Antijante

Får bara skit för att jag kommit i form och tagit tag i min hälsa

Recommended Posts

Jag jobbar inom sjukvården på en avdelning med bara kvinnor. Kan ju säga att 90% av konversationerna på lunchrasterna handlar om mat. Mer än hälften är överviktiga och diskuterar bantningskurer som cambridge och andra Very Low Calorie diets. Det är pulver hit och dit och de som lyckas gå ner i vikt får höra hur duktiga de är. Men trotts detta så är det största diskussionsämnet mina matvanor, får konstant pikar om "men du som är så smal ska VERKLIGEN inte gå ner mer i vikt", och "du MÅSTE ju äta kolhydrater du som tränar så mycket". 

Jag skrattar alltid gott åt deras panikreaktioner och oroade blickar, men börjar ju bli lite trött på detta efter alla år. Något småsint har jag dock blivit och ibland slinker det ur kommentarer som "När du regelbundet börjar springa maraton så kommer jag ha dina åsikter i åtanke, men innan dess så tror jag att jag fortsätter som jag gör eftersom jag uppenbarligen gör någonting rätt."

Jag vet inte om det är småsinthet eller faktiskt ren omtanke som ligger bakom. Men jag börjar tycka att oron över alla "de negativa idealen" av för smala kvinnor i tidningar borde börja bytas ut mot oro över att fler och fler faktiskt äter sig till döds istället. Inget bra med något av det, men när man som av normalvikt får kommentarer att man är FÖR smal så är det kanske dags att börja fundera.  

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Superbra jobbat!!! Jag hör alldeles för ofta hur folk gnäller över allt möjligt, men tar inte tag i sina problem eller tycker att mediciner är enda utvägen. Du är en sann förebild för din omgivning även om inte de fattar det :D

En av mina favoritsidor är LiftBigEatBig. Det kan ha varit på Facebook där de skrev om att stolt visa upp sina muskler (i t-shirt, linne). Jag kan knappt vänta till värmen. (Tror förresten att Nutrilett-säsongen snart kommer igång på min arbetsplats.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jättebra jobbat! Jag kämpar med komma igång och träna nu, så att det SYNS att jag förändrar min kropp. Jobbigt nu med kommande påskmiddag, då jag anses som glädjedödare då jag inte äter kakor, läsk, potatis, bröd, margarin och de tycker att jag är "konstig", och håller på "med det där" fortfarande utan att fatta nånting (har ätit lchf i 1,5 år).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag jobbar inom sjukvården på en avdelning med bara kvinnor. Kan ju säga att 90% av konversationerna på lunchrasterna handlar om mat. Mer än hälften är överviktiga och diskuterar bantningskurer som cambridge och andra Very Low Calorie diets. Det är pulver hit och dit och de som lyckas gå ner i vikt får höra hur duktiga de är. Men trotts detta så är det största diskussionsämnet mina matvanor, får konstant pikar om "men du som är så smal ska VERKLIGEN inte gå ner mer i vikt", och "du MÅSTE ju äta kolhydrater du som tränar så mycket". 

Jag skrattar alltid gott åt deras panikreaktioner och oroade blickar, men börjar ju bli lite trött på detta efter alla år. Något småsint har jag dock blivit och ibland slinker det ur kommentarer som "När du regelbundet börjar springa maraton så kommer jag ha dina åsikter i åtanke, men innan dess så tror jag att jag fortsätter som jag gör eftersom jag uppenbarligen gör någonting rätt."

Jag vet inte om det är småsinthet eller faktiskt ren omtanke som ligger bakom. Men jag börjar tycka att oron över alla "de negativa idealen" av för smala kvinnor i tidningar borde börja bytas ut mot oro över att fler och fler faktiskt äter sig till döds istället. Inget bra med något av det, men när man som av normalvikt får kommentarer att man är FÖR smal så är det kanske dags att börja fundera.  

Om dom som jobbar i sjukvården diskuterar bantningskurer och inte motionens fantastiska hälsoeffekter så verkar det vara något fel på utbildningen.

Inte konstigt då att ökningen av fysisk aktivitet på recept går så trögt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om dom som jobbar i sjukvården diskuterar bantningskurer och inte motionens fantastiska hälsoeffekter så verkar det vara något fel på utbildningen.

Inte konstigt då att ökningen av fysisk aktivitet på recept går så trögt.

Det ena utesluter inte det andra ;) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man går upp i vikt sätts en ny standard för ens utseende har jag upptäckt.

När jag var yngre och höll ett BMI på ca 20 sa ingen något. Jag minns t.o.m. att jag frågade ett par arbetskamrater en gång om jag var för smal, men de tyckte jag såg helt okej ut! (Frågade p.g.a. att jag var ung och osäker. Idag bryr jag mig inte, mer än för hälsans skull).

Sedan gick jag upp... ända till BMI 30. Gränsen för fetma. Ingen sa något.

Sedan började jag gå ned i vikt igen, och här kommer det roliga. Folk började protestera redan innan jag nått normalvikt (ungefär vid BMI 25). "Men nuuu ska du väl inte gå ner mer i vikt? Du vill väl inte bli sjuk??? Vi oooroar oss för dig!"

Folk är lustiga.  :rolleyes:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man går upp i vikt sätts en ny standard för ens utseende har jag upptäckt.

När jag var yngre och höll ett BMI på ca 20 sa ingen något. Jag minns t.o.m. att jag frågade ett par arbetskamrater en gång om jag var för smal, men de tyckte jag såg helt okej ut! (Frågade p.g.a. att jag var ung och osäker. Idag bryr jag mig inte, mer än för hälsans skull).

Sedan gick jag upp... ända till BMI 30. Gränsen för fetma. Ingen sa något.

Sedan började jag gå ned i vikt igen, och här kommer det roliga. Folk började protestera redan innan jag nått normalvikt (ungefär vid BMI 25). "Men nuuu ska du väl inte gå ner mer i vikt? Du vill väl inte bli sjuk??? Vi oooroar oss för dig!"

Känner igen det där, upplevde precis samma sak förra vändan jag åt lchf. Innan jag började gå upp i vikt hade jag BMI på 21 och ingen sa nått om att jag var för smal, efter att legat en bit över 30 i BMI och gått ner till 26, dvs hade fortfarande runt 10 kg som jag ville gå ner, så kom kommentarerna om att jag inte fick gå ner mer, nu räcker det väl ändå osv. Speciellt en kvinna minns jag, en otroligt snäll och god kvinna, som oroade sig för mig, fast hon själv har nog ett BMI under 20...

Ska bli spännande att se vad som händer den här gången, för den här gången ska jag ner mot 23 i alla fall, där tror jag att jag har en bra trivselvikt, mager som när jag var tonåring vill jag inte bli. Sen kommer den stora utmaningen med att stanna kvar där och inte gå upp igen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På mitt arbete förekommer det många glada "hejjarop", ryggdunkningar och gratulationer....till alla dem som genomgår stympning av magsäcken. "Bra jobbat" hör man ofta för det är rätt många nu på min arbetsplats som gjort detta.

Men hur många ryggdunkningar eller grattisrop tror ni jag får som inte har opererat mig utan lagt om min kost helt själv och hittills gått ner snart 43 kg? :P 

Någon enstaka har kommenterat positivt men i stort får jag nu höra typ: "men nu ska du väl inte gå ner mer" eller "man ska inte bli för smal för då ser man gammal ut" :angry: 

Jag skiter faktiskt i det och myser lite när de andra (som inte opererat sig) går på den ena svältkuren efter den andra och därimellan  (ganska ofta!) "unnar" sig sockerstinna efterätter, kaffefika etc. :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också fått höra att jag är för smal och "nu får du inte gå ner mer för det är inte snyggt". Jag blev ganska ledsen och tyckte att det är väl ändå märkvärdigt att det tycks vara tillåtet att säga till folk att dom är för smala men självklart att man inte skall säga till någon att dom väger för mycket. Det är inte kul att få kommentarer om sitt utseende vad det än gäller.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Misery loves company

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en riktigt god vän! Hon vill inte själv testa LCHF  "jag är inte så förtjust i fett", sa hon. Och jag respekterar hennes val att inte vilja prova. Hon frågar alltid på vilket sätt hon kan bidra till att kunna bjuda mej på något som är LCHF - även om hon äter annat själv. Och, hon köper vispgrädde till mej att ha i kaffet!
Heja alla som kan ha ett öppet sinne på det viset!! :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en riktigt god vän! Hon vill inte själv testa LCHF  "jag är inte så förtjust i fett", sa hon. Och jag respekterar hennes val att inte vilja prova. Hon frågar alltid på vilket sätt hon kan bidra till att kunna bjuda mej på något som är LCHF - även om hon äter annat själv. Och, hon köper vispgrädde till mej att ha i kaffet!

Heja alla som kan ha ett öppet sinne på det viset!! :)

Det var snällt av henne  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner igen mig också fast jag bara ätit LCHF i drygt en vecka. Jag har berättat om Matrevoutionen för några och de kommer med att jag äter det jag alltid har gjort och jag mår bra av det. Man blir helt trött på: lite av allt på kostcirkeln ska man äta. Va, inte äta potatis, ris, pasta, socker! Snart får man inte äta någonting! Det är farligt att äta mer än ett ägg om dagen har jag hört å så maler de på.

Vad säger man till dom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg