Misslinisen Posted December 28, 2015 Share Posted December 28, 2015 Hej! Jag har provat 16:8 och även 24 hr fasta och tänkte nu eventuellt ge mig på 36 timmar som en liten detox efter jul. Har dock hört att det inte så bra för en redan stressad kropp att fasta helt (jag har varit sjukskriven för stressymtom i vintras, har 5-10 kg övervikt enligt mig själv och dessa kilo är mkt envisa och svåra att få bort trots strikt Lchf). Vissa menar att periodisk fasta är en bra grej att prova vid envisa kilon, andra menar att det ger bättre resultat för kvinnor med stressade kroppar och ev. hormonobalanser att äta regelbundet. Min B-plan är att tillåta Paleo-mjölk (1 ägg och 2 skedar kokosolja per dag) eller att köra en fettfasta med enbart fettkaffe. Vad har ni för tankar och erfarenheter?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted December 28, 2015 Share Posted December 28, 2015 En del anser att fasta inte är bra för en stressad kropp. Andra upplever det helt tvärtom. Det enda rådet jag kan ge är att du provar. Märker du att du inte mår bra av det - avbryt. Gör det dig gott - fortsätt. Lycka till 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted December 28, 2015 Share Posted December 28, 2015 Jag håller med om att du får prova dig fram. Känner du att du inte klarar det så bryter du helt enkelt fastan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted December 28, 2015 Share Posted December 28, 2015 Jag håller med de övriga, känn efter ordentligt och avbryt genast om du får besvär. En stressad kropp håller fast vid kilona eftersom det är krisläge. Det spelar ingen roll om du äter strikt eller fastar. I ett sånt läge kan det vara bra att till och med äta mer liberalt. Dessutom kör yoga, mindfulness och meditation för att stressa av. Jag är inne på dag 3 av en 5-dagars fasta och mår bra efter omständigheterna. Sitter med ett glas vatten med lite salt eftersom jag fick ont i huvudet nyss. Tar fettkaffe på morgon och utspädd benbuljong till "middag". Kaffe med grädde till "lunch" idag. Har kört guidade meditationer också för att slappna av. Hade aldrig gjort denna fasta om jag vore stressad. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Misslinisen Posted December 28, 2015 Author Share Posted December 28, 2015 Jag håller med de övriga, känn efter ordentligt och avbryt genast om du får besvär. En stressad kropp håller fast vid kilona eftersom det är krisläge. Det spelar ingen roll om du äter strikt eller fastar. I ett sånt läge kan det vara bra att till och med äta mer liberalt. Dessutom kör yoga, mindfulness och meditation för att stressa av. Jag är inne på dag 3 av en 5-dagars fasta och mår bra efter omständigheterna. Sitter med ett glas vatten med lite salt eftersom jag fick ont i huvudet nyss. Tar fettkaffe på morgon och utspädd benbuljong till "middag". Kaffe med grädde till "lunch" idag. Har kört guidade meditationer också för att slappna av. Hade aldrig gjort denna fasta om jag vore stressad. Japp, jag vet att "stressa ner" är nyckeln vilket jag tycker att jag gjort sedan jag blev sjukskriven. Jag har även mediterat 20 min x 2 ggr om dagen i mer än ett år. Kan dock konstatera att har man ett jobb som stressar en så hjälper tyvärr bara meditation till en viss gräns. Jo, jag har faktiskt en tid med en kostrådgivare nu efter jul för att hitta rätt sätt för mig att äta på så att min kropp också vill släppa på kilona. Kan hända att mer liberal Lchf är vägen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Misslinisen Posted December 28, 2015 Author Share Posted December 28, 2015 En del anser att fasta inte är bra för en stressad kropp. Andra upplever det helt tvärtom. Det enda rådet jag kan ge är att du provar. Märker du att du inte mår bra av det - avbryt. Gör det dig gott - fortsätt. Lycka till Jag håller med om att du får prova dig fram. Känner du att du inte klarar det så bryter du helt enkelt fastan. Tack, alltså jag har inga problem att klara av det. Har ganska stark karaktär när jag bestämt mig. Eftersom jag ätit Lchf mycket strikt så går min kropp till stor del på fett och då hamnar man sällan i ett läge där man inte klarar av det pga för stora blodsockerdippar. En fasteform jag avskyr är dock 5:2, trivs mycket bättre med längre fasteperioder som 16 eller 24 hr. Min fråga handlade mer om vad som är sunt och bra i längden och även får kilona att släppa. Men får nog ta detta med min kostrådgivare sen när vi har tid! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Misslinisen Posted December 28, 2015 Author Share Posted December 28, 2015 Jag håller med de övriga, känn efter ordentligt och avbryt genast om du får besvär. En stressad kropp håller fast vid kilona eftersom det är krisläge. Det spelar ingen roll om du äter strikt eller fastar. I ett sånt läge kan det vara bra att till och med äta mer liberalt. Dessutom kör yoga, mindfulness och meditation för att stressa av. Jag är inne på dag 3 av en 5-dagars fasta och mår bra efter omständigheterna. Sitter med ett glas vatten med lite salt eftersom jag fick ont i huvudet nyss. Tar fettkaffe på morgon och utspädd benbuljong till "middag". Kaffe med grädde till "lunch" idag. Har kört guidade meditationer också för att slappna av. Hade aldrig gjort denna fasta om jag vore stressad. Fast inte för att vara sån men det du gör är inte fasta, det är fettfasta! Du dricker ju fettkaffe och kaffe med grädde.. När jag säger fasta menar jag absolut nada utom vatten, kaffe (utan mjölk) etc.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted December 28, 2015 Share Posted December 28, 2015 Fast inte för att vara sån men det du gör är inte fasta, det är fettfasta! Du dricker ju fettkaffe och kaffe med grädde.. När jag säger fasta menar jag absolut nada utom vatten, kaffe (utan mjölk) etc.. Ok, jag kör ett upplägg som passar just mig bra. Är väl inte så tålig som andra, alltså som klarar andra upplägg. Kan också tillägga att jag tänker köra samma grej om ett halvår, alltså göra det här till en rutin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Misslinisen Posted December 28, 2015 Author Share Posted December 28, 2015 Fast inte för att vara sån men det du gör är inte fasta, det är fettfasta! Du dricker ju fettkaffe och kaffe med grädde.. När jag säger fasta menar jag absolut nada utom vatten, kaffe (utan mjölk) etc.. Ja alltså fettfasta är jättebra! Menade inget illa. Jag tror att fettfasta är bäst för mig nu också iom att jag har ätit lite mycket kolhydrater över jul och det skulle bli lite väl tufft att kasta sig in i en "helfasta". 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted December 28, 2015 Share Posted December 28, 2015 Läs Martinas blogginlägg om fasta för inspiration. http://martinajohansson.se/dag-3-av-5-min-langfasta/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 28, 2015 Share Posted December 28, 2015 Misstänker att du redan fattat att din stressnivå är ditt huvudproblem? Alternativt din förmåga att hantera stress? Alternativt att din livssituation inte ger dig möjligheten att göra något åt själva huvudproblemet? Du kan ju iallafall trösta dig med att du inte är ensam.. det där är vanligt förekommande och kallas för den västerländska livstilen! Dvs vi är som de flesta, faller in i samma mönster! Du vet, duktiga flickor kommer till himmelen, fräcka flickor kan komma vart de vill! Testa du att fasta.. däremot så skall man se det för vad det är.. dvs ingen magisk lösning! Speciellt tror jag det kan vara bra med fasta för diabetiker och överviktiga.. dock så inbillar jag mig inte en sekund att det löser några andra sk livstilsproblem som karriär, familj, skönhetsideal.. osv,, du vet vad jag menar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Misslinisen Posted December 29, 2015 Author Share Posted December 29, 2015 Läs Martinas blogginlägg om fasta för inspiration. http://martinajohansson.se/dag-3-av-5-min-langfasta/ Tack har redan läst och även haft kontakt med Martina angående just detta. Hon råder mig att inte fasta förrän min kropp blivit mer trygg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Misslinisen Posted December 29, 2015 Author Share Posted December 29, 2015 Misstänker att du redan fattat att din stressnivå är ditt huvudproblem? Alternativt din förmåga att hantera stress? Alternativt att din livssituation inte ger dig möjligheten att göra något åt själva huvudproblemet? Du kan ju iallafall trösta dig med att du inte är ensam.. det där är vanligt förekommande och kallas för den västerländska livstilen! Dvs vi är som de flesta, faller in i samma mönster! Du vet, duktiga flickor kommer till himmelen, fräcka flickor kan komma vart de vill! Testa du att fasta.. däremot så skall man se det för vad det är.. dvs ingen magisk lösning! Speciellt tror jag det kan vara bra med fasta för diabetiker och överviktiga.. dock så inbillar jag mig inte en sekund att det löser några andra sk livstilsproblem som karriär, familj, skönhetsideal.. osv,, du vet vad jag menar. Tack, för ett klokt och insiktsfullt svar! Vet inte om jag är så duktig egentligen.. eller jo kanske till viss del man kan räkna in mig i den kategorin. Min stress handlar mycket om krav på mig själv, prestation på olika områden etc. Håller verkligen med om att livstilsproblemen är de största. Jag brottas hela tiden med att tänka att jag äter på ett visst sätt för hälsans skull och inte främst för att gå ner i vikt. Jag vill tro att det är så men så kommer den där önskan om att vara mycket smal och uppfylla ett visst ideal jag satt upp för mig själv och stör. Jag har nu landat i att jag ska göra en "fettfasta" i ett par dagar. Det stressar inte kroppen som jag förstår. Sen när jag fått bukt med ätandet och blivit mer ketoadapterad kan jag ju köra mer helfasta. Mycket lättare att fasta när man är i ketos också. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted December 29, 2015 Share Posted December 29, 2015 Om du vill fasta för att bli av med envisa kilon eller om du känner att du vill det tycker jag är stor skillnad, dvs om du går in i det av prestationsskäl eller lust. Det första blir stressande om du inte får önskat resultat men det andra kan inte misslyckas, då är ju själva genomförandet målet. Paleomjölk/fettmassan tycker jag är en sympatisk lösning, det kanske är en snällare lösning för kroppen men ändå med fastans hälsofördelar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Misslinisen Posted December 29, 2015 Author Share Posted December 29, 2015 Om du vill fasta för att bli av med envisa kilon eller om du känner att du vill det tycker jag är stor skillnad, dvs om du går in i det av prestationsskäl eller lust. Det första blir stressande om du inte får önskat resultat men det andra kan inte misslyckas, då är ju själva genomförandet målet. Paleomjölk/fettmassan tycker jag är en sympatisk lösning, det kanske är en snällare lösning för kroppen men ändå med fastans hälsofördelar. Bra infallsvinkel.. tack! Funderar ju redan lite i de banorna. Om jag blir stressad av att tänka att jag ska göra det för att gå ner i vikt så kanske det är bättre att inte göra det och istället fettfasta som du säger. Jag försöker ju jobba så att jag gör saker för hälsan och inte främst för viktminskning.. så hoppas jag på att viktminskningen ska bli som en bonus eller att jag känner mig lugnare i min kropp och känner mig nöjdare pga det. Komplext det här! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts