Jump to content

Diagnos typ 2...

Celos

Recommended Posts

Jag har precis blivit diagnostiserad med typ2. P-glukos på 9,4 och B-HbAlc på 58. Har blivit ordinerad metformin, men när jag läser om den så blir jag lite tveksam. Enl läkaren så ger PW-promenader liknande effekt som medicinen så då funderar jag på om den verkligen behövs?

Välkommen till forumet!

Här http://www.kostdoktorn.se/annu-en-diabetesmedicin-kan-vara-livsfarlig-sa-har-kan-du-slippa-denkan du läsa vad Kostdoktorn rekommenderar vid typ 2 diabetes.

Metformin kan mycket väl vara en del i behandlingen, men om du reducerar kolhydraterna rejält kanske det inte behövs.

Hur äter du?

• Like 4

Tack Veteran.

Hur jag äter? Dåligt det här är värsta årstiden för mig med lussekatter och pepparkakasdeg. Jag är inte så mycket för pasta, ris och potatis, men portionerna blir för stora.

Har varit inne på att testa LCHF men inte kommit mig för ordentligt.

• Like 1

Mnja.. metformin tål de flesta faktist och det rekomenderas även av LCHF-vänliga läkare.. du kan sätta ut dem senare!

Den vanligaste biverkningen är gastrointesiella besvär.. gaser och uppblåsthet främst.

Den allvarligaste men väldigt sällsynt är laktatacidos, det beror på att vissa har en genetisk deffekt laktatmetabolism.. du lär märka detta innan det går för långt.

Dags för dig med andra ord att tjuren vid hornen.. lussekatter och pepparkaksdeg är rena giftet för dig.. baka gärna till andra som tål det.. men undvik sådant som är gift för dig!

Koncentrera dig på den feta julmaten i övrigt.. så julen är inte förstörd hur som helst.

• Like 3

Till TS vill jag bara säga att det inte är någon jättekonstig sak att äta LCHF!

Det är en del saker att sätta sig in från början sen så är det bra om man lär sig en del begrepp.. men de är mest för att förstå vad andra menar och så man pratar samma språk!

Tex det här med HF/E%.. för att inte tala om upp till 80% fett!

Det handlar om kalorier.. egentligen.. fett är kaloririkt.. dvs då behöver man inte längre äta så stora portioner.. väljer man mat med naturligt fett så äter man mindre helt enkelt.. dvs det ser mindre ut på tallriken.

http://butik.pagina.se/fb_produkt.asp?art=9789172411968

• Like 3