MariaF

Hur många mil i benen inför maraton?

Recommended Posts

Köpt mig ett pulsband efter att ha inspirerats av maken och Maffetone... Shoppade loss med ny sportbehå också! Nu kvalar jag in som ny-nörd, väl..?   :P

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpt mig ett pulsband efter att ha inspirerats av maken och Maffetone... Shoppade loss med ny sportbehå också! Nu kvalar jag in som ny-nörd, väl..? :P

Ja, om du är klädd i kompressionskläder från topp till tå så är du inne! (Själv är jag väl ute eftersom jag nte har några)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mm.. pulsband, ketostix, ketonix, glukosmätare ketonmätare.. så är du en fullfjädrad ny-nörd!

Glöm inte vågen som mäter fettprocent så är du lixom hemma! :wacko:

Och då har jag inte ens tagit upp olika sorters kläder.. men det gjorde visst föregående?

Barfotalöpning är nästa grej.. litta paleo.. även med sk Five fingers! :unsure:

Nämenaltså.. lycka till med din nya livstil.. vi får hoppas att den är bestående och leder till något substansiellt?

Nu är jag typiskt ironisk så klart.. med glimten i ögat. :D

Grejen är att vi lever i ett av världens rikaste länder.. så det är knappast något större fel att köpa på sig litta olika utrustning.. framförallt inte om den tendera till att vi gör hälsosamma saker.

Eh.. bättre att lägga pengar på sådant än på junkfood!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ojojoj, jag har uppenbart lååångt kvar till äkta ny-nörd! :blink: Jag har inga kompressionskläder (om inte sportbehån vars syfte att klämma till räknas som det..?), inga ketonix, ingen glukosmätare och jag vägrar en våg som visar fettprocent!!!  :ph34r:  Däremot har jag ett par five-fingers som jag älskar men gick ifrån i år i o m med längre distanser på asfalt. Funkade dock bra när jag sprang flera varv i elljusspåret där jag bodde tidigare. Jag går fortfarande med dem, köpte t o m tåstrumpor till dem (vid lägre temperaturer).  :)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är riktig asfalt som inte är utblandad med sten så är det faktiskt riktigt riktigt skönt att springa barfota på. Tyvärr är det alltmer sällsynt!  Jag har ca 10 pulsslag lägre när jag springer barfota så rent löpekonomiskt är det en riktigt stor fördel iallafall för mig. Jag springer oftast också barfota utan fivefingers eller andra "barfota" skor och tycker det fungerar bra ner till 0 grader sedan blir det för kallt.  

Anar en blivande ultralöpare :) 

Och som Zepp säger vi har råd så bättre köpa sådant som pushar i rätt riktning även om det ju funkar att bara gå ut och springa utan nästan något...

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och som Zepp säger vi har råd så bättre köpa sådant som pushar i rätt riktning även om det ju funkar att bara gå ut och springa utan nästan något...

Jösses, blir ju bara värre och värre det här..!!  B):D

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jösses, blir ju bara värre och värre det här..!!  B):D

Nädå.. du är en del av kretsloppet!

Ju mindre junkfood och mer sportartiklar så missgynnar du de som säljer dessa och gynnar andra som säljer sportartiklar!

Det är som ett pyramidspel.. ju fler du får med dig ju fler väljer att sluta äta junkfood och i stället lägga pengar på sådant som gynnar hälsan. :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sprang 10km seedinglopp inför Gbg-varvet idag. Personbästa, strax under 53min. No walking.  ^_^  Var en väldigt flack bana men med kraftig motvind i vissa delar som tog rejält. Efter bara några minuters återhämtning skulle jag traska tillbaka till bilen och det började då regna så jag joggade dit (knappt 1km)... Börjar ana att jag har mer att ge även om det känns tufft ute på banan. Skulle tro att det är nåt psykologiskt för jag är dålig på att pressa/peppa mig själv medan jag springer. Hm, nu fick jag mer att läsa på om!  :huh: Testade förresten pulsbandet (tjena, vilken puls jag kom upp i?! :blink: ).

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha läst på lite har jag idag gjort ett MAF-test, dvs lunkat långsamt på samma puls en viss sträcka. Av det negativa kring metoden jag hittat utmärker sig uttrycken "plågsamt långsamt" och "tråkigt"... Nu förstår jag varför...  :unsure: Inväntar dock boken om det hela innan jag dömer ut metoden, jag gillar konceptet och vill gärna testa (med viss risk att sabba det flås jag byggt upp så här långt).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror metoden fungerar i stort om man är hyfsat nybörjare. Tror det är bästa metoden för att bygga upp muskler, senor , mikrokonditor mm men tror inte man bara kan köra Maf träning utan kanske 3-4 månader om året som grundträning sedan får man lägga på lite annat...   ska bli kul/spännanade att följa hur det går!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så uppfattar jag att man gör; grundar med MAF för att få kroppen att välja fett före glykogen. Men också att grundperioden ser olika ut för olika individer; mellan 3-12mån beroende på utgångsläge.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Står du fortfarande ut med att köra MAF?    hur går det?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trodde MAF stod för MAria F :-)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp! Nu MAF:far jag för fullt! Eller ja, "lunkar" stämmer väl bättre... Springa kan jag i alla fall knappast kalla det! :D Just nu läser jag The Big Book Of Endurance Training And Racing.

På dessa dryga två veckor jag hållit på har jag plockat nån centimeter på midjan, flera centimeter på bysten (lite mindre kul) och två centimeter på låren!  ^_^ Mitt upplägg är ganska långa pass (i tid), en kort, lite sorgsen titt på den förhållandevis korta distansen, men med en terriers envishet kämpar jag med att försöka hålla nere pulsen. Jag har märkt förbättring, jag lunkar mer och mer för varje pass (småjoggar/går om vartannat). Inte vet jag om jag fattat rätt men jag inbillar mig att jag behövt öka antalet pass så här initialt tills jag kan småjogga hela vägen.

Det är fruktansvärt svårt att hålla pulsen jämn!! Ena stunden springer den iväg 10bpm för högt för att i nästa stund dala till tio under önskad hjärtrytm. Men så ibland så tuggar den på en stund så jag hoppas att träning ger färdighet, så att säga. Just nu kör jag 4-5pass/v, fler än jag är van vid och på löpbandet blir det ca 1,5tim, ute mellan 1-2mil beroende på veckodag och tid. Vad tror ni, finns det hopp för mig och NY Marathon...?  B)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som att det funkar.  Kommer inte ta lång tid tills du kan jogga hela tiden.  Bra jobbat!

visst är det bra pannbens träning :) särskilt långa pass på löpband...  Helt säker på att du kommer kunna fixa NY Marathon om du får förbli skadefri

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu börjar det bli många mil i mina ben... Många timmar också... Och än mer nördigt...  :)  Idag ringde klockan för att jag skulle träna på löpbandet innan familjen vaknade. Ja, alltså, att träna på morgonen har jag gjort förut men jag har nog aldrig ställt klockan för att hinna träna utan snarare hoppat över om inte tiden räcker till. Ställa klockan tidigt en lördagmorgon för att klämma in sin träning gör bara nördarna. Åtminstone i min värld... ;)  Så kan det gå när man hittar nåt man tror på..!  B)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör många morgonpass och det tar ett tag att vänja sig...  Särskilt på vardagarna då man måste gå upp så otroligt tidigt för att hinna träna innan jobb men det är väl värt det. Får energi för hela dagen :)   

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Liten uppdatering, inspirerad av andra filosofiska trådar. :) 

Nu snurrar många tankar kring detta med "endurance"... Jag har som sagt köpt Maffetones principer fullt ut (lågpuls, low carb, balans i livet, barfota, ingen stretching...) och lagt om träningen helt och hållet. Under Black Friday passade jag på att köpa en dyrare leksak, en Garmin Forerunner (haft problem med den andra jag köpte, den tappar kontakten med mobilen) för att förenkla kollen på pulsen. Numera är det bakvänd backträning, dvs lunk nedför och gå uppför! Får bara lite konstiga blickar av förbipasserande...  :D

Men, det jag grunnar på; hur kasst fettförbränningsskick är jag egentligen i? 

Ska jag hålla min puls så låg som 180-ålder så kan jag inte jogga alls! Hittills har jag kört med en puls på 180-ålder+5 och kunnat lufsa lite mellan varven men när jag testar att ta bort mina fem extra pulsslag måste jag gå. Hela tiden. Här har jag i mitt enfald trott att äta LCHF har gett mig en bra fettförbränning som bas men så kan det omöjligt vara... Det är oerhört frustrerande men jag tror på principen (vad sjutton, att äta tvärtemot gängse råd funkar ju så då måste det ju funka på träning också..! ;)  ), men oj vad jag längtar efter att få springa igen! Jag som äntligen hade fått upp lite distans...

Och vad händer med flåset? Kommer det följa med mig när jag väl släpper taget om basträningen?

Ibland undrar jag om jag kommer att fixa detta, tålamod är inte min starka sida... Och ibland kommer tvivlet, lite som när man lägger om kosten; "vågar man verkligen tro på detta fullt ut", "kanske bäst att behålla något av det gamla beprövade"... Nåja, tills vidare lunkar jag på. Behövde bara få beklaga mig lite.  B)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du verkar vara en svår nöt att knäcka... ;)   Det kan ju vara så att din puls är ett undantag och inte följer populationssnittet.  Så att du egentligen kan ha en högre puls när du springer...   Jag hade gjort ett maxpuls test bara för att försöka få reda på det.   Det är svårt att göra maxpuls test  särskilt på egen hand då man gärna kryper ihop i en hög och dör innan man lyckats men det går att göra.... 

Om det visar sig att du har en hög maxpuls så tror jag att du i princip kan höja Maffepulsen en del.  Ett enkelt sätt iofs att se om du kan höja pulsen är att se om du klarar att prata i din maffe puls.  Klarar du att prata så kan du höja pulsen lite och kolla om du kan prata där osv osv...

Jag tror du klarar allt du vill det är iallafall det jag uppfattar om dig här!    Lycka till!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, envis är jag i alla fall...! Dock med stor begränsning i tålamod...  ;)

Men hur menar du att maxpuls hänger ihop med MAF-pulsen? Som jag uppfattat det är maxpulsen ointressant..? Den högsta puls jag mätt upp (i slutet av seedinglopp) är 184bpm. Springa tills jag kryper ihop och dör låter inte så lockande...  :blink:  

Det jag själv tänker är att behålla mina +5 för uthärdligheten men fortsätta där för uppenbart bränner jag inte fett i nån jättestor utsträckning om jag tittar på pulsen. Syns ju på mig också förresten, jag har kurvor både här och där... Men måtten har ju börjat minska, vissa ganska mycket, så nånstans tror jag ändå att det händer nåt.  :) Stress kan vara en bidragande faktor - jag har lätt för att falla i den fällan och sedan i våras har det inte funnits vila vare sig på jobbet eller hemma men det har lättat lite under senhösten och kan nog bli mycket bättre framöver så jag hoppas att om jag härdar ut så kommer det att lossna. Hoppas jag alltså. Gärna lite innan nästa halvmara i april... :unsure:  

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maffetones träningsupplägg tror jag bygger på att förbättra hälsan i första hand och förbättra tävlingsprestanda i andra hand. Ska du bli tävlingsinriktad på maffetones träningsprogram måste du nog öka distansen. Fettförbränningen tränas upp i musklerna genom att träna utan glukoslager. Om du kör ett tvåtimmarspass utan socker och inte blir hungrig direkt efter passet funkar fettförbränningen. Maffetonmetoden är aerob träning, rätt näring och stressminskning. Jag tröttnade ur att alltid köra med låg puls men långpassen ca 2.2 timmars jogg kör jag med låg puls.

Slutligen så tror jag på att variera träningen, ha roligt och ha Maffetones principer i huvuddatorn.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ska man ju inte fråga mig om träning och puls och sånt; ...men jag har läst ett antal foruminlägg någonstans för läääänge sedan, som handlade just om högre puls (högre maxpuls och därmed träningspuls) på lchf. Här, eller kolhydrater ifokus skulle jag gissa på. Jag minns inte om man kom fram till något, mer än ett förvånat konstaterande av att det var så.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kör ett tvåtimmarspass utan socker och inte blir hungrig direkt efter passet funkar fettförbränningen. Maffetonmetoden är aerob träning, rätt näring och stressminskning. 

Ja men det klarar jag! 2:15-2:30 är de längsta passen nu. Det kanske är stressen i alla fall då som gör att tiderna inte krymper som jag önskar. Eller så har jag för bråttom... I första hand är jag ute efter uthållighet, inte minst i vardagen. Det enda verktyg jag har är MAF-testet (tid/km) och där ser jag ingen förbättring. Så här långt är den enda förändring jag ser ett antal centimeter på kroppen som jag nämnt tidigare, att jag är väldigt hungrig för det mesta samt att de långa distanserna börjar kännas korta eftersom jag lufsat dem ett antal gånger.

Det var intressant det du skriver Effie att pulsen kan vara förändrad... Den ska jag söka lite på. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg