Jump to content

Samtal med läkaren

Asta_B

Recommended Posts

Idag ringde min läkare om provsvaren med förhöjda kolesterol värden. Hon ansåg inte att jag behövde mediciner ännu då triglyceriderna ju såg väldigt fina ut. Men hon ansåg att jag borde se över mina kostvanor ;).

Jag äter relativt strikt lchf. Inget gluten, så lite socker som möjligt och har nu även dragit ned på mjölkprodukterna.Tränar 4-5 dagar i veckan och går varje dag minst en halvmil. Vad kan jag mer göra för att inte få högre värden?

Mina läkare har också hutat åt mig för att jag har höga värden 9,5 totalt förut som nu gått ner till 7,8 (tror jag). Men eftersom alla andra värden är bra så kunde de inte med att sätta mig på statiner (skulle ändå inte gått med på det). 

Det enda jag gjorde var att äta lax flera gånger i veckan. Kanske var det laxen som gjorde att totalen sjönk?

• Like 1

Idag ringde min läkare om provsvaren med förhöjda kolesterol värden. Hon ansåg inte att jag behövde mediciner ännu då triglyceriderna ju såg väldigt fina ut. Men hon ansåg att jag borde se över mina kostvanor ;).

Jag äter relativt strikt lchf. Inget gluten, så lite socker som möjligt och har nu även dragit ned på mjölkprodukterna.Tränar 4-5 dagar i veckan och går varje dag minst en halvmil. Vad kan jag mer göra för att inte få högre värden?

Ta bort mjölkprodukter och smör helt en tid. Det sänkte mina ldl.

• Like 2

De viktiga värdena att hålla koll på när läkaren börjar prata om kolesterol är i allmänhet triglycerider APO-kvot blodtryck och socker

Är dessa ok är i allmänhet totalkolesterol bara ett pseudovärde

Din läkare har rätt om fisk i allafall

Det är både nyttigt och gott :-)

• Like 6

De viktiga värdena att hålla koll på när läkaren börjar prata om kolesterol är i allmänhet triglycerider APO-kvot blodtryck och socker

Är dessa ok är i allmänhet totalkolesterol bara ett pseudovärde

Din läkare har rätt om fisk i allafall

Det är både nyttigt och gott :-)

Hon sa att APO kvot är samma lika som vanliga prover. BT 110/76 Sockret har kanon värden. Jag är rent ärligt inte oroad. Mer fundersam på vad jag mer kan göra. Och som tur är så älskar jag fisk :)

Mina läkare har också hutat åt mig för att jag har höga värden 9,5 totalt förut som nu gått ner till 7,8 (tror jag). Men eftersom alla andra värden är bra så kunde de inte med att sätta mig på statiner (skulle ändå inte gått med på det). 

Det enda jag gjorde var att äta lax flera gånger i veckan. Kanske var det laxen som gjorde att totalen sjönk?

Då blir det mera fisk i denna familj. :)

Vilket fett använde du istället?

Använd kallpressat kokosfrtt, man kan köpa sådant på webben där man tagit bort kokossmaken om man inte gillar den. Ghee är också bra, man kan köpa i invandrarbutiker eller göra själv. Ghee är klarat smör, sök på webben där finns info hur man gör. Inte svårt.

Hej

Undrar vilka värden din läkare pratar om?

Dvs dom som blivit förhöjda

P--LDL/HDL 

4,4

P--LDL-kolesterol 

6,6 mmol/L

P--Kolesterol 

8,7 mmol/L

P--HDL-kolesterol 

1,5 mmol/L

P--Triglycerider 

0,87 mmol/L

Dessa var det.

Använd kallpressat kokosfrtt, man kan köpa sådant på webben där man tagit bort kokossmaken om man inte gillar den. Ghee är också bra, man kan köpa i invandrarbutiker eller göra själv. Ghee är klarat smör, sök på webben där finns info hur man gör. Inte svårt.

Jag använder kokosfett men har aldrig testat Ghee. Det kan man väl göra själv?

Jag använder kokosfett men har aldrig testat Ghee. Det kan man väl göra själv?

Vad är isåfall skillnaden mellan smör och ghee vad gäller att få höga ldl? Alltså, du sänkte ditt ldl genom att ta bort smör och mjölkprodukter, så vad är det i dessa som ger förhöjt ldl, undrar en okunnig..

Det är alltid lika deprimerande att lyssna på Ralf Sundberg. Man tappar allt hopp. Pengarna styr allting.  Det finns en dold agenda i livsmedelsindustrin och hos läkemedelsföretagen.

Ordet Folkhälsa kan strykas ur Svenska akademins ordlista. Det som förr var ett hedersbegrepp.

Nu måste jag sätta mig och läsa en god bok, innan jag bryter ihop. :wacko:

Men Ralf Sundberg har ju i alla fall det goda med sig att man struntar i vilket kolesterolvärde man har... Man har det man behöver!

• Like 4

Vad är isåfall skillnaden mellan smör och ghee vad gäller att få höga ldl? Alltså, du sänkte ditt ldl genom att ta bort smör och mjölkprodukter, så vad är det i dessa som ger förhöjt ldl, undrar en okunnig..

Är det någon som läst att  LDL värden kunnat sänkas genom att ändra från smör till ghee? Jag har däremot läst en del om hur vissa reagerat på hög smörkonsumtion. och att det minskat igen när man bytt till olivolja. 

• Like 1

Ja, jag vet ju det så nu får jag tänka om lite. Vet inte riktigt hur bara. Men har nu fått bra uppslag här. 

Mm.. om jag hade så bra värden så hade jag varit glad.. ligger oftast strax över 6!

Mitt problem ligger snarare i att mitt HDL svårligen stiger, ditt är som sagt mittemellan.

Mer enkelomättat och mer fet fisk är standardråd.. litta svårt att implementera i vardagen men man kan hur som helst sikta åt det hållet!

Ghe/Ghi är smörfetter hur som helst.. dräll olivolja på grönisarna med andra ord och välj främst nötkött från gräsbete i första hand, förutom frilevande fisk.

Eeeeh.. hur himla komplicerat livet nu blir.. dvs det räcker inte ens att välja mellan olika sorter utan oxå mellan kvaliteter! :o  :unsure:  :wacko:  :blink:

• Like 4

8,7/1,5= 5,8

Bör vara under 6, helst 5 eller under.

Men betydelsen av  det där värdet man får fram genom Pkolestrol delat med HDL, hur aktuellt är det egentligen? Har inte träffat någon läkare som bryr sig om detta...vilket ju inte säger så mkt kanske men iallafall.

Men betydelsen av  det där värdet man får fram genom Pkolestrol delat med HDL, hur aktuellt är det egentligen? Har inte träffat någon läkare som bryr sig om detta...vilket ju inte säger så mkt kanske men iallafall.

Grejen är att det är senare  och ett bättre värde!

Det säger nonHDL kolesterol!

Då kikar vi fortfarande på kolesterolinnehållet i lipoproteinerna!

Ett mer exakt värde är fortfarande APO-b/APO-a1!

Det säger ännumera om din risk för CVD/CAD!

Grejen är.. läkare är fortfarande inne på att reglera LDL-C.. när det i själva verket  för de flesta är störst risk med LDL-P/APO-b!

Det där med att mäta och reglera LDL-c är egentligen inget problem.. men det är ett rätt klumpigt sätt att komma årt själva riskfaktorn LDL-P/APO-b.

För övrigt.. det finns vad jag vet forfarande inga behanlingsrutiner som beskriver LDL-p/APO-b.. så där får vi själva vara våra egna domare.

Sen.. i realiteten, för minst 90% så stämmer APO-b/LDL-C!

• Like 1

Cocosolja är främst mättade fetter.. dock så är de främst MCT!

Vi vet fortfarande inte huruvida MCT påverkar lipiderna varken upp eller ner.

Det lilla man vet är att MCT knappast lagras, det har högst ketofaktor av sagda anledning men ingen vet om det påverkar lipider/submarkörer.

Vad man vet är att fiskfett och enkelomättat fett sänker LDL.. orsak okänd!

Vad man däremot inte förstår är att nötfett.. främst från gräsbetad boskap är att det främst består utav enkel och fleromättat fett!

• Like 2

Mm.. om jag hade så bra värden så hade jag varit glad.. ligger oftast strax över 6!

Mitt problem ligger snarare i att mitt HDL svårligen stiger, ditt är som sagt mittemellan.

Mer enkelomättat och mer fet fisk är standardråd.. litta svårt att implementera i vardagen men man kan hur som helst sikta åt det hållet!

Ghe/Ghi är smörfetter hur som helst.. dräll olivolja på grönisarna med andra ord och välj främst nötkött från gräsbete i första hand, förutom frilevande fisk.

Eeeeh.. hur himla komplicerat livet nu blir.. dvs det räcker inte ens att välja mellan olika sorter utan oxå mellan kvaliteter! :o  :unsure:  :wacko:  :blink:

Inte et dugg svårt :) Det gäller ju att ta hand om sig :)

• Like 1

• 1 month later...

OM du har förhöjda kolesterolvärden så betyder det att kroppen/levern tillverkar det för att den håller på att reparerar sig. Låt den få göra det utan statiner och kolla igen sen. Du äter ju toppen och dessutom tränar du. 

• Like 3

OM du har förhöjda kolesterolvärden så betyder det att kroppen/levern tillverkar det för att den håller på att reparerar sig. Låt den få göra det utan statiner och kolla igen sen. Du äter ju toppen och dessutom tränar du. 

Faast.. riktigt så enkelt är det inte i alla fall!

Dels så handlar det om ämnet kolesterol.. det är en sak.. sen nästa sak är att standard lipidpanel mäter detta i olika lipoproteiner.. fast egentligen så är man i de flesta fall ute efter LDL-P!

LDL-P är en enskild riskfaktor.

Så man använder LDL-C som indikation på LDL-P!

Det problemet slipper man om man samtidigt mäter APO-b!

Grejen är att man kan vara en kolesterol hyperresponder.. eller något annat.. tex lågt HDL.

Nu bidde det extra komplicerat.. och det finns inte mediciner för alla tillstånd heller.

En annan grej är att metabolt syndrom långt gånget leder till kajko lipidvärden.. där är kolhydratrestriktion av nöden.

Oså har vi de med högt APO-b.. där kan det vara annat.. tex FH!

• Like 2

Jag är lite fundersam på mina värden där riskfaktorerna pekar åt olika håll

Här är mina värden efter 6 mån med lchf. Inom parentes efter 2 mån med lchf

TG        0,56 (0,49)

Tot Kol  8,2 (8,8)

HDL      1,8 (1,6)

LDL       6,1 (7,0)

ApoA1   1,59 (1,76)

Apo B    1,57 (1,75)

LDL/HDL = 3,39  (4,38) (ref 0,4-6,6) OK

Tot kol/HDL = 4,56 (5,5) (ref <6) OK

ApoA1/Apo B = 0,99 (0,99) (ref <0,9) RISK!

Det är alltså Apokvoten som pekar på risk. Både ApoA1 och Apo B har gått ned sedan senaste provtagningen men kvoten är densamma.

Värden innan lchf finns i dessa diagram

post-10505-0-18473500-1455820001_thumb.png

post-10505-0-30941800-1455820020_thumb.png

Jag har ätit tíllskott av Omega 3 och D vitamin de senaste 3 månaderna. Kanske det har hjälpt till att sänka LDL? Fast LDL är fortfarande för högt.

I det stora har det skett en förbättring.

Totalt kolesterol har sjunkit.

Mängden kolesterol i LDL har sjunkit.

Mängden kolesterol i HDL har stigit.

Antalet Apolipoproteiner har sjunkit vilket då tyder på att dels har HDL blivit effektivare och dels fler LDL töms för att sen brytas ner i levern.

• Like 5

Japp.. det är därför som nonHDL kolesterol sorterar agnarna från vetet (Tot/HDL)!

För om HDL är högt då indikerar det att LDL/VLDL töms.. dvs de snurrar inte runt lika länge i blodet och blir därmed inte lika lätt oxiderade eller glykoliserade.