Jump to content

Ny skatt på kött

sandstream

Recommended Posts

För att minska konsumtionen av kött, lanserar Jordbruksverket idén om att införa någon form av köttskatt. Svenskarna äter mycket kött jämfört med andra länder. Framställningen av framför allt nötkött har visat sig bidra till stor klimatpåverkan.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5416826

Perfekt! Då kan folk gå över till ännu mer pasta, ris, potatis och bröd. Livsmedel som inte har någon klimatpåverkan alls och som folk mår bättre av att äta...

Helt OK för mig om de beskattar alla livsmedel efter miljöpåverkan och inte särbehandlar kött!

Svenskt gräsbeteskött är en kolsänka och bör väl därmed inte beskattas, medan kött från djur som äter kraftfoder bör beskattas. 

Ris och soja är exempel på grödor som verkligen förtjänar straffbeskattning ur klimathänseende.  

• Like 2

Undrar just om de har tänkt sig att beskatta allt kött, eller om de planerar att göra undantag för kött som framställts mer miljösmart, typ gräsbeteskött.

Som jag förstod personen på Jordbruksverket som intervjuades i artikeln skulle skatten baseras på miljöpåverkan.

Att ta tag i "livsmedel" som i princip dödar befolkningen i förtid och kostar miljarder varje år för sjukvården, som chips, läsk och godis, är så klart mycket "svårare" och minsta motståndets lag vinner som vanligt.

Tycker för övrigt att detta är ett utmärkt bevis på att regeringar världen över kan använda sig av den påstådda antropogena globala uppvärmningen för att få in mer pengar i skattkistan.

Skulle det inte vara bättre att på något vis (tull, skatt..) höja priset på utländskt kött? Svenska köttbönder blir ju inte precis rika på sitt kött och försvinner dessutom en efter en. De är ju inte svenska bönder som omvandlar savann och regnskog till betesmark. Tyvärr köper de flesta svenskar billigt kött från Irland, Danmark, Finland, Tyskland och Sydamerika.

Jag har inte köpt utländskt kött på tio år och väljer ekologiskt kött från lokala bönder så fort det finns. Hos min lokala ICA-handlare går det ibland att få ekologiskt kött för 99:-/kg, från en lokal producent, vilket jag mycket hellre äter än danskt skitkött för 39:-/kg. Även CityGross är ok, men jag önskar jag hade en slaktare att handla hos som bara sålde närproducerat kött. Hade gärna betalat extra för det.

I Morgonpasset i P3 skyllde dom köttätandet på LCHF. Tack för det!

• Like 2

Köttskatt verkar helt otroligt dumt :ph34r: 
Det hade nog varit bättre för miljön om folk kunde lära sig att inte kasta så mycket mat. En stor del av ökningen beror nog på att man bara slänger istället för att använda resterna. Blir det köttbullar över kastar men dessa istället för att ha till lunch nästa dag. Har bäst före datum passerats med en dag så kastar man även det inte är något fel på köttet, det står faktiskt "bäst före" inte "bör kasseras efter"

• Like 1

Läste dock att LRF är emot det:

”En rak skatt innebär att köttet skulle beskattas lika, oavsett hur det är producerat, hur djuren har haft det, hur mycket klimatgaser som släppts ut och hur den biologiska mångfalden påverkats. Det innebär att kött från nedhuggen brasiliansk regnskog får samma skatt som svenskt hagmarkskött – trots att det brasilianska köttet ger 30 gånger större utsläpp av växthusgaser jämfört med det svenska. En sådan skatt gynnar köttet med den största miljöpåverkan, vilket jag inte tror är vad Jonas Paulsson eftersträvar. Det leder varken till att konsumtion eller produktion blir mer hållbar.”

Så det finns kanske hopp att denna skatt inte införs.

• Like 5