Jump to content

Luktar illa.

Tessan67

Recommended Posts

Mår så bra 3 månader med LCHF. -6kg smälter från mitten så att säga:) men min andedräkt är fruktansvärd. Mina arbetskamrater tror att barnen i gruppen har bajsat på sig när de kommer för nära mig. Det luktar avföring, blä! Tuggummin och halstabletter bara döljer lite. Hjälp!!!!

Kanske är du i ketos och det luktar. Det kan också vara så att bakteriefloran i munnen har förändrats genom kosten du äter nu. Det du kan göra åt det är att vara väldigt noggrann (mycket noggrannare än vanligt) med tandtråd och andra verktyg så du kommer åt all plack mellan tänderna, använda tungskrapa och eltandborste varje dag utan undantag.

• Like 5

Misstänkt Dragonbreath!  :o

Det luktar alltså inte dragon utan drake, dvs ammoniak!

Då handlar det om att man använder mycket protein som bränsle, antingen via födan eller egna muskler.

Ketobreath luktar acceton.

• Like 4

Det finns ju två olika varianter relaterade till lågkolhydratkost, de som tas upp här, de luktar helt olika och har väl också olika orsaker. 

Bra att inte blanda ihop tänker jag. Ketosandedräkten som ger en accetonliknande lukt är övergående.

Dragon Breath som är orsakad av högt proteinintag eller vad det nu kommer sig av, verkar stanna kvar. Det problemet verkar inte finnas någon lösning på?

• Like 6

Ja det är troligen det då. Detta fenomen dyker upp hos mig också ibland. Det märkliga är att det bara är ibland, och jag har inte kunnat koppla det till något speciellt med kosten som inte gäller för varje dag. Jag är för övrigt mkt noggrann med munhygien och tror därför att detta måste vara just Dragon Breath. Jag äter mkt protein, men det gör jag varje dag så det är märkligt att det bara dyker upp ibland.

Konstigt att inte fler Paleo/LCHF försökt undersöka detta djupare. Jag hittar inte mkt info nu när jag googlade.

• Like 1

• 5 months later...
  • 3 weeks later...

Du kanske har tonsilstenar. Äckliga små saker som gömmer sig i köttfickor bak i svalget. Ibland vet man inte ens att man har dem men de kan hamna i munnen ibland och luktar riktigt vidrigt. De ger verkligen den avföringss/rökar/kaffe/peppar andedräkten och jag känner igen det direkt hos folk.

Mår så bra 3 månader med LCHF. -6kg smälter från mitten så att säga:) men min andedräkt är fruktansvärd. Mina arbetskamrater tror att barnen i gruppen har bajsat på sig när de kommer för nära mig. Det luktar avföring, blä! Tuggummin och halstabletter bara döljer lite. Hjälp!!!!

Tandhygienisten, boka tid dit, ju snabbare desto bättre. De kan ha lång kötid, flera månader så vänta inte med att åtminstonde boka. Det sägs att 1 besök om året är bra. Tyvärr är de rätt dyra, men det brukar lösa sig. 

Förutom tandhygienist och allt annat man kan göra hemma (tandtråd och liknande, tungskrapa) så rekommenderar jag att borsta och/eller gurgla med bikarbonat en gång om dagen.

Tandkrämen Cliomyn (står på att den är för rökare) kan också hjälpa till att få bort otäck lukt.

Jag känner mig också ofta osäker på min andedräkt.

Jag har alltid en munspray i handväskan (Aloe fresh).... Just in case  :lol: .

Den tar ju inte bort odören permanent men förskönar draken en stund :rolleyes: . Jag har slutat med tuggummi av flera orsaker.

När man är bland folk t.ex på jobbet är det ju inte alltid läge att ta fram tungskrapa och swischa kokosolja.

• Like 1

• 5 years later...

Te med kokosolja i 2-4 gånger om dagen löser detta. Rejäla klickar kokosolja. Det tillgodoser behovet av fett, som är skälet till att det här problemet uppstår. Det är inte just proteinet utan protein/fett ration. Man äter för mycket protein i förhållande till mängden fett. Som tur är kan man lätt fixa det utan att lämna dieten. Bara drick te med kokosfett i. Det är inte svårare än så. Men det är en fruktansvärd andedräkt så försök fixa det ni som har det. Min bror hade det, han äter karnivora. Jag började researcha för att lösa det för det var fasen olidligt att umgås med honom. Det gick bort när vi testade detta. Puh. 👌 Enligt brorsan fick han bättre hy också - men det viktigaste är förstås att JAG slipper hans andedräkt. 😂

• Like 1

18 timmar sedan, Snie sade:

Bara drick te med kokosfett i.

Det är inte gott. Smör och vispgrädde i teet däremot, det är jättegott! ;)

Många har problem med mycket kokosfett och behöver tillvänjning. Illamående är en vanlig reaktion om man går ut för hårt.

• Like 4