Celos Posted December 21, 2015 Share Posted December 21, 2015 Jag har precis blivit diagnostiserad med typ2. P-glukos på 9,4 och B-HbAlc på 58. Har blivit ordinerad metformin, men när jag läser om den så blir jag lite tveksam. Enl läkaren så ger PW-promenader liknande effekt som medicinen så då funderar jag på om den verkligen behövs? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 21, 2015 Share Posted December 21, 2015 Välkommen till forumet! Här http://www.kostdoktorn.se/annu-en-diabetesmedicin-kan-vara-livsfarlig-sa-har-kan-du-slippa-denkan du läsa vad Kostdoktorn rekommenderar vid typ 2 diabetes. Metformin kan mycket väl vara en del i behandlingen, men om du reducerar kolhydraterna rejält kanske det inte behövs. Hur äter du? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted December 21, 2015 Share Posted December 21, 2015 Börja med att promenera och ät LCHF. Sen kan du fasta också. Dina värden kommer garanterat att bli bättre. Mediciner vet jag ingenting om. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Celos Posted December 21, 2015 Author Share Posted December 21, 2015 Tack Veteran. Hur jag äter? Dåligt det här är värsta årstiden för mig med lussekatter och pepparkakasdeg. Jag är inte så mycket för pasta, ris och potatis, men portionerna blir för stora. Har varit inne på att testa LCHF men inte kommit mig för ordentligt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 21, 2015 Share Posted December 21, 2015 Då finns det en god chans att din blodsockerkontroll skulle förbättras radikalt med LCHF. Lycka till! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 21, 2015 Share Posted December 21, 2015 Mnja.. metformin tål de flesta faktist och det rekomenderas även av LCHF-vänliga läkare.. du kan sätta ut dem senare! Den vanligaste biverkningen är gastrointesiella besvär.. gaser och uppblåsthet främst. Den allvarligaste men väldigt sällsynt är laktatacidos, det beror på att vissa har en genetisk deffekt laktatmetabolism.. du lär märka detta innan det går för långt. Dags för dig med andra ord att tjuren vid hornen.. lussekatter och pepparkaksdeg är rena giftet för dig.. baka gärna till andra som tål det.. men undvik sådant som är gift för dig! Koncentrera dig på den feta julmaten i övrigt.. så julen är inte förstörd hur som helst. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Celos Posted December 22, 2015 Author Share Posted December 22, 2015 Jo lussekatter är verkligen rena giftet och när jag ätit för många så känns förgiftningen verkligen i kroppen. Tur att det finns hopp om julen i alla fall. :-) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted December 22, 2015 Share Posted December 22, 2015 En bra hjälp i början är att läsa Diabetesmanualen av Smarta Diabetiker. Gå gärna med i vår Facebook-grupp och/eller vår receptgrupp för pepp, stöd och inspiration.Som nydebuterad typ 2:a har du möjlighet att fixa detta utan medicinering! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted December 22, 2015 Share Posted December 22, 2015 Vet flera T2 som har stor framgång med potatismjöl och LCHF. Bara att röra ut nån tsk i kallt vatten o dricka till varje huvudmål. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted December 22, 2015 Share Posted December 22, 2015 Finns en bra bok med vars hjälp man kan hitta en bra mathållning: Kom igång med LCHF på 14 dagar av Lars-Erik Litsfeldt. http://www.bokus.com/bok/9789174243208/kom-igang-med-lchf-pa-14-dagar/ En matplan på 14 dagar, med lite läsning om hur det fungerar. Boken ger en bra start, tycker jag! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted December 22, 2015 Share Posted December 22, 2015 På Kostdoktorns engelska sida: 17 Days of Low Carb and Diabetes Reversed 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Löfgren Posted December 22, 2015 Share Posted December 22, 2015 En bra och lätt läst bok är ”Frisk av mat” av Mats Lindgren, här är hans blogg: https://fethalsa.wordpress.com/2015/12/21/gott-nytt-friskt-ar/ Kostdoktorns bok inte att förglömma: Matrevolutionen 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 22, 2015 Share Posted December 22, 2015 Till TS vill jag bara säga att det inte är någon jättekonstig sak att äta LCHF! Det är en del saker att sätta sig in från början sen så är det bra om man lär sig en del begrepp.. men de är mest för att förstå vad andra menar och så man pratar samma språk! Tex det här med HF/E%.. för att inte tala om upp till 80% fett! Det handlar om kalorier.. egentligen.. fett är kaloririkt.. dvs då behöver man inte längre äta så stora portioner.. väljer man mat med naturligt fett så äter man mindre helt enkelt.. dvs det ser mindre ut på tallriken. http://butik.pagina.se/fb_produkt.asp?art=9789172411968 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 22, 2015 Share Posted December 22, 2015 Om du vill bli 120 år då är Metformin inte så tokigt. http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/har-ar-medicinen-som-kan-forlanga-livet/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LIPO Posted December 23, 2015 Share Posted December 23, 2015 Karl Arfors skriver här någonstans att sur-lingon kan ersätta metformin. karlarfors.se 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts