Fatty Posted January 2, 2016 Share Posted January 2, 2016 Har senaste veckorna haft otroligt svårt att somna och när jag väl gör det så sover jag oroligt, hör/känner pulsen i kudden samt vaknar ofta till och vänder mig om. Får på sin höjd 3 timmars riktig sömn trots att jag ligger i sängen i 8 timmar. - Äter enligt LCHF och äter endast naturlig mat - Gör inga avstamp/fuskar inte - Dricker endast vatten och kaffe - Äter ingen medicin - Är inte orolig eller stressad (familjeliv, arbetsliv, pengar etc är fantastiskt bra) - Har inga psykiska eller fysiska problem - Har inte ändrat på något i mitt liv Har gått på LCHF i snart ett år så det handlar inte om omställningsbesvär etc. Synpunkter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted January 2, 2016 Share Posted January 2, 2016 Magnesium hjelper meg de gangene jeg har trøbbel med å sovne. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 3, 2016 Share Posted January 3, 2016 Prova att ligg på spikmatta och slappna av innan du ska somna. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted January 3, 2016 Share Posted January 3, 2016 Om inget har ändrats, så måste något ha tillkommit? Min erfarenhet är att det är lätt att tro att allt går sin gilla gång. Tänk efter, ibland ger lite stora effekter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted January 3, 2016 Share Posted January 3, 2016 Om du dricker mycket kaffe kan du ju testa att minska totala mängden under dagen eller undvika att dricka på kvällen. Skärmljus(data/mobil) på kvällen kan störa nattsömnen. Snarkar du? I så fall fanns en tråd om snarkning/sömn härom dagen att läsa. Kvinnor i klimakterieåldern får ofta sömnsvårigheter men du är kanske man så då går väl det bort...? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted January 3, 2016 Share Posted January 3, 2016 Bra råd som ges ovan tycker jag! Magnesium som tas sent utanför måltiderna brukar hjälpa mig och spikmattan lika så men om jag använder spikmattan ofta minskar effekten. Att undvika mobil och dator är också ett mycket bra tips. Det blåaktiga ljuset håller en vaken. Böcker är däremot att rekommendera. Själv kan jag inte lägga mig hungrig. Om jag äter lite strax innan läggdags eller t o m i sängen somnar jag lättare. Då tar jag gärna lite kolhydrater i form av kex med ost eller skinka på. Ett ytterligare tips kan vara att testa melatonintillskott. Det kan inte köpas i Sverige via butik men kan beställas via Internet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 3, 2016 Share Posted January 3, 2016 Spikmatta funkar för mej. Det räcker att lägga benen på den. Att läsa en bra bok är ett måste för att jag ska kunna somna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted January 3, 2016 Share Posted January 3, 2016 Du har fått en del bra råd redan. Testa EFT. EFT betyder emo free technics och syftar till att återställa energibalansen i kroppen. Man knackar på vissa punkter på överkroppen samtidigt som man uttalar en fras av typen "fast jag inte jag sova, älskar och accepterar jag mig själv fullt ut". Googla för instruktioner eller kolla på you-tube. EFT är förvånansvärt effektivt. Husmorstips: Lägg lägg med huvudet i fotändan av sängen. Det kan hjälpa. Testa någon form av yoga, t ex yinygoa, som är avslappnande. Om du tar magnesium välj gärna en dyrare sort från hälsokosten, som bl a innehåller magnesiumcitrat. De sorter som slutar på -at tas upp bättre av kroppen än de billiga oxid-sorterna. Magnsiumolja eller magnsiumspray som tas direkt på huden tas upp ännu snabbare. Det finns en aminosyra som heter L-glycine, som sänker kortisolet. Den gör att man slappnar av och får lättare att somna, men om du inte är stressad, så kanske det inte är kortisol som är problemet. Martinas.nu skriver en del om den på sin blogg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted January 3, 2016 Share Posted January 3, 2016 Ja, L-glycine räddar mina nätter! Jag tror att man kan ha högt kortisol även om man inte själv upplever sig vara stressad. En lite anekdot: I somras åkte vi till sommarstugan som vanligt några dagar. Jag glömde ta med mitt L-glycine men tänkte att det går nog bra att sova ändå med tanke på att det var mitt i semestern, bara min man och jag, avslappnande miljö med mycket frisk luft, bastu och bad i sjön, tyst och lugnt(stugan är belägen på en ö i Vänern). Men...jag sov urdåligt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted January 3, 2016 Share Posted January 3, 2016 Du har fått en del bra råd redan. Testa EFT. EFT betyder emo free technics och syftar till att återställa energibalansen i kroppen. Man knackar på vissa punkter på överkroppen samtidigt som man uttalar en fras av typen "fast jag inte jag sova, älskar och accepterar jag mig själv fullt ut". Googla för instruktioner eller kolla på you-tube. EFT är förvånansvärt effektivt. Husmorstips: Lägg lägg med huvudet i fotändan av sängen. Det kan hjälpa. Testa någon form av yoga, t ex yinygoa, som är avslappnande. Om du tar magnesium välj gärna en dyrare sort från hälsokosten, som bl a innehåller magnesiumcitrat. De sorter som slutar på -at tas upp bättre av kroppen än de billiga oxid-sorterna. Magnsiumolja eller magnsiumspray som tas direkt på huden tas upp ännu snabbare. Det finns en aminosyra som heter L-glycine, som sänker kortisolet. Den gör att man slappnar av och får lättare att somna, men om du inte är stressad, så kanske det inte är kortisol som är problemet. Martinas.nu skriver en del om den på sin blogg. EFT fungerar förvånansvärt bra, och tar inte lång tid att göra. Kör själv men utan självaffirmationerna. Här förklaras EFT på ett bra sätt. https://www.bulletproofexec.com/nick-ortner-the-tapping-solution-for-pain-relief-219/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted January 3, 2016 Share Posted January 3, 2016 Pulsen i kudden känner jag om jag ätit nåt jag inte tål, och det är mycket .. tex vissa mögelostar och även viss probiotika (bakterietablett). Tror det är histaminerna som spökar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts