Angelico Posted January 2, 2016 Share Posted January 2, 2016 http://www.sydsvenskan.se/mat--dryck/kall-mat-vacker-heta-kanslor/ Tyckte det var intressant att läsa att reportern anser att LCHF inte är så aktiv som mat-filosofi nu. Man blir ju kanske själv lite omedveten om vad som är "aktuellt" när man väljer att gå till specifika forum ofta. Nu är denna artikel från en tidning med ganska låg nivå, som tex hade en första sida som tog upp pizzaätande och bakfylla som en självklarhet för alla, dagen efter nyårsafton. Själv tänker jag att just Raw food har stora likheter med lågkolhydratkosten, men en skillnad är att de har mycket långa ingrediens-listor till sina recept och att det är mkt fokus på sallad, soppa, desserter, snacks och därmed ganska motsatt så jag förstått Paleo, där man fokuserar mkt på luncher och middagar med färre och bastantare ingredienser, som kött, fisk, grönsaker. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted January 2, 2016 Share Posted January 2, 2016 http://www.sydsvenskan.se/mat--dryck/kall-mat-vacker-heta-kanslor/ Tyckte det var intressant att läsa att reportern anser att LCHF inte är så aktiv som mat-filosofi nu. Man blir ju kanske själv lite omedveten om vad som är "aktuellt" när man väljer att gå till specifika forum ofta. Nu är denna artikel från en tidning med ganska låg nivå, som tex hade en första sida som tog upp pizzaätande och bakfylla som en självklarhet för alla, dagen efter nyårsafton. Själv tänker jag att just Raw food har stora likheter med lågkolhydratkosten, men en skillnad är att de har mycket långa ingrediens-listor till sina recept och att det är mkt fokus på sallad, soppa, desserter, snacks och därmed ganska motsatt så jag förstått Paleo, där man fokuserar mkt på luncher och middagar med färre och bastantare ingredienser, som kött, fisk, grönsaker. Journalister har ofta väldigt dålig koll. De har också bråttom pga tidspress och vill spetsa till saker. Jag ser också stora likheter mellan Raw Food och LCHF och paleo. Äter lunch på vardagar på ett Rawfood-ish-ställe i Stockholm, och är med i en Rawfood/LCH/Paleo-grupp i fb. Jag tycker det är för mycket godisfokus överallt. På amerikanska paleo-sajter är det helt hysteriskt. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted January 2, 2016 Author Share Posted January 2, 2016 Journalister har ofta väldigt dålig koll. De har också bråttom pga tidspress och vill spetsa till saker. Jag ser också stora likheter mellan Raw Food och LCHF och paleo. Äter lunch på vardagar på ett Rawfood-ish-ställe i Stockholm, och är med i en Rawfood/LCH/Paleo-grupp i fb. Jag tycker det är för mycket godisfokus överallt. På amerikanska paleo-sajter är det helt hysteriskt. Ja, det är väl så att de flesta lockas att börja med en viss kost på grund av alla frestande desserter och snacks som bloggare och media visar fram. Det är liksom samma förhållande till mat som det man kritiserar mainstreammaten för att ha, fokus på mellanmål och söta kickar. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted January 2, 2016 Popular Post Share Posted January 2, 2016 LCHF har med andra ord blivit rätt etablerat? Finns lixom inte så mycket mer att skriva om längre.. speciellt som flera fattat att det handlar om att äta vanlig/riktig mat och att sluta vara fettskrämd! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted January 2, 2016 Share Posted January 2, 2016 Men man kan jo avsløre forskningsfusk innen medisin og kost, da burde man ha nok å skrive om Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted January 2, 2016 Author Share Posted January 2, 2016 LCHF har med andra ord blivit rätt etablerat? Finns lixom inte så mycket mer att skriva om längre.. speciellt som flera fattat att det handlar om att äta vanlig/riktig mat och att sluta vara fettskrämd! Det gäller nog för välutbildade och storstadsmänniskor mest , tror jag, och det är väl de som skriver i media. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 2, 2016 Share Posted January 2, 2016 (edited) Det gäller nog för välutbildade och storstadsmänniskor mest , tror jag, och det är väl de som skriver i media. Mm.. storstadsmänniskor och medelklass! Resten av oss får väl finna oss i att dras med i olika trender? Har ioförsig inget emot att trenden dras mer mot näring och hälsa.. paleo! Medelklass och storstaden är trendsättare.. så är det bara. Låginkomsttagare och arbetskraftsreserven kämpar för att få mat för dagen/pengarna att räcka till.. alla därutöver söker kvalitet.. så långt deras ekonomi tillåter! Edited January 2, 2016 by Zepp 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
*Sara* Posted January 2, 2016 Share Posted January 2, 2016 Riktig mat behöver inte göra väsen av sig. Skönt va!! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted January 3, 2016 Share Posted January 3, 2016 Välutbildade storstadsmänniskor i åldern 30-45 år verkar ha en lite trendig syn på kost enligt min erfarenhet. Det ska vara något speciellt med kosthållet, som raw, vegan, paleo eller LCHF. Annars kan man bli uppfattad som oinformerad och rent av tråkig Och helst ska maten vara ekologiskt också. Kanske för att det är så lätt att få tag i alla typer av livsmedel i storstäder. Matvalet blir som heminredningen- ett sätt att visa sin personlighet, ett "statement". (Veganer är ofta mycket yngre och har valt den livsstilen inte för sin egen skull utan för djurens.) På landsbygden, där jag bor, får man göra det bästa av situationen och komplettera med "näthandel" i den mån det går. Att LCHF inte får så stora rubriker längre beror väl på att det inte längre är en nyhet, och inte går att sälja upplagor på. Förrän den dag man tycker sig ha anat någon skandal eller annat mumsigt att blåsa upp på löpsedlarna. Som Zepp skrev: vi börjar bli etablerade. YAY! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts