PuderFreak Posted January 10, 2016 Share Posted January 10, 2016 Hej! Jag vet inte om detta hör hemma här. Men jag har googlat och googlat utan att hitta något direkt svar.Hade varit kul om någon har samma erfarenheter som mig. Jag har varit sockerberoende sen jag var 14 ungefär. Då i flera år så har jag druckit stora mängder läsk, ätit choklad, chips och godis varje dag. Till frukost, lunch och middag ungefär. Jag började även röka när jag var 14 år. Nu, 22 år gammal så har jag äntligen lyckats sluta med cigaretterna i 3 månader, efter att i nästan 8 år ha rökt ett paket om dagen. Något som jag la märke till för bara en vecka sedan är att sedan jag slutade röka så har jag varken druckit läsk, eller ätit godis. Inte ens druckit energidryck som jag drack ca 3-4 burkar av om dagen. Jag mår även illa av socker i kaffe. Det känns som när man har fått en sockeröverdos, t.ex efter att ha druckit en stor chailatte och sedan mår illa av blotta tanken att få i sig något mer sött. Så känner jag nu hela tiden. Jag var på ica som hade erbjudande på läsk, och bara stod där vid hyllan och kände att jag helt enkelt inte var sugen på det. Det är första gången på många år, och då fick jag aha-upplevelsen. Nu till grejen. Jag har inte slutat med nikotin, utan gått över till e-cigarett som efter flertal försök att sluta med cigaretter i många år är det enda som har fungerat. Och de tär betydligt lättare att trappa ner nikotinet med ecigg. Men iallafall. Är det någon som har kunskap om det finns något i cigaretter, förutom nikotinet som triggar igång sockersug och kan rökning vara en bidragande orsak till dagens socker beroende? Jag är genuint intresserad då detta inte är placebo jag känner. Men jag hittar inget svar på internet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 10, 2016 Share Posted January 10, 2016 Kan det vara så att du fått så mycket dopamin genom cigg och snabba kolhydrater att din dopaminkänslighet blivit kraftigt nedsatt? Och att den återhämtat sig genom att du slutat röka, såpass att du börjat få kontroll över sockersuget? F ö sägs rosenrot kunna återställa känsligheten för dopamin och serotonin, så det kanske kan hjälpa dig ytterligare? Rökning sätter ju även ner smaksinnet, vilket är en del av regleringen av blodsocker och aptit. Lycka till på din hälsoresa, och var glad att den börjar redan vid 22! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted January 10, 2016 Share Posted January 10, 2016 Vet inte om det finns någon substans i tobak som påverkar men vet sedan länge att oavsett vad man är beroende av så triggas samma område i hjärnan, det är alltså lättare att få flera beroenden när man väl fått ett. Dessutom så trubbas effekten av så att man behöver man ha mer stimulantia för att uppnå samma tillfredsställelse. Står mycket om detta ämne i Martina Johanssons bok Beroendehjärnan 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts