Peter B Posted January 3, 2016 Share Posted January 3, 2016 För er som funderar på att testa sig privat kan det kanske vara intressant att se vad man får för pengarna (testet nedan kostar dryga 1000-lappen.) 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Hur mår du? Jag ser att TSH ligger på 3,8 vilket är oroande. Inom referens visserligen, men den rekommenderade diagnosgränsen för hypotyreos ligger på 2,5. T4 är relativt högt ändå, men tillsammans med T3 skulle man få en tydligare bild. Järnvärdet ligger mot nedre referens också, vilket är vanligt vid just hypo. Att ferritinet ändå ligger så pass högt kan tyda på inflammation. Hashimotos? Jag spekulerar bara här. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 4, 2016 Author Share Posted January 4, 2016 Hur mår du? Jag ser att TSH ligger på 3,8 vilket är oroande. Inom referens visserligen, men den rekommenderade diagnosgränsen för hypotyreos ligger på 2,5. T4 är relativt högt ändå, men tillsammans med T3 skulle man få en tydligare bild. Järnvärdet ligger mot nedre referens också, vilket är vanligt vid just hypo. Att ferritinet ändå ligger så pass högt kan tyda på inflammation. Hashimotos? Jag spekulerar bara här. Ja...vissa av mina blodvärden ligger inte helt perfekt heller...men t ex B-SR ser bra ut. Men jag mår ganska bra...så det som egentligen oroar mig är glukosvärdet ...det var en viktig orsak till att jag började med LCHF. Egentligen är precis det du tar upp lite av faran med att ta tester på egen hand....det är nog för ytterst få alla värden ligger perfekt...det kan tyda på att något inte står riktigt rätt till men också bero på att man ligger naturligt i övre eller nedre delen av normalintervallen och är fullt frisk. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Ja...vissa av mina blodvärden ligger inte helt perfekt heller...men t ex B-SR ser bra ut. Men jag mår ganska bra...så det som egentligen oroar mig är glukosvärdet ...det var en viktig orsak till att jag började med LCHF. Egentligen är precis det du tar upp lite av faran med att ta tester på egen hand....det är nog för ytterst få alla värden ligger perfekt...det kan tyda på att något inte står riktigt rätt till men också bero på att man ligger naturligt i övre eller nedre delen av normalintervallen och är fullt frisk. Mnjae... Normalintervall/referensintervall innehåller både friska och sjuka värden. Tyvärr tror många (även läkare!) att allt inom referensintervallen är friska värden, men det stämmer inte. Tycker du att du mår ganska bra ska jag förstås inte tjata vidare, men jag ville påpeka hur vanskligt det är att lita på referensintervall som ett slags friskt normalintervall. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Ja, shit! Vem ska man tro på tro på....! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 4, 2016 Author Share Posted January 4, 2016 Mnjae... Normalintervall/referensintervall innehåller både friska och sjuka värden. Tyvärr tror många (även läkare!) att allt inom referensintervallen är friska värden, men det stämmer inte. Tycker du att du mår ganska bra ska jag förstås inte tjata vidare, men jag ville påpeka hur vanskligt det är att lita på referensintervall som ett slags friskt normalintervall. Exakt! Som vanligt handlar det mycket om statistik...du kan vara sjuk även om du har värden innanför referensintervallen och vice versa...så vi pratar om sannolikheter...det borde de flesta läkare vara medvetna om. Tack för synpunkterna hursomhelst ..jag kommer nog fortsätta att testa mig typ 1-2 ggr per år (om jag har råd) av ren nyfikenhet och då får man ju också se hur dessa värden rör på sig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 För er som funderar på att testa sig privat kan det kanske vara intressant att se vad man får för pengarna (testet nedan kostar dryga 1000-lappen.) Ges det några kommentarer från läkare till Werlabs testresultat ? T ex när ett värde ligger utanför referensintervallet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 4, 2016 Author Share Posted January 4, 2016 Ja..de verkar alltid kommentera när det ligger utanför referensintervallet.Till det här testet skrev de så här: "Dina blodfetter, ditt blodvärde och ditt långtidsblodsocker ligger bra. Ditt fasteblodsocker ligger lätt förhöjt vilket kan bero på otillräcklig fasta eller intag av vissa läkemedel innan provtagningen. Blodvärde och ApoB/ApoA1-kvot normaliserats sedan förra provtagningen vilket är mycket positivt. Nu ses i dina blodfetter snarare ett lätt förhöjt ApoA1-värde i vilket är associerat med det "goda" kolesterolet och som inte är prognostiskt ogynnsamt. ALAT stabiliserats sedan förra provtagningen. I övrigt ses inget avvikande i dina provsvar." 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post mbennich Posted January 5, 2016 Popular Post Share Posted January 5, 2016 Hej, Michael från Werlabs här. Kul att ni är intresserade! Jag har försökt reda ut begreppen: Våra läkare kommenterar alltid värden som ligger utanför referensintervall och ofta även värden inom intervall om de ligger nära gränsen. Snarare än att endast titta på enskilda resultat utom referensintervall försöker vi även se om det finns ovanligt många värden som ligger inom intervall men nära gränsen. Vi tror att detta ger en bättre bild av hälsostatus. Vi arbetar även med att förklara innebörden av resultaten. I dagsläget kan du i journalen klicka på bloddroppen för att få veta mer om de olika testerna och vad ett alltför högt eller lågt värde kan innebära. Vi kommer inom kort att släppa en ny version av journalen som förhoppningsvis ännu bättre lyckas förmedla informationen på ett begripligt sätt. Allt gott! / Michael 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 5, 2016 Share Posted January 5, 2016 Nu har jag bara använt Werlabs en gång.. men planerar att använda era tjänster mer.. främst iomed att jag och vissa av mina vårdcentral-/företags- läkare inte alltid är överens om orsak och verkan! Min egen företagsläkare säger en sak, min vårdcentralsläkare säger nästan det motsatta! Grejen är att Werlabs är för oss som bestämt oss för att ta vår hälsa i egen hand oumbärligt. Vad vi behöver är ett oberoende laboratorium.. läkarkommentarerna är oxå välkomna.. skönt att veta att någon utbildad/kunnig ger kommentarer! Hur som helst.. man bör få standard läkarkommentarer.. dvs det som nuvarande läkarutbildning lär ut.. sen så får man lov att utvärdera allt enligt eget skön/välja hur man vill gå vidare! Vi är här på forumet rätt luttrade vad gäller standard läkarkommentarer.. flertalet har av olika anledningar valt att ta saken i egna händer/testa om LCHF är en lösning.. främst om det handlar om hyperinsulinemi som skulle kunna orsaka diverse olika metabola problem. Hyperinsulinemi är en farsot som sprider sig, diabetes blir allt vanligare. Nu så är vi så många medlemmar så vi har bland oss flera som har andra problem oxå.. ett fåtal även hemska totalkolesterol på LCHF! Allt sådant där är bra att veta.. bara man får lov att ta prover! Det är då man kan mickla med kosten och livstilen så att åtminstone submarkörerna blir närmare vad en vanlig läkare anser normalt! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 5, 2016 Share Posted January 5, 2016 Jag tycker att det är jättebra att det finns den möjligheten att ta prover, men vad gör man om något är åt "fanders" ? Vissa tester vet vi ju nästan alla vad det är, som hela blodfettsprofilen, och vi kan ta egna beslut, ställningstagande och även få råd från andra forummedlemmar. Men vad gör vi om det är på tok med andra labsvar, tester som vi knappt vet vad de betyder. "Köper" en läkare på hälsocentralen dessa värden, om något är fel? Hur går man vidare vid frågeställningar? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 5, 2016 Share Posted January 5, 2016 Grejen är.. tada.. när man står där med Werlabs provresutat att man kan sträcka över det till sin behandlande Vårdcentrals-/Företags- läkare och visa att man har fler prover som pekar i annan riktning att man kan kräva ytterligare utredning! Oså kan man sluta bekymmra sig om allt möjligt annat om resultatet inte pekar i den riktning som man själv trodde att man var inne på! Som sagt vad.. iiallafall jag har sagt det tidigare.. dvs läkare är sällan några dumhuvuden, det är en av de mest krävande utbildningarna och de kan hur som helst en massa om mänsklig hälsa och kan tolka olika provsvar.. däremot är de sällan tankeläsare/kan spå i framtiden för alla de möter i sin yrkesutövning! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WimanX Posted January 5, 2016 Share Posted January 5, 2016 En bra idé vore om Werlabs hade möjlighet att erbjuda "Kostdoktorn" medlemmar rabatt, exempelvis 10% Detta då en majoritet är måna om sin hälsa och med rabatt troligen är återkommande kunder, 1-2 ggr/år med att kolla sina värden 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 5, 2016 Author Share Posted January 5, 2016 FYI: http://forum.kostdoktorn.se/topic/6123-rabatt-p%C3%A5-blodanalyser-hos-werlabs/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WimanX Posted January 5, 2016 Share Posted January 5, 2016 FYI: http://forum.kostdoktorn.se/topic/6123-rabatt-p%C3%A5-blodanalyser-hos-werlabs/ tack 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted July 3, 2016 Share Posted July 3, 2016 Tänkte ta ett blodprov på Werlabs. Det står att man ska vara fastande 12 tim och ta provet före kl 10. Händer det nåt magiskt i kroppen efter kl 10? För jag tänkte gå dit på lunchen, kl 12-13 nåt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 3, 2016 Share Posted July 3, 2016 Tänkte ta ett blodprov på Werlabs. Det står att man ska vara fastande 12 tim och ta provet före kl 10. Händer det nåt magiskt i kroppen efter kl 10? För jag tänkte gå dit på lunchen, kl 12-13 nåt. Vissa av proverna ska tas på morgonen, typ före 10. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 3, 2016 Share Posted July 3, 2016 Jaa.. efter klockan 10 så har de flesta ätit frukost! Du kan i princip skita i detta.. det kan lika gärna handla om att det är fullt med folk senare? Annars så är många värden tidigt på förmiddagen att föredra.. iomed att vår hoemostas styrs till rätt stor del utav cirkadian cykle? Är proverna bra så lär det knappast spela någon roll.. är de dåliga så vill man nog ha en jämförelse med hur det brukar vara tidigt på förmidagen? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted July 3, 2016 Share Posted July 3, 2016 Jag frågade Werlabs och fick det här svaret: Några prover måste tas på vissa bestämda tider, eftersom nivåerna av olika ämnen i kroppen kan variera under dygnet. För att man ska kunna använda enhetliga referensramar har man satt speciella tider för provtagning. Det är framförallt Testosteronet och Järn provet som skall tas innan kl 10.00. Testosteronprovet ska tas kl 07.00-10.00 på grund av dygnsvariationen.Varför järnporvet skall tas innan kl 10.00 tror jag har att göra med själva analyseringen att göra men det står alltid att järn ska tas innan kl 10.00.Det kan innebära att de inte kommer att kunna ta ditt järnvärde. Labbet brukar alltid göra en anteckning vilken tid proverna tas och då blir vår läkare och du själv medveten om det. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted July 3, 2016 Author Share Posted July 3, 2016 Jag tog ett prov nyligen kl11.00 och då sa labbet att järnprovet egentligen skulle tas innan 10.00. Men de tog provet ändå. Så nog kan de ta efter 11.00 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted July 3, 2016 Share Posted July 3, 2016 Ok, tack! Kanske går dit vid 9 då. Då har jag fastat i 18 tim. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ankan123 Posted August 19, 2016 Share Posted August 19, 2016 Vad tar ni för prover på werlabs? Det finns ju en uppsjö av olika tester.Om man är en medelålders dam utan kända hälsoproblem vad bör man kolla då för att få en bra bild av sin hälsa?Tips mottages tacksamt :-) // Ankan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted August 19, 2016 Share Posted August 19, 2016 Om du mår bra - varför då lägga pengar på en undersökning? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted August 19, 2016 Share Posted August 19, 2016 Hva med insulinsvar/insulinresistens? Testes dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 19, 2016 Author Share Posted August 19, 2016 Om du mår bra - varför då lägga pengar på en undersökning? Nyfikenhet kanske. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 19, 2016 Author Share Posted August 19, 2016 Vad tar ni för prover på werlabs? Det finns ju en uppsjö av olika tester. Om man är en medelålders dam utan kända hälsoproblem vad bör man kolla då för att få en bra bild av sin hälsa? Tips mottages tacksamt :-) // Ankan Om man bara är allmänt nyfiken så tar man någon av deras större kontroller XL eller Large, tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 19, 2016 Author Share Posted August 19, 2016 Hva med insulinsvar/insulinresistens? Testes dette? Nej, jag vet inte om det finns något test för insulinresistens? men de testar glukos och HbA1C och man kan lägga till ett C-peptid test om man vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 19, 2016 Share Posted August 19, 2016 I denna studie från 2005 kom de fram till att kvoten HDL/TG fungerar som surrogatmarkör för insulinkänslighet/resistens samt storlek på LDL: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16054467 Målvärdet större eller lika med 3,5 fungerar inte med de europeiska måtten, vilket Zepp redde ut i en tråd för något år sedan (som jag nu inte hittar). MEN har man låga fina TG (typ under 1,0) i kombo med högt fint HDL (uppåt 2 eller mer) så torde man vara i rätt härad för att vara insulinkänslig och ha få av de små täta LDL. TS Peters värden i första posten ser således utmärkta ut! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 19, 2016 Author Share Posted August 19, 2016 Tyvärr tror jag att jag är typiskt fall av insulinresistens. Jag tar upp det i en senare bloggpost för vidare diskussion 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts