Mumlan Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Jag äter började äta lchf för två veckor sedan, ligger runt 20 g kolhydrater per dag. Jag tränar sex dagar i veckan, relativt hård styrketräning och rena konditionspass, ca 6 tim/v totalt. Jag äter inte lchf för att jag vill gå ner i vikt utan av hälsoskäl, vill snarare inte tappa min muskelmassa. Jag har relativt lite underhudsfett och är en medelålders kvinna. Nu till min fråga. Sedan jag ändrade mina kostvanor som tidigare liknade mer GI så har jag blivit så trött på träningarna. Jag upplever mig som trög och långsam och inte lika explosiv. Är detta övergående? Jag har alltid haft väldigt hög förbränning och behöver äta mycket mat för att hålla mig normalviktig. Ska man hålla ut och fortsätta träna som vanligt, behöver jag lägga till kolhydrater? Ni som också tränar mycket hur mycket kolhydrater behöver ni? Tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Katarina101 Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Tröttheten är övergående och kör man uthållighet så har jag bara upplevt fördelar. Men om du ska köra pass med hög puls och /eller explosiv styrka så upplever jag att det går bättre och att man mår bättre om man äter lite mer kolhydrater några timmar innan passet. Jag kör med mer rotfrukter eller kanske en banan. Det är svårt att få samma tryck i musklerna annars. Jag blir segare i vart fall. Eftersom det här är så individuellt så får man testa sig fram. Tränar själv mycket, kanske 10 timmar i veckan, och ligger uppskattningsvis på 40 gram kolhydrater per dag. Det är en nivå där jag känner att jag mår bäst, men det tog tid att hitta det som funkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Jag äter började äta lchf för två veckor sedan, ligger runt 20 g kolhydrater per dag. Efter två veckor så har kroppen knappast ens fixat den grundläggande anpassningen. För mig tog det någonstans mellan 4-6 veckor innan jag var "på banan" med låg-, medelintensiv träning. Styrketräningen funkade inte bra förrän efter 3-4 månader men då gjorde den det med besked... Jag tränar sex dagar i veckan, relativt hård styrketräning och rena konditionspass, ca 6 tim/v totalt. Jag äter inte lchf för att jag vill gå ner i vikt utan av hälsoskäl, vill snarare inte tappa min muskelmassa. Jag har relativt lite underhudsfett och är en medelålders kvinna. Nu till min fråga. Sedan jag ändrade mina kostvanor som tidigare liknade mer GI så har jag blivit så trött på träningarna. Jag upplever mig som trög och långsam och inte lika explosiv. Är detta övergående? Ja, det är definitivt övergående och i detta skede är det alldeles för tidigt att förvänta sig att må "riktigt bra" i relation till hård träning. Jag har alltid haft väldigt hög förbränning och behöver äta mycket mat för att hålla mig normalviktig. Ska man hålla ut och fortsätta träna som vanligt, behöver jag lägga till kolhydrater? Ni som också tränar mycket hur mycket kolhydrater behöver ni? Tack på förhand! Somliga hävdar att s.k. "liberal LCHF" är bättre för hårt tränande men jag har då inte märkt någon skillnad. Det jag dock noterat på mig själv och andra är att om man micklar för mycket med kolhydratintaget innan man nått full ketoadaption är att man riskerar att aldrig nå dithän. Jag var själv väldigt fast i myten om glykogen och "laddning" och allt vad det heter i relation till träning. Jag litade inledningsvis också på auktoriteter som Mauro Di Pasquale och Lyle MacDonald och deras rekommendationer om lågkolhydratintag. Fick det dock aldrig att funka så bra som när jag helt slutade bry mig om att "fylla på med kolisar" som jag dittills alltid gjort. Det tog ett tag men det var värt det. Du kan ju även kolla upp vad som skrivs om "TLCH" (train low, compete high) som verkar vara populärt inom Crossfitkretsar. Kanske funkar för dig. För mig går det dock prima att köra rätt strikt. Tidigare låg jag på 30 gram/dag men är numera närmare 50 gram/dag som standard och ligger ibland även "så högt" som 80-100 gram/dag...men det har enbart att göra med flexibilitet vad gäller ätandet och jag ser inga träningsmässiga effekter eller skillnader därav. Vad du än väljer att göra så tror jag du i någon fas måste bedriva lite experimenterande för att hitta rätt. Mitt stalltips är dock att börja strikt. För övrigt bör kanske nämnas att i synnerhet för tränande kan det vara idé att gå "från andra hållet", dvs att inte gå ut så hårt à la Atkins induktionsfas utan sakta men säkert över tid sänka kolhydratintaget/höja fettintaget. På så sätt slipper man dödtiden det tyvärr kan innebära innan man når riktig ketoadaption och kan träna fullt ut. Enzymomställningen, som är det som verkar vara mest tidskrävande och viktigast ur adaptionsperspektivet, blir då bättre ur ett prestationsperspektiv. Samtidigt kan det ju också ur ett beteendeperspektiv göra saker och ting knepigare, dvs man svävar lite i en gråzon om man inte har bra koll på vad man stoppar i sig och håller sig till det man SKA stoppa i sig. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mumlan Posted January 23, 2013 Author Share Posted January 23, 2013 Intressant, tack för tips. Jag är lite inne på att köra strikt ett tag, förstår att detta är individuellt och att man helt enkelt får prova sig fram. Ska bli mycket spännande att följa om prestationen ökar med tiden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Apropå hård träning på LCHF läs detta . Bra slutkläm undrar vad svaret blev på den? http://pulstagning.se/2013/january/mitt-livs-tuffaste-helg.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soppslev Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Tiny Tom, kan du berätta mer om din träning så man får en inblick i vilken sort det rör sig om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SUMO Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Vill gärna också höra vad för slags träning det handlar om Tiny Tom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Jag äter började äta lchf för två veckor sedan, ligger runt 20 g kolhydrater per dag. Jag tränar sex dagar i veckan, relativt hård styrketräning och rena konditionspass, ca 6 tim/v totalt. Jag äter inte lchf för att jag vill gå ner i vikt utan av hälsoskäl, vill snarare inte tappa min muskelmassa. Jag har relativt lite underhudsfett och är en medelålders kvinna. Nu till min fråga. Sedan jag ändrade mina kostvanor som tidigare liknade mer GI så har jag blivit så trött på träningarna. Jag upplever mig som trög och långsam och inte lika explosiv. Är detta övergående? Jag har alltid haft väldigt hög förbränning och behöver äta mycket mat för att hålla mig normalviktig. Ska man hålla ut och fortsätta träna som vanligt, behöver jag lägga till kolhydrater? Ni som också tränar mycket hur mycket kolhydrater behöver ni? Tack på förhand! Personligen fungerade inte LCHF för mig. Men om du nu vill så kan du ge det lite mer tid, eftersom det bara gått två veckor, då det kräver en hel del av kroppen att fullständigt anpassa sig till det låga intaget av kolhydrater. Hur LCHF skall förhindra att du förlorar muskelmassa förstår jag dock inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Tiny Tom, kan du berätta mer om din träning så man får en inblick i vilken sort det rör sig om. Styrketräning med fokus på hypertrofi (muskeltillväxt). Givetvis i kombination med "konditionsträning" i form av låg- eller medelintensiva pass, då och då alternerat med högre intensitet i form av intervaller/Tabataliknande protokoll men även s.k. "komplex" eller "metcon" som Crossfitgänget brukar kalla det eller "Metabolic Conditioning" som Nautilus grundare Arthur Jones på 70-talet kommersiellt marknadsförde det eller "Peripheral Heart Action" som Bob Gajda kallade sin (troligtvis) ursprungliga variant på 60-talet. Kärt barn har många namn. Med kommersiell potential får det flera. Det blir i regel sällan mer än 3-4 styrkepass/vecka och så "konditionsträning" (enligt ovan) där emellan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Personligen fungerade inte LCHF för mig. Men om du nu vill så kan du ge det lite mer tid, eftersom det bara gått två veckor, då det kräver en hel del av kroppen att fullständigt anpassa sig till det låga intaget av kolhydrater. Hur kom det sig att du började med LCHF? Hur åt du innan? I din signatur skriver du så här: "Av detta drabbades jag nästintill bara av negativa konsekvenser." Vad hände? Vad var det (lilla) som var positivt? "Nu försöker jag öka mitt intag av kolhydrater och läsa kostrelaterad information med vetenskaplig uppbackning istället för alla dessa hypoteser." Så som du beskriver det så får jag nästan intrycket att du river upp allt från grunden? Hur långt har du kommit med att bygga ny s.a.s.? "Tyvärr har jag tack vare LCHF ådragit mig en viss kolhydratsfobi som jag måste tackla." Hur yttrar sig detta? Hur går det framåt? Hur LCHF skall förhindra att du förlorar muskelmassa förstår jag dock inte. Bättre bränslepartitionering underlättar minskad förlust av muskelmassa. Men den effekten är ju bara bromsande/dämpande och inte blockerande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soppslev Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Styrketräning med fokus på hypertrofi (muskeltillväxt). Givetvis i kombination med "konditionsträning" i form av låg- eller medelintensiva pass, då och då alternerat med högre intensitet i form av intervaller/Tabataliknande protokoll men även s.k. "komplex" eller "metcon" som Crossfitgänget brukar kalla det eller "Metabolic Conditioning" som Nautilus grundare Arthur Jones på 70-talet kommersiellt marknadsförde det eller "Peripheral Heart Action" som Bob Gajda kallade sin (troligtvis) ursprungliga variant på 60-talet. Kärt barn har många namn. Med kommersiell potential får det flera. Det blir i regel sällan mer än 3-4 styrkepass/vecka och så "konditionsträning" (enligt ovan) där emellan. Jag har läst att man kan klara ansträngning motsvarande 1-5 reps utan kolhydrater utan försämring på prestation. men att träna 8-12 reps så tungt man bara orkar ska tydligen inte gå lika bra utan glykogen/kolhydrater. Har du erfarenheter av det`? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Jag har läst att man kan klara ansträngning motsvarande 1-5 reps utan kolhydrater utan försämring på prestation. men att träna 8-12 reps så tungt man bara orkar ska tydligen inte gå lika bra utan glykogen/kolhydrater. Har du erfarenheter av det`? Det där med "så tungt man bara orkar" kan ju betyda lite olika saker. Det är ju exempelvis stor skillnad på att köra till s.k. positiv "failure" då man i princip inte kan rubba motståndet i koncentrisk riktning och att hålla igen så man klarar fler set/minskar belastningen på nerv etc. Men vi kan lämna det därhän och anamma lite lagom sunt förnuft utan att överkomplicera. Jag har faktiskt inte märkt någon försämring utan snarare förbättring. Jag varierar repetitionsantalet över tid och lite beroende på vilket upplägg/vilken övning jag kör. Så vecka 1 kan det i ex. benpress vara 3 set med 15 repetitioner, vecka 2 4x10, vecka 3 5x8, vecka 4 avlastning då jag bara kör 60% belastning med ex. vecka 1:s set/reps. Marklyft kan jag istället köra 3 set med 8 reps vecka 1, vecka 2 5x5 och vecka 3 8x3. Generellt sett så ligger jag högre i antal reps numera för att maximera muskelkontakt etc. Som jag har förstått det så övergår användningen av intramuskulärt glykogen till intramuskulära triglycerider vid maximal ketoadaption. Glykogenberoendet avtar m.a.o. Dessvärre så råder ett omvänt förhållande mellan forskningsmässigt vad gäller glykogen vs intramuskulära triglycerider. Det finns hur mycket som helst på det förra och väldigt lite på det senare. Kort och gott, det finns nog en del mer som forskningen kan gräva fram om hur det ligger till. Praktiskt så pratas det ju TLCH (train low, compete high) inom LCHF-lägret. Jonas Bergqvist, Sisson, Attia m.fl. verkar ju följa det i varierande omfattning. Själv så ser jag inte vitsen. Man får prova sig fram helt enkelt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Någon skrev i någon tråd att man med LCHF forlorade vätska i lederna vilket inte var bra?! Jag kör styrketräning tre dagar i veckan men inget tungt och allvarligt (Stronglift 5x5) Jag har fått ont i knän och höfter men det kanske beror på annat än LCHF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Någon skrev i någon tråd att man med LCHF forlorade vätska i lederna vilket inte var bra?! Har missat den tråden och inte stött på det tidigare. Generellt leder LCHF till en diuretisk effekt men att detta påverkar lederna är något nytt för mig. Vad som däremot kan ha effekt är om du tränar tidigt på morgonen. Då har i regel inte lederna "oljats in" än vilket kan få den effekten du talar om. Jag kör styrketräning tre dagar i veckan men inget tungt och allvarligt (Stronglift 5x5) Jag har fått ont i knän och höfter men det kanske beror på annat än LCHF? Det första jag skulle se över är hur du utför dina lyft. Stronglift - rätta mig om jag har fel - utgår väl från stora sammansatta övningar. Eftersom dessa är ideala ur ett resultatperspektiv...är de även negativt "iideala" ur ett skadeperspektiv. Uttryckt annorlunda, det med störst potential för resultat har också störst potential för problem/skador...om man inte gör rätt och/eller har en kroppsstruktur som av en eller annan anledning gör vissa övningar olämpliga. Men kort och gott, se över ditt utförande genom att be någon kunnig hjälpa till och/eller filma ditt utförande (så att du själv kan försöka avgöra). En tanke kan ju vara att köra "gammal hederlig" 3 x 10 istället. (5x5 är minst lika mycket "gammal hederligt" men man kan i regel använda högre belastningar vilket sällan är en bra kombination med ex. att man är relativt ny i gymet.) Först efter ovanstående är kontrollerat skulle jag tänka på orsaker som kostsammansättning. Om något så brukar ett högt fettintag leda till färre ledproblem...men det är bara en allmän observation jag själv noterat under alla år. Lycla till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Någon skrev i någon tråd att man med LCHF forlorade vätska i lederna vilket inte var bra?! Jag kör styrketräning tre dagar i veckan men inget tungt och allvarligt (Stronglift 5x5) Jag har fått ont i knän och höfter men det kanske beror på annat än LCHF? Jag tränar tung styrketräning tre dagar/vecka varav ett pass strongmanträning (välta traktordäck, bära ok, farmer's walk m.m.). Mina leder mår alldeles utmärkt efter drygt fem år med LCHF och träning. Min erfarenhet är att jag kan koncentrera mig på tunga lyft utan att få mjölksyra. Har du problem med lederna så kan medicinskt svavel hjälpa. Finns i pulverform i hälsokostaffärer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Ni som kör tung träning På lchf, äter ni strikt eller mer liberal och vad äter ni efter träning och innan? Funderar på Jonas Bergqvists rekommendationer att lägga ett tillskott till lunchen. Alltså minst tre timmar innan träningen med cr 30 g kollisar . En. , två potatisar och efter träning 30 g? Tränar mkt. Speciellt dans och mkt kondition på hög nivå. Tacksam för hjälp. Den senaste tiden har jag nog varit väldigt strikt där med ingen Explosivitet och orken är lite sämre på träningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Ni som kör tung träning På lchf, äter ni strikt eller mer liberal och vad äter ni efter träning och innan? Funderar på Jonas Bergqvists rekommendationer att lägga ett tillskott till lunchen. Alltså minst tre timmar innan träningen med cr 30 g kollisar . En. , två potatisar och efter träning 30 g? Tränar mkt. Speciellt dans och mkt kondition på hög nivå. Tacksam för hjälp. Den senaste tiden har jag nog varit väldigt strikt där med ingen Explosivitet och orken är lite sämre på träningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Som jag skrivit i den andra tråden och annorstädes gör jag inga kostrelaterade anpassningar i relation till träningen, dvs ingen periworkout, ingen postworkout, inga potatisar. Jag upplever heller inte tidigare "desperation" vad gäller att få i mig något efter träningen. Det brukar dock normalt bli så att träningen hamnar mellan två måltider. Det har dock hänt att efter ett väldigt sent pass väntat med maten till morgonen efter utan observerbara problem. OM du nu tar till dig det jag skrev i den andra tråden (hav tålamod!) så skulle jag dock börja se över att du får i dig det du behöver, dvs att du ligger på ett energiintag som motsvarar din förbrukning. Den biten inte bara kan utan SKA du se till att den matchar dina behov. Inte minst för att mättnadskänslorna kan bli så starka på LCHF att man äter för lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Ni som kör tung träning På lchf, äter ni strikt eller mer liberal och vad äter ni efter träning och innan? Funderar på Jonas Bergqvists rekommendationer att lägga ett tillskott till lunchen. Alltså minst tre timmar innan träningen med cr 30 g kollisar . En. , två potatisar och efter träning 30 g? Tränar mkt. Speciellt dans och mkt kondition på hög nivå. Tacksam för hjälp. Den senaste tiden har jag nog varit väldigt strikt där med ingen Explosivitet och orken är lite sämre på träningen. Jag ligger på ca 5 g kolhydrater/dag och laddar aldrig med kolhydrater inför ett pass. Jag äter frunch på jobbet, ev. ett kokt ägg innan träning på kvällen och sedan kvällsmat. Min kropp har anpassat sig efter detta och det fungerar för mig. Edit: Inför strongmanträning på lördagförmiddagar så dricker jag fettkaffe och äter efter träning vid ca 14-tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jockelindh Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Tjoflöjt. Nallar den här tråden lite då den rör träning. Jag har kört med lchf sedan September och har gått från 93 till ca 77kg. Vägde väl ca95-98kg innan sommaren. Har i stort sett inte ändrat min träning sedan dess. Eller jag varierar ju min träning men menar mer hur mina träningsdagar är upplagda. Det problem jag nu har är att jag tappat så sjukt mycket kraft och de vikter jag lyfter på gymmet har jag gått ner mycket på. Det har väl tagit sig lite lite lite. Men om jag ska ge ett exempel så när jag var "tjock" och körde bänkpress så körde jag 3x10 på 90kg när jag var som bäst (bänkpress var relativt nytt för mig). Men i dagsläget har jag problem med 60kg på stången. Klarar med nöd och näppt 3x8. Jag känner att explosivitet och uthållighet i musklerna är något jag tappat. Den enda muskelgruppen jag inte känner någon direkt förlust i är rygg. Jag använde tidigare proteinpulvare och kanske kreatin eller aminosyror. Men har lagt ner detta och är glad för det för min hy har blivit så pass mycket bättre sen dess. Men är det någon som har några konkreta tips hur jag kan komma tillbaka till min gamla form muskelmässigt med inte nödvändigtvis gå upp en massa kg i vikt? Vad jag läst här så tar det tid men hur lång tid kan det ta? Något otålig Är det några frågor så go ahead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Tjoflöjt. Nallar den här tråden lite då den rör träning. Jag har kört med lchf sedan September och har gått från 93 till ca 77kg. Vägde väl ca95-98kg innan sommaren. Har i stort sett inte ändrat min träning sedan dess. Eller jag varierar ju min träning men menar mer hur mina träningsdagar är upplagda. Det problem jag nu har är att jag tappat så sjukt mycket kraft och de vikter jag lyfter på gymmet har jag gått ner mycket på. Det har väl tagit sig lite lite lite. Men om jag ska ge ett exempel så när jag var "tjock" och körde bänkpress så körde jag 3x10 på 90kg när jag var som bäst (bänkpress var relativt nytt för mig). Men i dagsläget har jag problem med 60kg på stången. Klarar med nöd och näppt 3x8. Jag känner att explosivitet och uthållighet i musklerna är något jag tappat. Den enda muskelgruppen jag inte känner någon direkt förlust i är rygg. Jag använde tidigare proteinpulvare och kanske kreatin eller aminosyror. Men har lagt ner detta och är glad för det för min hy har blivit så pass mycket bättre sen dess. Men är det någon som har några konkreta tips hur jag kan komma tillbaka till min gamla form muskelmässigt med inte nödvändigtvis gå upp en massa kg i vikt? Vad jag läst här så tar det tid men hur lång tid kan det ta? Något otålig Är det några frågor så go ahead Dr Greg Ellis har skrivit mycket om detta (han svamlar en hel del men om man silar noga finns gryn av sanning i soppan). När du går ner i vikt så är det en naturlag att du även tappar muskler. Du kan tyvärr aldrig bara ta bort fett. Du kommer att bli svagare än förut. Men du är i en helt annan viktklass nu och kan inte jämföra dig med vad du lyfte som 95 kiloskille. Du kan med träning och bra mat förbättra dig och lägga på dig muskler inom rimliga gränser. Pga detta ser styrkelyftare och tyngdlyftare ut som de gör. De är starka, vältränade, otroligt smidiga och viga men har ofta en rejäl kagge. De bryr sig inte om hur de ser ut på badstranden utan bara hur starka de kan bli. Jag väger 87 kilo och klarar bara 55 kg 5x5 i bänkpress, men jag är klen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Dr Greg Ellis har skrivit mycket om detta (han svamlar en hel del men om man silar noga finns gryn av sanning i soppan). När du går ner i vikt så är det en naturlag att du även tappar muskler. Du kan tyvärr aldrig bara ta bort fett. Du kommer att bli svagare än förut. Men du är i en helt annan viktklass nu och kan inte jämföra dig med vad du lyfte som 95 kiloskille. Du kan med träning och bra mat förbättra dig och lägga på dig muskler inom rimliga gränser. Pga detta ser styrkelyftare och tyngdlyftare ut som de gör. De är starka, vältränade, otroligt smidiga och viga men har ofta en rejäl kagge. De bryr sig inte om hur de ser ut på badstranden utan bara hur starka de kan bli. Jag väger 87 kilo och klarar bara 55 kg 5x5 i bänkpress, men jag är klen! Är du verkligen helt säker på det fetstilade? Många LCHF-are berättar ju att dom gått ner i vikt och samtidigt blivit starkare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jockelindh Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Är du verkligen helt säker på det fetstilade? Många LCHF-are berättar ju att dom gått ner i vikt och samtidigt blivit starkare. Detta har jag också läst om och lite detta jag var ute efter i svarsväg. N vill jag ju inte ha en mmuskelbyggarkropp utan bara få tillbaka lite av min gamla styrka men hålla den här kroppen. Det bör gå då jag har en ganska tanig kompis men vältränad som trots sin kroppform lyfter tyngre än mig. Mjölksyran infinner sig mycket snabbare när jag kör ett gäng repetitioner också i dagsläget. Så min muskeluthållighet är också något jag vill ha tillbaka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Är du verkligen helt säker på det fetstilade? Många LCHF-are berättar ju att dom gått ner i vikt och samtidigt blivit starkare. Ordet "naturlag" bör ses över eftersom det är möjligt att förlora fettmassa samtidigt som en muskelökning sker. Dock är detta svårt att uppnå. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Jag har kört med lchf sedan September och har gått från 93 till ca 77kg. Vägde väl ca95-98kg innan sommaren. Har i stort sett inte ändrat min träning sedan dess. Eller jag varierar ju min träning men menar mer hur mina träningsdagar är upplagda. Hur ser en typisk träningsvecka ut då? Övningar, vila etc. Och, framför allt, var den typiska träningsveckan annorlunda under tiden du gick ned i vikt? Av samma anledning som kroppen generellt sett tycker om att växa som ett träd så krymper den, vid behov, också som ett träd. Konkretiserat, jag har aldrig sett en ek utan stora grenar och likaledes är det ovanligt, men det förekommer, att tränande kan bygga armar utan att ha "stammen" tillgodosedd med knäböj och/eller marklyft. Man brukar ibland definiera detta som "indirekt effekt" och det är i regel viktigt att ha pejl på för den som tränar rent. Ur ditt perspektiv så skulle man kunna se det som att ett träningsupplägg utan de största massbyggarna inte skulle ge gynnsamma indirekta effekter ur ett muskelsparande perspektiv. Med brasklappen att jag inte har en aning om detta ens är relevant för dig med tanke på att jag inte känner till ditt upplägg enligt ovan. Det problem jag nu har är att jag tappat så sjukt mycket kraft och de vikter jag lyfter på gymmet har jag gått ner mycket på. Det har väl tagit sig lite lite lite. Men om jag ska ge ett exempel så när jag var "tjock" och körde bänkpress så körde jag 3x10 på 90kg när jag var som bäst (bänkpress var relativt nytt för mig). Men i dagsläget har jag problem med 60kg på stången. Klarar med nöd och näppt 3x8. Bara som ren kuriosa, vad menade du med att "bänkpress var relativt nytt för mig"? För en riktig nybörjare är den belastningen med den volymen ovanlig att kunna hantera så jag utgår från att du bedrivit annan träning tidigare som haft "carry-over"-effekt. Som jämförelse ska Magnus Samuelsson ha klarat 100 kg i bänkpress som 14-åring, första gången han provade på övningen. En av Sveriges bästa kroppsbyggare genom tiderna körde 6:or på 120 kg innan han greppade vikten av skulderbladsretraktion etc (vilket är en annan form av "nybörjarproblematik"). Knepigt. Generellt sätt så är ju pressövningar de man brukar tappa mest på när man går ned i vikt/minskar kroppsvikt. Det finns ju även biomekaniska effekter som bl.a. delvis förklarar varför många styrkelyftare medvetet ligger högt i vikt. Men jag har svårt att se att det skulle motsvara en styrkeminskning på ca 30 kg ändå. Du har ju, om jag förstod dig rätt, inte heller haft träningsupppehåll under tiden. Annars är väldigt snabba styrkeförändring, både upp och ned, i regel kopplade till "nerv". Har du gjort några förändringar i övningsutförandet måhända? Man skulle kunna tänka sig ett striktare utförande, ex. från bananbänkpress (extrem svank, bakdelen lättar...och så lite bänkpresshambo med fötterna) till strikta byggarpressar skulle kunna bidra en hel del. Rent muskulärt, pectoralis, främre delta, triceps, hur har de påverkats? Det kan ju vara en synergistisk effekt där alla dessa muskler tillsammans leder till en kraftig reducering av styrkan. Ur muskelstabiliserande perspektivet, hur är det med retraktionsmuskulaturen och lats? (Ryggen hade ju inte påverkats negativt om jag förstod rätt men frågar ändå för att inte utesluta något som kan vara av vikt.) Jag känner att explosivitet och uthållighet i musklerna är något jag tappat. Den enda muskelgruppen jag inte känner någon direkt förlust i är rygg. Explositiviteten och uthålligheten skulle kunna förklaras med grad av ketoadaption. Du har iofs varit på dieten sedan September vilket i bästa fall ger en period på drygt 5 månader, Jag törs inte säga vad som är normalt eftersom jag misstänker att det normala spannet är relativt vitt vad gäller maximal ketoadaption och beroende på såväl individuell variation som strikt kosthållning. För mig tog det 3-4 månader innan gymträningen funkade fint. Men jag har hört av andra som tagit upp till 7 månader på sig innan de var helt på banan. Jag själv märkte ingenting, åtminstone inte sådant som rör gymträningen, efter dessa 3-4 månader. Generellt sett är större muskelgrupper inte så påverkade negativt som mindre ur ett styrkeperspektiv så det kan ju förklara ryggens bibehållna styrka. Det är alltså inte ovanligt att man tappar i pressstyrka i överkroppen. 30 kg är dock lite väl mycket för att förklaras med detta enbart. Jag använde tidigare proteinpulvare och kanske kreatin eller aminosyror. Men har lagt ner detta och är glad för det för min hy har blivit så pass mycket bättre sen dess. Hmm...kreatinet skulle kunna vara ännu en delvis förklaring. Jag utgår från att du har tillgodosett proteinbehovet efter du drog ned på tillskotten? Annars är detta också en möjlig delförklaring. Men är det någon som har några konkreta tips hur jag kan komma tillbaka till min gamla form muskelmässigt med inte nödvändigtvis gå upp en massa kg i vikt? Vad jag läst här så tar det tid men hur lång tid kan det ta? Något otålig Är det några frågor så go ahead Otålighet och resultat i gymet är som hund och katt. Men det behövs kanske inte sägas? Kommer inte på mycket mera att förklara med förutom att du kanske tappat mer mager kroppsvävnad än idealt. Hade du någon uppföljning av kroppsfett visavi magerkroppsvävnad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Ordet "naturlag" bör ses över eftersom det är möjligt att förlora fettmassa samtidigt som en muskelökning sker. Dock är detta svårt att uppnå. Precis. Det som dikterar detta är normalt sett hur mycket "nybörjartillväxt" man har i kroppen. Som relativt otränad och med övervikt så kan man i regel kombinera både kroppsfettminskning och muskelökning. Innan jag provade på LCHF så skulle jag normalt inte betraktat det som möjligt att bortom nybörjarfasen lägga på sig muskelmassa trots ett kaloriunderskott. Till min stora förvåning så noterade jag dock liten muskelökning vilket jag ännu inte kunnat förklara helt ut. Bidragande faktorer, för att spekulera, skulle kunna vara förbättrad insulinkänslighet, förbättrad bränslepartitionering, möjlig effekt av ketosinducerad BCAA-produktion, naturligt högre proteinintag (åtminstone för mig), högre dietärt kolesterol vilket en del säkert ifrågasätter effekten av men jag "tror" på etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Jag har gått ner 20 kg i fettvikt och samtidigt gått upp i muskelmassa men det var från en medioker nivå. Mina lårmuskler var så svaga så jag inte ens klarade att stå på huk och armmusklerna var ett skämt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jockelindh Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Då ska vi se. Mycket här nu Tiny Tom men det uppskattas Jag tränar på gym tre ggr i veckan. Så varannan dag kan man ju säga. Motion de andra dagarna och en hel vilodag. Hade detta upplägget under viktnedgången också. För närvarande så kör jag med lite tyngre vikter över lag men med färre repetioner. Jag började egentligen inte med bänkpress förrän 2010 då jag började plugga och tränade tillsammans med en klasskompis som tävlade i styrkelyft. Använder fortfarande samma teknik som han lärde mig man skulle ha vid bänkpress. Alltså när man tävlar. Ökade från typ 60kg och maxade till slut 112,5kg. Rätt bra ökning. Detta gällde även andra muskelgrupper då jag fick mycket tips av klasskompisen. Men jag tränade ju itne för att bli styrkelyftare utan för att bygga muskler som skulle hjälpa mig bränna fett. Tycker varken muskulaturen i triceps eller rygg ser så hemskt annorlunda. Visst har väl "vingarna" blivit något mindre men de börjar komma tillbaka. Angående proteinet så är det något jag själv funderat på. Jag misstänker att jag kan ha ett underskott men har undvikit proteinpulver då jag upplevde att jag fick dålig hy av det. Har inte direkt räknat på mitt dagsintag. Jag har egentligen inte haft någon koll på kroppsfetter före och efter utan egentligen bara kört på med lchf Sedan har jag varit dålig på att läsa på om ketos. Jag förstår grunden men har itne läst hur det egentligen påverka mig. Latheten tog över så att säga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Då ska vi se. Mycket här nu Tiny Tom men det uppskattas Jag tränar på gym tre ggr i veckan. Så varannan dag kan man ju säga. Motion de andra dagarna och en hel vilodag. Hade detta upplägget under viktnedgången också. För närvarande så kör jag med lite tyngre vikter över lag men med färre repetioner. Ser inte alls tokigt ut. Tyngre vikter men färre repeitioner får jag intrycket att du kör numera. Under din viktminskning så var det dock mera repetitioner vilket låter bra. Jag började egentligen inte med bänkpress förrän 2010 då jag började plugga och tränade tillsammans med en klasskompis som tävlade i styrkelyft. Låter idealt det där. Önskar flera hade tillgång till styrkelyftare i sin närhet så skulle det bli mycket mera resultat på landets gym. Generellt sett så har i regel styrkelyftare bra koll på övningsutförande och då i synnerhet för vad man behöver ha koll på som relativ nybörjare. Fast vad gjorde du innan detta? Bara nyfiken eftersom jag fortfarande har intrycket att du s.a.s. hoppade in under 3x10x90 kg bänk. Så någonting har ju uppenbarligen lagt bra grund innan dess alternativt har du välsignats av mor och far. Använder fortfarande samma teknik som han lärde mig man skulle ha vid bänkpress. Låter bra... Alltså när man tävlar. ...eller kanske inte. Styrkelyftare kan ha en massa tricks för sig på tävling som de normalt inte använder vid träning (förutom perioden innan tävling). Styrkelyft går ju ut på att demonstrera styrka så bra det bara går. Att demonstrera styrka är dock inte samma sak som att träna muskulaturen idealt. För att göra en potentiellt lång historia kort så är poängen här att du, med dina mål, ska undvika att göra en övning lättare. Någon som har muskelfokus ska istället göra vad som går för att med så lite belastning som möjligt lägga mer arbete på muskulaturen. Det här är mycket mer avancerad träning än man tror och det är därför jag brukar resonera i termer som: - 95% av alla som tränar på gym vill ha större muskler, dvs aspirerar på att bli kroppsbyggare på Svenssonnivå. - 95% av alla som tränar på gym har inte ens lagt grunden för att effektivt kunna träna som en kroppsbyggare. - 95% av alla som tränar på gym borde ägna minst några år åt att först träna som en styrkelyftare och på så sätt bygga en styrkemässig och muskulär grund (möjligtvis med mindre inslag av extremlåga repetitionsomfång). Bara en allmän kommentar och ingenting som specifikt har med dig att göra för du verkar ju tvärtom vara på rätt bana. Ökade från typ 60kg och maxade till slut 112,5kg. Rätt bra ökning. Det kan man lugnt säga. Detta gällde även andra muskelgrupper då jag fick mycket tips av klasskompisen. Så blev det en del marklyft och knäböj också måhända? Men jag tränade ju itne för att bli styrkelyftare utan för att bygga muskler som skulle hjälpa mig bränna fett. Grunden byggs i regel bäst genom något som mest påminner om styrkelyft. Fokus på styrkeökningar i de största sammansatta övningarna. Med brasklappen jag nämnde här ovan, dvs att man ska med muskelfokus undvika att maxa för mycket, man ska inte göra belastningen lättare etc etc. Tycker varken muskulaturen i triceps eller rygg ser så hemskt annorlunda. Visst har väl "vingarna" blivit något mindre men de börjar komma tillbaka. Då är det sannolikt en kombination av (små) muskelminskningar och mycket stor effekt på "nerv". Det borde också betyda att när alla möjliga problemkällor jag nämnde i tidigare svaret är på banan som så kan det nog gå rätt fort att hitta tillbaka. Jag skulle in noja så mycket över det utan ge det lite tid. Angående proteinet så är det något jag själv funderat på. Jag misstänker att jag kan ha ett underskott men har undvikit proteinpulver då jag upplevde att jag fick dålig hy av det. Har inte direkt räknat på mitt dagsintag. Kan vara klokt att se över det. Hade dock varit ännu klokare att se över det innan du började viktminskningen. Bättre sent än aldrig dock. Och försök att öka proteinintaget via din riktiga mat innan du ger dig på pulver och liknande. För att stämma i bäcken lite (hej Robin EH! ) så är proteinpulver i regel inget annat än koncentrerad mat...men för den sakens skull skulle jag inte klassa det som "riktig" mat för det. Men det där är en definitionsfråga. Hursomhelst är min poäng att det är bäst att lägga krut på att få det normala matintaget att tillfredställa ditt närings- och energibehov och först där efter, vid behov, tänka på pulver och liknande. Går det inte så går det inte och då kan det finnas en poäng med proteinpulver. Jag har egentligen inte haft någon koll på kroppsfetter före och efter utan egentligen bara kört på med lchf Sedan har jag varit dålig på att läsa på om ketos. Jag förstår grunden men har itne läst hur det egentligen påverka mig. Latheten tog över så att säga Jo, det där är inte alls ovanligt. Till skillnad vad "experter" (mohaha) som Paolo Roberto och Roddy Benjaminson hävdar så är LCHF allt annat än en snabb fix, latmansdiet eller vad man nu vill kalla det. Det är först när man verkligen läst på och förstått hur det funkar SAMT sätter det man förstått i verket som det för många människor ger en väldigt enkel och behaglig relation till ätandet och/eller viktminskningen. Men det kräver en startsträcka som sagt. Om man som du tränar hårt och egentligen (kanske?) inte är så intresserad av lågkolhydrathållningen som kosthållning så skulle jag först och främst, åtminstone till nästa gång det är dags att trimma kroppsfett, se över vad du äter och föra bok över ditt energiintag etc. Även under uppbyggnadsfasen är det viktigt att ha koll på detta iofs så du minimerar mängden fett du lägger på dig exempelvis. Sedan kommer du säkert märka att du kommer långt genom att bara trimma denna "normala" kosthållning under en period. Det är först när man har bra pejl på detta och dessutom vill ta sig ned mot lägre kroppsfettprocentnivåer som det, för någon som dig, kan finnas poäng med att trimma de biokemiska förutsättningarna ex. med LCHF. Därmed inte sagt att det inte finns en massa potentiella fördelar med LCHF i synnerhet ur perspektivet styrke- och muskelutveckling, för det gör det. Men det är ingen idé att hoppa på något som detta om man inte ens har grunden klar för sig. Ok, tror inte vi kan utröna exakt varför du märkte av sådana extrema styrkeminskningar som du gjorde. Tror mig ha uttömt alla möjliga infallsvinklar på de möjliga orsakerna. Men för att sammanfatta lite. Så länge styrkan i ben och rygg är någorlunda intakt skulle jag inte oroa mig så mycket. Bänkpress, övningar för armar etc är förhållandevis små övningar och påverkar relativt lite muskulatur. Därför får även små negativa muskeleffekter rätt stora konsekvenser vad gäller styrka etc. Se bara till att du framöver inte lägger på dig så mycket oanvändbar kroppsvävnad (läs: fett) och ge träningen mer tid. TIllägg: Det du nämner om att du inte läst på så mycket om det här med ketos etc skulle ju kunna vara en stark indikation på att du helt enkelt inte är ketoanpassad. I värsta fall ligger du och guppar i en slags gråzon där din kropp blir lite smått konfys men aldrig kan slå över till en energianvändning den behöver och mår bra av. Man skulle därför kunna tänka sig att bara du börjar äta "normalt" igen, alternativt tar ketoanpassningen på lite mera allvar, så kanske du märker av bättre prestation i gymet igen. Väljer du det senare alternativet så är det läge att börja få koll på ketonmätning etc så att du vet hur du ligger till istället för antar att det är si och så. Som sagt, det här är ingen latmansaktivitet i början. Vore kul med en uppdatering längre fram oavsett vilken väg du väljer. Som kuriosa kan nämnas att jag hittills inte stött på en enda person, afk, som haft problem med träning i kombination med LCHF där det inte visat sig ha sitt ursprung i just att man inte får till ketoanpassningen. Man missbedömer hur strikt man måste vara, man "fuskar" för ofta, man tramsar med glykogenladdning (gjorde jag med i början men det berodde inte bara på att det är svårt att lära gamla hundar sitta utan även för att gäng experter inom området inte verkar ha full koll på vad de lär ut) etc etc. Allt sådant här ställer till det så det är därför man gör bäst i att vara superstrikt inledningsvis och först när man är på banan börjar testa vilka gränser man måste hålla sig inom för att inte rubba ketoanpassningen. En allmän kommentar främst till de som är intresserade av ämnet och inte enbart till TS. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted February 16, 2013 Share Posted February 16, 2013 Dr Greg Ellis har skrivit mycket om detta (han svamlar en hel del men om man silar noga finns gryn av sanning i soppan). När du går ner i vikt så är det en naturlag att du även tappar muskler. Du kan tyvärr aldrig bara ta bort fett. Du kommer att bli svagare än förut. Men du är i en helt annan viktklass nu och kan inte jämföra dig med vad du lyfte som 95 kiloskille. Du kan med träning och bra mat förbättra dig och lägga på dig muskler inom rimliga gränser. Pga detta ser styrkelyftare och tyngdlyftare ut som de gör. De är starka, vältränade, otroligt smidiga och viga men har ofta en rejäl kagge. De bryr sig inte om hur de ser ut på badstranden utan bara hur starka de kan bli. Jag väger 87 kilo och klarar bara 55 kg 5x5 i bänkpress, men jag är klen! Jag gjorde en kalipermätning i våras och ytterligare en åtta veckor senare. Jag hade tappat 1,5 kg fett och ökat nästan 0,5 kg muskler under deff med periodisk fasta och träning (omvänd pyramid och "the big three"). F.ö. på min strikta LCHF (ca 5 g kolhydrater/dag) så går jag med 140 kg ok, 60 kg farmer's walk (60 kg/hand) och välter 200 kg traktordäck. Detta är bara början för min del. Mina muskler har betydligt mer kapacitet än så. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted February 16, 2013 Share Posted February 16, 2013 Jag gjorde en kalipermätning i våras och ytterligare en åtta veckor senare. Jag hade tappat 1,5 kg fett och ökat nästan 0,5 kg muskler under deff med periodisk fasta och träning (omvänd pyramid och "the big three"). F.ö. på min strikta LCHF (ca 5 g kolhydrater/dag) så går jag med 140 kg ok, 60 kg farmer's walk (60 kg/hand) och välter 200 kg traktordäck. Detta är bara början för min del. Mina muskler har betydligt mer kapacitet än så. Fast kalipermätning har ju en ganska stor felmarginal. Var personen som gjorde mätningen på dig utbildad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted February 16, 2013 Share Posted February 16, 2013 Fast kalipermätning har ju en ganska stor felmarginal. Var personen som gjorde mätningen på dig utbildad? En viss felmarginal finns, men felmarginalen är inte större än att jag bevisligen ökade muskelmassa samtidigt som jag minskade i fett. Och varför tror du att jag skulle gå till en outbildad? Utvecklingen jag gjorde på gymmet och det faktum att min kropp blev smalare och fastare talar även det sitt tydliga språk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 16, 2013 Share Posted February 16, 2013 Jag gjorde en kalipermätning i våras och ytterligare en åtta veckor senare. Jag hade tappat 1,5 kg fett och ökat nästan 0,5 kg muskler under deff med periodisk fasta och träning (omvänd pyramid och "the big three"). Gött mos! Verkar inte helt ovanligt med den typen av normalt sett paradoxala förändringar med LCHF-kost. Jag trodde tidigare inte att det var möjligt men det är svårt att argumentera när resultaten kommer på en själv med. F.ö. på min strikta LCHF (ca 5 g kolhydrater/dag) så går jag med 140 kg ok, 60 kg farmer's walk (60 kg/hand) och välter 200 kg traktordäck. Detta är bara början för min del. Mina muskler har betydligt mer kapacitet än så. Jisses kvinna! Inga kromade hantlar i närheten av dig som det verkar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik E Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Är du verkligen helt säker på det fetstilade? Många LCHF-are berättar ju att dom gått ner i vikt och samtidigt blivit starkare. Jag skulle gissa att många som upplever detta när de övergått till LCHF har haft en rätt kass kosthållning sedan tidigare. Har man levt på ketchup, snabbmakaroner, formfranska och lösgodis och helt plötsligt börjar äta proteinrik mat och fräscha grönsaker med alla essentiella vitaminer och fetter byggs nog kroppen upp rätt bra muskemässigt samtidigt som fläsket förbränns. Man orkar ju dessutom helt plötsligt upp ur soffan och får en massa energi och det bidrar ju också. Men för en kroppsbyggare som skall deffa är det föstås andra förutsättningar som gäller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik E Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 jockelindh: Jag hänger inte riktigt med. Har du, under pågående träning, kontinuerligt tappat i bänkpress från 90 till 60 kg? Eller har du haft ett uppehåll och sedan övergått till LCHF och börjat träna igen och då legat på en enligt dig orimligt låg nivå? Det låter som att du har tappat hela tiden, men samtidigt använder du uttryck som "när jag var som bäst" vilket tyder på att vi ändå talar om svunna tider. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Jag skulle gissa att många som upplever detta när de övergått till LCHF har haft en rätt kass kosthållning sedan tidigare. Har man levt på ketchup, snabbmakaroner, formfranska och lösgodis och helt plötsligt börjar äta proteinrik mat och fräscha grönsaker med alla essentiella vitaminer och fetter byggs nog kroppen upp rätt bra muskemässigt samtidigt som fläsket förbränns. Man orkar ju dessutom helt plötsligt upp ur soffan och får en massa energi och det bidrar ju också. Fast i dessa situationer så spelar det nästan ingen roll vilken (bättre) kosthållning man anammar. Är man relativ nybörjare och i varje fall inte har uttömt "nybörjarpotentialen" vad gäller snabba resultat så går det ofta alldeles utmärkt att kombinera detta med samtidigt fettminskning. Det som förvånar med lågkolhydratkost är att det verkar förändra detta en smula ytterligare, dvs även om man är långt förbi nybörjarstadiet så verkar det gå att åstadkomma muskeltillväxt och samtidigt fettminskning. Även om det varit små resultat av den karaktären så har det ändå varit resultat vilket jag tidigare betraktade som helt omöjligt. Ju mer avancerad man blir desto tacksammare får man vara när det dyker upp lite mer massa här och var. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 stroker49, on 12 Feb 2013 - 12:56, said: Dr Greg Ellis har skrivit mycket om detta (han svamlar en hel del men om man silar noga finns gryn av sanning i soppan). När du går ner i vikt så är det en naturlag att du även tappar muskler. Du kan tyvärr aldrig bara ta bort fett. Du kommer att bli svagare än förut. Men du är i en helt annan viktklass nu och kan inte jämföra dig med vad du lyfte som 95 kiloskille. Du kan med träning och bra mat förbättra dig och lägga på dig muskler inom rimliga gränser. Pga detta ser styrkelyftare och tyngdlyftare ut som de gör. De är starka, vältränade, otroligt smidiga och viga men har ofta en rejäl kagge. De bryr sig inte om hur de ser ut på badstranden utan bara hur starka de kan bli. Jag väger 87 kilo och klarar bara 55 kg 5x5 i bänkpress, men jag är klen! Nej, jag är inte säker på detta. Jag refererade till vad Dr Greg Ellis säger att han kommit fram till. Han har bla varit involverad i body buildning. Han menar att det är mer eller mindre bortkastat att käka massor, träna och bulka upp sig och sedan deffa då man även förlorar muskler vid viktnedgång. Han menar att det är bättre att undvika kolhydrater och bara träna. Men han tänker nog på personer som är ganska vältränade muskelberg. Vi vanliga lönnfeta kan kanske öka i muskelmassa och tappa fett samtidigt, jag vet inte. Tiny Tom: Vad jag kan bedömma har du bra kunskaper inom detta. Dina 95%-regler stämmer så bra! Många kör splittade program och hela baletten som om de vore nära Mr Olympiatiteln. Jag provade lite sådant för 30 år sedan helt utan framgång. Nu kör jag ett bra nybörjarprogram som heter Stronglift 5x5. Bara bra stora basövningar. Squat, miltärpress alt bänkpress och skivstångsrodd alt marklyft. Har gjort stor nytta för mig och mitt välbefinnande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 stroker49, on 12 Feb 2013 - 12:56, said: Nej, jag är inte säker på detta. Jag refererade till vad Dr Greg Ellis säger att han kommit fram till. Han har bla varit involverad i body buildning. Han menar att det är mer eller mindre bortkastat att käka massor, träna och bulka upp sig och sedan deffa då man även förlorar muskler vid viktnedgång. Han menar att det är bättre att undvika kolhydrater och bara träna. Men han tänker nog på personer som är ganska vältränade muskelberg. Vi vanliga lönnfeta kan kanske öka i muskelmassa och tappa fett samtidigt, jag vet inte. Ellis har ovanligt mycket koll om allt som rör detta. Han är en helt sanslös doldis i LCHF-sfären trots att han är den som sannolikt vet långt mer än de felsta andra namnkunniga. Han har ju en skapligt ovanlig kombination av både praktisk erfarenhet och koll på studier. Mycket överviktig som barn, blev mycket intresserad av träning, grottade ned sig i det mesta som rör områdena kost, träning, hälsa. Doktorerat i biokemi (om jag inte minns fel), drivit ett av de första Nautilusgymen i världen på 70-talet, anammat i princip alla typer av kosthållningar som veganism, högkolhydratdiet etc innan han landade i lågkolhydratkost i slutet av 80-talet (efter att ha ägnat 3 dagar åt att undersöka om lipidteorin etc stämde...vilket han då konstaterade att den inte gjorde). Redan 2002 gav han ut sin Ultimate Diet Book (eller något åt det hållet) och det var så jag fick nys om honom. I den så påpekar han ju sådant som LCHF-sfären i stort ännu inte greppat, dvs att lågkolhydratkost är finemang men att energibalansteorin inte sätts ur spel för det. Har säkert missat något men han är definitivt en person att ha koll på om man är i LCHF-världen eller rent allmänt är intresserad av kost, träning, hälsa. Se där, har för mig att det var den här intervjun jag först stötte på Ellis (2003 var det visst). Intervjun ger nog mer info än vad jag gett här ovan baserat på minnet.: http://www.bodybuilding.com/fun/mahler11.htm Det du skriver om bulkning och Ellis, tolkar jag mest som att han som de flesta andra insett att bulkning inte är idealt. Det tog ju fart med råge på 60-talet. Som av en ren slump, jomenvisstserrusåatt, sammanfaller det både med mer förekomst av splittade träningssystem och att droganvändningen tar fart. För en ren byggare så finns det en stor poäng med att aldrig låta kroppsfettet öka bortom ens s.k. set-point. Blir mycket lättare att över tid och kvalitativt öka kroppsammansättningen då. Sedan är det förvisso en helt annan femma att psyket vill något annat om man har varit låg och tömd länge... Men då pratar vi egentligen inte om bulkning utan bara "post competition binging". Tiny Tom: Vad jag kan bedömma har du bra kunskaper inom detta. Dina 95%-regler stämmer så bra! Många kör splittade program och hela baletten som om de vore nära Mr Olympiatiteln. Jag provade lite sådant för 30 år sedan helt utan framgång. Nu kör jag ett bra nybörjarprogram som heter Stronglift 5x5. Bara bra stora basövningar. Squat, miltärpress alt bänkpress och skivstångsrodd alt marklyft. Har gjort stor nytta för mig och mitt välbefinnande. LIte pejl har jag. Basövningar är bra skit. Ovärderliga i synnerhet för att bygga grund men generellt användbara oavsett träningserfarenhet. Det som skiljer är främst att sättet man använder dem varierar beroende på erfarenhetsnivå/mål/biomekaniska förutsättning och - peppar, peppar - skador. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ida Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 En fråga.. Jag har försökt komma igång med träningen (styrketräning och konditionsträning) igen efter ett uppehåll på ett halv år. Är löpare sedan tidigare. MEN nu när jag tränar sen jag började med lchf blir jag helt matt! Idag orkade jag knappt ta mig till bilen efter träningen. Jag känner mig helt slut i musklerna.. Hjälp, vad ska jag göra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 En fråga.. Jag har försökt komma igång med träningen (styrketräning och konditionsträning) igen efter ett uppehåll på ett halv år. Är löpare sedan tidigare. MEN nu när jag tränar sen jag började med lchf blir jag helt matt! Idag orkade jag knappt ta mig till bilen efter träningen. Jag känner mig helt slut i musklerna.. Hjälp, vad ska jag göra? Hur länge har du ätit enligt LCHF? Omställningen från en högkolhydratskost kan ta ett par veckor. Personligen hade jag också problem med bl.a. orken. Jag gav det ett halvår sedan la jag ner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ida Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Har kört LCHF i 6 månader. Jag va ute å sprang när jag precis börjat med LCHF. Hade då en snittpuls på 180 (stundtals var pulsen uppe i 195!) Vanligtvis ligger jag på 160-170 i puls på den slingan jag sprang. Då tänkte jag att det var säkert omställning för kroppen. Men nu vet jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Om man har testat ett tag och orken inte blir bättre så enligt min åsikt kanske man inte passar för strikt lchf. Alltså då kan msn lätt välja fn liberalare variant och enkelt lägga till mer naturliga kolhydrater!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Speciellt om man är frisk och tränar mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carolus-Rex Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Tjoflöjt. Nallar den här tråden lite då den rör träning. Jag har kört med lchf sedan September och har gått från 93 till ca 77kg. Vägde väl ca95-98kg innan sommaren. Har i stort sett inte ändrat min träning sedan dess. Eller jag varierar ju min träning men menar mer hur mina träningsdagar är upplagda. Det problem jag nu har är att jag tappat så sjukt mycket kraft och de vikter jag lyfter på gymmet har jag gått ner mycket på. Det har väl tagit sig lite lite lite. Men om jag ska ge ett exempel så när jag var "tjock" och körde bänkpress så körde jag 3x10 på 90kg när jag var som bäst (bänkpress var relativt nytt för mig). Men i dagsläget har jag problem med 60kg på stången. Klarar med nöd och näppt 3x8. Jag känner att explosivitet och uthållighet i musklerna är något jag tappat. Den enda muskelgruppen jag inte känner någon direkt förlust i är rygg. Jag använde tidigare proteinpulvare och kanske kreatin eller aminosyror. Men har lagt ner detta och är glad för det för min hy har blivit så pass mycket bättre sen dess. Men är det någon som har några konkreta tips hur jag kan komma tillbaka till min gamla form muskelmässigt med inte nödvändigtvis gå upp en massa kg i vikt? Vad jag läst här så tar det tid men hur lång tid kan det ta? Något otålig Är det några frågor så go ahead Att du tappar styrka är egentligen inget konstigt eftersom du gått ner 20% av din vikt. Kolla styrkelyftarna som lyfter sjukt tungt, dom är inga småpojkar. bara kötta på gymmet. Men kom ihåg att du måste se till att utvecklas på gymmet dvs inte köra samma vikter eller set. Prova kör lätt först och värm upp ordentligt sen megatungt, maxa en tvåa till fyra i 2 set sen går du ned kör en åtta eller tia. Du måste maxa för att öka i styrka. Funkar bäst så för mig iaf. Annars blir det lätt att man fastnar i gamla mönster och kör sina 70kg varje gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Har kört LCHF i 6 månader. Har du säkerställt att du från början var i ketos? De fall jag upplevt på någorlunda nära håll som det varit problem så har det berott dålig ketoadaption kopplad till att man inte varit strikt nog. Så det är där jag skulle börja gräva om det inte funkade. Går det inte ändå så kan det vara bra att ha i bakhuvudet att även om vi människor är rätt lika så kan det skifta en del från extrem till extrem. Har man en s.k. metabolisk typ där som er mer llämpad för högre kolhydratintag så är det så. Jag va ute å sprang när jag precis börjat med LCHF. Hade då en snittpuls på 180 (stundtals var pulsen uppe i 195!) Vanligtvis ligger jag på 160-170 i puls på den slingan jag sprang. Då tänkte jag att det var säkert omställning för kroppen. Men nu vet jag inte. Fast högre puls indikerar inte nödvändigtvis sämre ork. Det är tvärtom så att många upplever just högre puls men samtidigt mycket mer ork. Så frågan blir då istället om din upplevda ansträngning var högre än tidigare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Att du tappar styrka är egentligen inget konstigt eftersom du gått ner 20% av din vikt. Kolla styrkelyftarna som lyfter sjukt tungt, dom är inga småpojkar. bara kötta på gymmet. Men kom ihåg att du måste se till att utvecklas på gymmet dvs inte köra samma vikter eller set. Prova kör lätt först och värm upp ordentligt sen megatungt, maxa en tvåa till fyra i 2 set sen går du ned kör en åtta eller tia. Du måste maxa för att öka i styrka. Funkar bäst så för mig iaf. Annars blir det lätt att man fastnar i gamla mönster och kör sina 70kg varje gång. Nja, man måste ju helt klart få till progressionen. Det är ju styrketräningens egentligen enda grundregel. Det där med att maxa är jag mer skeptisk till. Håller med ur perspektivet att man ur ett strikt styrkeperspektiv behöver talla mer på "nerv". Fast "maxa" associerar jag mer till det eviga fokuset på att förflytta en vikt en viss sträcka någon enstaka gång...alldeles för ofta med halvkass teknik och/eller utan koll på dess syfte/effekter. Bara nämner det ur detta perspektiv så ingen får för sig att just den här typen av aktiviteter är något att eftersträva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ida Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Har du säkerställt att du från början var i ketos? De fall jag upplevt på någorlunda nära håll som det varit problem så har det berott dålig ketoadaption kopplad till att man inte varit strikt nog. Så det är där jag skulle börja gräva om det inte funkade. Går det inte ändå så kan det vara bra att ha i bakhuvudet att även om vi människor är rätt lika så kan det skifta en del från extrem till extrem. Har man en s.k. metabolisk typ där som er mer llämpad för högre kolhydratintag så är det så. Ja det har jag, kör dock med ketos stickor å dom visar att jag ligger i ketos. Vet dock inte hur tillförlitliga dom är? Fast högre puls indikerar inte nödvändigtvis sämre ork. Det är tvärtom så att många upplever just högre puls men samtidigt mycket mer ork. Så frågan blir då istället om din upplevda ansträngning var högre än tidigare? Jag men i mitt fall, jag bara tog helt slut. Tog mig knappt hem från skogen,, Likadant igår, höll på att inte ta mig hem från gymmet.. Kände mig influensa sjuk och blev liggande på soffan tills min man tvingat i mig 1/2 banan. Tror iof inte att någon orkar och mår bra av att ligga på maxpuls under ett träningspass. Hur mår hjärtat då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts