Jump to content

Tvungen att fuska - hur gör jag?

ghanna

Recommended Posts

Ok kära lchf-vänner. Jag har känt av lchfs positiva effekter i mitt liv och är övertygad om att det är den bästa kosten för mig.

Men på julafton måste jag fuska. Jag måste dricka julmust. Japp, så är det.

Nu är min fråga: Hur ska jag göra i övrigt? Bör jag avhålla mig från kolhydraterna i t.ex. janssons och rödkålen och allting eller är det lika bra att skita i det när jag ändå fuskar med musten? Är det t.o.m att föredrar att jag inte går in för att äta mycket fett eftersom kolhydraterna i apotekarnes julmust kommer trigga mitt insulin och säga till kroppen att lagra fettet?

Hur skulle du gjort i min situation?

(Premissen är alltså att jag kommer dricka julmust. Jag uppskattar alla som säkert kommer vilja komma med goda råd om vad jag kan dricka ist för julmust, men jag avböjer dem vänligast.)

• Like 1

Njut av julmaten och ta det lugnt med fettet. Din mage kommer förmodligen att protestera men det går över. Att fuska 1 gång är inte något större problem och du är snart på banan. Ät och var glad.

Önskar dig en trevlig och GOD JUL.

Lätt som en plätt.. för det första behöver man aldrig förhäva sig.. för det andra så dricker folk som är törstiga vatten.. julmust dricker man för att det är gott!

Om man tycker att det är gott vill säga.. och att det är jul.

• Like 3

Till och med viktväktarna kör med devisen "det viktiga är inte vad du äter mellan jul och nyår utan vad du äter mellan nyår och jul!"

Det är väl bara om du är allvarlig sockerberoende och riskerar att du triggas igång och inte kan sluta som man bör vara på sin vakt.

Min erfarenhet är att ens smaklökar ändras efterhand när man äter LCHF..det som man minns som gott smakar plötsligt inte alls som man minns...så det kan ju hända att du blir besviken...

Lycka till!

• Like 7

Om du inte har några stora problem med sockertrollet, inte har diabetes eller annan allvarlig sjukdom...utan bara vill leva sunt och/eller bli av med övervikt så skulle jag bara njuta av det du vill äta på julafton.

Jag tror att om man definierar för sig själv vad man vill uppnå med att äta LCHF så blir det enklare att veta själv hur man ska hantera avsteg. För en person kan svaret vara att man aldrig mer ska äta något som innehåller socker, för en annan person kan svaret vara att man äter en pizza och tar någon öl varje helg. :)

• Like 5

Sambon löser problemet med julmust light. Jag klarar mig troligen bra utan, men om jag känner att jag verkligen vill ha julmust, så får det bli vanlig. Ät förövrigt det du tycker bäst om från julbordet, undvik sockerbomber om de inte är viktiga för dig. Är julmust viktigt, jamen dåså! Men då kanske inte choklad och knäck är viktigt för just dig?

• Like 3

Jag klarar mig heller inte utan musten men har lyckats gå över till julmust light och tycker idag den är godare än vanliga ?.

Sen vet jag att sötningsmedel förmodligen inte är det bästa heller, men nu över julen glömmer jag det.

Sen som andra redan sagt, är du inte diabetiker eller extremt sockerberoende kan du visst unna dig vanlig julmust. Kanske inte litervis, men något glas eller två är nog ingen större fara. Skulle du råka lägga på dig några kilo så vet du ju hur du blir av med dem igen sen. ☺

God Jul!

• Like 3