Jump to content

Svårigheter att sova.

Fatty

Recommended Posts

Har senaste veckorna haft otroligt svårt att somna och när jag väl gör det så sover jag oroligt, hör/känner pulsen i kudden samt vaknar ofta till och vänder mig om. Får på sin höjd 3 timmars riktig sömn trots att jag ligger i sängen i 8 timmar.

- Äter enligt LCHF och äter endast naturlig mat

- Gör inga avstamp/fuskar inte

- Dricker endast vatten och kaffe

- Äter ingen medicin

- Är inte orolig eller stressad (familjeliv, arbetsliv, pengar etc är fantastiskt bra)

- Har inga psykiska eller fysiska problem

- Har inte ändrat på något i mitt liv

Har gått på LCHF i snart ett år så det handlar inte om omställningsbesvär etc.

Synpunkter?

Om du dricker mycket kaffe kan du ju testa att minska totala mängden under dagen eller undvika att dricka på kvällen.

Skärmljus(data/mobil) på kvällen kan störa nattsömnen.

Snarkar du? I så fall fanns en tråd om snarkning/sömn härom dagen att läsa.

Kvinnor i klimakterieåldern får ofta sömnsvårigheter men du är kanske man så då går väl det bort...?

• Like 3

Bra råd som ges ovan tycker jag! Magnesium som tas sent utanför måltiderna brukar hjälpa mig och spikmattan lika så men om jag använder spikmattan ofta minskar effekten.

Att undvika mobil och dator är också ett mycket bra tips. Det blåaktiga ljuset håller en vaken. Böcker är däremot att rekommendera.

Själv kan jag inte lägga mig hungrig. Om jag äter lite strax innan läggdags eller t o m i sängen somnar jag lättare. Då tar jag gärna lite kolhydrater i form av kex med ost eller skinka på.

Ett ytterligare tips kan vara att testa melatonintillskott. Det kan inte köpas i Sverige via butik men kan beställas via Internet.

Du har fått en del bra råd redan.

Testa EFT. EFT betyder emo free technics och syftar till att återställa energibalansen i kroppen. Man knackar på vissa punkter på överkroppen samtidigt som man uttalar en fras av typen "fast jag inte jag sova, älskar och accepterar jag mig själv fullt ut". Googla för instruktioner eller kolla på you-tube. EFT är förvånansvärt effektivt. 

Husmorstips: Lägg lägg med huvudet i fotändan av sängen. Det kan hjälpa. 

Testa någon form av yoga, t ex yinygoa, som är avslappnande. 

Om du tar magnesium välj gärna en dyrare sort från hälsokosten, som bl a innehåller magnesiumcitrat. De sorter som slutar på -at tas upp bättre av kroppen än de billiga oxid-sorterna. Magnsiumolja eller magnsiumspray som tas direkt på huden tas upp ännu snabbare. 

Det finns en aminosyra som heter L-glycine, som sänker kortisolet. Den gör att man slappnar av och får lättare att somna, men om du inte är stressad, så kanske det inte är kortisol som är problemet. Martinas.nu skriver en del om den på sin blogg. 

• Like 1

Ja, L-glycine räddar mina nätter!

Jag tror att man kan ha högt kortisol även om man inte själv upplever sig vara stressad.

En lite anekdot:

I somras åkte vi till sommarstugan som vanligt några dagar. Jag glömde ta med mitt L-glycine men tänkte att det går nog bra att sova ändå med tanke på att det var mitt i semestern, bara min man och jag, avslappnande miljö med mycket frisk luft, bastu och bad i sjön, tyst och lugnt(stugan är belägen på en ö i Vänern).

Men...jag sov urdåligt :(

• Like 1

Du har fått en del bra råd redan.

Testa EFT. EFT betyder emo free technics och syftar till att återställa energibalansen i kroppen. Man knackar på vissa punkter på överkroppen samtidigt som man uttalar en fras av typen "fast jag inte jag sova, älskar och accepterar jag mig själv fullt ut". Googla för instruktioner eller kolla på you-tube. EFT är förvånansvärt effektivt. 

Husmorstips: Lägg lägg med huvudet i fotändan av sängen. Det kan hjälpa. 

Testa någon form av yoga, t ex yinygoa, som är avslappnande. 

Om du tar magnesium välj gärna en dyrare sort från hälsokosten, som bl a innehåller magnesiumcitrat. De sorter som slutar på -at tas upp bättre av kroppen än de billiga oxid-sorterna. Magnsiumolja eller magnsiumspray som tas direkt på huden tas upp ännu snabbare. 

Det finns en aminosyra som heter L-glycine, som sänker kortisolet. Den gör att man slappnar av och får lättare att somna, men om du inte är stressad, så kanske det inte är kortisol som är problemet. Martinas.nu skriver en del om den på sin blogg. 

EFT fungerar förvånansvärt bra, och tar inte lång tid att göra. Kör själv men utan självaffirmationerna. Här förklaras EFT på ett bra sätt.

https://www.bulletproofexec.com/nick-ortner-the-tapping-solution-for-pain-relief-219/