Jump to content

Erfarenheter av ketogen kost att vikten börjar "åt fel håll" i början?

Augustus
 Share

Recommended Posts

Hej, jag är inne på en (ny) period av lchf efter en tids ofokus.

Är man, 31 år, 176 cm och väger ca 92kg.

Jag har ätit "mkt bra" sedan dagen efter julafton men har sedan dess upptäckt (eller inbillat mig) att mina jeans sitter *trängre* än innan jul. Vad jag vill fråga om är om någon varit med om att det i början "går åt fel håll" för att sedan "rätta till sig"?

Mitt mål är strikt kost, ketogen.

Jag har en ketonix som visar på "optimal ketos" (grönt ljus med 8-9 blink/period), jag för diagram i excel över ungefärlig proteinmängd/dag samt ungefärligt antal kolhydrater/dag samt mått med måttband (men detta kom jag på igår så jag har ingen empirisk måtthistoria).

Jag ligger på ungefär 50-60g protein om dagen och <5g kolhydrater.

Jag äter till jag är mätt och sen äter jag bara om jag blir hungrig igen. Igår fick jag i mig "för lite" mat, det räknade jag på: ca 900 kcal på en hel dag, men jag hade ingen hunger. Normalt ligger jag högre.

Poängen med det här är om någon annan har erfarit att det börjar i fel riktning (vikten) och ordnar upp sig senare?

Nja känner inte igen mig att det skulle gå åt fel håll med ketogen kost.

Men är det inte så att nu när kylan/vintern har kommit så behöver man långkalsonger och då kan ju jeansen sitter lite trängre :P

Det har nog bara gått lite för kort tid för att det ska märkas att det går åt rätt håll.

Du skriver bara protein och kolhydrat intag. Får du i dig rätt mängd fett?

Får du i dig rätt mängd av alla delar så ska det nog gå bra. Om det går lite trögt så släng in nån typ av fasta.

Lycka till.

Tack för din kommentar. Jag använder smör och kokosfett, förutom det som ev finns i maten själv (tx bacon).

Ligger på ca 78-80% fett, resten protein (och vad nu <5g blir i % kolhydrater).

Jag sover bra men motionerar väldigt lite (hoppas på att den sortest energi och motivation ska komma allt eftersom jag ketoadapterar allt mer).

Jag äter oftast en gång om dagen, max två, så jag är en vardagsfastare indirekt. Min långsiktiga "masterplan" är att inkludera en längre fasta (upp till en vecka) framöver allt eftersom hungerkänslorna minskar med ketoadapteringen.

Jag hade önskat det var så enkelt som att det är pga långkalsongerna. ;)

Men, jag får vänta och se. Är inte långt gången ännu som du sa. :)

• Like 1

Spontant känns det som du äter för lite mat. Hur ligger du till men mikronutrienter? Hur mycket av RDI av de olika vitaminer och mineraler får du i dig på en dag?

Vet ej faktiskt. Jag äter mkt grönsaker och jag har köpt hem nötlever (som fortfarande ligger i frysen).

Just mikronnutrienter har jag inte mätt. Jag har multivitamin och multimineraltabletter som jag *kommer ihåg* ibland. ;)

Vet ej faktiskt. Jag äter mkt grönsaker och jag har köpt hem nötlever (som fortfarande ligger i frysen).

Just mikronnutrienter har jag inte mätt. Jag har multivitamin och multimineraltabletter som jag *kommer ihåg* ibland. ;)

Du kan aldrig ersätta en fullgod kost med multivitamineraltabletter. Du borde kolla, därför att under lång tid ligga lågt i mikronutrienter kan vara skadligt. En bra riktlinje är att äta minst 500 gr grönsaker per dag.

• Like 1

Jag har en ketonix som visar på "optimal ketos" (grönt ljus med 8-9 blink/period)

Hur är din Ketonix inställd? Jag har standardinställning och har mätt varje dag under en dryg månads tid, men ligger alltid någorlunda högt (6-8) i det gula intervallet eller lågt (1-3) i det röda. Siffrorna ligger vanligtvis mellan 50 och 65, någon enstaka gång lägre, ibland högre. Grönt har jag aldrig blåst, trots slarv och småätande. Nu vet jag att du själv kan ställa in Ketonixen efter dina behov, jag blir lite nyfiken på hur du gör.

Hur är din Ketonix inställd? Jag har standardinställning och har mätt varje dag under en dryg månads tid, men ligger alltid någorlunda högt (6-8) i det gula intervallet eller lågt (1-3) i det röda. Siffrorna ligger vanligtvis mellan 50 och 65, någon enstaka gång lägre, ibland högre. Grönt har jag aldrig blåst, trots slarv och småätande. Nu vet jag att du själv kan ställa in Ketonixen efter dina behov, jag blir lite nyfiken på hur du gör.

Jag har gamla sportversionen, så jag kan inte göra någon digital kalibrering av den. Den är som den kom.

Jag har börjat blåsa rött på min ketonix sedan några dagar och jag har svårt att få i mig tillräckligt mycket kalorier. Jag är inte hungrig och när jag äter blir jag fort mätt. Jag är frusten och vet att detta beror på energiunderskott eftersom det bättrar sig om jag får i mig mer kalorier, men jag blir mätt nästan direkt numera.

Kommer detta rätta till sig i längden, att hungern kommer tillbaka?

Jag ser resultat nedåt på både våg och måttband, och det är ju inte konstigt när jag blir mätt på <1000kcal om dan om jag inte tvingar i mig mer mat. I övrigt mår jag *fantastiskt* och jag är inte trött, bara frusen.

Det kan vara en naturlig utveckling.. se bara till att energiunderskottet inte varar för länge!

Dvs du måste oxå räkna in de kalorier du förlorar via viktnedgången för att kunna beräkna din dagliga energiförbrukning.

Ett halvt kilo per vecka är cirka 500 kcal per dag.

Exempel.. du äter 1000 Kcal och tappar ett kilo per vecka så förbrukar du cirka 2000 Kcal om dagen.

• Like 6