Jump to content

Fisk på burk....?


Peter B
 Share

Recommended Posts

Ett av mina nyårslöften är att jag ska äta strikt ketogent fram till v.9 utan undantag.  ;)  (slut med bär med vispgrädde, kaffe och annat som gör att man mer håller sig till en "normal" LCHF istället för att vara strikt ketogen över en längre period).

 

Jag tänkte att som ett moment i detta köpa på mig ett antal fiskar i burk som man kan äta när man inte orkar fixa i ordning något annat. 

 

Men vad är bäst? Tonfisk ( i olja/vatten) , Sardiner (tomatsås/olja), Makrill, annan fisk?

Ja vad ska man välja? Vilka fördelar/Nackdelar finns det ?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tonfisk i olja brukar ju tyvärr simma i olja av antingen majs eller solros. Dessa är ju inga direkt nyttiga oljor, men borde åtminstone duga till energi. Jag väljer ändå tonfisk i olja framför tonfisk i vatten, eftersom jag tycker att det är godare. Avrunnen tonfisk som simmat i vatten, blandat med en bättre olja, kanske olivolja med örter, är säkert ett hälsosammare val, men då blir det ju inte lika snabbfixat längre.

Makrill i tomatsås tycker jag är ganska gott också, dessutom det billigaste alternativet. Sen hur ketogent det är med tomatsås, vet jag inte. Men makrillen i sig är ju då fet och bra!

Sardiner på burk har jag inte ätit på så många år, att jag inte vet hur de smakar. Vill minnas att jag smakade det någon gång när jag var barn, men inte gillade dem. :) Kanske dags att testa igen, alltså.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker du ska lägga upp ett lager av alla tre sorterna. Sardiner och makrill är nyttigast, men du behöver ju omväxling också, om du ska orka till v.9.

 

Jag gillar EVS:s idé med att byta ut de Omega6-stinna oljorna som fisken ligger i till smaksatt olivolja. Ska ta och pröva det själv. ^_^

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker du ska lägga upp ett lager av alla tre sorterna. Sardiner och makrill är nyttigast, men du behöver ju omväxling också, om du ska orka till v.9.

 

Jag gillar EVS:s idé med att byta ut de Omega6-stinna oljorna som fisken ligger i till smaksatt olivolja. Ska ta och pröva det själv. ^_^

 

Man kan låta tonfisk i vatten rinna av och sedan tillsätta egen olja och kryddor och lite lime. Jag föredrog också tonfisk i olja förut, men upptäckte att den i vatten blir lika god om man bara 'fettar upp' den.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag väljer tonfisk i vatten för att den har mer lagom mängd mat i en burk och mycket protein. Sen blandar jag den med nyttig olja och de kryddor jag vill ha. 

Fryst makril eller sillfile brukar jag själv laga i ugn med tomat och lök för att sedan frysa in i små mellanmålsstora bitar, för att slippa den trista tomatröran i konserverad makril/sardin. Sen är musslor i vatten ett annat tips, kan ätas kalla i sallad eller fräsas med lök och kryddor, mycket gott.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kom också på för några år sedan att fisk på burk måste vara ett bra alternativ till lagade måltider vid tidsbrist. Förlorade dock smaken på burkfisken när jag läste hur många varv runt jorden de fraktades med upprepade nedfrysningar och upptiningar för att rensas, förpackas etc. Detta gäller i loka hög grad fryst fisk förståss. Kommer nu inte ihåg vart jag läste detta, lider av allt för stort informationsflöde för det. Men samtidigt, vad ska man göra, fiska själv? Då blir det ju ingen snabb måltid precis.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min favorit är sardin i tomatsås, men även makrill i tomatsås. Har dock uppmärksammat att det inte finns någon "blå fiskmärke" på någon av förpackningarna. Lätt att äta till lunch tillsammans med ägg och avokado (rumsvarmt eller värmd i mikro).

 

Den senaste månaden är även hel rökt makrill och 5 minuters-sill (inlagda sillfiléer) ett attraktivt alternativ.

http://www.abba.se/produkter/category/sill/abba-sill-pa-5-minuter-bitad

 

Godkända fiskar:
http://www.wwf.se/source.php?id=1590058

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Min favorit är sardin i tomatsås, men även makrill i tomatsås. Har dock uppmärksammat att det inte finns någon "blå fiskmärke" på någon av förpackningarna. Lätt att äta till lunch tillsammans med ägg och avokado (rumsvarmt eller värmd i mikro).

 

Den senaste månaden är även hel rökt makrill och 5 minuters-sill (inlagda sillfiléer) ett attraktivt alternativ.

http://www.abba.se/produkter/category/sill/abba-sill-pa-5-minuter-bitad

 

Godkända fiskar:

http://www.wwf.se/source.php?id=1590058

Hemköp har en tonfisk i vatten som är miljömärkt. Dyrare än icas dock. Ma behöver nog uppmärksamma matkedjorna på att ingen makrill eller sardin på burk är miljömärkt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sillbitarna går bort nu när jag ska äta helt strikt, de har ju legat i ett sockerbad.  ;)

 

Musslorna låter gott...men de ger inte så mycket fett såg jag...kanske ska intas med aioli?

Fler olika sorters fisk är nog bra tänker jag också...lite riskspridning och variation, skadar ju inte.

Lax brukar jag köpa gravad eller rökt i plastförpackning.

Hittade denna sardinburk med sardinerna inlagda i olivolja. Det borde väl vara bättre?

 

IMG_0997.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

En tapas som jag gjorde ofta förr var att jag gratinerade vanliga musslor på burk (hälla av spadet) tillsammans med olivolja, persilja och mycket vitlök. På den tiden använde jag lite ströbröd på toppen men det går ju bort nu. Antingen inget alls eller kanske lite ost. På den tiden åt jag bröd till kanske kan du hitta något annat att äta till.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sillbitarna går bort nu när jag ska äta helt strikt, de har ju legat i ett sockerbad.  ;)

 

Musslorna låter gott...men de ger inte så mycket fett såg jag...kanske ska intas med aioli?

 

Fler olika sorters fisk är nog bra tänker jag också...lite riskspridning och variation, skadar ju inte.

 

Lax brukar jag köpa gravad eller rökt i plastförpackning.

 

Hittade denna sardinburk med sardinerna inlagda i olivolja. Det borde väl vara bättre?

 

IMG_0997.jpg

Riskspridning ja, jag äter själv inte alls dessa odlade laxprodukter längre, speciellt de rökta och gravade i vakumpac undviker jag. Musslor i majonäs är jättegott.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Köpte musslor ska testa dessa med majonäs... äter gärna tonfisk i vatten med kräma och lök...och jag chansar på att den odlade laxen ändå är rimligt OK att äta ;) ...men de borde behöva deklarera på förpackningen vad de matar fiskarna med.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Läs på innehållsförteckningen om du köper makrill i tomatsås. En del sorter innehåller modifierad stärkelse. De fyrkantiga burkarna brukar vara bättre än de billigaste runda. De lite dyrare sorterna innehåller större fiskbitar, så man kan skölja eller peta bort tomatsåsen om man skulle vilja göra det. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja , alltså om man ska vara strikt LCHF/Paleo eller liknande så borde man nog hitta andra alternativ än dessa burkar. De är inte miljömärkta, ofta fiskade på fel platser och transporterade runt, innehåller onödigheter, är förpackade i bisfenolburkar. 

Jag försöker verkligen bara ta till dem som undantag.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja , alltså om man ska vara strikt LCHF/Paleo eller liknande så borde man nog hitta andra alternativ än dessa burkar. De är inte miljömärkta, ofta fiskade på fel platser och transporterade runt, innehåller onödigheter, är förpackade i bisfenolburkar.

Jag försöker verkligen bara ta till dem som undantag.

<>

Jag tycker inte heller att konservburkar är optimalt (och inte så gott heller) men till burkarnas försvar tycker jag att man kan säga att de har en väldigt kort ingredienslista. Miljöaspekten lägger jag lite åt sidan så länge det handlar om ganska små mängder mat får jag nog tillstå. ;) ...försöker titta på den på sånt man äter mycket av.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nyfiken på varför du provar ketogen kost - för att se om fasteblodsockret ger med sig?

[]

Ja, jag tänkte se om man märker någon skillnad om man går all in under en längre tid, kanske kombinerat med lite längre fasteperioder efter ett tag.

 

Har också beställt hem lite blodketonstickor för att kunna verfiera ketos. ;)

 

Sen tycker jag också att det ska bli intressant och se om man påverkas på något sätt för övrigt, man läser ju om alla som tycker att de blir mer skärpta och får mindre sömnbehov. Jag tillhör ju dom som annars dricker mycket kaffe, gör LCHF glass med grädde och bär ibland och lite annat som antagligen gör att jag inte ligger riktigt i ketos.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Senaste månaden eller så har jag ätit en burk makrill i tomatsås de flesta dagarna till mitt första av två mål per dag.

 

Till den har jag 3 ägg.

Antingen stekt röra i smör med lite grädde, nypa ost, gräslök.

Eller kokta, skalade, grovhackade, och blandade med en dryg msk majonäs, citronsaft, dill.

 

ca 700kcal

ca 45g protein

55-60g fett

2-3g kolhydrat

 

Höjdarmåltid enligt mig. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jag köper oftast sådana trepack av makrill som säljs i våra vanliga affärer.

 

Det är sådant man kan ta till ihop med ägg och majo när man inte är superhungrig eller orkar laga riktig mat.

 

Sardiner i olja/tomatsås är något jag oxå brukar ha hemma.

 

Tonfisk på burk gillar jag inte alls.

 

Hur som helst.. kikade på min nuvarande trepack från ICA.. den är producerad i Lettland!  :o

 

När började makrill leva i Östersjön?

 

Köper oxå svensk färsk makrill direkt från fiskbilen.. helst spirr!

 

Vet man inte vad spirr är så bor man inte på västkusten det är nästan säkert! :blink:

 

Egentligen är det rätt bra att makrillen är producerad i Lettland.. rätt mycket av vår anan fisk har åkt flera varv runt jorden och produceras/fileas/packas i Kina!

 

Jisses vad komplicerat det mesta har blivit numera!

 

En sak är att handla från fiskbilen och då pratar vi om färsk fisk, de är trots allt skylldiga att ange fångstområde.

 

Men den där förbannade makrillen som är lagd på burk för ICA så vet vi inget om var den är fångad ens.. bara att den är lagd på burk i Lettland.. vilket jag i princip inte har så mycket emot.. även om jag hade tyckt att den lika gärna kunde ha lagts på burk i något västkustsamhälle!

 

Jag anmäler mig frivilligt till att betala någon krona mer per burk om det är burkat i Sverige!

 

Oså hur checkar vi det där med sardinerna?

 

Är de fiskade olagligt utanför västsahara?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kom på ytterligare en grej angående fiskkonserv.. det kan inte bli nog så komplicerat!

 

Brisling är skapsill inlagda på burk så att det påminner om Sardiner!

 

Nu har jag ingen burk hemma så jag kan inte kolla fångstplats eller produktionsland.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/European_sprat

 

En rätt vanlig burk saluförs med en svensk kung på förpackningen!

brisling-tomatsas-106g-kung-gustaf-15789

 

Produktinformation 
Tillverkningsland: Polen Kontrollerad av Abba Seafoods laboratorium.

Innehållsförteckning 
Lättrökta sardiner beredda av skarpsill (70%), vatten, tomatpuré, rapsolja, salt.

Observera att produktsammansättningen kan ändras. Läs därför alltid ingrediensförteckningen på förpackningen.

Näringsinnehåll 
Energi: 700 kj, Protein: 15 g, Kolhydrat: 2 g, Fett: 11 g


Fångstområde:
Skarpsill (Sprattus sprattus) - Nordostatlanten 
Läs mer på www.abba.se

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

[]

Ja, jag tänkte se om man märker någon skillnad om man går all in under en längre tid, kanske kombinerat med lite längre fasteperioder efter ett tag.

Har också beställt hem lite blodketonstickor för att kunna verfiera ketos. ;)

Sen tycker jag också att det ska bli intressant och se om man påverkas på något sätt för övrigt, man läser ju om alla som tycker att de blir mer skärpta och får mindre sömnbehov. Jag tillhör ju dom som annars dricker mycket kaffe, gör LCHF glass med grädde och bär ibland och lite annat som antagligen gör att jag inte ligger riktigt i ketos.

Tips: Köp djupfrysta makrillfileer. Går ganska fort att tina i ljummet vatten. Lätta att steka och har härlig fiskig smak. blir några över så är det bra att ha kalla i kylen till en annan dag. Gör gärna en vinegrett och slå över den kalla fisken. Är mums tycker jag!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...