Jump to content

Snarkningar

Syster

Recommended Posts

Att man snarkar mindre då man går ner i vikt är ju ganska välkänt, och därför en positiv "biverkan" av LCHF.

Min man har alltid snarkat något kopiöst  :o, utan övervikt, och när vår dotter var sju år ungefär, så tyckte hon nog att det fick vara nog, så hon uppfann SNARKOMATEN  :)  Ja, vad är nu det, jo det var en stor isoleringsslang som fästes under näsan och munnen och gick så sedan upp till ena örat. Finessen var att man skulle vakna själv av sina snarkningar. Den funkade faktiskt alldeles ypperligt måste jag säga, men tyvärr var den lite "klumpig", så att användningen av den blev lite sparsam tyvärr.

Varför skriver jag då detta, jo, igår läste jag en artikel som verkligen besannade mina farhågor om snarkning, det kan inte vara hälsosamt med andra ord.

http://www.allehanda.se/angermanland/ornskoldsvik/snarkningsforskaren-slar-fast-det-ar-en-folksjukdom

Så i dagsläget har en bettskena för snarkning beställts, vilket jag inte ens visste att det fanns  :huh: och har inte en aning om hur den kommer att fungera. Men min förhoppning är att den ska fungera, och min andra förhoppning är att vår dotter, nu snart arton år gammal kanske kan göra någon omkonstruktion på sin gamla uppfinning, och verkligen få till en "bestseller"  :P

Hur som haver så verkar snarkande inte vara alldeles optimalt för vår hälsa.

Vad har du för erfarenheter och hur har du/eller någon annan i din närhet blivit hjälpt?

• Like 7

För några månader sedan började jag att ta L-glycine till natten pga att jag nästan varje natt vaknade vid två-tre-tiden(ofta med ångest dessutom) och hade jättesvårt att somna om. Låg klarvaken och grubblade över allt fram till 5.30 då väckarklockan gick igång.... :(

Redan första natten med L-glycine sov jag natten rakt igenom som en "klubbad säl". Helt underbart!

I och med detta har mina tidigare snarkningar minskat till nästan noll enligt min man.

Att man sover dåligt pga av snarkning är lätt att första men kan det också vara det omvända - 

att man snarkar mindre om man sover djupare...? 

För den som undrar vad L-glycine är så är det en aminosyra som har en sänkande effekt av stresshormonet kortisol. 

Läsa mer?  http://martinajohansson.se/recension-aminosyran-l-glycin/

• Like 3

Tennisboll på ryggen (Solsidan ..).

Jag vill helst andas genom näsan när jag sover och om det lyckas snarkar jag inte, men om näsan är täppt, svullen, vilket den ofta är, oklart varför, andas jag genom munnen som blir torr och jag vaknar och är törstig osv. Hustrun säger att jag försöker pressa luft upp genom näsan men misslyckas och det låter rejält. Om det är riktigt kallt (och inte torrt) i rummet fungerar det bättre, men även i detta land är det svårt att hålla 14-16 grader i sovrummet vid alla tider. Det bästa för mig vore öppet fönster men det fungerar inte där vi bor pga ljud.

Än så länge har jag bara hittat ett sätt att minska svullnaden i näsan men det är inte ett sätt jag gillar eller är stolt över...

Nån som vet hur man tar ner svullnad i näsan på annat sätt än med nässpray?

Provar just nu glycin i L-glutation tabletter för att hantera stress i allmänhet.

• Like 3

Du som är så bra på att ta reda på fakta och forskning,  har du inte kollat preparatets eventuella biverkningar?

Jag har nog framförallt läst om glycin på Martina Johanssons blogg och hennes bok "Hormonbibeln". Det är en av de 20 aminosyrorna så små mängder borde inte ställa till med något, tänker jag.

• Like 3

Ja, L-glycine är väldigt sött, smakar som socker. Jag har någon gång använt det som sötningsmedel i hemgjord glass. Nackdelen med det var att jag somnade i fåtöljen -_-

Oftast blandar jag 2 tsk. L-glycine med ½ tsk.askorbinsyra i ett glas vatten och på så vis gör två flugor på smällen eftersom askorbinsyran är så sur.

En liten varning: L-glycine har också en renande effekt på levern.  Om man har gifter i kroppen(levern) så kan man bli illamående när leverrenaren sätter fart om man tar för hög dos för den ovana kroppen. 

Jag blev svart på tungan under en tid, vilket jag antar var lite skit som skulle ut.

Det är bäst att börja med en mindre dos, kanske 1 krm. för att sedan öka dosen långsamt tills man känner bra effekt.

• Like 4

Jag har googlat för att hitta eventuella biverkningar eller risker med L-Glycin men inte hittat något. Är det någon som vet hur väl undersökt detta är?

Jag fick kraftigt förhöjda triglycerider och levervärden av glycin. Min läkare blev riktigt akarmerad och det var den enda förändringen jag gjort

Alltså..det låter lite tokigt, men det är väldigt effektivt att tejpa munnen. Min man har slutat snarka och jag slipper väcka honom när han får andningsuppehåll. Även på dagen är det bra att andas mer med näsan.

Ja, L-glycine är väldigt sött, smakar som socker. Jag har någon gång använt det som sötningsmedel i hemgjord glass. Nackdelen med det var att jag somnade i fåtöljen -_-

Oftast blandar jag 2 tsk. L-glycine med ½ tsk.askorbinsyra i ett glas vatten och på så vis gör två flugor på smällen eftersom askorbinsyran är så sur.

En liten varning: L-glycine har också en renande effekt på levern.  Om man har gifter i kroppen(levern) så kan man bli illamående när leverrenaren sätter fart om man tar för hög dos för den ovana kroppen. 

Jag blev svart på tungan under en tid, vilket jag antar var lite skit som skulle ut.

Det är bäst att börja med en mindre dos, kanske 1 krm. för att sedan öka dosen långsamt tills man känner bra effekt.

Ja, jag gick genast och köpte L-Glycin nu när jag väl bestämt mig. Men jag avskyr verkligen att må illa och har lätt för att få igång fantasin på symptom om jag vet att de kan komma. Så jag måste ta det riktigt försiktigt här. Ska testa ikväll men undrar om ett kryddmått är säkert , eller om man kan må dåligt även på en så liten dos?

• Like 1

Ja, jag gick genast och köpte L-Glycin nu när jag väl bestämt mig. Men jag avskyr verkligen att må illa och har lätt för att få igång fantasin på symptom om jag vet att de kan komma. Så jag måste ta det riktigt försiktigt här. Ska testa ikväll men undrar om ett kryddmått är säkert , eller om man kan må dåligt även på en så liten dos?

När jag kollar måttenheter ser jag att ett kryddmått är en femtedel av en tesked. På påsen står det att en tesked är fem gram, alltså är ett kryddmått ett gram L-Glycin. Kan det vara för mkt för första gången?

Nej jag tror inte det är för mycket att börja med 1 kryddmått men om du känner dig orolig så är det väl bättre att ta ½ kryddmått första kvällen.

Det är ju inte meningen att du ska vara orolig.

Jag började med 1 kryddmått några kvällar och ökade inom två veckor till 2 tsk. 

Jag har inte haft några känningar av illamående.

• Like 3

Nej jag tror inte det är för mycket att börja med 1 kryddmått men om du känner dig orolig så är det väl bättre att ta ½ kryddmått första kvällen.

Det är ju inte meningen att du ska vara orolig.

Jag började med 1 kryddmått några kvällar och ökade inom två veckor till 2 tsk. 

Jag har inte haft några känningar av illamående.

Ok, det låter som en bra ide. Man ökar sen upp tills man får effekt och sen håler man den nivån antar jag.

• Like 1

Jag har testat glycin, men fick aldrig riktigt ordning på det. Tyckte nästan att jag fick motsatt effekt, trots låg dos. Hade några hemska nätter efter glycin. Jag har inte svårt att somna, men vaknar ofta i vargtimmen med lätt ångest och svårighet att somna om. Testar just nu Valerina Forte, med mkt gott resultat. Följer ditt försök med intresse, Angelico!

• Like 4

Jag fick kraftigt förhöjda triglycerider och levervärden av glycin. Min läkare blev riktigt akarmerad och det var den enda förändringen jag gjort

Jag har beställt glycin...men höjda triglycerinvärden vill jag inte ha. Det räcker med för högt totalkolesterol och ldl... Nån som vet nåt om det?

Jag har testat glycin, men fick aldrig riktigt ordning på det. Tyckte nästan att jag fick motsatt effekt, trots låg dos. Hade några hemska nätter efter glycin. Jag har inte svårt att somna, men vaknar ofta i vargtimmen med lätt ångest och svårighet att somna om. Testar just nu Valerina Forte, med mkt gott resultat. Följer ditt försök med intresse, Angelico!

Huga...jag bävar för alla dessa eventuella hemskheter. Men ska iallafall testa en gång. Har använt Valeriana för många år sedan men fick ingen alls effekt på sömnen. Men det beror nog på vilken typ av sömnproblem man har. 

• Like 3

Angelico!

Naturligtvis är det bra att få veta ev. negativa effekter som skulle kunna uppstå men de flesta som jag har pratat med som har provat har goda erfarenheter.

Aminosyra är något naturligt som du även får i dig genom kött och fisk och annat proteinrikt.

Tack för dessa ord Drakulla! Ska bli spännande att testa. :)

Jag tog ett gram (ett kryddmått)  L-glycin tillsammans med magnesium igår. 

Mitt sömnproblem består mest i att jag har en lång insomningsperiod, ca 1-2 timmar, och om det är mycket stressigt eller annat påverkar i livet så kan jag somna först framåt morgontimmarna. 

Nu tog det kanske 40-60 minuter innan jag somnade, kollade såklart inte klockan. Men en sak jag upplevde var att jag blev långsamt sömnig och fick mer ro i kroppen. 

Drömde intensivt och ganska dramatiskt. Vaknade som vanligt långt innan klockan ringde och var halvvaken som vanligt ett par timmar, men då mer lugn och avslappnad i kroppen.

Inget illamående.

En annan sak jag gjorde i går kväll var att jag laddade ner programmet som filtrerar bort blått ljus på dataskärmen. Samt att jag drack sista koppen kaffe för dagen ca 15.00.

Tycker nog att jag kan påstå att jag fick en effekt om än ganska svag. Funderar på att öka dosen till 1,5 kryddmått och hoppas på att somna snabbare och sova djupare.

• Like 3

Om man får förhöjda triglycerider fastande för att glycin rensar levern, så är det dels som jag ser det ett bra förhöjt triglyceridvärde (eftersom levern tydligen var förfettad och behövde exportera fett), dels borde det vara övergående om man inte äter/dricker sådant som lagrar in ytterligare fett i levern.

• Like 6

Skönt Angelico att du inte mådde illa. Prova dig fram. Du kan också ju ta det en liten stund innan du tänker gå och lägga dig så kanske du somnar ännu snabbare..?

Någon gång ibland händer det att jag vaknar mitt i natten(kanske 1 av 10) då går jag upp och tar lite mer L-glycine och somnar om helt enkelt. Jag får då verkligen bekräftat att det fungerar för mej för jag har tom tryckt på snooze-knappen en gång när klockradion gick igång, vilket aldrig har hänt tidigare(har alltid varit morgonpigg i mitt liv)

• Like 4

Skönt Angelico att du inte mådde illa. Prova dig fram. Du kan också ju ta det en liten stund innan du tänker gå och lägga dig så kanske du somnar ännu snabbare..?

Någon gång ibland händer det att jag vaknar mitt i natten(kanske 1 av 10) då går jag upp och tar lite mer L-glycine och somnar om helt enkelt. Jag får då verkligen bekräftat att det fungerar för mej för jag har tom tryckt på snooze-knappen en gång när klockradion gick igång, vilket aldrig har hänt tidigare(har alltid varit morgonpigg i mitt liv)

Ja , det blir verkligen intressant att testa ut detta: Om jag får ner mitt kortisol och sover bättre är det en stor hälsovinst för mig.

Känner mig ganska seg i dag dock. Brukar du få eftertrötthet av glycinet? Jag är van vid sällan känna trötthet i kroppen, men kanske den ökar lite pga mer ledigt just nu också.

• Like 1

Om man får förhöjda triglycerider fastande för att glycin rensar levern, så är det dels som jag ser det ett bra förhöjt triglyceridvärde (eftersom levern tydligen var förfettad och behövde exportera fett), dels borde det vara övergående om man inte äter/dricker sådant som lagrar in ytterligare fett i levern.

Experimenterar inget mer själv i alla fall. Ska köra äggfasta eller nåt efter nyår istället

Jag blir lite misstänksam när ni säger att ni blir trötta och somnar lättare samtidigt som det smakar sött, då tänker jag på insulinutsöndring som definitivt på mig har effekten att jag blir sömnig. Får ni samma effekt om ni tar tablett istället dvs får i er substansen utan att känna den söta smaken?

Min sambo har varit en storsnarkare. När han till slut kom sig för att söka hjälp för problemet- och väntat på tid för utredning- visade det sig att han led av grav sömnapne´. Han hade i genomsnitt ett andningsuppehåll per minut, natten igenom. Då räknades bara uppehåll längre än tio sekunder, men de längsta var på över en minut. Detta medförde att han aldrig kom i djupsömn, hade förmodligen inte haft någon djupsömn på flera år. Hans läkare förklarade också att detta förmodligen var den största orsaken till att han inte gick ner i vikt, att det var i princip omöjligt att gå ner i vikt med så dålig sömn...

I vart fall, så sover han sen dess med en CPAP, vilken följer med varthelst han ska sova. Den surrar och väser en del, men det är lindriga ljud, jämfört med de tidigare snarkningarna. Snarkar gör han numera bara, om han någon gång somnar sittande i soffan...

• Like 3

L-Glycin, sedan 30/12. Jag har ökat ca 1 kryddmått per kväll och är nu uppe i en tesked. Har inte märkt av någon skillnad när det gäller att somna på kvällen. Jag ligger nästan vaken längre nu än vanligt, men det kan nog mer bero på senare morgonvanor just nu. Blir inte alls sömnig utan ligger vaken minst en timme antagligen längre.

Under natten sen märker jag skillnad på så vis att jag är behagligt trött om jag vaknar till och somnar om ofta, men alltså vaknar ganska ofta på natten. 

Har inte mått illa.

Drakulla, Kjell och ni andra som tar Glycin, när kom effekten, kan det finnas hopp ännu och ska jag fortsätta öka dosen. Jag önskar verkligen att det ska ge effekt!

Och har L-Glycin effekt på kortisolet även om man inte får upplevd effekt?

• Like 2

Svårt att säga vad som är vad. Örtte med glycin blir en del av ritualen att förbereda sig på att gå till sängs, så en del av effekten är förmodligen någon sorts kontrollerad nedtrappning inför nattvilan. Min subjektiva upplevelse var dock att det hjälpte från start. Men så har jag egentligen aldrig haft svårt att somna.

• Like 2

Svårt att säga vad som är vad. Örtte med glycin blir en del av ritualen att förbereda sig på att gå till sängs, så en del av effekten är förmodligen någon sorts kontrollerad nedtrappning inför nattvilan. Min subjektiva upplevelse var dock att det hjälpte från start. Men så har jag egentligen aldrig haft svårt att somna.

Ja, det är intressant det där med placeboeffekten. Om någon säger till mig att någonting kan ge effekten  illamånde så har jag lätt att framkalla en känsla av illamående. Däremot någon säger att preparatet kan ge sömnighet...där är jag svårare att lura...oturligt nog.

• Like 2

L-Glycin, sedan 30/12. Jag har ökat ca 1 kryddmått per kväll och är nu uppe i en tesked. Har inte märkt av någon skillnad när det gäller att somna på kvällen. Jag ligger nästan vaken längre nu än vanligt, men det kan nog mer bero på senare morgonvanor just nu. Blir inte alls sömnig utan ligger vaken minst en timme antagligen längre.

Under natten sen märker jag skillnad på så vis att jag är behagligt trött om jag vaknar till och somnar om ofta, men alltså vaknar ganska ofta på natten. 

Har inte mått illa.

Drakulla, Kjell och ni andra som tar Glycin, när kom effekten, kan det finnas hopp ännu och ska jag fortsätta öka dosen. Jag önskar verkligen att det ska ge effekt!

Och har L-Glycin effekt på kortisolet även om man inte får upplevd effekt?

Och en till sak jag undrar, hur långt innan man ska sova ska man ta l glycinet? Det finns olika åsikter om detta vad jag har sett. Senast såg jag 1-1,5 timme innan. Jag har trott att man tar det strax innan man ska sova och då får effekt direkt.