Velcro

16:8

Recommended Posts

Hej!

 

Jag tänkte köra 16:8 mån-fre men sedan äta frukost lör-sön, någon som har erfarenhet av om detta funkar bra om syftet är viktnedgång?

Försöker köra så strikt lågkolhydratkost som möjligt förstås men jag måste få till en fungerande vardag med familj och barn och jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om syftet är viktnedgång finns bara en sak att göra som jag ser det; testa och utvärdera. Och inte bara en vecka, ge det lite tid. :)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det funkar bra. Vill du få mer effekt ska du också träna några morna då du hoppar frukost

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om syftet är viktnedgång finns bara en sak att göra som jag ser det; testa och utvärdera. Och inte bara en vecka, ge det lite tid. :)

Japp, planen sträcker sig längre än en vecka, tack för svar :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det funkar bra. Vill du få mer effekt ska du också träna några morna då du hoppar frukost

OK, tack, får bli morgonpromenad låter det som :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag tänkte köra 16:8 mån-fre men sedan äta frukost lör-sön, någon som har erfarenhet av om detta funkar bra om syftet är viktnedgång?

Försöker köra så strikt lågkolhydratkost som möjligt förstås men jag måste få till en fungerande vardag med familj och barn och jobb.

 

Låter som ett bra upplägg. Bra att det finns fokus på att få en fungerande vardag. Det gör att du har alla chanser att lyckas. Och som sagt, ge det tid.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag började med 16:8 för ca 3 månader sedan. Min tanke var då att äta frukost på helger mm.

 

Det intressanta var att efter någon vecka så kände jag inget behov av frukost på helgerna heller, bara kaffe.

 

Jag har ofta  även förlängt fastan på helger och hoppar över lunchen också och äter det första målet på em. med familjen.

 

Jag tycker att det funkar jättebra att hoppa över mål som jag ändå skulle ha ätit utan sällskap. Ingen annan som bryr sig.

 

Ang. vikten så går jag ner men mycket långsamt men i perspektiv till att det förut stod helt stilla så får jag vara nöjd med det.

 

Jag har blivit mer medveten om hur många ggr per dag jag äter = mindre småätande. 

 

Har gjort lite avsteg under julledigheten men vardagar försöker jag att inte äta något efter middagen ca 18.00.

 

På helger blir det bland en långpromenad eller gym innan första målet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag började med 16:8 I början av 2010 (hittade tidpunkten I en gammal tråd på kolhydrater ifokus). Det kallades inte 16:8 (men begreppet periodisk fasta hade nämnts).

Jag äter enbart lunch och middag för att det passar mig att äta så. Det har inte påverkat vikten alls. 5:2 skulle möjligen göra det, men det trivdes jag inte med när jag testade (ständigt hungrig :-(  )

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är mycket effektivt för viktminskning, inte minst för att det hjälper till att uppreglera insulinkänsligheten. Tänk bara på att om du förlänger perioden till att omfatta även helgerna så är risken att det blir en generell kalorirestriktion. Då blir det inte lika effektivt i längden (åtminstone för mig). Den risken eliminerar du genom att äta frukost på helgerna eller att vara noga med att äta dig rejält mätt de måltider du äter. För mig som alltid hoppar över frukosten så blir det att trycka på med mycket smör i maten och kokosolja i kaffet/teet vid de 1-2 måltider jag äter. Om jag inte lägger till detta så stannar vikten på  ett par - tre kilo över vad jag anser att jag vill ligga på.

 

Det är ett upplägg jag trivts jättebra med i snart 3 år nu och som fungerar för att minska med även att hålla vikten  :) Det gör också att jag delta i firande och socialsamvaro kring matbordet vid Jul, Påsk mm i trygg förvissning att det jämnar ut sig efteråt. Förutsatt att jag undviker allt som kan trigga sockertrollet förstås  :D

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort 16:8 i flera månader nu ca 5 dagar i veckan. Fast....med en klick kokosolja i kaffet på morgonen. Mår väldigt bra av det . Men idag så började jag att utesluta oljan. För att testa om jag får igång viktnedgången igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag började med 16:8 I början av 2010 (hittade tidpunkten I en gammal tråd på kolhydrater ifokus). Det kallades inte 16:8 (men begreppet periodisk fasta hade nämnts).

Jag äter enbart lunch och middag för att det passar mig att äta så. Det har inte påverkat vikten alls. 5:2 skulle möjligen göra det, men det trivdes jag inte med när jag testade (ständigt hungrig :-(  )

 

Jag håller med ang. 5:2. Jag testade för ca ett år sedan och var ständigt hungrig och kom mycket snabbt tillbaka till gammal kalorifixering = ätstörning.

Jag kunde kanske ha stått ut med svälten om det hade blivit ett mycket effektivt viktras men jag gick inte ner mer än ca 3hg på 6 veckor så då lade jag ner det. 

Fastan är mycket mer avspänt och man kan äta härlig fet mat i ordentliga lass utan att tänka på kaloritabeller :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.