MariaF

Hur många mil i benen inför maraton?

Recommended Posts

Jag ska springa mitt första marathon nu till Stockholm maraton.

Tänkte följa Anders Szalkais program som var med i januari numret. Programmet börjar på måndag och har 3 löppass per vecka. Jag är otroligt taggad för detta! (har som längst sprungit 13 km så det blir en utmaning!)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska springa mitt första marathon nu till Stockholm maraton.

Tänkte följa Anders Szalkais program som var med i januari numret. Programmet börjar på måndag och har 3 löppass per vecka. Jag är otroligt taggad för detta! (har som längst sprungit 13 km så det blir en utmaning!)

Åh, lycka till! Jag har köpt hans program för halvmaran, hoppas klara mig med eget upplägg inför en fullmara. :) Jag har nu i frosttider roat mig med några varv i bilen för att hitta lämpligt långa rundor. Tycker det är så trist med flera varv på samma sträcka. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då väntar vi bara på att du ska börja springa också. ;-)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, är inte förberedelserna halva jobbet?  :P Men var inte orolig, min leksak löpbandet, som inköptes i november -15, är fortfarande tillräckligt ny för att användas! Insåg att eftersom jag tycker det är obehagligt för lungorna att flåsa när det är kallt är det en förutsättning för att kunna öka distansen.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har någon här  erfarenhet av återhämtning efter längre träningspass i ketos jmf med vid sockerförbränning.  Jag har vid två tillfällen den senaste månaden kört 2-2,5 timmar, vilket funkat fint utan en enda kolhydrat.  Jag har kunnat hålla bra fart, och ökat farten vid behov.  Har inte tagit ut mig maximalt under passen, mått fint både under och direkt efter själva träningen. Dagen efter har jag inte kunnat hålla någon fart att tala om, och inte kunnat lägga in ngn högre växel.  Varit rätt slak i orken generellt 1-2 dagar efter dessa längre pass.

Jag har inte ätit vare sig mer eller mindre än vanligt. Äter 16:8, och är i ketos kontinuerligt.  

Tar det längre tid med återhämtning med ketogen kost?  Vad säger erfarenheten?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anna Sparre (4Health) tror jag tog upp en skillnad mellan män och kvinnor i sin pod där den ena skulle äta kolhydrater före träning och den andra efter träning för bästa resultat vad gäller glykogenlager och ketos... Men vilket kön som skulle göra vad minns jag tyvärr inte... :unsure:  

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har någon här erfarenhet av återhämtning efter längre träningspass i ketos jmf med vid sockerförbränning. Jag har vid två tillfällen den senaste månaden kört 2-2,5 timmar, vilket funkat fint utan en enda kolhydrat. Jag har kunnat hålla bra fart, och ökat farten vid behov. Har inte tagit ut mig maximalt under passen, mått fint både under och direkt efter själva träningen. Dagen efter har jag inte kunnat hålla någon fart att tala om, och inte kunnat lägga in ngn högre växel. Varit rätt slak i orken generellt 1-2 dagar efter dessa längre pass.

Jag har inte ätit vare sig mer eller mindre än vanligt. Äter 16:8, och är i ketos kontinuerligt.

Tar det längre tid med återhämtning med ketogen kost? Vad säger erfarenheten?

Skulle nog säga att man måste vara riktigt vältränad för att inte vara påverkad efter ett 2,5h pass (ca 30km) oavsett kost. Återhämtningen snabbas på om du käkar en del kolisar, utöver självklart protein och fett, efter passet. Ketosen ska inte påverkas eftersom det finns plats att fylla på de tomma glykogendepåerna i musklerna.
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar.  Jag har i min iver att öka träningsmängd parallellt med att hålla ketogen kost inte tänkt riktigt klart.  Om man använder stora delar av sina glykogendepåer , tar det längre tid att fylla dem igen utan kolhydrater i kosten.  Tack igen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mm.. i princip så är det så.

Grejen är att det är litta detta som den vanliga kolhydratladdningen handlar om.. före och efter träning.

Men.. iomed att du kör rätt mycket ketos så blir det så klart annorlunda.

Hur som helst.. är du en frisk person så behöver du inte vara jätterädd för extra kolhydrater från bra källor efter en träning.

Pratar vi träning som har någon nivå så förbrukar du hur som helst glykogen.. detta ersätter kroppen av sig själv.. men det tar tid.. och ligger man lågt på protein så kan det störa proteinsyntesen.

Grejen är att om man är frisk så kan man tillföra långsamma kolhydrater efter träningen för snabb recovery.. rätt ofta oxå utan att störa ketos allt för mycket.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De sista veckorna har många pass, dock inte alla, varit tyngre i form av matta ben. Jag häller i mig vatten med salt de dagar jag ska springa och än är jag inte uppe i några långa distanser (några kilometer som uppvärmning först och backträning på det) men ändå är jag så trött i benen... Att jag inte är i ketos vet jag eftersom jag numera är ganska liberal. Jag vet inte hur många gram kolhydrater det blir per dag men jag äter mycket grönsaker, nötter och rötter, har grädde i teet osv. 

Var kan mattheten komma från? Är det för att jag varken har full kolhydratdrift eller fettdrift? Det är inte bara i träningen jag känner av den utan ibland kommer den i en vanlig trappa men som sagt, bara vissa dagar. Frustrerande... Tacksam för tankar och idéer...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Maria, tröttheten kommer och går... När jag kört lite hårdare och längre pass (lagt en grund för kommande utmaningar) så känner jag mig ofta trött på det sätt som du beskriver. Jag är inte orolig för min del vet jag att jag är nedtränad och när jag släpper på den hårdare grundträningen kommer jag bli pigg och i bra form. En så kallad formtoppning ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, så kan det vara alltså... Fast det är frustrerande när det börjar redan i nedförsbacken 100m hemifrån och man har milen framför sig... Jag har aldrig tränat i backar och så förr, bara börjat springa på våren och ökat lite efterhand som flåset blivit bättre och så lagt av på hösten igen. Nu har jag startat i bättre form denna vår (köpte löpband i november) och dessutom satsat på backe, teknik och sånt. Kanske gått ut hårdare än jag klarar? Slaggprodukter har jag funderat på, magnesium/zink/selenbrist också så jag har bokat massage och fyllt på tillskotten. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har dragit på mig en skada så hade en månads uppehåll från löpning (körde alternativ träning crosstrainer/spinning) men har äntligen börjat kunna springa lite försiktigt de senaste två veckorna. Dock hinner jag inte få till något långpass inför Stockholm mara 4 juni..så mitt senaste långpass blir ett 18 km pass i slutet av mars... Detta känns inte optimalt men mitt mål är att komma runt banan innan de drar repet så jag förlitar mig mycket till min fettförbränning och järnvilja...  ^_^  j

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag kollat igenom min träningsdagbok. Jag har fått ihop 35 mil de senaste fem månaderna. Vi får se hur långt det räcker nu på lördag  ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag kollat igenom min träningsdagbok. Jag har fått ihop 35 mil de senaste fem månaderna. Vi får se hur långt det räcker nu på lördag  ;)

Hur gick det?  :) 

Jag har varit på massage med allsköns terapier (cupping, triggerpunkter, bindvävsmassage, lymfmassage...) och är mycket piggare i benen igen. Nu är problemet att få tid att springa... Men skam den som ger sig, en halvmara ska det bli i år i alla fall.  :P

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste lite i Xiros tråd om att vara stark ibland och ibland inte. Funderar på om jag förstått rätt; Om jag vill bli uthållig, ska jag då träna lite mindre men ofta? Inte ta ut mig helt utan ha lite kvar att ge i slutet av passet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag minns kanske inte riktigt rätt, men muskelvolym bygger man på få repetitioner med hög belastning ungefär så att man pallar 5x5 av respektive övning per pass. Ännu tyngre och färre reps bygger styrka. Allt som är lättare och fler reps tenderar att bygga främst snabbhet och uthållighet tror jag.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom jag startat i denna tråd fortsätter jag väl här.  :)  I fredags, en pissregnig dag i juli, tog jag mig runt det lokala Kraftprovet; en kraftigt kuperad 11,6km-bana i Göta Älv-dalen på 1:10:46. När jag provsprang den tidigare låg jag på ytterligare 7min men då var jag snäll mot mig själv. Först var jag nöjd, sen såg jag att andra sprungit snabbare och då kände jag mig besviken på mig själv... Så fånigt men sådant är sinnet när det håller på.  :P

Nu är nästa delmål Sthm Halvmaraton i september. Jag har alldeles tappat bort mig i träningsprogrammet jag köpte, det där "Livet" kom emellan, men jag tror ändå att jag med lite backträning och intervaller ska kunna komma runt på någon form av acceptabel tid. Lite stolthet har jag ju...  :rolleyes:

Ett problem jag märkt av sitter i höften; just milen tycks vara en brytpunkt för vad min höft klarar utan att ömma. Nu har jag därför funderat på att skippa den där maraton-tanken, (vad sjutton, jag är ju snart 50!!) och börja samla på halvmaror istället. Det finns en sån i New York också. Visserligen får man bara springa på Manhattan då men det är väl okej.  :D Å andra sidan finns det måååånga halvmaror i världen - 45.658 st enligt en kalender jag hittade på webben. Vet inte om detta inlägg egentligen tillför nåt, behöver mest skriva av mig för att hitta fortsatt motivation för längre distanser. Tack för "örat"!  :wub:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska vi ses innan Stockholm halvmarathon 10/9? Antar att det är några från forumet som ska springa. Tänker en kopp kaffe i kungsträdgården på eftermiddagen. Jag är nog där ganska tidigt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag startar i näst sista gruppen, kl.15.55. Lär inte klara mig under 2tim så det är nog rätt.  :)

Har planerat att ta mig till Kungsan strax efter lunch (övernattar i Västerås) för att hämta nummerlapp och förmodligen lämnar jag familjen där (de har lovat heja men skam vet vad de hittar på  :D ). Skulle ju vara jättekul om vi som ska springa kan samlas! 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag startar i näst sista gruppen, kl.15.55. Lär inte klara mig under 2tim så det är nog rätt.  :)

Har planerat att ta mig till Kungsan strax efter lunch (övernattar i Västerås) för att hämta nummerlapp och förmodligen lämnar jag familjen där (de har lovat heja men skam vet vad de hittar på  :D ). Skulle ju vara jättekul om vi som ska springa kan samlas!

Jag har ungefär samma plan. Alla som inte springer får komma och heja på!
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, allt stöd är välkommet! Jag är bara uppe i 15km (ca 1:35) så jag får hoppas att sportdrycken ger mig vingar sista biten...  :lol:

Så kom alla som kan och som inte ska springa själva och heja på oss!  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg