Jump to content

Börja styrketräna!

Angelico
 Share

Recommended Posts

Intressant! Fast jag tänker att en träning som imiterar det rörelsemönster som vi människor levt med under större delen av vår tid på jorden hade varit mer optimalt. Dvs som jägare och samlare med (tror jag) mer uthållighet än ren styrka även om bägge ytterligheterna förståss förekom.

Kanske man ska se styrketräningen som ett komplement till promenaderna istället för en ersättning?

Att det är just Tommy Cederholm som intervjuas känns lite sådär. Är inte han en av dessa experter som gärna (implicit) säger att det inte är Livsmedelsverkets råd som är problemet utan att folk är lata och har dålig karaktär?

• Like 1

Nu snor jag tråden lite. Finns det några bra övningar man kan göra hemma eller ute på en vanlig promenad, dvs övningar som är enkla att genomföra och inte kräver speciella redskap el dyl? Tacksam för tips. 

Om du har tur kan du kanske hitta ett utomhusgym när du är ute på promenad. De finns i många städer, är gratis och fungerar ofta bra för de vanliga styrkeövningarna. Annars kan du köpa en kettelbel eller ett par enkla hantlar och köra squat, hantelrodd mfl övningar hemma ganska enkelt. Det finns många videos på nätet med instruktioner för hemma träning. scoobysworkshop tex

http://scoobysworkshop.com/womens-beginning-dumbbell-workout/

• Like 1

Nu snor jag tråden lite. Finns det några bra övningar man kan göra hemma eller ute på en vanlig promenad, dvs övningar som är enkla att genomföra och inte kräver speciella redskap el dyl? Tacksam för tips. 

För ett tag sen togs det via forskning fram ett optimalt träningsprogram som genomförs under 7 minuter. Det fick ganska stort genomslag i media.

Bara sök typ "7 minute excercise" eller "7 minuters träning" så hittar du det och kan läsa om det. 

• 3 weeks later...

Jag läste om 7 min programmet och i slutet på artikeln stod det "vill du få ut mer av din träning kan du köra programmet flera varv".

M a o Aftonbladet-varning på att kalla 7 min träning optimal. Hur många idrottare har kommit någonstans med den träningsmängden...