Bengt Nilsson Posted January 12, 2016 Share Posted January 12, 2016 Början av Saras långa artikel (och många tips): En viktig väg för att giftminimera vårt hem från skadliga kemikalier har varit att försöka göra vårt kök så giftfritt som möjligt. Eftersom plast och värme inte alls hör ihop (de skadliga kemikalierna läcker ut betydligt mer när plasten blir uppvärmd) så har mitt främsta mål varit att försöka rensa ut den plast vi hade i köket och ersätta med produkter i andra mer giftfria material. Läs vidare: Plastbanta köket 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted January 12, 2016 Share Posted January 12, 2016 Jag tömmer just nu vårt kök inför renovering. Det är mycket som inte kommer tillbaka in i köket... Trä och rostfritt stål får det bli! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted January 12, 2016 Share Posted January 12, 2016 Jag har också börjat så smått att sanera bort plasten. Har helt gått över till glasmatlådor numera :-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 12, 2016 Share Posted January 12, 2016 Meen.. först träbantade jag mitt kök iomed att så mycket gifter läckte ut.. sen tungmetallbantade jag det, så allt rostfritt åkte ut, nu skall jag altså plastbanta det.. får jag lov att behålla spisen? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted January 12, 2016 Share Posted January 12, 2016 Meen.. först träbantade jag mitt kök iomed att så mycket gifter läckte ut.. sen tungmetallbantade jag det, så allt rostfritt åkte ut, nu skall jag altså plastbanta det.. får jag lov att behålla spisen? Ja Zepp den får du behålla såvida den inte är gjord i plast 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 12, 2016 Share Posted January 12, 2016 Ja Zepp den får du behålla såvida den inte är gjord i plast Det ingår plastkomponenter.. oså en massa tungmetaller i olika legeringar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 Det ingår plastkomponenter.. oså en massa tungmetaller i olika legeringar. Raw food är väl poppis nu?? Vi har plastbantat matlådorna till jobbet, glas istället. Skörbrädorna i plast är väl största problemet här nu känner jag, det slita på dem har man ju ätit upp.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 Meen.. först träbantade jag mitt kök iomed att så mycket gifter läckte ut.. sen tungmetallbantade jag det, så allt rostfritt åkte ut, nu skall jag altså plastbanta det.. får jag lov att behålla spisen? Jag tömmer just nu vårt kök inför renovering. Det är mycket som inte kommer tillbaka in i köket... Trä och rostfritt stål får det bli! Hmm. Hur mycket allvar var det bakom ditt svar Zepp? Lite olika tänk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 Inte så mycket.. trä avger terpener och andra ämnen.. bok lär vara bästa träslaget. Rostfritt lär vara en stor källa till krom och annat i våra avlopp, som sen förgiftar naturen. Bäst är nog gjutjärn och emaljerade järnartiklar/kärl? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nake Posted January 20, 2016 Share Posted January 20, 2016 Har köpt matlådor från ikea där kärlet är i glas, och locket plast. Ersatte gamla glassbyttor. Också gjort mig av med teflonstekpannan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts