Petra183 Posted January 12, 2016 Share Posted January 12, 2016 Enligt kostbevakningen innehåller 100 g mandel 13 g kolhydrater, medan 100 g mandelmjöl innehåller 5 g kolhydrater. Någon som kan förklara skillnaden eller vet vad den beror på? Vad händer med mandeln som gör att kolhydratsinnehållet minskar när den mals ner? Är mandelmjöl som man mal själv hemma i köket ett sämre val än köpt mandelmjöl om man ser till mängden kolhydrater? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted January 12, 2016 Share Posted January 12, 2016 Jag vet inte svaret men om jag skulle spekulera kan det bero på flera saker. Dels är kolhydratsinnehållet olika från mandel till mandel och dels är inte skalet med när mandeln mals till mjöl. Kan tänka mig att mandlar med skal innehåller mer fibrer som räknas som kolhydrater i innehållsförteckningen för dem. När Kostdoktorn bekostade en egen test visade det sig att kolhydratsinnehållet som angavs på förpackningen till mandelmjöl var bluff. Dock lägre i mjöl än i vanlig mandel med skal. http://www.kostdoktorn.se/testresultat-det-verkliga-kolhydratsinnehallet-i-mandelmjol Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted January 12, 2016 Author Share Posted January 12, 2016 Enligt kostbevakningen innehåller 100 g mandel 13 g kolhydrater och 7 g fiber. Mandelmjölet är fiberfritt, och förmodligen malt på skalad mandel, och innehåller 5 % kolhydrat, så jag tror inte man kan skylla på skalen i det här fallet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted January 12, 2016 Share Posted January 12, 2016 Den 9 juli förra året skrev Per Wikholm ett inlägg här på forumet om skillnaderna i hur kolhydratsinnehållet beräknas i USA resp. EU: "EU och USA har olika regler för hur kolhydrater ska deklareras i näringsdeklarationen.EU deklarerar fibrer för sig och inte som kolhydrater... Således är den kolhydratsmängd som finns på en påse valnötter som packeterats i EU ungefär det Robban Atkins kallade för nettokolhydrater. Samma valnötter paketerade i USA anger en större kolhydratsmängd då även icke digererbara fibrer räknas som kolhydrater." Så kanske skillnaden har att göra med att påsarna med hela mandlar har innehållsdeklarerats enligt USA-metoden, och mandelmjölet enligt EU:s metod. Mandlar innehåller troligen också andra fibrer än de som sitter i skalen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Allianne Posted January 12, 2016 Share Posted January 12, 2016 100g mandelar och 100g mandelmjöl är inte samma sak. 1 dö mandlar motsvarar ca 1,3 dö mandelmjöl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 12, 2016 Share Posted January 12, 2016 100g mandelar och 100g mandelmjöl är inte samma sak. 1 dö mandlar motsvarar ca 1,3 dö mandelmjöl. Men 100 g är väl alltid 100 g, vare sig det är hela eller malda?! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted January 12, 2016 Share Posted January 12, 2016 Jag importerade tidigare mandlar från Mallorca. De bara skrattade när jag bad om kolhydratmängden! Det skiftar från säsong till säsong, från finca till finca, varierar mellan olika sorter mm mm. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts