Mowgli Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Hej Jag har en fundering. För två år sedan så provade jag och min sambo LCHF för första gången och det höll i sig 2,5 månad och 7 tappade kilon. När vi skulle dricka alkohol under den perioden (vin el sprit) så blev vi väldigt berusade fort och jag själv började nästan alltid kräkas av ett par vinglas? Är det ngn fler som mår dåligt när dom dricker framförallt vin när dom äter LCHF och är det övergångsbesvär eller vad är det? Till saken hör att jag nu börjat om med LCHF och skulle vilja äta efter det nu och i framtiden men man vill ju kunna dricka vin med andra människor ibland i alla fall. Jag kan väl lägga till att jag inte mådde pyton av öl men då funkar det inte med LCHF istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sandstream Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Du är inte ensam Artikel av Andreas: http://www.kostdoktorn.se/alkohol-och-lchf/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mowgli Posted January 22, 2013 Author Share Posted January 22, 2013 Du är inte ensam Artikel av Andreas: http://www.kostdoktorn.se/alkohol-och-lchf/ Mår du också dåligt av vin el sprit eller har du bara lättare att bli berusad? Jag blir kräksjuk och det blev jag aldrig tidigare.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 kanske kan du nöja dig med ett glas vin, om du tål det..? Jag förstår att du inte vill avstå helt, ett bra vin till god mat är ju en upplevelse som förgyller livet ibland. Själv så har jag bara märkt liten effekt av mindre tolerans av alkohol. Men jag dricker mindre och mindre vin ändå, känner på ngt sätt att jag vill ha en hälsosammare livsstil, och vin kan vara ok med ett glas i veckan eller så, men inte 2-3 dagar i veckan och flera glas. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mowgli Posted January 22, 2013 Author Share Posted January 22, 2013 kanske kan du nöja dig med ett glas vin, om du tål det..? Jag förstår att du inte vill avstå helt, ett bra vin till god mat är ju en upplevelse som förgyller livet ibland. Själv så har jag bara märkt liten effekt av mindre tolerans av alkohol. Men jag dricker mindre och mindre vin ändå, känner på ngt sätt att jag vill ha en hälsosammare livsstil, och vin kan vara ok med ett glas i veckan eller så, men inte 2-3 dagar i veckan och flera glas. Tack för svaret=)! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna-Lena Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Jag är i vardagslag, torr, så det dammar om mig. Jag har en aktiv fritid, vid sidan om ett heltidsjobb. Därtill stora barn, barnbarn och delad vårdnad om hund. När jag väl har en ledig kväll, så lockar i allmänhet inte kroglivet, utan jag blir lite av en soffsittare. Dock, av en händelse, så ringde en gammal kompis, och ville gärna bjuda på ett glas, på den lokala krogen, för ett tag sedan. Jag var ytterst tveksam, satt skönt uppkrupen i soffan. Men jag bestämde mig, för att jag ändå måste vara lite social. Jag hade inte ätit, kokade ett par ägg, duschade och gick iväg. Jag hade, trots allt, en väldigt trevlig kväll. MEN, snacka om att vara, om möjligt, ännu billigare i drift, än man brukar vara. Dessutom är ju faran med alkohol in, och vett ut. Jag började bra med vitt vin, men blev bjuden på Sambuca; det är INTE LCHF, det första kolhydratavsteget, sedan oktober. Och ja, jag mådde dåligt dagen efter, kräktes faktiskt. På det hela taget kände jag mig förflyttad ca 30 år tillbaka i tiden, då jag var ca 20. Det här var verkligen en undantagskväll, inte så hälsosam näringsmässigt. FAST, det sociala kan vara viktigt, och jag hade verkligen trevligt. Jag blev nog överraskad, att jag blev så påverkad. Men man får ta det här, som lite lärdom, varannan vatten och 1-2 glas vin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Grejen är att alkoholen blir dubbelt så stark på ketosis! Näe det blir den inte, men effekten är liknande.. så du vet det nästa gång. Billig i festdrift med andra ord! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara M Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Vad trist med så starka biverkingar. Nog för att alkohol inte är det bästa man kan dricka, men är man van att kunna ta ett glas eller två, speciellt i sociala sammanhang, vill man ju gärna fortsätta med det. Alkohol, tillsammans med kolhydrater, är ju något som, man bara ska inmundiga, enligt den sociala koden. Någon som avstår, utan orsak, bara för att man inte vill, får ofta försvara sitt val. Jag märker tydlig skillnad på hur mycket jag kan dricka, jag blir mycket snabbare påverkad av alkohol efter jag började med LCHF, däremot har jag inte märkt någon skillnad angående baksmälla. Men jag har även efter jag fyllt 30 märkt av att jag lättare får ont i huvudet dagen efter (även av små mängder), så jag dricker alltid ett-två stora glas vatten innan jag lägger mig. Det brukar ta bort det mesta "dagen-efter-besvär". Tydligast märks det på rödvin, jag tror det är taninerna som spökar där. För några speciella mängder rör det sig inte om... en flaska delad med maken. Efter jag började med LCHF är jag ännu försiktigare med rött vin. En drink som funkar, för mig i alla fall, är gin och tonic. Men jag gör den hälften så stark som tidigare! Gin-smaken känns ialla fall. Som vuxen är det ju främst smaken och välbefinnandet som är trevlig, berusningen avstår jag helst från. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Josef Boberg Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Hej Jag har en fundering. För två år sedan så provade jag och min sambo LCHF för första gången och det höll i sig 2,5 månad och 7 tappade kilon. När vi skulle dricka alkohol under den perioden (vin el sprit) så blev vi väldigt berusade fort och jag själv började nästan alltid kräkas av ett par vinglas? Är det ngn fler som mår dåligt när dom dricker framförallt vin när dom äter LCHF och är det övergångsbesvär eller vad är det? Till saken hör att jag nu börjat om med LCHF och skulle vilja äta efter det nu och i framtiden men man vill ju kunna dricka vin med andra människor ibland i alla fall. Jag kan väl lägga till att jag inte mådde pyton av öl men då funkar det inte med LCHF istället. Jag inskränker mig numera till mycket måttligt med vin och sprit - därför att efter det första glaset vin - alternativt en snaps - på tom mage FÖRE maten - så blir jag härligt salongsberusad. Dricker jag mer än så - så blir det bara sämre och sämre med salongsberusningen - och mera alkohol TILL maten - ger bara "fel känsla" i kroppen + oönskade efterdyningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seven177 Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 När jag började med LCHF märkte jag en tydlig skillnad, då kunde jag bli rätt bra berusad på två-tre halvlitersöl eller en halvpava vin. Men nu är samma mängd inga större problem. Rimligtvis borde man väl kunna bygga upp en tolerans för alkohol även i ketos? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helena Karlsson Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Jag har funderat litet på det här med alkohol och ketos. Det är väl levern som är inblandad i båda fallen. Levern avgiftar kroppen när man dricker alkohol. Levern tillverkar ketoner. Kanske det är så enkelt att levern blir litet överbelastad och tar hand om det viktigaste först, avgiftning? Samt minskar på bildandet av ketoner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Jag har läst att alkohol stoppar fettförbränningen i levern. Om det stämmer vet jag inte men det kanske kan vara en ledtråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Hej! Jag äter LCHF och är normalt inte hungrig paa kvällen, äter ingen kvällsmat. Men om jag dricker naagra glas alkohol blir jag väldigt hungrig och sugen paa kolhydratrik mat. Jag har ocksaa märkt att jag taal mindre mängd alkohol än innan jag aat enligt LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Jag har funderat litet på det här med alkohol och ketos. Det är väl levern som är inblandad i båda fallen. Levern avgiftar kroppen när man dricker alkohol. Levern tillverkar ketoner. Kanske det är så enkelt att levern blir litet överbelastad och tar hand om det viktigaste först, avgiftning? Samt minskar på bildandet av ketoner. Jag har läst att alkohol stoppar fettförbränningen i levern. Om det stämmer vet jag inte men det kanske kan vara en ledtråd. Det stämmer gott att levern prioriterar att ta hand om alkoholen, så att den blockeras från annan verksamhet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts