... Men den kan såklart vara bra som inspiration ändå! En fräsch måltidsdryck får du om du skivar rabarber, häller kokande vatten över och låter dra medan det svalnar i rumstemperatur. Sila av rabarberna och kyl drycken kylskåpskall eller tillsätt is. Vanligt kallt kranvatten kan smaksättas med skivor av valfria citrusfrukter, eller med bär. Det går bra att kolsyra vattnet först, för den som föredrar det. Även örter som citronmeliss eller mynta kan användas för att smaksätta vatten. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted December 20, 2015 Share Posted December 20, 2015 Man kan låta vatten dra i pepparkakskryddor e dyl. Jag gillar det jättemycket. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted December 20, 2015 Share Posted December 20, 2015 Jag dricker vatten, gärna kolsyrat, när jag någon gång vill ha något annat blandar jag i lite balsamvinäger. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ankan123 Posted December 20, 2015 Author Share Posted December 20, 2015 Oj vad många spännande tips, Tack :-)' Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted December 21, 2015 Share Posted December 21, 2015 Att smaksätta vatten med: Skiva en apelsin och lite färsk ingefära och låt dra i vattnet. Äppelklyftor Granatäpple...... Drinkar är inte min grej - har aldrig förstått mig på. Men vill man piffa till serveringen finns ju det gamla knepet att frysa in blommor och bär i iskuber, ringla i apelsin-/lime- och citronskal (ekologiska frukter!). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted December 21, 2015 Share Posted December 21, 2015 Som sockerfri drink (dock med sötningsmedel) tycker jag denna är perfekt. Men kanske mer en sommardrink än en juldrink trots att den är röd. Mixa frysta jordgubbar, Fun Light jordgubb, en skvätt limejuice, vatten och mynta - supergod. Drick med sugrör. De som inte vill ha alkoholfritt kan tillsätta sprit av något slag - rom eller vodka. Kan tänka mig flera varianter enligt slushkonceptet som passar som alkoholfri drink. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted December 21, 2015 Share Posted December 21, 2015 Jag fick en del förslag när jag efterlyste alkoholfritt alternativ till rödvin, här: http://forum.kostdoktorn.se/topic/7416-alkoholfritt-alternativ-till-r%C3%B6dvin/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ankan123 Posted December 22, 2015 Author Share Posted December 22, 2015 Tack för alla förslag och för länken till den tidigare tråden.Idag skall jag handla Granatäpplejuice, Äppelcidervinäger (båda från Kung Markatta)lime, mynta och rött te. Det blir en fin julhelg :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ankan123 Posted December 23, 2015 Author Share Posted December 23, 2015 Har nu testat både granatäppeljuice och kolsyrat vatten (jättegott) och Äppelcidervinäger och vatten.Äppelcidervinäger och vatten passar mig som handen i handsken. Verkligen gott! frågor: Hur mycket kan jag dricka per dag? Finns det en ohälsosam gräns? Hur blandar ni? Måste jag borsta tänderna efter varje gång? Vilket driver mest vatten, granatäppeljuice eller äppelcidervinäger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts