MariaF Posted December 28, 2015 Share Posted December 28, 2015 I säkert över 20år har jag tänkt att om jag någon gång ska springa ett maraton så ska det vara i New York. Nu är jag nog så nära jag kan komma i att förbereda mig mentalt - men, som vanligt tappade jag löpningen när hösten kom smygande. Så, efter att ha röjt i källaren köpte jag mig ett löpband som en lite tidig julklapp till mig själv. Jag har aldrig sprungit särskilt långt, min springsäsong brukar ta slut vid nån mil, men den där tanken på maraton har blivit mer och mer påträngande. Jag är fullkomligt ointresserad av att springa med andra för det är mest trångt så det är många år sedan jag slutade med Vårruset, LadyLufsen och vad de nu hette och det är inte heller något som intresserar nu heller utan det är att springa i New York som lockar. Det finns många sidor på nätet hur man lägger upp maratonträning men en sak jag inte hittar är en rekommendation hur många mil man bör ha i benen inför ett maraton. Jag vet att man t ex inför Vätternrundan på cykel rekommenderar att man har ca 50mil i benen innan för att orka runt hyfsat behagligt men det enda jag hittat om 4 mil springning är att man brukar orka de första 3 milen och sedan gå in i en vägg för de flesta har svårt att provspringa den faktiska sträckan. Någon som vet vad man bör sträva efter? Kanske ska tillägga att jag inte tänkt springa 2016 men om jag får tag i en biljett året efter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 28, 2015 Share Posted December 28, 2015 Min bror som är elitmotionär har fått råd av sin tränare att alldrig springa mer än cirka en timme.. utöver det så bryter man mest ner kroppen! Och han har fått rådet att springa med pulsmätare och alldrig över maratontempo. Vem som helst kan springa ut sig på en timme.. få klarar ett helt maraton.. fysiskt och psykiskt! Mycket handlar om det mentala.. klarar man inte att hålla ner tempot så lär man inte heller fullfölja. Oså.. när man springer i helt maratontempo så använder man andra muskelfibrer.. dvs de långsamma och de som mest använder fett! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 28, 2015 Share Posted December 28, 2015 Länkar till ett träningsprogram av Szalkai...http://trana.marathon.se/asics-stockholm-marathon-2014/600-programmet/1Det ger en känsla för vad som krävs för att klara maran på ett halvårsträning från en väldigt låg nivå (men ändå att man har lite löpvana ... men det verkar du ju ha). Jag skulle vilje påstå att många kan klara sig med lite mindre träning än så ...men det är ju väldigt individuellt.Lycka till med utmaningen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted December 29, 2015 Share Posted December 29, 2015 Prova en halvmara, det är ändå en human distans som man kan klara med ganska lite träning. Känslan i mål där kan ge en uppfattning om vad som krävs. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 29, 2015 Author Share Posted December 29, 2015 Jodå Zepp, jag vet att maraton springer man för grejen i sig själv, inte för att det är nyttigt... Jag undrade mest om det finns nån liknande rekommendation som inför Vätternrundan men det är inte alls säkert att det gör det. Och visst har jag funderat på övningslopp men... jag avskyr att springa i trängsel (men kan som sagt tänka mig ett undantag på rätt plats). Tack för länken Peter B, ska studera den. Kanske rent av kommer på bättre tankar än att utsätta mig för detta... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse-hatten Posted December 29, 2015 Share Posted December 29, 2015 Titta in på jogg.se, där kommer Du säkert att få massor med svar... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thomas217 Posted January 2, 2016 Share Posted January 2, 2016 Hej Maria! Jag tänkte precis som dig att skulle jag göra ett marathon så skulle det vara i New York vilket jag gjorde för två år sedan. Svaret på din fråga är att du inte behöver några mil alls för att ta dig igenom. Maxtiden är 10 timmar så du kan ganska lugnt gå dig igenom hela banan. Anledningen till detta är att det är många som gör det för "charity" eller "in memoriam" till minne av någon. Oavsett vilket syfte du har så är det en underbar upplevelse med en fantastisk publik. Rekommenderar dig att ha en tröja med ditt namn tydligt på och gärna svenska flaggan. Newyorkborna kommer nästan att bära dig runt med sina uppmuntrande rop. Själv hade jag sprungit så att jag kände att jag klarade av en halvmara vilket gav mig en tid på lite drygt 5 timmar (kan tillägga att jag var dyngförkyld på vägen dit men att det släpet dagen innan). Sedan dess har jag sprungit Stockholm Marathon två gånger och kan meddela att det funkar utmärkt på LCHF även om det kanske hade gått snabbare annars och att man är flåsig flera timmar efteråt. Lycka till i New York!!! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 3, 2016 Author Share Posted January 3, 2016 Bra att veta, Thomas! Tack! Fast jag hoppas vara liiite snabbare än 10tim förstås... Lite stolthet har jag ju... Men kanske är tipset om halvmara jag fick av Y62 inte så dumt... Jag har grunnat lite på det sedan jag skrev frågan; Det jag ogillar med lopp är ju trängsel och med sisådär 60000 deltagare så kan det ju bli lite småtrångt och den stressen kan jag behöva öva på. Kanske börjar med Kraftprovet här i hemstaden och så Göteborgsvarvet på det... Eller nåt sånt. Det låter lite läskigt att du tycks ha sprungit FLER maraton efter New York... Man kan bli "fast" alltså..? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 6, 2016 Author Share Posted January 6, 2016 Nu har jag anmält mig till Sthm Halvmara i höst och så får det bli det mer lokala Kraftprovet i början av sommaren. Göteborgsvarvet kanske jag provar nästa år (väldigt mycket mer folk) som knô-övning inför större utmaningar. Kostade på mig ett träningsprogram inför med Szalkai också. Känns riktigt bra att titta på anmälningsbekräftelsen även om det inte står "New York" på den... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted January 7, 2016 Share Posted January 7, 2016 Nu har jag anmält mig till Sthm Halvmara i höst och så får det bli det mer lokala Kraftprovet i början av sommaren. Göteborgsvarvet kanske jag provar nästa år (väldigt mycket mer folk) som knô-övning inför större utmaningar. Kostade på mig ett träningsprogram inför med Szalkai också. Känns riktigt bra att titta på anmälningsbekräftelsen även om det inte står "New York" på den... Jag ska försöka springa Stockholm halvmarathon jag med. Det är försvarsmaktsmästerskap (FMM) så jag deltar gratis. Vi kanske ses där 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 7, 2016 Author Share Posted January 7, 2016 Jag ska försöka springa Stockholm halvmarathon jag med. Det är försvarsmaktsmästerskap (FMM) så jag deltar gratis. Vi kanske ses där Fy vad orättvist, jag får betala själv! Men det är klart, jag har inte behövt öva i en sandlåda så det kan vara värt det... Det kommer att gå jättebra! Jag är mest orolig för att folk springer i vägen för mig... Får ta med hunden att jaga bort dem med! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 7, 2016 Share Posted January 7, 2016 Fy vad orättvist, jag får betala själv! Men det är klart, jag har inte behövt öva i en sandlåda så det kan vara värt det... Det kommer att gå jättebra! Jag är mest orolig för att folk springer i vägen för mig... Får ta med hunden att jaga bort dem med! Se till att du får starta i en tidig startgrupp ... så behöver du bara oroa dig för att folk springer på dig. ;-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted January 7, 2016 Share Posted January 7, 2016 Jag vet inte hur det är på Stockholm halvmarathon men brukar man inte få startgrupp baserat på tidigare resultat? Isåfall kan man nog inte välja första gången... Jag som inte har något förstånd brukar springa alldeles för fort första halvan och sen går det sakta sista... Den här gången kanske jag ska prova att tänka till. Varva intervall i någon form med långa sköna pass så kommer det gå bra Maria. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 7, 2016 Share Posted January 7, 2016 Jag ska försöka springa Stockholm halvmarathon jag med. Det är försvarsmaktsmästerskap (FMM) så jag deltar gratis. Vi kanske ses där Alla inom försvarsmakten som ännu inte fyllt 50 borde ha ett obligatoriskt deltagande i minst en halvmara per år.. minst! Vi vill ha personal som är fitt och kan fungera i inte alltid så optimala förhållanden.. du vet vad jag menar! Man må vara Överste, General eller indentdent.. under de förhållandena som jag menar så skall de ha uthållighet! Värdelöst och nästan bortkastade pengar för oss skattebetalare .. för att inte tala om vår försvarsförmåga om personalen inte klarar fältmässiga förhållanden! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted January 7, 2016 Share Posted January 7, 2016 Det finns fyskrav, lugn och fin nu. Det finns också flera skäl att inte klara fyskraven, bland annat PTSD och liknande som fler och fler har. För övrigt är värnplikten inte avskaffad bara vilande. Det innebär att med Zepps resonemang i förlängningen alla mellan 18 och 47 ska klara en halvmara och står ut med att bajsa i påse i skogen. Kasta inte sten i glashus nu... Förlåt mig MariaF för att raljera i din tråd. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 7, 2016 Share Posted January 7, 2016 Att fixa in sig i "fel" startgrupp brukar vara enkelt ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 7, 2016 Author Share Posted January 7, 2016 Det är lugnt Y62, nu får vi snart med Zepp också som jagar runt dig genom att kasta sten efter dig! Men hur ska jag hamna i första startgruppen, Peter? (Behöver ju det för att slippa trängseln...) Kan väl knappast referera till Vårruset 1990..? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 7, 2016 Share Posted January 7, 2016 Du studerar hur "fållorna" vid starten fungerar, det brukar alltid finnas någon svaghet så man kan hoppa in i den fålla man är intresserad av om du t ex vill springa med någon kompis, Y62 kanske ;-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 7, 2016 Author Share Posted January 7, 2016 Du studerar hur "fållorna" vid starten fungerar, det brukar alltid finnas någon svaghet så man kan hoppa in i den fålla man är intresserad av om du t ex vill springa med någon kompis, Y62 kanske ;-) Aha! Man smiter över alltså... Ja vem vet, vi kanske t o m kan bli ett gäng! Det hänger ju en del springare här på forumet... Och då skulle säkert ingen våga säga nåt om smitningen heller! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jounih Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 Intressant tråd det här.... Jag började löpträna 2010 när jag fyllde 45..... Första passet fick jag stanna och spy i skogen efter 3 km och sen hasa mig hem så gott jag kunde... På den tiden hade jag inte hört talas om LCHF,,,, Konditionen var ganska lätt att bygga upp men det som kanske är mest viktigt är att låta kroppen vänja sig med den påfrestning en marathon innebär.. Jag hade en del bekymmer med leder och muskler då jag tog i alltför hårt och alltför länge i början,,, Sthlm halvmara hade jag som ett del mål som jag sprang 2011... Då startade jag i sista startgrupp... Det spelar inge större roll vilken startgrupp man startar i ... Det är lika trångt dom första 5 km oavsett vilken grupp man startar i tycker jag... Startat i grupp C som bäst av mina 3 starter..,,, varav 2 på LCHF... Jag sprang Jubeleumsmarathon i Stockholm 2012. Fram till den tränade jag c;a 200 mil på 1,5 år.... Fegade lite med maten och körde kolhydratsladdning... Sprang i väggen efter efter 2,8 mil och det kändes inte alls kul. Om nån är intresserad så hade jag tiden 4.27.07. Året därpå ,2013 sprang jag Sthlm Asic´s Marathon.. Det året tränade jag c:a 170 mil.. Då följde jag Anders Szalkais träningsprogram Tror att det blev lite drygt 100 mil på sex månader om man följde 4,00 programmet.... .Då tränade jag helt på LCHF... Slog pers med 26 minuter och "väggen" hittade jag aldrig... Faktiskt så var mitt sista mil lika snabbt / långsamt beror på hur man ser det, som det första, Jag skulle rekommendera att du testar att träna efter ett anpassat program enligt dina egna förutsättningar... Då får man det kontinuitet och mängd träning man behöver.. Och viktigast av allt, följ instruktionerna och låt det ta tid.... Nu när jag ändå är i farten och skryter så åkte jag Vasaloppet 2015... Det tog jättelång tid och är absolut det värsta jag gjort... Kan ju inte åka skidor (Har nog åkt längdskidor 50 mil i hela mitt liv) och det var riktigt risigt före... Men tog mig i mål innan repet föll.... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ethel Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 Jag hade 30 mil i benen första gången. Företaget jag jobbade för firade sjuhundraårsjubileum och uppmuntrade oss att försöka bli minst 700 anställda i starten, och jag är lojal. Mitt fokus var att springa sakta men på godkänd tid. Jag placerade mig sist i starten, sprang ut i lugn takt, och höll den konstant. Min tanke var att komma sist i mål. Det klarade jag dock inte men godkänd tid, med hyfsad marginal. Kanske för att jag slängde all prestige på utsidan. Det blev ytterligare helmara två år i rad, med samma upplägg. Fungerar kanon. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 Intressant tråd det här.... Jag började löpträna 2010 när jag fyllde 45..... Första passet fick jag stanna och spy i skogen efter 3 km och sen hasa mig hem så gott jag kunde... På den tiden hade jag inte hört talas om LCHF,,,, Konditionen var ganska lätt att bygga upp men det som kanske är mest viktigt är att låta kroppen vänja sig med den påfrestning en marathon innebär.. Jag hade en del bekymmer med leder och muskler då jag tog i alltför hårt och alltför länge i början,,, Sthlm halvmara hade jag som ett del mål som jag sprang 2011... Då startade jag i sista startgrupp... Det spelar inge större roll vilken startgrupp man startar i ... Det är lika trångt dom första 5 km oavsett vilken grupp man startar i tycker jag... Startat i grupp C som bäst av mina 3 starter..,,, varav 2 på LCHF... Jag sprang Jubeleumsmarathon i Stockholm 2012. Fram till den tränade jag c;a 200 mil på 1,5 år.... Fegade lite med maten och körde kolhydratsladdning... Sprang i väggen efter efter 2,8 mil och det kändes inte alls kul. Om nån är intresserad så hade jag tiden 4.27.07. Året därpå ,2013 sprang jag Sthlm Asic´s Marathon.. Det året tränade jag c:a 170 mil.. Då följde jag Anders Szalkais träningsprogram Tror att det blev lite drygt 100 mil på sex månader om man följde 4,00 programmet.... .Då tränade jag helt på LCHF... Slog pers med 26 minuter och "väggen" hittade jag aldrig... Faktiskt så var mitt sista mil lika snabbt / långsamt beror på hur man ser det, som det första, Jag skulle rekommendera att du testar att träna efter ett anpassat program enligt dina egna förutsättningar... Då får man det kontinuitet och mängd träning man behöver.. Och viktigast av allt, följ instruktionerna och låt det ta tid.... Nu när jag ändå är i farten och skryter så åkte jag Vasaloppet 2015... Det tog jättelång tid och är absolut det värsta jag gjort... Kan ju inte åka skidor (Har nog åkt längdskidor 50 mil i hela mitt liv) och det var riktigt risigt före... Men tog mig i mål innan repet föll.... Kul att se dig här, välkommen åter! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jimmy Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 Jag tror inte att jag sett samma typ av mil-rekommendationer för en mara som man gör inför exempelvis Vasaloppet eller Vätternrundan. Däremot, precis som du redan fått, gott om träningsprogram inför olika långa lopp. Inför mitt första maraton sprang jag nog runt 90 mil mellan årsskiftet och när då Stockholm Marathon var (typiskt första lördagen i juni). Målet var att komma i mål och det lyckades. Hade under min träning satsat på lugn lång löpning och hade 1-2 pass på 3 mil och några till som var mer än en halvmara. Har man tidsambitioner får man nog träna annorlunda men det här blev bra för mig då jag både höll mig frisk och skadefri. Det finns en risk såklart med skador om man kämpar för hårt att nå ett visst antal mil på en viss tid, risken finns att man inte lyssnar tillräckligt på din kropp. Nu har jag inte sprungit NY Marathon (men vill) men ha också i åtanke att det är långa sträckor med betongvägar som är ännu hårdare än asfalt och därmed sliter mer (men det är såklart under själva loppet). Helt klart är också att det är lätt att gå in i väggen efter 3 mil och det för att man springer så långt så sällan, bästa övningen för det är nog att springa längre pass så man vet vad som väntar. Många får dessutom krampkänningar i både lår och vader och då kan det ta lång tid de sista kilometrarna. -Jimmy 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted January 17, 2016 Share Posted January 17, 2016 Jag har kommit igång hyggligt med mina förberedelser för NY 2017. Jag började "springa" i somras och nu (om det inte vore så kallt och "knöligt" springer jag 4-6 KM tre gånger per vecka. Jag springer 10 minuter och går 1 minut och följer runkeeper slaviskt. När underlaget blir bättre ska jag testa att köra mina 10+1 lite fler "varv" och försöka komma upp i 10km. Min plan är att trappa upp löpningen och öka från 10+1 till 15+1 under våren. Men som det känns just nu så får det räcka. Jag ökar hellre med 1 "varv" extra. Men vi får se... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 23, 2016 Author Share Posted January 23, 2016 Vad kul Tommy, jag vill också springa 2017! Har dock lovat familjen att inte anmäla mig förrän jag testat några lopp eftersom jag ogillar trängsel. (Hade jag fått välja själv hade jag bara anmält mig men det kostar ju lite mer när hejarklacken ska med så förberedelse kan kanske vara bra...) För mig är löpningen en kombination av att bränna stress och meditation. Flåsa lite, höra fågelkvitter, vänta på hunden som kissar... Tack alla för att ni delar med er av tips och trix! Just nu är det löpband och återta kondisen från i somras som gäller. Uppe i 45min på en stadig hastighet av 8 km/h och så lutar jag bandet med vissa minuters mellanrum. Lite tråkigt men jag fixar inte den kalla luften och hala underlaget ute. Och Jounhi, vad kul att se dig i forumet igen! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ketorunner Posted February 10, 2016 Share Posted February 10, 2016 Jag ska springa mitt första marathon nu till Stockholm maraton. Tänkte följa Anders Szalkais program som var med i januari numret. Programmet börjar på måndag och har 3 löppass per vecka. Jag är otroligt taggad för detta! (har som längst sprungit 13 km så det blir en utmaning!) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 15, 2016 Author Share Posted February 15, 2016 Jag ska springa mitt första marathon nu till Stockholm maraton. Tänkte följa Anders Szalkais program som var med i januari numret. Programmet börjar på måndag och har 3 löppass per vecka. Jag är otroligt taggad för detta! (har som längst sprungit 13 km så det blir en utmaning!) Åh, lycka till! Jag har köpt hans program för halvmaran, hoppas klara mig med eget upplägg inför en fullmara. Jag har nu i frosttider roat mig med några varv i bilen för att hitta lämpligt långa rundor. Tycker det är så trist med flera varv på samma sträcka. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 16, 2016 Share Posted February 16, 2016 Då väntar vi bara på att du ska börja springa också. ;-) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 21, 2016 Author Share Posted February 21, 2016 Haha, är inte förberedelserna halva jobbet? Men var inte orolig, min leksak löpbandet, som inköptes i november -15, är fortfarande tillräckligt ny för att användas! Insåg att eftersom jag tycker det är obehagligt för lungorna att flåsa när det är kallt är det en förutsättning för att kunna öka distansen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
doktor lågkolhydrat Posted March 14, 2016 Share Posted March 14, 2016 Har någon här erfarenhet av återhämtning efter längre träningspass i ketos jmf med vid sockerförbränning. Jag har vid två tillfällen den senaste månaden kört 2-2,5 timmar, vilket funkat fint utan en enda kolhydrat. Jag har kunnat hålla bra fart, och ökat farten vid behov. Har inte tagit ut mig maximalt under passen, mått fint både under och direkt efter själva träningen. Dagen efter har jag inte kunnat hålla någon fart att tala om, och inte kunnat lägga in ngn högre växel. Varit rätt slak i orken generellt 1-2 dagar efter dessa längre pass. Jag har inte ätit vare sig mer eller mindre än vanligt. Äter 16:8, och är i ketos kontinuerligt. Tar det längre tid med återhämtning med ketogen kost? Vad säger erfarenheten? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Big Posted March 14, 2016 Share Posted March 14, 2016 Min erfarenhet är att fylla på med bra kolhydrater för att orka återhämta mig. Jag vill inte tömma glukoslagren innan träning. Mer info hos http://www.jonasbergqvist.se/kolhydrater-for-idrottsprestation 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 14, 2016 Author Share Posted March 14, 2016 Anna Sparre (4Health) tror jag tog upp en skillnad mellan män och kvinnor i sin pod där den ena skulle äta kolhydrater före träning och den andra efter träning för bästa resultat vad gäller glykogenlager och ketos... Men vilket kön som skulle göra vad minns jag tyvärr inte... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted March 14, 2016 Share Posted March 14, 2016 Har någon här erfarenhet av återhämtning efter längre träningspass i ketos jmf med vid sockerförbränning. Jag har vid två tillfällen den senaste månaden kört 2-2,5 timmar, vilket funkat fint utan en enda kolhydrat. Jag har kunnat hålla bra fart, och ökat farten vid behov. Har inte tagit ut mig maximalt under passen, mått fint både under och direkt efter själva träningen. Dagen efter har jag inte kunnat hålla någon fart att tala om, och inte kunnat lägga in ngn högre växel. Varit rätt slak i orken generellt 1-2 dagar efter dessa längre pass. Jag har inte ätit vare sig mer eller mindre än vanligt. Äter 16:8, och är i ketos kontinuerligt. Tar det längre tid med återhämtning med ketogen kost? Vad säger erfarenheten? Skulle nog säga att man måste vara riktigt vältränad för att inte vara påverkad efter ett 2,5h pass (ca 30km) oavsett kost. Återhämtningen snabbas på om du käkar en del kolisar, utöver självklart protein och fett, efter passet. Ketosen ska inte påverkas eftersom det finns plats att fylla på de tomma glykogendepåerna i musklerna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
doktor lågkolhydrat Posted March 15, 2016 Share Posted March 15, 2016 Tack för svar. Jag har i min iver att öka träningsmängd parallellt med att hålla ketogen kost inte tänkt riktigt klart. Om man använder stora delar av sina glykogendepåer , tar det längre tid att fylla dem igen utan kolhydrater i kosten. Tack igen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 15, 2016 Share Posted March 15, 2016 Mm.. i princip så är det så. Grejen är att det är litta detta som den vanliga kolhydratladdningen handlar om.. före och efter träning. Men.. iomed att du kör rätt mycket ketos så blir det så klart annorlunda. Hur som helst.. är du en frisk person så behöver du inte vara jätterädd för extra kolhydrater från bra källor efter en träning. Pratar vi träning som har någon nivå så förbrukar du hur som helst glykogen.. detta ersätter kroppen av sig själv.. men det tar tid.. och ligger man lågt på protein så kan det störa proteinsyntesen. Grejen är att om man är frisk så kan man tillföra långsamma kolhydrater efter träningen för snabb recovery.. rätt ofta oxå utan att störa ketos allt för mycket. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 30, 2016 Author Share Posted April 30, 2016 De sista veckorna har många pass, dock inte alla, varit tyngre i form av matta ben. Jag häller i mig vatten med salt de dagar jag ska springa och än är jag inte uppe i några långa distanser (några kilometer som uppvärmning först och backträning på det) men ändå är jag så trött i benen... Att jag inte är i ketos vet jag eftersom jag numera är ganska liberal. Jag vet inte hur många gram kolhydrater det blir per dag men jag äter mycket grönsaker, nötter och rötter, har grädde i teet osv. Var kan mattheten komma från? Är det för att jag varken har full kolhydratdrift eller fettdrift? Det är inte bara i träningen jag känner av den utan ibland kommer den i en vanlig trappa men som sagt, bara vissa dagar. Frustrerande... Tacksam för tankar och idéer... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Big Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 Hej Maria, tröttheten kommer och går... När jag kört lite hårdare och längre pass (lagt en grund för kommande utmaningar) så känner jag mig ofta trött på det sätt som du beskriver. Jag är inte orolig för min del vet jag att jag är nedtränad och när jag släpper på den hårdare grundträningen kommer jag bli pigg och i bra form. En så kallad formtoppning 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 2, 2016 Author Share Posted May 2, 2016 Aha, så kan det vara alltså... Fast det är frustrerande när det börjar redan i nedförsbacken 100m hemifrån och man har milen framför sig... Jag har aldrig tränat i backar och så förr, bara börjat springa på våren och ökat lite efterhand som flåset blivit bättre och så lagt av på hösten igen. Nu har jag startat i bättre form denna vår (köpte löpband i november) och dessutom satsat på backe, teknik och sånt. Kanske gått ut hårdare än jag klarar? Slaggprodukter har jag funderat på, magnesium/zink/selenbrist också så jag har bokat massage och fyllt på tillskotten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ketorunner Posted May 7, 2016 Share Posted May 7, 2016 Jag har dragit på mig en skada så hade en månads uppehåll från löpning (körde alternativ träning crosstrainer/spinning) men har äntligen börjat kunna springa lite försiktigt de senaste två veckorna. Dock hinner jag inte få till något långpass inför Stockholm mara 4 juni..så mitt senaste långpass blir ett 18 km pass i slutet av mars... Detta känns inte optimalt men mitt mål är att komma runt banan innan de drar repet så jag förlitar mig mycket till min fettförbränning och järnvilja... j 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ketorunner Posted May 30, 2016 Share Posted May 30, 2016 Nu har jag kollat igenom min träningsdagbok. Jag har fått ihop 35 mil de senaste fem månaderna. Vi får se hur långt det räcker nu på lördag 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 6, 2016 Author Share Posted June 6, 2016 Nu har jag kollat igenom min träningsdagbok. Jag har fått ihop 35 mil de senaste fem månaderna. Vi får se hur långt det räcker nu på lördag Hur gick det? Jag har varit på massage med allsköns terapier (cupping, triggerpunkter, bindvävsmassage, lymfmassage...) och är mycket piggare i benen igen. Nu är problemet att få tid att springa... Men skam den som ger sig, en halvmara ska det bli i år i alla fall. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 6, 2016 Share Posted June 6, 2016 Du kan läsa om hur det gick här. http://forum.kostdoktorn.se/topic/8237-pepptr%C3%A5den-inf%C3%B6r-sthlm-maraton-4-juni/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 11, 2016 Author Share Posted July 11, 2016 Läste lite i Xiros tråd om att vara stark ibland och ibland inte. Funderar på om jag förstått rätt; Om jag vill bli uthållig, ska jag då träna lite mindre men ofta? Inte ta ut mig helt utan ha lite kvar att ge i slutet av passet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted July 11, 2016 Share Posted July 11, 2016 Jag minns kanske inte riktigt rätt, men muskelvolym bygger man på få repetitioner med hög belastning ungefär så att man pallar 5x5 av respektive övning per pass. Ännu tyngre och färre reps bygger styrka. Allt som är lättare och fler reps tenderar att bygga främst snabbhet och uthållighet tror jag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 21, 2016 Author Share Posted July 21, 2016 Eftersom jag startat i denna tråd fortsätter jag väl här. I fredags, en pissregnig dag i juli, tog jag mig runt det lokala Kraftprovet; en kraftigt kuperad 11,6km-bana i Göta Älv-dalen på 1:10:46. När jag provsprang den tidigare låg jag på ytterligare 7min men då var jag snäll mot mig själv. Först var jag nöjd, sen såg jag att andra sprungit snabbare och då kände jag mig besviken på mig själv... Så fånigt men sådant är sinnet när det håller på. Nu är nästa delmål Sthm Halvmaraton i september. Jag har alldeles tappat bort mig i träningsprogrammet jag köpte, det där "Livet" kom emellan, men jag tror ändå att jag med lite backträning och intervaller ska kunna komma runt på någon form av acceptabel tid. Lite stolthet har jag ju... Ett problem jag märkt av sitter i höften; just milen tycks vara en brytpunkt för vad min höft klarar utan att ömma. Nu har jag därför funderat på att skippa den där maraton-tanken, (vad sjutton, jag är ju snart 50!!) och börja samla på halvmaror istället. Det finns en sån i New York också. Visserligen får man bara springa på Manhattan då men det är väl okej. Å andra sidan finns det måååånga halvmaror i världen - 45.658 st enligt en kalender jag hittade på webben. Vet inte om detta inlägg egentligen tillför nåt, behöver mest skriva av mig för att hitta fortsatt motivation för längre distanser. Tack för "örat"! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted August 29, 2016 Share Posted August 29, 2016 Ska vi ses innan Stockholm halvmarathon 10/9? Antar att det är några från forumet som ska springa. Tänker en kopp kaffe i kungsträdgården på eftermiddagen. Jag är nog där ganska tidigt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 29, 2016 Author Share Posted August 29, 2016 Jag startar i näst sista gruppen, kl.15.55. Lär inte klara mig under 2tim så det är nog rätt. Har planerat att ta mig till Kungsan strax efter lunch (övernattar i Västerås) för att hämta nummerlapp och förmodligen lämnar jag familjen där (de har lovat heja men skam vet vad de hittar på ). Skulle ju vara jättekul om vi som ska springa kan samlas! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted August 30, 2016 Share Posted August 30, 2016 Jag startar i näst sista gruppen, kl.15.55. Lär inte klara mig under 2tim så det är nog rätt. Har planerat att ta mig till Kungsan strax efter lunch (övernattar i Västerås) för att hämta nummerlapp och förmodligen lämnar jag familjen där (de har lovat heja men skam vet vad de hittar på ). Skulle ju vara jättekul om vi som ska springa kan samlas! Jag har ungefär samma plan. Alla som inte springer får komma och heja på! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 30, 2016 Author Share Posted August 30, 2016 Ja, allt stöd är välkommet! Jag är bara uppe i 15km (ca 1:35) så jag får hoppas att sportdrycken ger mig vingar sista biten... Så kom alla som kan och som inte ska springa själva och heja på oss! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 30, 2016 Author Share Posted August 30, 2016 Som av en händelse... : (Hur bär ni er åt för att få in en bild?) https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1192660614146673&set=a.109920545754024.18328.100002082374455&type=3&theater 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts