Tessan67

Luktar illa.

Recommended Posts

Mår så bra 3 månader med LCHF. -6kg smälter från mitten så att säga:) men min andedräkt är fruktansvärd. Mina arbetskamrater tror att barnen i gruppen har bajsat på sig när de kommer för nära mig. Det luktar avföring, blä! Tuggummin och halstabletter bara döljer lite. Hjälp!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är du i ketos och det luktar. Det kan också vara så att bakteriefloran i munnen har förändrats genom kosten du äter nu. Det du kan göra åt det är att vara väldigt noggrann (mycket noggrannare än vanligt) med tandtråd och andra verktyg så du kommer åt all plack mellan tänderna, använda tungskrapa och eltandborste varje dag utan undantag.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Misstänkt Dragonbreath!  :o

Det luktar alltså inte dragon utan drake, dvs ammoniak!

Då handlar det om att man använder mycket protein som bränsle, antingen via födan eller egna muskler.

Ketobreath luktar acceton.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ett bevis på att du gör rätt. ;-)

För de flesta brukar acetondoften försvinna efter ett tag...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

prova att skölja med kokosolja.

sök på "oil pulling" här på forumet eller google

hjälpte  för mig när frugan klagade på min andedräkt i början, men det blev bättre sen precis som Peter B skriver.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ju två olika varianter relaterade till lågkolhydratkost, de som tas upp här, de luktar helt olika och har väl också olika orsaker. 

Bra att inte blanda ihop tänker jag. Ketosandedräkten som ger en accetonliknande lukt är övergående.

Dragon Breath som är orsakad av högt proteinintag eller vad det nu kommer sig av, verkar stanna kvar. Det problemet verkar inte finnas någon lösning på?

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det lutar åt Dragon "död lukt" än aceton. Vad gör jag åt det minskar protein öka fett?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är troligen det då. Detta fenomen dyker upp hos mig också ibland. Det märkliga är att det bara är ibland, och jag har inte kunnat koppla det till något speciellt med kosten som inte gäller för varje dag. Jag är för övrigt mkt noggrann med munhygien och tror därför att detta måste vara just Dragon Breath. Jag äter mkt protein, men det gör jag varje dag så det är märkligt att det bara dyker upp ibland.

Konstigt att inte fler Paleo/LCHF försökt undersöka detta djupare. Jag hittar inte mkt info nu när jag googlade.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa luktar fruktansvärt illa av mejerier när de äter lchf, konstigt nog.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Sluta med mjölk grädde ost så luktar du inte illa ens om du inte borstar tänderna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spännande påstående av Martina tycker jag ... Det går tvärtemot det som jag uppfattat som ett fastställt faktum. :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kanske har tonsilstenar. Äckliga små saker som gömmer sig i köttfickor bak i svalget. Ibland vet man inte ens att man har dem men de kan hamna i munnen ibland och luktar riktigt vidrigt. De ger verkligen den avföringss/rökar/kaffe/peppar andedräkten och jag känner igen det direkt hos folk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mår så bra 3 månader med LCHF. -6kg smälter från mitten så att säga:) men min andedräkt är fruktansvärd. Mina arbetskamrater tror att barnen i gruppen har bajsat på sig när de kommer för nära mig. Det luktar avföring, blä! Tuggummin och halstabletter bara döljer lite. Hjälp!!!!

Tandhygienisten, boka tid dit, ju snabbare desto bättre. De kan ha lång kötid, flera månader så vänta inte med att åtminstonde boka. Det sägs att 1 besök om året är bra. Tyvärr är de rätt dyra, men det brukar lösa sig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förutom tandhygienist och allt annat man kan göra hemma (tandtråd och liknande, tungskrapa) så rekommenderar jag att borsta och/eller gurgla med bikarbonat en gång om dagen.

Tandkrämen Cliomyn (står på att den är för rökare) kan också hjälpa till att få bort otäck lukt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner mig också ofta osäker på min andedräkt.

Jag har alltid en munspray i handväskan (Aloe fresh).... Just in case  :lol: .

Den tar ju inte bort odören permanent men förskönar draken en stund :rolleyes: . Jag har slutat med tuggummi av flera orsaker.

När man är bland folk t.ex på jobbet är det ju inte alltid läge att ta fram tungskrapa och swischa kokosolja.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg