Ny_fiken Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 För en tid sedan skrev jag ett inlägg om hur jag mådde illa under en längre tid. Det släppte som tur var av sig själv, kanske hade jag någon bacill i kroppen som vägrade ge med sig. Nu har jag en annan anledning att må illa, även om jag (ta i trä) ännu inte gör det så ofta, så jag vill höra från er erfarna LCHF:ande mammor hur ni såg på maten när ni var gravida.Hittills har jag ju ätit när jag varit hungrig och det har fungerat bra för mig, men kan jag fortfarande lita på att kroppen ger mig rätt hungersignaler när jag är gravid?Hur har det fungerat för er andra, och hur har ni tänkt kring ert ätande? Har ni ätit mer grönsaker, mer mejerier, tagit tillskott, ätit mer, ätit oftare? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Min yngste var ett år när jag började med LCHF (pga diffus värk som gjorde det svårt för mig att orka bära honom) så tyvärr har jag inga tips men Anna Sparre, 4health.se, har tagit upp ämnet en del i sin blogg. Den kan jag varmt rekommendera! Även Kostvägen tror jag skrivit om ämnet. Båda finns länkade bland Kostdoktorns bloggnytt-sida. Lycka till med graviditeten! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ny_fiken Posted January 4, 2016 Author Share Posted January 4, 2016 Tack för tipsen! Det där var helt nya sidor och namn för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 (edited) Saker ni (kanske) inte vet om graviditet. Del 1 http://www.bodyventure.se/saker-ni-kanske-inte-vet-om-graviditet-del-1/ Edited January 5, 2016 by Zepp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 5, 2016 Share Posted January 5, 2016 Utan att veta nåt om kombinationen LCHF/Paleo och graviditet, så kan jag inte se att det inte skulle funka. Grottmänniskorna började väl inta äta mer kolhydrater när de blev gravida, de visste ju inte ens om vad en kolhydrat var. Däremot kan man ju bli extremt sugen på något när man är gravid, men det kan ju lika gärna vara kött, honung eller gröna blad. Hade jag vetat då när jag var gravid vad jag vet idag om LCHF/Paleo, hade jag absolut fortsatt med den kosten under graviditeten och känt efter vad och när jag är sugen på nåt. Lycka till! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ny_fiken Posted January 5, 2016 Author Share Posted January 5, 2016 Utan att veta nåt om kombinationen LCHF/Paleo och graviditet, så kan jag inte se att det inte skulle funka. Grottmänniskorna började väl inta äta mer kolhydrater när de blev gravida, de visste ju inte ens om vad en kolhydrat var. Däremot kan man ju bli extremt sugen på något när man är gravid, men det kan ju lika gärna vara kött, honung eller gröna blad. Hade jag vetat då när jag var gravid vad jag vet idag om LCHF/Paleo, hade jag absolut fortsatt med den kosten under graviditeten och känt efter vad och när jag är sugen på nåt. Lycka till! Jag kommer definitivt fortsätta med LCHF för jag vet att det är det jag mår överlägset mest på. Välmående mamma måste ju ge välmående bebis =). Däremot har jag funderat lite på mängden mat eftersom jag hittills bara har ätit när jag varit hungrig, vilket alltså vissa dagar varit mindre och vissa mer och räcker energin då de dagar jag äter mindre? Men sedan jag skrev det här inlägget har jag märkt av skillnad och nu vill jag äta en rejäl frukost vilket jag aldrig velat ha innan, så jag tror att min egen kropp har besvarat min fråga =D Försöker även lägga till mer GRÖNsaker i form av paprika, broccoli och spenat. Och sugen har jag blivit på en sak - leverpastej med gurka, vilket jag älskar och har avstått under flera år på grund av LCHF så om det kommer bli min last så får det vara så 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elja Posted January 5, 2016 Share Posted January 5, 2016 Jag kommer definitivt fortsätta med LCHF för jag vet att det är det jag mår överlägset mest på. Välmående mamma måste ju ge välmående bebis =). Däremot har jag funderat lite på mängden mat eftersom jag hittills bara har ätit när jag varit hungrig, vilket alltså vissa dagar varit mindre och vissa mer och räcker energin då de dagar jag äter mindre? Men sedan jag skrev det här inlägget har jag märkt av skillnad och nu vill jag äta en rejäl frukost vilket jag aldrig velat ha innan, så jag tror att min egen kropp har besvarat min fråga =D Försöker även lägga till mer GRÖNsaker i form av paprika, broccoli och spenat. Och sugen har jag blivit på en sak - leverpastej med gurka, vilket jag älskar och har avstått under flera år på grund av LCHF så om det kommer bli min last så får det vara så Haha, leverpastej blev jag också sugen på när jag var gravid. Annars inga som helst problem Lyssna på din kropp utom om den skriker efter socker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ny_fiken Posted January 6, 2016 Author Share Posted January 6, 2016 Haha, leverpastej blev jag också sugen på när jag var gravid. Annars inga som helst problem Lyssna på din kropp utom om den skriker efter socker! Nej vad intressant =D. Jag funderar faktiskt på att be min mor om hennes recept på leverpastej, för då vet jag i alla fall vad det är i den =). Nej socker får vara, och än så länge har jag inget sug efter det. Kanske är det tack vare att jag förberett kroppen på att inte vilja ha socker sedan innan =) Gluten får också vara, och även om jag hamnar i ett stadie där jag helt enkelt måste äta det som går ner på grund av eventuellt illamående (läs bröd och soppor) så kommer jag hålla hårt på det glutenfria. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tant Majsan Posted January 6, 2016 Share Posted January 6, 2016 För en tid sedan skrev jag ett inlägg om hur jag mådde illa under en längre tid. Det släppte som tur var av sig själv, kanske hade jag någon bacill i kroppen som vägrade ge med sig. Nu har jag en annan anledning att må illa, även om jag (ta i trä) ännu inte gör det så ofta, så jag vill höra från er erfarna LCHF:ande mammor hur ni såg på maten när ni var gravida. Hittills har jag ju ätit när jag varit hungrig och det har fungerat bra för mig, men kan jag fortfarande lita på att kroppen ger mig rätt hungersignaler när jag är gravid? Hur har det fungerat för er andra, och hur har ni tänkt kring ert ätande? Har ni ätit mer grönsaker, mer mejerier, tagit tillskott, ätit mer, ätit oftare? Din kropp kommer veta och tala om vad den behöver trots att du är gravid. Faktum är att du förmodligen kommer känna av det tydligare än någonsin. Jag är gravid i vecka 18 och min kropp har varit väldigt tydlig med vad den vill ha och vad den inte vill ha. Vissa märkliga saker har hänt. Exempelvis kan jag knappt äta kött längre, något som tidigare har varit min absoluta favoritgrej att äta. Lite kött i en maträtt går bra, men att äta tex entrecôte eller annan köttbit (gäller alla sorter, även fågel) går inte alls. Det kommer upp igen efter bara någon timme. Det är väldigt irriterande! Däremot vill min kropp definitivt ha mer kolhydrater än jag åt tidigare och det får den också. Vissa veckor blir det mer, andra mindre. Äter jag inte det blir jag illamående och väldigt trött. Tack och lov har jag inget sug alls efter godis, glass, chips och liknande utan det är bara mat min kropp vill ha. Jag undviker dock gluten och rent socker. Jag kan inte se någon anledning att hålla nere på det när jag mår så uppenbart dåligt av att hålla nere på mängden. Jag har inte räknat, men jag skulle tro att jag snittar på ca 100g kh per dag sett över tid. Lycka till med graviditeten och ditt LCHFande, men var snäll mot kroppen om den visar med all önskvärd tydlighet att den vill ha något speciellt. Det finns en anledning till att den säger till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ny_fiken Posted January 6, 2016 Author Share Posted January 6, 2016 Din kropp kommer veta och tala om vad den behöver trots att du är gravid. Faktum är att du förmodligen kommer känna av det tydligare än någonsin. Jag är gravid i vecka 18 och min kropp har varit väldigt tydlig med vad den vill ha och vad den inte vill ha. Vissa märkliga saker har hänt. Exempelvis kan jag knappt äta kött längre, något som tidigare har varit min absoluta favoritgrej att äta. Lite kött i en maträtt går bra, men att äta tex entrecôte eller annan köttbit (gäller alla sorter, även fågel) går inte alls. Det kommer upp igen efter bara någon timme. Det är väldigt irriterande! Däremot vill min kropp definitivt ha mer kolhydrater än jag åt tidigare och det får den också. Vissa veckor blir det mer, andra mindre. Äter jag inte det blir jag illamående och väldigt trött. Tack och lov har jag inget sug alls efter godis, glass, chips och liknande utan det är bara mat min kropp vill ha. Jag undviker dock gluten och rent socker. Jag kan inte se någon anledning att hålla nere på det när jag mår så uppenbart dåligt av att hålla nere på mängden. Jag har inte räknat, men jag skulle tro att jag snittar på ca 100g kh per dag sett över tid. Lycka till med graviditeten och ditt LCHFande, men var snäll mot kroppen om den visar med all önskvärd tydlighet att den vill ha något speciellt. Det finns en anledning till att den säger till! Ja visst är det spännande, för som jag skrev här ovanför så känns det som att kroppen till slut har besvarat mig egen fråga då jag helt plötsligt måste ha frukost på morgonen, vilket jag alltid har haft väldigt svårt för =) Det är intressant att du nämner det med köttet faktiskt, för igår föreslog min sambo kyckling till middag och jag hade av någon anledning rätt specifika instruktioner om att det var tvungen att vara i en gryta med sås och grönsaker samt skuret i ganska små bitar, för bara tanken på att tugga i mig stora bitar kyckling var väldigt motbjudande just då. Det var alltså inte kycklingen i sig som var problemet utan konsistensen. Mycket konstigt =) Och då har jag inga problem med att jag kräks (än) utan det är bara lätt illamående ibland och en känsla av att jag absolut inte vill ha vissa saker. Och samtidigt så har jag i två dagar varit extremt sugen sallad med räkor, vilket vi aldrig äter hemma utan jag äter det bara när jag är ute på stan och behöver en snabb lunch =P Jag är nog lite inne på samma spår som du är och jag kommer försöka ge kroppen det den vill ha så länge jag får något i utbyte i form av vitaminer eller vad det nu kan vara. Blir jag sugen på potatis kommer jag nog äta det eftersom det ändå är mat, men blir jag sugen på ett kilo godis eller en stor portion ren pasta är det nog mer tveksamt att jag kommer trycka i mig det. Hoppas jag i alla fall =P Lycka till med din graviditet också, och hoppas att du kan äta entrecote snart 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted January 9, 2016 Share Posted January 9, 2016 Andreas fru åt ju LCHF under graviditeterna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ny_fiken Posted January 10, 2016 Author Share Posted January 10, 2016 Andreas fru åt ju LCHF under graviditeterna Ja det vet jag, jag var mest fundersam över mängderna eftersom jag hittills ätit när jag var hungrig och blev lite fundersam på om det räckte till eftersom jag ju vissa dagar innan inte varit särskilt hungrig alls. Men har nu märkt att kroppen verkligen säger till när den vill ha nåt =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ny_fiken Posted January 22, 2016 Author Share Posted January 22, 2016 Ok, nya bud. Ni som ätit LCHF när ni varit gravida och mått illa så det bara skriker om det, vad har ni ätit? Jag vill inte alls ha lagad mat. Igår kokade jag ris för att få något i mig (och för att det var det enda liknande vi hade hemma) och bara åsynen av det fick mig att må dåligt. Det hjälper att småäta, så idag är planen att köpa minimorötter och glutenfria salta kex och skorpor, även om jag egentligen inte vill äta kex och skorpor. Men tanken på det får mig inte att må fysiskt illa. Vad hade ni gjort? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tant Majsan Posted January 22, 2016 Share Posted January 22, 2016 Ok, nya bud. Ni som ätit LCHF när ni varit gravida och mått illa så det bara skriker om det, vad har ni ätit? Jag vill inte alls ha lagad mat. Igår kokade jag ris för att få något i mig (och för att det var det enda liknande vi hade hemma) och bara åsynen av det fick mig att må dåligt. Det hjälper att småäta, så idag är planen att köpa minimorötter och glutenfria salta kex och skorpor, även om jag egentligen inte vill äta kex och skorpor. Men tanken på det får mig inte att må fysiskt illa. Vad hade ni gjort? Jag åt vad jag kunde få i mig när det var som värst. Mycket småätande blev det. Jag undvek gluten (åt bland annat glutenfria kakor eftersom det, precis som du skriver, var en av få saker jag kunde tänka på utan att magen vände sig ut och in) men annars åt jag vad jag kände att jag kunde få ner för tillfället. Det blev en hel del frukt under de veckorna. Jag tror jag höll på att gå i personlig konkurs pga dyra ekologiska vindruvor. Troligtvis går ditt illamående över runt vecka 12 och då kan du strama upp kosten igen. Visst kan du kämpa på med strikt LCHF nu om du känner för det, men risken är stor att du i slutändan inte får behålla något av det du äter i så fall. Du får testa dig fram till vad som funkar dag för dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ny_fiken Posted January 22, 2016 Author Share Posted January 22, 2016 Jag åt vad jag kunde få i mig när det var som värst. Mycket småätande blev det. Jag undvek gluten (åt bland annat glutenfria kakor eftersom det, precis som du skriver, var en av få saker jag kunde tänka på utan att magen vände sig ut och in) men annars åt jag vad jag kände att jag kunde få ner för tillfället. Det blev en hel del frukt under de veckorna. Jag tror jag höll på att gå i personlig konkurs pga dyra ekologiska vindruvor. Troligtvis går ditt illamående över runt vecka 12 och då kan du strama upp kosten igen. Visst kan du kämpa på med strikt LCHF nu om du känner för det, men risken är stor att du i slutändan inte får behålla något av det du äter i så fall. Du får testa dig fram till vad som funkar dag för dag. Det är just småätandet jag känner funkar för mig också. Måste hela tiden ha något i munnen för att hålla illamåendet undan. Testade med nötter, men det funkade inte riktigt. Och det blir ju som en ond spiral för jag äter dåligt för att jag mår illa och så mår jag illa för att jag är hungrig =) Men vindruvor säger du....mmm nom nom. *sms skickat till sambon* Köpte på min glutenfria knäckebröd och salta kex, och sedan nypon- och blåbärssoppa utan tillsatt socker för det var det jag fick ner när jag hade magsjuka förra året så har liksom bra associationer till det, hur dumt det än låter =) Jag hoppas det går över snart. Är i vecka tio, och hittills har jag mått oförskämt bra och så för snart en vecka sedan blev jag helt golvad av illamåendet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tant Majsan Posted March 11, 2016 Share Posted March 11, 2016 Det är just småätandet jag känner funkar för mig också. Måste hela tiden ha något i munnen för att hålla illamåendet undan. Testade med nötter, men det funkade inte riktigt. Och det blir ju som en ond spiral för jag äter dåligt för att jag mår illa och så mår jag illa för att jag är hungrig =) Men vindruvor säger du....mmm nom nom. *sms skickat till sambon* Köpte på min glutenfria knäckebröd och salta kex, och sedan nypon- och blåbärssoppa utan tillsatt socker för det var det jag fick ner när jag hade magsjuka förra året så har liksom bra associationer till det, hur dumt det än låter =) Jag hoppas det går över snart. Är i vecka tio, och hittills har jag mått oförskämt bra och så för snart en vecka sedan blev jag helt golvad av illamåendet. Hur går det för dig? Har illamåendet försvunnit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thetor78 Posted March 11, 2016 Share Posted March 11, 2016 Jag hade ätit LCHF/Paleo en längre tid när jag blev gravid, och fortsatte med det under hela graviditeten. Dock släppte jag lite på reglerna - när kroppen vid ett par tillfällen krävde mer kolhydrater så fick den det. Jag har skrivit lite om paleomat under graviditet och delar några recept här: http://matutanallergener.blogspot.com/p/paleobaby.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts