Peter B Posted December 30, 2015 Share Posted December 30, 2015 Jag har testat mig vid tre tillfällen hos Werlabs . En av de saker vi diskuterar mycket här är kolesterolvärden...och vad man ska göra beroende på provsvar. En intressant fråga är hur mycket kan provsvaren varierar mellan olika tillfällen utan att man har några uppenbara faktorer som kan påverka som sjukdomar och mediciner eller avsaknad av ca 12 timmar fasta innan provtagning.Vid mitt andra testtillfälle hade jag antagligen blivit rekommenderad statiner om jag gått till läkaren. Vid det första och tredje tillfället hade jag antagligen fått beröm för mina fina värden. ;-) Några andra som har erfarenheter runt detta? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 30, 2015 Share Posted December 30, 2015 Det kunde vara intressant om du plottade in totalkolesterol, HDL och TG också och varför inte det framräknade LDL-värdet 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted December 30, 2015 Share Posted December 30, 2015 Någonstans läste jag att kolesterolvärdet normalt varierar en del med årstiderna . Har tiden på året varierat när du du tagit proverna? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 30, 2015 Share Posted December 30, 2015 Jag har testat mig vid tre tillfällen hos Werlabs . En av de saker vi diskuterar mycket här är kolesterolvärden...och vad man ska göra beroende på provsvar. En intressant fråga är hur mycket kan provsvaren varierar mellan olika tillfällen utan att man har några uppenbara faktorer som kan påverka som sjukdomar och mediciner eller avsaknad av ca 12 timmar fasta innan provtagning. Vid mitt andra testtillfälle hade jag antagligen blivit rekommenderad statiner om jag gått till läkaren. Vid det första och tredje tillfället hade jag antagligen fått beröm för mina fina värden. ;-) Några andra som har erfarenheter runt detta? Egentligen borde man gå till Werlabs en gång i månaden! Om man vill ha någon som helst koll! Kolesterol och en del annat skall gå upp och ner beroende på en massa olika orsaker. Egentligen så skall man om man mår dåligt/känner av oliika sjukliga tillstånd använd olika blodvärden som ett sätt att begripa vad det handlar om.. plus att man skall lägga till alla andra sk riskfaktorer.. för att begripa vad det handlar om! Till det skall man lägga ett västerländskt leverne.. dvs familj, hund/katt, radhus, amorteringar,räntor, karriär, ekonomi, hobbys, motion.. kontemplation! Och som lök på laxen.. det har visat sig att de som lever i ett lyckligt förhållande lever längst! Iallafall mår de bäst så länge de lever! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikL Posted December 30, 2015 Share Posted December 30, 2015 Varför testa sig? Om vi är överrens om att värdena inte är korrekta eller visar något? Vilka är oroade?Tydligen lever kolesterolhypotesen sig kvar här..... Verkar som många här säger att dom inte oroar sig men ändå testar sig. Man kan fråga sig varför då? Bara undrar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 30, 2015 Author Share Posted December 30, 2015 Varför testa sig? Om vi är överrens om att värdena inte är korrekta eller visar något? Vilka är oroade?Tydligen lever kolesterolhypotesen sig kvar här..... Verkar som många här säger att dom inte oroar sig men ändå testar sig. Man kan fråga sig varför då? Bara undrar! Typ att man tycker att ämnet är intressant...det rör sig om 100-tals miljoner människor om dagen som tar statiner inklusive nära anhöriga...det finns fakta som pekar åt alla möjliga håll (Det finns t ex klockrena samband i undersökningar mellan hjärthändelser och APO-kvot )...så varför inte försöka lära sig mera om detta...? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikL Posted December 31, 2015 Share Posted December 31, 2015 Typ att man tycker att ämnet är intressant...det rör sig om 100-tals miljoner människor om dagen som tar statiner inklusive nära anhöriga...det finns fakta som pekar åt alla möjliga håll (Det finns t ex klockrena samband i undersökningar mellan hjärthändelser och APO-kvot )...så varför inte försöka lära sig mera om detta...? Absolut! Men varför? Vad är rätt? Att läkemedelsföretag säger ett? en sak? Absolut men klockrena? Visa gärna på dessa klockrena? Har någonsin statiner visat sig klockrena? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikL Posted December 31, 2015 Share Posted December 31, 2015 Typ att man tycker att ämnet är intressant...det rör sig om 100-tals miljoner människor om dagen som tar statiner inklusive nära anhöriga...det finns fakta som pekar åt alla möjliga håll (Det finns t ex klockrena samband i undersökningar mellan hjärthändelser och APO-kvot )...så varför inte försöka lära sig mera om detta...? Missförstå mig rätt men vad har kolesterolvärden någonsin hjälpt någon? Jag vill gärna veta för några här verkar ju tycka att det är viktigt, så jag vill veta! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 31, 2015 Share Posted December 31, 2015 Missförstå mig rätt men vad har kolesterolvärden någonsin hjälpt någon? Jag vill gärna veta för några här verkar ju tycka att det är viktigt, så jag vill veta! Joo om man har riktigt knasiga värden kan det ju påvisa något fel som är trasigt. Jag hade astronomiska värden innan jag började med LCHF, men så fick jag ju stent och en bärkasse mediciner också. Har kunnat slänga alla mediciner och reglerar med kosten nu. Så länge jag inte får större återfall har jag bra värden numera 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted December 31, 2015 Share Posted December 31, 2015 Jag håller med Stoscha. Dåliga kolesterolvärden visar på problem i kroppen. Folk här brukar ju vara ganska generösa med att dela med sig av sina testvärden, och jag tycker det är helt fascinerande att se hur bra triglycerider och HDL folk får med LCHF, helt fascinerande. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 31, 2015 Share Posted December 31, 2015 Ett mycket intressant värde i lipidprofilen (aka "kolesterol") är triglycerider, för om man äter mycket raffinerade kolhydrater lagras fett in i levern, vilket sedan kan behöva exporteras under många timmar. Om således triglyceridvärdet är lågt och fint på morgonen fastande så kan man anta att levern inte är förfettad. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted December 31, 2015 Share Posted December 31, 2015 Jag såg/hörde nån intervju med Volek/Phinney, som har forskat om LCHF länge ju, att de gjort studier och att triglyceriderna förbättrades snabbt, efter två veckor, snabbare än annat. Minns inte var jag såg/hörde det men så fort jag kommer på kan jag länka här. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 31, 2015 Author Share Posted December 31, 2015 Missförstå mig rätt men vad har kolesterolvärden någonsin hjälpt någon? Jag vill gärna veta för några här verkar ju tycka att det är viktigt, så jag vill veta! Vi måste skilja på två saker, båda är intressanta men på olika sätt. 1. Kolesterolvärden (ffa Apokvot och triglycerider, kanske även LDL och HDL separat) där finns det studier som är svåra att förbise ...som bl a visar på mycket tydliga samband mellan APO kvot och hjärthändelser. (Själva studierna är nog svåra att ifrågasätta...men det finns många infallsvinklar även runt detta, men jag lämnar det därhän just nu.) 2. Statinmedicinering som enligt en del är nästintill kvacksalveri men enligt andra är helt fantastiskt bra läkemedel. Så till det som jag tycker är intressant med min postning :-) 1. Åtminstone jag blir lite oroad om vissa kolesterolvärden sticker ut alltför mycket, rent statistiskt är det inte så bra. Därför tycker jag att det är intressant att lära sig mer runt detta genom att testa på mig själv. (Det är självklart att inte alla är intresserade av ämnet på det viset och då kan man ju lämna det därhän....) 2. Det är intressant att se hur kraftigt kolesterolvärdet (APO-kvoten i detta fall) verkar variera , speciellt då mycket av statinbehandlingen verkar basera sig på att medicinera vid höga kolesterolvärden. Om vi t ex antar att kolesterolvärdet svänger mycket kommer det för "prostatinare" mycket ofta att dyka upp ett bra tillfälle att rekommendera medicinering (även om kolesterolvärdet genomsnittligt är normalt). Den här vinklingen på frågan har jag inte setts att den diskutera så mycket. 3. Kjell, jag håller med det är intressant att se hur ffa TG-värdet varierar mellan undersökningarna, när jag får tid imorgon eller övermorgon tar jag med även dessa under tiden kan ju de som tycker att detta är intressant gissa på hur de har legat under perioden. ;-) Jadu, ErikL...det finns hur mycket intressant som helst att lära sig i detta ämne, om man är intresserad av det. ;-) Jag kan bli ganska nördig ibland, tyvärr. Som ett direkt svar på din fråga ovan ... så tror jag att genom variera vissa moment i kosten (speciellt om man kanske äter lite för enformigt ibland) kan man förändra APO-kvoten ganska rejält...ex. Jag älskar vispgrädde ... men misstänker tyvärr att stor konsumtion av grädde påverkar APO-kvoten ganska mycket. Det är då något man skulle kunna fundera på om man ska förändra och sedan genom att testa försöka bedöma om det kan ligga något i de hypoteser man ställer upp... 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted December 31, 2015 Share Posted December 31, 2015 Vi måste skilja på två saker, båda är intressanta men på olika sätt. 1. Kolesterolvärden (ffa Apokvot och triglycerider, kanske även LDL och HDL separat) där finns det studier som är svåra att förbise ...som bl a visar på mycket tydliga samband mellan APO kvot och hjärthändelser. (Själva studierna är nog svåra att ifrågasätta...men det finns många infallsvinklar även runt detta, men jag lämnar det därhän just nu.) 2. Statinmedicinering som enligt en del är nästintill kvacksalveri men enligt andra är helt fantastiskt bra läkemedel. Så till det som jag tycker är intressant med min postning :-) 1. Åtminstone jag blir lite oroad om vissa kolesterolvärden sticker ut alltför mycket, rent statistiskt är det inte så bra. Därför tycker jag att det är intressant att lära sig mer runt detta genom att testa på mig själv. (Det är självklart att inte alla är intresserade av ämnet på det viset och då kan man ju lämna det därhän....) 2. Det är intressant att se hur kraftigt kolesterolvärdet (APO-kvoten i detta fall) verkar variera , speciellt då mycket av statinbehandlingen verkar basera sig på att medicinera vid höga kolesterolvärden. Om vi t ex antar att kolesterolvärdet svänger mycket kommer det för "prostatinare" mycket ofta att dyka upp ett bra tillfälle att rekommendera medicinering (även om kolesterolvärdet genomsnittligt är normalt). Den här vinklingen på frågan har jag inte setts att den diskutera så mycket. 3. Kjell, jag håller med det är intressant att se hur ffa TG-värdet varierar mellan undersökningarna, när jag får tid imorgon eller övermorgon tar jag med även dessa under tiden kan ju de som tycker att detta är intressant gissa på hur de har legat under perioden. ;-) Jadu, ErikL...det finns hur mycket intressant som helst att lära sig i detta ämne, om man är intresserad av det. ;-) Jag kan bli ganska nördig ibland, tyvärr. Som ett direkt svar på din fråga ovan ... så tror jag att genom variera vissa moment i kosten (speciellt om man kanske äter lite för enformigt ibland) kan man förändra APO-kvoten ganska rejält...ex. Jag älskar vispgrädde ... men misstänker tyvärr att stor konsumtion av grädde påverkar APO-kvoten ganska mycket. Det är då något man skulle kunna fundera på om man ska förändra och sedan genom att testa försöka bedöma om det kan ligga något i de hypoteser man ställer upp... Jag vet inte vad jag ska tro faktiskt. Med dålig apokvot som jag har men bra HDL och bra tric, inga livsstilssjukdommar, övervikt eller andra riskfaktorer, tycker jag det skulle vara ganska svårt att välja statiner resten av livet endast pga ett sådant värde. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Peter B Posted December 31, 2015 Author Popular Post Share Posted December 31, 2015 Jag tycker att det verkar tveksamt om statiner någonsin är ett riktigt bra val! 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 31, 2015 Share Posted December 31, 2015 Håller med Peter helt och fullt.. vad det handlar om är att det sista och slutgiliga inte ännu är sagt.. och förmodligen lär det inte bli det i framtiden heller! Lipider och APOlipoproteiner är submarkörer.. tillsammans med annat kan det tala om att något är knas. Finns både enkla slutsatser man kan dra och andra icke alltid lika enkla! Möjligen så är det de med män med FH i medelåldern och redan genomgången hjärtkärlhändelse som skulle kunna ha någon nytta utav statiner? Inte ens det är helt säkert! Submarkörer kan på sin höjd peka i en viss riktning! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikL Posted January 2, 2016 Share Posted January 2, 2016 Triglyderider kan jag förstå som ett värde! Dom flesta på LCHF får väl bra triglyceridvärde? Jag kommer inte ihåg vad jag hade som pastaätare, men nu är det på 0.6! Kan som sagt variera vad jag förstår, men kanske inte med mycket? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 2, 2016 Share Posted January 2, 2016 Triglyderider kan jag förstå som ett värde! Dom flesta på LCHF får väl bra triglyceridvärde? Jag kommer inte ihåg vad jag hade som pastaätare, men nu är det på 0.6! Kan som sagt variera vad jag förstår, men kanske inte med mycket?Man brukar få låga triglycerider av LCHF, ja. 0,6 är jättebra! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikL Posted January 2, 2016 Share Posted January 2, 2016 Man brukar få låga triglycerider av LCHF, ja. 0,6 är jättebra!Ja, jag hade väl runt 1.6 vad jag kommer ihåg, men det var för 8 år sedan och nu efter 6 år tror jag på LCHF är värdet klart bättre! Detta värde tror jag har stor roll ! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikL Posted January 2, 2016 Share Posted January 2, 2016 Håller med Peter helt och fullt.. vad det handlar om är att det sista och slutgiliga inte ännu är sagt.. och förmodligen lär det inte bli det i framtiden heller! Lipider och APOlipoproteiner är submarkörer.. tillsammans med annat kan det tala om att något är knas. Finns både enkla slutsatser man kan dra och andra icke alltid lika enkla! Möjligen så är det de med män med FH i medelåldern och redan genomgången hjärtkärlhändelse som skulle kunna ha någon nytta utav statiner? Inte ens det är helt säkert! Submarkörer kan på sin höjd peka i en viss riktning! Ja, att något är knas ja! Men vad? Ja, om värdena sticker iväg helt plötsligt? Kan visa på att något i kroppen inte står rätt till liksom att man får feber av en infektion? ( oftast i allafall)! Men att börja ta statiner kanske är lite som att ta febernedsättande då? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 2, 2016 Share Posted January 2, 2016 Ja, att något är knas ja! Men vad? Ja, om värdena sticker iväg helt plötsligt? Kan visa på att något i kroppen inte står rätt till liksom att man får feber av en infektion? ( oftast i allafall)! Men att börja ta statiner kanske är lite som att ta febernedsättande då? Du drar rätt slutsatser! Däremot om man får konstiga lipider/lipoproteiner under lång tid så kan det vara något helt annat än tillfälligheter. Som regel så handlar de om livstilsfaktorer för de flesta. Man bör inte ta mediciner mot livstilsfaktorer utan i stället förändra kost och livstil i förstone. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikL Posted January 2, 2016 Share Posted January 2, 2016 Som jag har trott då! Kan väl också förändras med ålder men inte innebära någon fara för hjärtsjukdom etc i sig? Vore intressant att se hur lipidprofiler ändrar sig över tid hos LCHFare med stigande ålder! Jag har bara tagit två prov sen jag började för ca 6 år sedan, och jag har bara fått vad som anses vara " bättre"! Ålder= 50 snart! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 2, 2016 Share Posted January 2, 2016 Vid ökad ålder.. 50++ så förändras även lipider/lipoproteiner, dock inte hos ursprungsbefolkningar lika mycket.. mest troligt för att de lever ett helt annat liv. Vi skall nog erkänna att vårt bekväma västerländska liv oxå har sina nackdelar.. och fördelar! För de flesta så innebär det nog att de flesta får några tiotals år extra vid pensionsåldern.. iallafall om man har rätt gener och rätt livstil? Sen så, de på Kitava hade högre APO-b än friska västerlänningar.. och levde gott rätt högt i åldern om de inte drabbades av någon infektion eller liknade? Så det handlar mer om alla riskfaktorer tillsammans. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 2, 2016 Author Share Posted January 2, 2016 Jag tror att du har rätt ovan Zepp...men som tillägg till detta tycker jag att det kan vara troligt att beroende på var man lever och äter så kan det "sunda" referensintervallet se olika olika för visa hälsomarkörer. Dvs att en Kitava-bo kanske ska ha högre APO-b än en frisk Västerlänning ...att skillnaden i värden mer reflekterar olika levnadsbetingelser och kostval. Det skulle inte behöva betyda någon skillnad risk även utan att blanda in andra riskfaktorer? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 3, 2016 Author Share Posted January 3, 2016 Kjell, här kommer en graf med både APO-kvot och TG-värden. (det blev lite slarvigt gjort ) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 3, 2016 Share Posted January 3, 2016 Kjell, här kommer en graf med både APO-kvot och TG-värden. (det blev lite slarvigt gjort ) Nörderiet får väl fortsätta: Har du HDL och LDL för dessa tidpunkter? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 3, 2016 Share Posted January 3, 2016 Såg en artikel som kanske kan vara av intresse för de med abnormala kolesterolvärden The role of casein in the development of hypercholesterolemia Atherosclerosis remains the leading cause of severe cardiovascular complications such as cardio- and cerebrovascular events. Given that prevention and early intervention play important roles in the reduction of cardiovascular complications associated with atherosclerosis, it is critical to better understand how to target the modifiable risk factors, such as diet, in order to best minimize their contributions to the development of the disease. Studies have shown that various dietary sources of protein can affect blood lipid levels, a modifiable risk factor for atherosclerosis, either positively or negatively. This clearly highlights that not all proteins are "created equal." For example, consumption of diets high in either animal- or vegetable-based sources of protein have resulted in varied and inconsistent effects on blood cholesterol levels, often depending on the amino acid composition of the protein and the species investigated. Careful consideration of the source of dietary protein may play an important role in the prevention of atherosclerosis and subsequent cardiovascular complications. Given the recent focus on high protein diets, an emphasis on controlled studies in the area is warranted. The goal of this review is to present the current state of the literature that examines the effects of casein, a commonly utilized animal-based protein, on blood cholesterol levels and the varying effects noted in both animals and humans. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=koury+casein 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted January 3, 2016 Share Posted January 3, 2016 Såg en artikel som kanske kan vara av intresse för de med abnormala kolesterolvärden The role of casein in the development of hypercholesterolemia Atherosclerosis remains the leading cause of severe cardiovascular complications such as cardio- and cerebrovascular events. Given that prevention and early intervention play important roles in the reduction of cardiovascular complications associated with atherosclerosis, it is critical to better understand how to target the modifiable risk factors, such as diet, in order to best minimize their contributions to the development of the disease. Studies have shown that various dietary sources of protein can affect blood lipid levels, a modifiable risk factor for atherosclerosis, either positively or negatively. This clearly highlights that not all proteins are "created equal." For example, consumption of diets high in either animal- or vegetable-based sources of protein have resulted in varied and inconsistent effects on blood cholesterol levels, often depending on the amino acid composition of the protein and the species investigated. Careful consideration of the source of dietary protein may play an important role in the prevention of atherosclerosis and subsequent cardiovascular complications. Given the recent focus on high protein diets, an emphasis on controlled studies in the area is warranted. The goal of this review is to present the current state of the literature that examines the effects of casein, a commonly utilized animal-based protein, on blood cholesterol levels and the varying effects noted in both animals and humans. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=koury+casein Kan laddas ned i sin helhet här https://www.researchgate.net/publication/266945952_The_role_of_casein_in_the_development_of_hypercholesterolemia 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 4, 2016 Author Share Posted January 4, 2016 Nörderiet får väl fortsätta: Har du HDL och LDL för dessa tidpunkter? Självklart fixar jag det! ;-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Är det LDL som är uträknat? Ser ut som det följer mönstret från P-Kolesterol, och HLD konstant? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 4, 2016 Author Share Posted January 4, 2016 Jajjemän! "fP-LDL-kolesterol beräknas från P-Kolesterol, fP-Triglycerid och P-HDL-kolesterol. Beräkningen utföres ej om fP-Triglycerid är > 4,0 mmol/L. Formel för beräkning av LDL-kolesterol (Friedewalds formel):fP-LDL-kolesterol (mmol/L)=P-Kolesterol – P-HDL-kolesterol – (0,45 x fP-Triglycerid)" 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Nu är detta bara tre mätvärden, men jag hade nog väntat mig att något annat också skulle synas när apo-kvoten förändrades, t.ex. att TG ökar och/eller HDL minskar när apo-kvoten är högre. Själv har jag alldeles för få apo-kvoter för att bidra med något, typ två stycken de senaste åren. Lipidprofilen ser förresten jättebra ut 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Typ att man tycker att ämnet är intressant...det rör sig om 100-tals miljoner människor om dagen som tar statiner inklusive nära anhöriga...det finns fakta som pekar åt alla möjliga håll (Det finns t ex klockrena samband i undersökningar mellan hjärthändelser och APO-kvot )...så varför inte försöka lära sig mera om detta...? Nja, det finns enligt samstämmiga studier ingen större nytta för kvinnor att ta kolesterolsänkande mediciner. För män är nyttan störst OM man redan haft en hjärtinfarkt eller har besvärlig problematik med hjärta och kärl. Istället ger statiner besvärliga och farliga biverkningar. Men statiner är som många vet några av de mest lönsamma medicinerna för läkemedelsföretagen. Mediciner som man gärna vill "gödsla" med till friska människor. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Om man har kraftigt avvikande kolesterolvärden så kan det förmodligen tyda på pågående inflammation i kroppen. Är det inte då bättre att med sin kost förbättra läget i kroppen än att tro på att mediciner (statiner) ska göra susen? Kan det inte vara så att förhöjda kolesteolvärden tyder på att kroppens celler behöver skydda sig från inflammationen. Man vet numera att det som leder till kärlförträngningar är inflammation - inte höjda kolesterolnivåer. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 4, 2016 Author Share Posted January 4, 2016 Nja, det finns enligt samstämmiga studier ingen större nytta för kvinnor att ta kolesterolsänkande mediciner. För män är nyttan störst OM man redan haft en hjärtinfarkt eller har besvärlig problematik med hjärta och kärl. Istället ger statiner besvärliga och farliga biverkningar. Men statiner är som många vet några av de mest lönsamma medicinerna för läkemedelsföretagen. Mediciner som man gärna vill "gödsla" med till friska människor. Ja, det tror jag också är sant! Men samtidigt finns det här "irriterande" statistiska tydliga sambandet mellan Apokvot och "Hjärthändelser". Så att om det är möjligt att genom smärre justeringar i kosten är möjligt att förbättra hur blodfetterna ser ut kan det vara värt att göra dessa förändringar. Om man har kraftigt avvikande kolesterolvärden så kan det förmodligen tyda på pågående inflammation i kroppen. Är det inte då bättre att med sin kost förbättra läget i kroppen än att tro på att mediciner (statiner) ska göra susen? Kan det inte vara så att förhöjda kolesteolvärden tyder på att kroppens celler behöver skydda sig från inflammationen. Man vet numera att det som leder till kärlförträngningar är inflammation - inte höjda kolesterolnivåer. Inflammation är ett ganska "flummigt" begrepp. Vad är det som orsakar inflammationen? Det kan mycket väl vara som du tror Kickilotta men det kan ju också på något annat sätt. Man vet nog inte tillräckligt bra än. Jag tror att vi är helt överens om kosten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Ja, det tror jag också är sant! Men samtidigt finns det här "irriterande" statistiska tydliga sambandet mellan Apokvot och "Hjärthändelser". Så att om det är möjligt att genom smärre justeringar i kosten är möjligt att förbättra hur blodfetterna ser ut kan det vara värt att göra dessa förändringar. Inflammation är ett ganska "flummigt" begrepp. Vad är det som orsakar inflammationen? Det kan mycket väl vara som du tror Kickilotta men det kan ju också på något annat sätt. Man vet nog inte tillräckligt bra än. Jag tror att vi är helt överens om kosten. Jag föreslår att du söker upp dr Nisse Simonsson på FB han har många värdefulla synpunkter och kunskaper. Han länkar till föreläsningar av medicinska auktoriteter. Där kan man få en hel del info om de senaste rönen. Rekommenderas verkligen! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 inflammation av fria radikaler som orsakar oxidation i kroppen. Viktigt med balansen mellan intag av Omega3 och Omega6. De flesta får i sig för mycket Omega6, som i sin tur "eldar på" kroppens inflammation. Det finns en hel del man kan göra för att sänka Omega6 tillförseln bl a att använda sig av rätt fetter i sin mat. kallpressat kokosfett, smör, bra olivolja, ghee. Likaså vara försiktig med skräpmat (chips, olika salta nötter, har ofta sojaolja eller solrosolja som har högt omega6 )alltså undvika höggradigt processad mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Mer om inflammation i kroppen. Se länk nedan: http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/8/8397/LKT0751s3873_3877.pdf http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/local_156999.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Wallström Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Det är snarare ackumulerat kolesterol som orsakar inflammation i ett försök av immunförsvaret att städa upp. Tyvärr är det ett missriktat svar som förvärrar problemet. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4669071/Därmed inte sagt att det är den enda anledningen till inflammation i kroppen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Det är snarare ackumulerat kolesterol som orsakar inflammation i ett försök av immunförsvaret att städa upp. Tyvärr är det ett missriktat svar som förvärrar problemet. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4669071/ Därmed inte sagt att det är den enda anledningen till inflammation i kroppen Ursäkta, men jag förstår inte vad du menar, får jag be dig klargöra så är du vänlig. " Tyvärr, är det ett missriktat svar...osv" ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Wallström Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Enligt den rådande bilden av hur åderförkalkning fortgår så funkar det så här:1. Höga halter av kolesterol i blodet äntrar kärlväggarna och bildar "fatty streaks", främst med kolesterol inuti cellerna2. Det börjar sen ackumuleras lipider mellan cellerna "intermediate lesion". Makrofager från immunsystemet försöker lösa problemet genom att äta upp kolesterolet - tyvärr stannar dom kvar i kärlväggarna och blir större och större, och kallas då "foam cells"3. En kärna av lipider bildas utanför cellerna "atheroma"4. Ett skal av muskelvävnad och förkalkning bildas i ett försök att bygga in problemet, "fibroatheoma"5. Eventuellt lossnar en bit av skalet och täpper till nåt kärlProblemet är alltså att immunförsvaret gör saken värre genom att bygga in mer och mer kolesterol i väggarna. Immunförsvaret hanterar inte högt kolesterol på ett bra sätt. Det är en process som är evolutionärt missanpassad, då vi har onormalt höga nivåer av kolesterol nu för tiden. Men jag är inte lchf:are, så det här är alltså perspektivet från andra sidan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Tack för ditt klargörande. Ja det du framhåller är vad man tidigare trodde. Allt fler forskare lämnar dessa förklaringar. Det som nu framstår som mest troligt är att inflammationen i kroppen gör att kolesterolet förflyttar sig till blodkärlens väggar för att "laga" de skador som uppstått p g a pågående inflammation. Kolesteolet gör att kärlen blir stela och ökar risken för proppbildning. Mycket tyder på att kolhydrater i övermått som inte kan tas upp och användas av kroppen lagras in i form av fetma och att vi blir insulinresistenta och blodsockret stiger i blodkärlen och skadar cellmembranen överallt i kroppen. Kolesterolet ingår naturligt i cellernas membran. Vår hjärna t ex består till största delen av kolesterol. Det har gång på gång visat sig vara ett samband med långt liv och ett ganska högt kolesterol medan däremot personer med lågt kolesterol dör tidigare. Man kan inte visa på ett samband mellan högt kolesterol och hjärtsjuklighet eller tidig död hos kvinnor över huvud taget. Så kvinnor bör förmodligen inte alls ta statiner, de ger bara svåra biverkningar och ger förhöjd risk för diabetes och cancer bl a. Jag menar att bästa sättet att ha ett så bra hälsotillstånd som möjligt är att undvika att inta mat som ökar risk för inflammation i kroppen. Man har funnit att låginflammatorisk kost kan förbättra hjärt- kärlhälsan hos redan drabbade personer på längre sikt. Jag själv föredrar att äta förnuftigt och undvika medicinering så mycket jag kan. Bifogar en länk med en förklaring på ett enkelt sätt som jag tycker är instruktiv. https://m.youtube.com/watch?v=AwkBB2Z6914 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Wallström Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Hur menar du att allt fler forskare lämnar denna förklaring? Den länkade sammanfattningen är från 2015 och representerar mig veterligen den samlade bilden idag. Den finns beskriven i utförligare detalj på andra ställen. Jag har inte sett någon etablerad forskare som argumenterar för att kolesterol ansamlas för att reparera cellväggarna. Hur skulle kolesterol kunna reparera makrofager som finns där för att äta upp kolesterolet som ansamlas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Vad jag ville säga var att inflammation driver denna process i kroppen - inte att kolesterolet "lever sitt eget liv". Det reagerar förmodligen adekvat. Lösningen är att minska inflammationen. Jag tror att vi blir vad vi äter. Glädjande nog så har död i hjärt-kärlsjukdomar minskat. Det växande problemet är ökad diabetes. Där visar det sig att det är bäst återgå till en kost med mycket mindre E% kolhydrater för att man inte ska drabbas av metabolt syndrom med typ2 diabetes som i sin tur ger hjärt- kärlsjukdom och andra följdproblem som är välbekanta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Wallström Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Samtidigt har kolesterolnivåer gått ner också. Kolla på studier på mendelian randomization, det är den bästa evidensen för att ldl har en orsaksverkan för cvd.Tittade på filmen, men för mig är det där väldigt gamla idéer som inte tagit fäste. Idén om HDL-C som en orsaksfaktor är på väg bort nu, liksom idén om att stora ldl är skyddande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Såg en artikel som kanske kan vara av intresse för de med abnormala kolesterolvärden The role of casein in the development of hypercholesterolemia Atherosclerosis remains the leading cause of severe cardiovascular complications such as cardio- and cerebrovascular events. Given that prevention and early intervention play important roles in the reduction of cardiovascular complications associated with atherosclerosis, it is critical to better understand how to target the modifiable risk factors, such as diet, in order to best minimize their contributions to the development of the disease. Studies have shown that various dietary sources of protein can affect blood lipid levels, a modifiable risk factor for atherosclerosis, either positively or negatively. This clearly highlights that not all proteins are "created equal." For example, consumption of diets high in either animal- or vegetable-based sources of protein have resulted in varied and inconsistent effects on blood cholesterol levels, often depending on the amino acid composition of the protein and the species investigated. Careful consideration of the source of dietary protein may play an important role in the prevention of atherosclerosis and subsequent cardiovascular complications. Given the recent focus on high protein diets, an emphasis on controlled studies in the area is warranted. The goal of this review is to present the current state of the literature that examines the effects of casein, a commonly utilized animal-based protein, on blood cholesterol levels and the varying effects noted in both animals and humans. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=koury+casein Detta skulle kunna innebära att mjölkprodukter kan ligga bakom ett förhöjt kolesterolvärde? Med viss reservation för att kaniner inte är människor Jag medger att jag bara skummade igenom rapporten 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 4, 2016 Author Share Posted January 4, 2016 Detta skulle kunna innebära att mjölkprodukter kan ligga bakom ett förhöjt kolesterolvärde? Med viss reservation för att kaniner inte är människor Jag medger att jag bara skummade igenom rapporten Antagligen är det väl någon "vegan" som kommit på idén att man ska testa animaliskt protein på en växtätare (stackars kanin)...om jag inte minns fel så jämförde man "mjölk"-protein med soja-protein och det blev dramatiska skillnader i lipidnivåer mellan "sojan" och "mjölken". Såvitt jag minns när man gjort motsvarande tester på människor har man inte fått några "skrämmande" skillnader i lipidnivåer? Men man kan väl ändå tänka sig att man kan försöka vara lite måttlig i konsumtionen av mjölkprodukter. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Samtidigt har kolesterolnivåer gått ner också. Kolla på studier på mendelian randomization, det är den bästa evidensen för att ldl har en orsaksverkan för cvd. Tittade på filmen, men för mig är det där väldigt gamla idéer som inte tagit fäste. Idén om HDL-C som en orsaksfaktor är på väg bort nu, liksom idén om att stora ldl är skyddande. Tack för samtalet med dig, läste artikeln du nämnde.Jag förstår att allt detta är komplext. Menar inte att jag har några djupare insikter i mekanismerna som man beskriver. Men tycker att ämnet är intressant. Oavsett detta och som man måste vara ödmjuk inför som lekman så finns det många berättelser (är väl bäst att säga) som vittnar om bättre upplevd hälsa vid olika sjukdomstillstånd när man tex minskat sitt kolhydratintag. Som även kunnat verifieras vid olika analyser. Jag för min del tycket att jag mår bättre av en mat som är mer kolhydratrestriktiv och jag hoppas att få ha så bra hälsa så länge som möjligt. Ha det så bra själv. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 4, 2016 Author Share Posted January 4, 2016 kickilotta och Johan jag skulle inte bli det minsta förvånad om hypoteserna kring kolesterolets roll vid ateroskleros kommer modifieras ytterligare. men det är väl inte en orimlig tanke att kolesterolet både kan vara en markör för att det är något annat som är fel och något som i vissa situationer kan förvärra sjukdomsförloppet ...sen tror jag inte att det är självklart att mycket lågt är bra...det kanske leder till andra problem... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 5, 2016 Share Posted January 5, 2016 Det är snarare ackumulerat kolesterol som orsakar inflammation i ett försök av immunförsvaret att städa upp. Tyvärr är det ett missriktat svar som förvärrar problemet. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4669071/ Därmed inte sagt att det är den enda anledningen till inflammation i kroppen Som jag förstått det är inflammation en förutsättning för ateroskleros, som i sin tur är en förutsättning för hjärtkärlsjukdom. Frågan jag ställer mig är vilken/vilka är de viktigaste bakomliggande orsakerna till inflammation i blodbanan. Jag tror du har rätt i att västvärldens generellt höga halter av lipoproteiner och deras innehåll (det man kallar kolesterol eller blodfetter) är en evolutionär mismatch, vilkens betydelse jag inte är helt på det klara med. Utöver dagens höga kolesterolnivåer finns två ytterligare kandidater till inflammation i blodbanan, vilka också är evolutionärt nya företeelser. Den första är gluten som via en komplicerad biokemisk kaskad (beskriven i detalj av Alessio Fasano mfl) orsakar leaky gut så att inte bara glutendelar utan även diverse andra oönskade saker såsom patogener kan komma in i blodbanan och orsaka en inflammatorisk respons. Hålen i tarmen läker på någon halvtimme, men eftersom stora delar av jordens befolkning äter gluten flera gånger dagligen blir det lång tid med läckage. Den andra är jordbrukets/industrimatens dåliga tandhälsa, framför allt stora tandfickor vilka är att likna vid öppna sår där patogener också läcker in i blodbanan. Man kan ha tandfickor som till ytan motsvarar en handflata. Detta är numera en etablerad riskfaktor för hjärtkärlsjukdom och verkan är via inflammation i blodbanan. Till detta kommer min "käpphäst" att en ytterligare evolutionär mismatch utgörs av dagens unikt låga halter av vitamin K2 i kosten som dels gör att ateroskleros (som innehåller kalcium) får ännu lättare att bildas då inget styr var kalcium tar vägen i kroppen, dels att adekvata nivåer av K2 också hade kunnat demontera och bortforsla åderförkalkning. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts