Ketonmätningar

Peter B

Recommended Posts

"Bara genom att sluta med kaffe?"

Näää...jag kör mitt nyårslöfte  med strikt ketogen diet utan koffein, nästan utan alkohol och inga sötningsmedel fram till v.9. Kör ju lite liberalare LCHF annars.

Sambandet är ju inte helt självklart eftersom "dawn phenomenon" skulle hypotetisk kunna vara oberoende kosthållningen...blodsockervärdet dalar ju sen under dagen... (exkl tid efter måltid). (Just nu ligger BS på 4.6)

• Like 2

Dawn phenomenon är vad jag begriper oberoende utav kost.. men för friska så får man bannemig skynda sig att mäta innan det sjunker tillbaka igen.

Dessutom så skulle man för rättvisa oxå mäta strax före uppvaknandet.  :wacko:

Då kanske du låg på 3,5?

• Like 2

Intressant, Peter! Följer. Har du (eller någon annan) kunskap om hur dessa värden kan jämföras med resultatet man får i Ketonix? Jag vet att det inte är samma saker som mäts, men finns det ett samband? Blåser fortfarande varje morgon och ligger någorlunda stabilt i det lägre röda intervallet.

• Like 2

Kul att några är intresserade. :)

Ställer upp värdena i tabellform.

Testerna görs på morgonen med minst 8h fasta innan test. Äter ca 12.00. Kvällsmat ca 18.00. Lite småätande kanske mellan 19-22. Inget koffein. Ingen Alkohol. Aktiviteterna kan vara intressanta för nästa dags värde.

Datum glukos  ketoner aktivitet

10/1    6.0        0,3   Löpband 8 km

11/1    5.6        1,0

12/1    5.1        1,7   Spinning 45 min

13/1    5.1        3,5

14/1    5.6        1,0

15/1    5,6        3,8

16/1    5,7        0,9  Spinning 30 min + Core 30 min

17/1    6,0        1,8  Cirkelträning 45 min

18/1    5,8        1,9 

19/1    5,9        1,6  Spinning 45 min

20/1    6,0        2,0

21/1     -            -    Löpband 10 km (på kvällen)
22/1    5,5        4,1  

23/1    -             -     Core 30 min + spinning 60 min

24/1    6,1        2,6  Cirkelträning 45 min

25/1    6,1        2,6  

Värdena varierar en del. Jag har ätit strikt hela tiden sedan 1/1. Men när jag fick hem stickorna och mätte 0,3 blev jag lite irriterad. ;-)  Det innebär att jag nu äter ännu mer "rent" fett...typ kokosfett, majonnäs eller smör än i början av månaden.

Jag har inte förstått poängen  med att mäta ketonerna på något annat sätt än jag försöker göra nu. Att mäta nära fettrika måltider och fysisk aktivitet ger antagligen högre nivåer men av vilket intresse är det? Jag ser att flera verkar göra det? Varför?

Det som jag tycker är intressant är att verifiera att man befinner sig i nutritionell ketos. Jag inbillar mig att det innebär att nivån ketonkroppar aldrig sjunker under 0,5 mmol/L. D v s att hjärnan dygnet om får en väsentlig del av sin energi av ketonkroppar. Då har man på ett "spännande" sätt ändrat sin metabolism!

Har man detta synsätt blir mätningarna av ketonnivåer väldigt intressanta och viktiga, man vill veta att man verkligen befinner sig i nutritionell ketos och inte bara inbillar sig att man är det och då vill man veta att lägsta nivån av ketonkroppar är tillräckligt hög.

Ketonixen känns för mig då alltför osäker. Den ger en approximation av "blod-ketoner" genom "utandnings-ketoner". Dessutom verkar skalorna vara osäkra?  Jag har inte haft någon sån apparat men om jag satsar två månader av mitt liv för att undersöka hur man mår av att  vara i "nutritionell ketos. Då vill jag verkligen kunna veta att jag varit där och inte bara anta det. Därför känns inte Ketonixen intressant.

Vidare tror jag att det krävs mer än man tror för att hamna i nutritionell ketos. Jag inbillar mig att det är lättare att hamna där om man befinner sig under kraftig viktnedgång, men svårare om man är viktstabil, så man kan inte bara anta att man är i ketos för att man äter en strikt LCHF, det måste verifieras.

Tar gärna emot synpunkter på  mina tankegångar :)

PS.

Om någon orkar läsa ända hit. Jag förstår inte riktigt varför värdet på ketonnivåerna varierar så kraftigt. De teorier jag har är:

* Mängden mat man åt dagen innan
  * Fysisk aktivitetsnivå dagen innan.

Det finns garanterat fler möjliga orsaker...

DS

• Like 7

Testerna görs på morgonen med minst 8h fasta innan test.

Datum glukos  ketoner

10/1    6.0        0,3

11/1    5.6        1,0

12/1    5.1        1,7

13/1    5.1        3,5

14/1    5.6        1,0

Värdena varierar en del. Jag har ätit strikt hela tiden sedan 1/1. Men när jag fick hem stickorna och mätte 0,3 blev jag lite irriterad. ;-)  Det innebär att jag nu äter ännu mer "rent" fett...typ kokosfett, majonnäs eller smör än i början av månaden.

Jag har inte förstått poängen  med att mäta ketonerna på något annat sätt än jag försöker göra nu. Att mäta nära fettrika måltider och fysisk aktivitet ger antagligen högre nivåer men av vilket intresse är det? Jag ser att flera verkar göra det? Varför?

Det som jag tycker är intressant är att verifiera att man befinner sig i nutritionell ketos. Jag inbillar mig att det innebär att nivån ketonkroppar aldrig sjunker under 0,5 mmol/L. D v s att hjärnan dygnet om får en väsentlig del av sin energi av ketonkroppar. Då har man på ett "spännande" sätt ändrat sin metabolism!

Har man detta synsätt blir mätningarna av ketonnivåer väldigt intressanta och viktiga, man vill veta att man verkligen befinner sig i nutritionell ketos och inte bara inbillar sig att man är det och då vill man veta att lägsta nivån av ketonkroppar är tillräckligt hög.

Ketonixen känns för mig då alltför osäker. Den ger en approximation av "blod-ketoner" genom "utandnings-ketoner". Dessutom verkar skalorna vara osäkra?  Jag har inte haft någon sån apparat men om jag satsar två månader av mitt liv för att undersöka hur man mår av att  vara i "nutritionell ketos. Då vill jag verkligen kunna veta att jag varit där och inte bara anta det. Därför känns inte Ketonixen intressant.

Vidare tror jag att det krävs mer än man tror för att hamna i nutritionell ketos. Jag inbillar mig att det är lättare att hamna där om man befinner sig under kraftig viktnedgång, men svårare om man är viktstabil, så man kan inte bara anta att man är i ketos för att man äter en strikt LCHF, det måste verifieras.

Hur är det med mejerierna?

Testerna görs på morgonen med minst 8h fasta innan test.

Datum glukos  ketoner

10/1    6.0        0,3

11/1    5.6        1,0

12/1    5.1        1,7

13/1    5.1        3,5

14/1    5.6        1,0

PS.

Om någon orkar läsa ända hit. Jag förstår inte riktigt varför värdet på ketonnivåerna varierar så kraftigt. De teorier jag har är:

* Mängden mat man åt dagen innan

* Fysisk aktivitetsnivå dagen innan.

Det finns garanterat fler möjliga orsaker...

DS

Det varierar i första hand beroende på tillgängligt glukos.. vilket kan vara via munnen eller via glukoneogenes.

Och det styrs inte heller helt utav Insulin.. även om det är en viktig faktor.

Fyllde du på glykogendepåerna ena dagen så ser glykogenolys till att du har ett stabilt blodsocker.

Tömde du glykogendepåerna den andra dagen iomed träning inför Stockholm maraton så kommer glukoneogenesen fylla på depåerna utan insulin och under tiden kommer oxå ketonnivåerna vara något högre.

• Like 2

Kul att du delar med dig av dina värden Peter. Vill man veta att kroppen använder kroppsfett för att göra ketoner skall man förstås vara fastande. Vill man veta hur en måltid påverkar mäter man efter maten. Om tex två måltider ger samma blodsocker respons men den ena sänker BHB och den andra inte är det förmodligen så att den som sänkte BHB orsakade större insulinutsöndring för att hålla blodglukos på samma nivå.

När det gäller dina morgonvärden kan sömnen påverka en del. Framförallt om man snarkar och kanske har andningsuppehåll påverkar det stresshormoner som påverkar BHB. Vissa personer har högst BHB på morgonen medan andra har det på kvällen.

Den 14:e och 15:e har du samma glukos men olika BHB. Det högre BHB tyder på att du hade lägre insulin då. Kan bero på sömnen eller vad du åt dagen innan.

Har du provat att ta 20-30g kokosfett och mätt 1-2 h efteråt? Brukar vara ett bra sätt att få ned glukos ännu mer. Det verkar som man kan träna kroppen att bli van lägre blodsocker precis som man kan träna allt annat. Med några gångers "träning" är det inte omöjligt fastesockret också blir lägre.

• Like 5

Vill man veta hur en måltid påverkar mäter man efter maten. Om tex två måltider ger samma blodsocker respons men den ena sänker BHB och den andra inte är det förmodligen så att den som sänkte BHB orsakade större insulinutsöndring för att hålla blodglukos på samma nivå.

Mmm...det var en intressant vinkling :)

Har du provat att ta 20-30g kokosfett och mätt 1-2 h efteråt? Brukar vara ett bra sätt att få ned glukos ännu mer. Det verkar som man kan träna kroppen att bli van lägre blodsocker precis som man kan träna allt annat. Med några gångers "träning" är det inte omöjligt fastesockret också blir lägre.

Nä, jag har inte mätt effekten på det viset. Jag har antagit att det blir effekten men inte sett någon mening med att testa det. Men om du menar att man kan "träna" ner blodsockret så hamnar det ju i en annan dager...Det höga fastesockret är mitt viktigaste skäl till att jag startade med LCHF och när jag äter mer liberalt kan det ofta ligga en bit över 6.

• Like 3

Mmm...det var en intressant vinkling :)

Nä, jag har inte mätt effekten på det viset. Jag har antagit att det blir effekten men inte sett någon mening med att testa det. Men om du menar att man kan "träna" ner blodsockret så hamnar det ju i en annan dager...Det höga fastesockret är mitt viktigaste skäl till att jag startade med LCHF och när jag äter mer liberalt kan det ofta ligga en bit över 6.

Anmäl dig till Stockholm Marathon och följ bios råd om att sänka beroendet av glukos.. så vi andra får något att fundera på!

Oså vill vi ha reda på alla parametrar.. hitan o ditan.. även hur du placerade dig i tävlingen!

Min bror brukar springa detta.. och han använder inte LCHF så jag kommer att jämföra er.. för övrigt så är ni lika gamla!

• Like 2

Hej, jag kör strikt, mjölkprodukter och ibland kaffe (som jag förövrigt avvänjning mig ifrån). Mitt faster värde är 4-4,5 och ibland dagtid är det ner mot som lägst 3,1 typ. Men direkt efter träning kan jag ha över 6.

Har börjat ta mct-olja innan träning vilket har fått en positiv sänkning av blodsockret. Mäter inte ketoner längre men gjorde det i början av min omställning och då med ketonix. Nu känner jag när jag är i ketos o det har räckt har jag tyckt tills nu.

Det som är spännande är att du hade "högt" sockervärde och ketonvärden samtidigt.

13/1 5.1 3,5

Intressant, kanske ska skaffa mig en ketonmätare.

Mvh

Lena

• Like 3

Hej, jag kör strikt, mjölkprodukter och ibland kaffe (som jag förövrigt avvänjning mig ifrån). Mitt faster värde är 4-4,5 och ibland dagtid är det ner mot som lägst 3,1 typ. Men direkt efter träning kan jag ha över 6.

Har börjat ta mct-olja innan träning vilket har fått en positiv sänkning av blodsockret. Mäter inte ketoner längre men gjorde det i början av min omställning och då med ketonix. Nu känner jag när jag är i ketos o det har räckt har jag tyckt tills nu.

Det som är spännande är att du hade "högt" sockervärde och ketonvärden samtidigt.

13/1 5.1 3,5

Intressant, kanske ska skaffa mig en ketonmätare.

Mvh

Lena

Ja du har ett lågt och fint blodglukosvärde. Att blodsockret stiger efter ett lite hårdare träningspass är helt normalt. Det är ingen orsak att ta mct-oljan tycker jag...men man kan ju ta den för att få extra energi. :)

En ketonmätare är aldrig fel ;-)

• Like 3

"En ketonmätare är aldrig fel."

Man kan skaffa flera olika ketonmätare om man är nörd och vill veta vad som händer vid olika kost/tillägg och fysiska aktiviteter!

Först o främst så handlar det om Nörderi.. i andra hand om att lära sig mer om hur ens egen kropp funkar!

På det så skall man inte annat än i undantagsfall jämföra sig med andra Nördar.. deras resultat är kanske bättre men de kanske/troligtvis lever annorlunda liv!

Hur som helst.. vi är samma art.. så våra värden/resultat är till största delen jämförbara.. däremot så lever vi lite olika liv.. nåja vi lever nog de flesta ett sk "medelklassliv".. men det är de små differenserna som kan ha stor betydelse!

• Like 2

Zepp: Din teori om att Ketonerna varierar med glukosen tycker jag inte riktigt håller (i mitt lilla n=1 experiment). Det finns gott om glukos i blodet samtidigt som ketonvärdena ligger högt. (Vid fasta har jag också sett diagram där glukos minskar när ketonerna ökar). Men än så länge kör jag icke-fastande och med rimligt högt proteinintag och några gram kollisar med grönsakerna.

Zepp: Om man bestämt sig för att testa vad ketos innebär så tycker jag inte att det är nörderi att mäta, det är snarast nödvändigt. Vad är det för vits med att lägga ner veckor/månader på detta om man "bara" tror att man är i ketos. Och så vill man använda den mest tillförlitliga metoden och det är väl mätning av blodketoner? Att vilja testa vad det innebär att vara i ketos däremot kan jag tycka är nörderi. ;-)

En sak till jag undrar över..det finns uppenbarligen ketoner och glukos i blodet. Hur vet man vad  och/eller hur mycket av ketoner /glukos som hjärnan använder som bränsle? Uppenbarligen fungerar det ju på epileptiker. Men hur?

Flyttar sammanfattningen av mätningarna hit (morgonvärden, minst 8h fasta):

10/1    6.0        0,3   Löpband 8 km

11/1    5.6        1,0

12/1    5.1        1,7   Spinning 45 min

13/1    5.1        3,5

14/1    5.6        1,0

15/1    5,6        3,8

16/1    5,7        0,9  Spinning 30 min + Core 30 min

17/1    6,0        1,8  Cirkelträning 45 min

18/1    5,8        1,9

20/1    6,0        2,0

21/1     -            -    Löpband 10 km (på kvällen)
22/1    5,5        4,1 

23/1    -             -     Core 30 min + spinning 60 min

24/1    6,1        2,6  Cirkelträning 45 min

25/1    6,1        2,6 

26/1    6,0        5,5   Spinning 45 min

• Like 2

Zepp: Din teori om att Ketonerna varierar med glukosen tycker jag inte riktigt håller (i mitt lilla n=1 experiment). Det finns gott om glukos i blodet samtidigt som ketonvärdena ligger högt. (Vid fasta har jag också sett diagrammen hur glukos minskar när ketonerna ökar). Men än så länge kör jag icke-fastande och med rimligt högt proteinintag och några gram kollisar med grönsakerna.

Zepp: Om man bestämt sig för att testa vad ketos innebär så tycker jag inte att det är nörderi att mäta, det är snarast nödvändigt. Vad är det för vits med att lägga ner veckor/månader på detta om man "bara" tror att man är i ketos. Och så vill man använda den mest tillförlitliga metoden och det är väl mätning av blodketoner? Att vilja testa vad det innebär att vara i ketos däremot kan jag tycka är nörderi. ;-)

En sak till jag undrar över..det finns uppenbarligen ketoner och glukos i blodet. Hur vet man vad  och/eller hur mycket av ketoner /glukos som hjärnan använder som bränsle? Uppenbarligen fungerar det ju på epileptiker. Men hur?

10/1    6.0        0,3   Löpband 8 km

11/1    5.6        1,0

12/1    5.1        1,7   Spinning 45 min

13/1    5.1        3,5

14/1    5.6        1,0

15/1    5,6        3,8

16/1    5,7        0,9  Spinning 30 min + Core 30 min

17/1    6,0        1,8  Cirkelträning 45 min

18/1    5,8        1,9

20/1    6,0        2,0

21/1     -            -    Löpband 10 km (på kvällen)

22/1    5,5        4,1 

23/1    -             -     Core 30 min + spinning 60 min

24/1    6,1        2,6  Cirkelträning 45 min

25/1    6,1        2,6 

26/1    6,0        5,5   Spinning 45 min

Bra frågor.. du får väldigt gärna mäta och utveckla hela synsättet ytterligare!

Varför en viss person har en viss halt glukos och ketoner i blodet i ett givet ögonblick är lixom väldigt svårt att avgöra!

Får nog förtydliga mig då ytterligare.. kroppens celler behöver sin energi.. och det får de via olika mekanismer..annars så dör de.

Några celler kan bara använda glukos andra kan använda olika saker en del tillomed laktat och aminosyror eller fettsyror.

Kroppen är ingen finlirare, det mesta regleras i ett komplext mönster i kaskader.. med väldigt mycket backup för att klara av de mest olika förutsättningarna/tillstånden.

Det är därför som det blir så himla svårt att dra enkla slutsatser från att bara mäta glukos/ketonkroppar.

Däremot så är det inte helt fel.. men man borde mäta betydligt fler saker egentligen för att begripa vad som händer momentant.. iallafall om man vill dra självsäkra slutsatser av enkla åtgärder!

Man får dessutom utgå från det som är det "normala" dvs cirka 50E% kolhydrater och vad som sen händer när man börjar närma sig 80E% fett!

På det så skall man så klart som korvspad fundera på vad som händer när man sen motionerar.

Då händer lite andra saker om man äter LCHF än om man fortsätter att ligga på 50E% kolisar.

För det första.. på LCHF så lider man kronisk utav glukosbrist.. det är där som ketonkropparna främst kommer in.. och det är ju lixom något vi strävar efter.. samma med fasta.

Träning av någon kaliber, dvs så man flåsar och blir svettig och iallafall trött i musklerna tömmer en del av de intramuskulära glykogendepåerna.. de lär motsvara cirka 400 gram av totalt cirka 500 gram glykogen lagrat.

Dessa vill kroppen återställa.. utifall du senare skulle möta den där sabeltandade tigern som våra gener är programmerade för att springa ifrån!

Då sjunker insulin och stiger glukagon.. vilket aktiverar glukoneogenes i lever och njure.. för att inte tala om ökad esterifiering av FFA i fettcellerna!

Iomed att glukoneogenes stiger så minskar förutsättningarna för att oxidera fett. de omvandlas då till ketonkroppar.. som passerar ut i blodet och där sen kan användas frekvent av celler som har högre andel ketolysensymer.

Det gör då att den glukos som bildas kan låsas i glykogenlager.. ofta helt utan att insulin blir inblandat för övrigt.

Man får skilja på vilobehov av energi, postexersicebehov och lite andra tillstånd.. kroppen lär hur som helst försöka bevara glukoshalten i blodet.. även om det emellanåt bägge kan vara höga.. eller låga!

Energi i lite olika former transporteras i blodet.. finns det behov av att fylla på glykogen och under tiden ersätta vissa cellers glukos med ketonkroppar så sker det.

Glöm allt om av/på.. så fungerar sällan några biologiska system!

• Like 2

Intressant Zepp :)

Just nu är jag lite fokuserad på hjärnan.

Och då är väl den ända energi som finns tillgänglig för cellerna den som kommer via blodet? (Glukos och Ketoner). Inga eller lite ketoner  innebär att man inte är i nutritionell ketos.  Hjärnan tar då all sin energi från glukos. Eller finns det någon hake i det resonemanget? Är det inte så enkelt?

I sammanhanget med hjärnan så spelar väl inte motion så stor roll efter ett antal timmar faller ketonproduktionen, som jag fattar det bygger definitionen av nutritionell ketos på att det finns tillgänglig försörjning av ketonkroppar i princip dygnet om?

Sen var jag lite nyfiken på hur cellerna i hjärnan kan föredra ketoner framför glukos...båda finns ju tillgängliga i blodet..är det så enkelt att insulinnivåerna ligger låga och att GLUT kanalerna då "stängs"? Vilken väg in till cellen tar ketonerna?

• Like 3

Ytterligare reflektioner

-------------------------------

Jag tycker att det är "bedrövligt" att fastesockret ligger så högt, trots en väldigt strikt LCHF. Inget koffein, ingen alkohol.

Jag blir också nästan lite stressad när ketonvärdena ibland hamnar på 4-5+. Jag kanske överdriver detta en aning?

Hursomhelst när jag går mot slutet av den här strikta perioden tänkte jag se vilken effekt några lite längre fasteperioder har på värdena.

• Like 2

Intressant Zepp :)

Just nu är jag lite fokuserad på hjärnan.

Och då är väl den ända energi som finns tillgänglig för cellerna den som kommer via blodet? (Glukos och Ketoner). Inga eller lite ketoner innebär innebär att man inte är i nutritionell ketos.  Hjärnan tar då all sin energi från glukos. Eller finns det någon hake i det resonemanget? Är det inte så enkelt?

I sammanhanget med hjärnan så spelar väl inte motion så stor roll efter ett antal timmar faller ketonproduktionen, som jag fattar det bygger definitionen på nutritionell ketos att det finns tillgänglig försörjning av ketonkroppar i princip dygnet om?

Sen var jag lite nyfiken på hur cellerna i hjärnan kan föredra ketoner framför glukos...båda finns ju tillgängliga i blodet..är det så enkelt att insulinnivåerna ligger låga och att GLUT kanalerna då "stängs"? Vilken väg in till cellen tar ketonerna?

Vad jag begriper så försörjs hjärnan med glukos i stort sett utav GLUT1, de är passiva.. de är helt oberoende utav Insulin.. däremot så kan kroppen allokera så många som det behövs.

Såå.. drivs hjärnan till 100% glukos så har du mer GLUT1 i hjärnbarriären än om den drivs till 70% av ketonkroppar!

Hur ketonkroppar och litta annat tar sig förbi blodhjärnbariären får någon annan förklara.. iomed att jag inte vet.. samma hur fettsyror/aminosyror gör!

Misstänker med andra ord att kaskaden reglerar det passivt.. mer ketoner.. färre GLUT1?

Det tar som regel trots allt upp till tre veckor att få hjärnan ketonanpassad.. dels ketolysensymer, dels hur olika substrat passerar?

Det där med att föredra är en mänsklig uttrycksform som förespeglar ett val.. så är det nog inte utan en omskrivning av att kaskaden gör att ketolysensymer uppregleras, GLUT1 minskar och antagligen litta annat ditten o datten så att slutresultatet blir att hjärnan dra mer ketonkroppar.. och inte lika mycket glukos.

På något sätt så tror jag att vi bägge inser att hjärnans energiförsörjning är kritisk.. musklernas kapacitet regleras betydligt lättare.

Det intracellulära glykogenet är låst i muskelcellerna och kan aldrig komma därifrån.. så då återstår de futtiga 100 gram som finns i levern för att hålla ett adekvat blodsocker som sen GLUT 1 kan ta till sig.. för de delar utav hjärnan som specefikt behöver och endast kan använda glukos.

Såå  antalet GLUT1 i blodhjärnbarriären styr i stora delar hur mycket glukos som hjärnan kan ta upp.. och deras upptagsförmåga regleras främst av blodsockerhalten.

För övrigt så gäller det i de flesta celler.. blodsockerhalten är den viktigaste faktorn för hur mycket glukos som olika celler använder för energi.. alternativt binder som glykogen!

Det som konstraterar och som lätt missuppfattas är när glukoshalten stiger till toxiska nivåer.. det är nästan det "normala" i dag.

Då utsöndras en jämra massa insulin.. för att få bot på de toxiska nivåerna.. främsta verkansmekanismerna är att drastiskt sänka Glukogen, inhibera Lipolys/bildandet utav FFA stänga ner betaoxidation och glukoneogenes samt hyperaktivera GLUT4/allokera dessa till muskelcellernas membran!

Nutrionell ketos betyder bara att det är orsakat av diet.. dvs att man äter väldigt lite kolisar.. färre än momentana behovet av glukos för kroppen,, och som då oxå kan vara lite olika anpassad för detta.

För övrigt så är det helt vanligt med fasteketos och postexerciseketos och bantningsketos,, VLCD ketos och ren svältketos!

Ytterligare reflektioner

-------------------------------

Jag tycker att det är "bedrövligt" att fastesockret ligger så högt, trots en väldigt strikt LCHF. Inget koffein, ingen alkohol.

Jag blir också nästan lite stressad när ketonvärdena ibland hamnar på 4-5+. Jag kanske överdriver detta en aning?

Hursomhelst när jag går mot slutet av den här strikta perioden tänkte jag se vilken effekt några lite längre fasteperioder har på värdena.

Så länge ditt HBA1c ligger på LCHF-nivåer så hade jag inte brytt mig särskildt.. mina fastevärden är oxå litta högre än innan medans HBA1c sjunkit som en sten!

Det är litta detta som jag menar.. fastevärden av glukos säger hur mycket du har i blodet för tillfället.. det säger inte ett skit om hur mycket glukos som går åt momentant.. för att hålla din hjärna vid liv!

Strikt LCHF start 1/1. (Dessutom Inget koffein start 8/1, Ingen alkohol start 1/1)

Datum glukos ketoner vikt aktivitet
10/1 6,0 0,3 79,5 Löpband 8 km
11/1 5,6 1,0 79,3
12/1 5,1 1,7 79,1 Spinning 45 min
13/1 5,1 3,5 78,7
14/1 5,6 1,0 78,6
15/1 5,6 3,8 78,6
16/1 5,7 0,9 78,6 Spinning 30 min + Core 30 min
17/1 6,0 1,8 78,8 Cirkelträning 45 min
18/1 5,8 1,9 78,7
19/1 5,9 1,6 78,5 Spinning 45 min
20/1 6,0 2,0 77,9
21/1 - - 77,9 Löpband 10 km (på kvällen)
22/1 5,5 4,1 77,2
23/1 - - 78,3 Core 30 min + spinning 60 min
24/1 6,1 2,6 78,2 Cirkelträning 45 min
25/1 6,1 2,6 78,8
26/1 6,0 5,5 79,0 Spinning 45 min
27/1 6,2 1,9 77,9
28/1 5,6 1,4 77,6 Löpband 10 km (på kvällen)
29/1 5,7 2,6 77,3
30/1 5,9 1,1 78,1 Core 30 min + spinning 60 min
31/1 6,0 1,2 78,1 Cirkelträning 45 min
1/2 6,0 1,3 77,7
2/2 6,3 1,1 78,1 Spinning 45 min
3/2 5,7 2,1 77,7
4/2 6,1 1,2 77,7 Löpband 11 km (på kvällen)
5/2 5,3 4,0 77,2
6/2 5,2 3,5 76,9 Core 30 min + spinning 60 min
7/2 6,2 1,5 77,1 Cirkelträning 45 min
8/2 5,9 1,9 77,1
9/2 5,5 2,2 77,3 Spinning 45 min
10/2 5,3 5,0 77,0
11/2 5,4 2,8 76,9 Löpband 11 km (på kvällen)
12/2 5,4 2,6 76,0
13/2 5,9 1,6 77,3 Core 30 min + spinning 60 min
14/2 5,3 1,6 77,1 Cirkelträning 45 min
15/2 5,7 1,1 77,7
16/2 5,4 1,5 77,0 Spinning 45 min
17/2 4,8 3,8 76,3
18/2 5,8 1,8 76,6 Löpband 12,5 km (på kvällen)
19/2 5,0 2,9 75,9
20/2 5,6 1,7 76,6 Core 30 min + spinning 60 min
21/1 - - -
22/2 5,2 2,4 77,0
23/2 5,1 4,5 77,2 Spinning 45 min
24/2 5,2 4,5 76,2
25/2 5,1 4,4 76,4   Löpband 10,5 km (på kvällen)
26/2 5,7 1,6 76,5   *** SLUT nyårslöfte, extrem LCHF-kost ;-) "
27/2 6,2 1,1 77,0   Core 30 min + Spinning 120min
28/2 6,1 1,5 77,1
29/2 5,8 0,9  -       10 km Längskidor
1/3    -     -     -       10 km Längskidor
2/3  5,1  1,4  -       10 km Längdskidor
3/3  5,7  1,3  -       10 km Längdskidor
4/3  5,6  1,1  - 
5/3   -      -     -       10 km Längdskidor

6/3  5,9  0,7  -

7/3  6,1  0,8  77,4

8/3  6,2  0,3  78,2  Spinning 45 min

9/3  5,9  1,5  77,4

10/3 6,2  0,3 78,2

11/3 6,3  0,1 78,2

12/3 -    -    -           

13/3 -   -    -              Cirkelträning 45 min

14/3  6,3  0,2  79,1

15/3  6,3  0,3  79,1  Spinning 45 min

16/3  6,3  0,2  78,7

17/3  6,6  0,4  78.7  Löpning 8,5 km

18/3  5,7  0,4  78.6

19/3  5,9  0,4  78.5  Core 30 min

(Testordning 1. Ketostix, 2. Ketonix, 3. Blod)
Datum Blod Ketostix Ketonix
30/1 1,1 4+ -
31/1 1,2 4+ -
1/2 1,3 4+ -
2/2 1,1 4+ -
3/2 2,1 8- 77
4/2 1,2 4+ 72
5/2 4,0 8- 74
6/2 3,5 8 77
7/2 1.5 4 73
8/2 1,9 4 71
9/2 2,2 4+ 71
10/2 5,0 8- 75
11/2 2,8 4+ 76
12/2 2,6 8- 65
13/2 1,6 4+ 70
14/2 1,6 4   74
15/2 1,1 4   73
16/2 1,5 4   68
17/2 3,8 8-  76
18/2 1,8 4   72
19/2 2,9 8-  70
20/2 1,7 8-  76
21/2 - - -
22/2 2,4 8   72
23/2 4,5 8   72
24/2 4,5 4+ 68
25/2 4,4 8   72
26/2 1,6 8   74
27/2 1,1 4+ 70
28/2 1,5 4   67

29/2  0,9 -   -

1/3    -   -   -

2/3   1,4 -   -

3/3   1,3 -   -

4/3   1,1 -   -

5/3    -    -   -

6/3   0,7 -   -

7/3   0,8 1,5  65

8/3   0,3 1,5- 71

9/3  1,5 1,5+ 73

10/3 0,3  1,5  53

11/3 0,1  0,5 67

12/3  -     -    -

13/3 -    -    -

14/3  0,2  0,5  61

15/3  0,3  1,5  67

16/3  0,2  0,5  65

17/3  0,4  1,5  65

18/3  0,4  0,5  64

19/3  0,4  0,5  53

Capture.jpg

• Like 3

• 3 weeks later...

Vad är era erfarenheter angående att stinka?

Nu har jag bara mätt några få gånger (måste köpa fler lancets och dyra stickor)

För en vecka sedan mätte jag 2.5 i blodketoner efter en natts fasta och då luktade jag som vanligt. Då hade jag ätit strikt i ca en vecka.

Nu under veckan i onsdags/torsdags började jag märka en underlig smak i munnen och så har jag en förskräcklig andedräkt (jag vet att detta är vanligt vid omställning men trodde att det skulle komma dom första dagarna inte efter någon vecka).

igår åt jag keso med vispgrädde, kokosflakes kl 06.30 och sedan 3 ägg med wokgrönsaker, smör och olivolja kl 11. Kl 16 (5 timmar efter lunchen) mätte jag 1.5 i ketoner. Således mindre ketoner men mer stank!

Kan någon förklara detta?

Jag hoppas verkligen att det går över, känns som att något har dött i min mun  :o

• Like 2

Mm.. de ketoner som inte används omvandlas till acceton och du andas ut dem!

Dvs blodketoner förekommer i tre former.. även om alla egentligen inte räknas som ketoner men det är mer en fråga/intresse för kemister!

När insulin sjunker som en sten så frigörs rätt mycket FFA och samtidigt som du äter rätt lite kolisar så ökar glukoneogenesen.. det leder till att mer av FFA som kommer till levern bryts ner till hälften och sen skickas vidare till ketocykeln!

Levern har väldigt lite ketolysensymer.. dvs den kan inte bryta ner dessa vidare utan de passerar ut i blodet där det sen kan tas upp av andra celler med mer ketolysensymer och omvandlas via citronsyra cykeln till ATP.. dvs cellulär energi.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Citronsyracykeln

• Like 2

Vad är era erfarenheter angående att stinka?

Nu har jag bara mätt några få gånger (måste köpa fler lancets och dyra stickor)

För en vecka sedan mätte jag 2.5 i blodketoner efter en natts fasta och då luktade jag som vanligt. Då hade jag ätit strikt i ca en vecka.

Nu under veckan i onsdags/torsdags började jag märka en underlig smak i munnen och så har jag en förskräcklig andedräkt (jag vet att detta är vanligt vid omställning men trodde att det skulle komma dom första dagarna inte efter någon vecka).

igår åt jag keso med vispgrädde, kokosflakes kl 06.30 och sedan 3 ägg med wokgrönsaker, smör och olivolja kl 11. Kl 16 (5 timmar efter lunchen) mätte jag 1.5 i ketoner. Således mindre ketoner men mer stank!

Kan någon förklara detta?

Jag hoppas verkligen att det går över, känns som att något har dött i min mun  :o

Min make luktar apa när han äter mycket mejeriprodukter (typ keso och grädde). Prova att utesluta dem.

• Like 2

Jag har insett att jag äter för mycket protein... de senaste dagarna har jag mätt 1-1.3 i ketoner.

Men om man ska äta max 1 gram protein per kg så blir det 60 gram för mig, det är inte mycket...  :(  idag åt jag 150 gram tonfisk blandat med mycket majonnäs och 1 paprika men det blir ju för mycket protein.

Jag ska prova att minska mer på proteinet och se om jag kommer upp i de högre värden 1.5-2.5 som jag mätte för 1-2 veckor sen. 

Hur mycket protein kan ni äta och vara i optimal ketos? är det mindre än 1 gram per kg? 

Jag har insett att jag äter för mycket protein... de senaste dagarna har jag mätt 1-1.3 i ketoner.

Men om man ska äta max 1 gram protein per kg så blir det 60 gram för mig, det är inte mycket...  :(  idag åt jag 150 gram tonfisk blandat med mycket majonnäs och 1 paprika men det blir ju för mycket protein.

Jag ska prova att minska mer på proteinet och se om jag kommer upp i de högre värden 1.5-2.5 som jag mätte för 1-2 veckor sen. 

Hur mycket protein kan ni äta och vara i optimal ketos? är det mindre än 1 gram per kg? 

1 gram protein/Kg är nedre gräns för soffliggare!

Minsta är väldigt sällan det samma som optimalt intag.. ens för soffliggare!

Och vad äter ni då, om en burk tonfisk är för mkt protein på ett helt dygn? Vad består resten av dagens meny av?

ah alltså inte på ett dygn, utan det var exempel på lunchen. Frukost tex 2 ägg med majo, 2 ostskivor, och middag blev 130 gram lax, 1 avokado och smörstekt zucchini. Detta blir ju mer än 60 gram protein per dag...

• Like 1

Jeff S. Volek och Stephen D. Phinney rekommenderar att man äter 0.6-1 gram protein/kg

För de som är kraftigt överviktiga och inaktiva va?

Grejen med folk som bär halva vikten med ren fettvävnad för att ett exempel så stämmer lixom heller inte rekomendationerna för aktiva löpare.

eller det är visst per pound of lean body mass vilket inte riktigt blir samma sak 

Mm lean body mass borde vi diskutera mer.. fast för de flesta är det okänt.. för det är till 90-95% musklernas behov vi behöver tillför nya aminosyror.

Men fortfarande.. för nära normalviktiga så stämmer 1 gram per kilo som nedre gräns.

• Like 1

Jag tycker inte riktigt att de framgår att det skulle handla om kraftigt överaktiva. Siffran är hämtat från boken The Art and Science of Low Carbohydrate Performance så den är ju inriktad på idrottare.

Ja lean body mass är ju svårt att veta om man inte gjort någon mätning. Jag har varken tillgång till kalipermätning eller Bodpod och andra liknande utrustningar. Litar inte på vågarna på gymmet då de kan variera mycket från gång till gång. 

Jag ska testa att begränsa proteinet till max 60 gram :mellow: (har nog legat närmare 80 gram per dag... :rolleyes: ) och se om ketonerna stiger igen. 

Jag tycker verkligen att det är kul att experimentera! 

Jag uttryckte mig lite bluddrigt.. tror/hoppas du fattade andemeningen?

Du kan utesluta protein och ketonhalten kommer garanterat att stiga, grejen är att protein är essentiellt.. iallafall vissa aminosyror.

Så det är/blir en balansgång på slak lina.

Hur ser din post excersice ketos ut?

• Like 1

Jag tycker inte riktigt att de framgår att det skulle handla om kraftigt överaktiva. Siffran är hämtat från boken The Art and Science of Low Carbohydrate Performance så den är ju inriktad på idrottare.

Ja lean body mass är ju svårt att veta om man inte gjort någon mätning. Jag har varken tillgång till kalipermätning eller Bodpod och andra liknande utrustningar. Litar inte på vågarna på gymmet då de kan variera mycket från gång till gång. 

Jag ska testa att begränsa proteinet till max 60 gram :mellow: (har nog legat närmare 80 gram per dag... :rolleyes: ) och se om ketonerna stiger igen. 

Jag tycker verkligen att det är kul att experimentera! 

Du kan testa de här för att få en aning:

http://fitness.bizcalcs.com/Calculator.asp?Calc=Body-Fat-Navy

http://www.1percentedge.com/ifcalc/

• Like 1

Jag uttryckte mig lite bluddrigt.. tror/hoppas du fattade andemeningen?

Du kan utesluta protein och ketonhalten kommer garanterat att stiga, grejen är att protein är essentiellt.. iallafall vissa aminosyror.

Så det är/blir en balansgång på slak lina.

Hur ser din post excersice ketos ut?

Ok  :)  jag har faktiskt inte mätt efter träning... :huh:  stickorna är så dyra så jag har nöjt mig med att mäta på morgonen efter ca 10-12 timmar nattfasta. Men jag behöver beställa fler stickor så det blir nog några såna mätningar också. 

• Like 1

Jag skulle fokusera mera på fettet...ta ännu mera majjo...ta kokosfett i kaffet eller teet...mumsa på lite smör ...kombinera det med lite fasta typ hoppa över frukost och lunch...det borde göra susen...sen när värdena stiger kan du dra ner på de värsta överdrifterna ;-)

• Like 2

Woho!

Nu mätte jag 1.9 i ketoner  :D

De senaste dagarna:

Blodketoner:           Blodglukos:

21/2        0.9                          4.9

22/2        1.1                          4.4

23/2        1.3                          5.1

24/2        1.2                          5.2

25/2        1.9                          4.8 

• Like 4

Hur går det Ketorunner? :)

Det rullar på  :) Jag var bortrest i helgen hos släktingar. Höll mig så gott jag kunde till ketomat men det blev en sked smakprov här och 1 sked smakprov där samt lite rödvin. Ketonerna gick ner under helgen men har stigit nu. 

26/2 Blodketoner: 1.8

27/2 Blodketoner 1.3

28/2 Blodketoner 1.0

29/2 Blodketoner 1.3

1/3 Blodketoner 1.8 

De verkar kunna stiga snabbt. Lite mer carbs på fre, lör och så åt jag strikt sön, mån och vaknade med 1.8 idag  :)

Nu är blodsockerstickorna slut. Vet inte om jag ska beställa fler av just dom.

Varför mäter ni blodsocker?

Jag är frisk och mitt mål är att vara i optimal ketos men tycker det är intressant med blodsocker men vill helst slippa extra stick i fingret och ytterligare en kostnad om det inte finns bra anledningar för mig att mäta både blodsocker och ketoner. 

Det rullar på  :) Jag var bortrest i helgen hos släktingar. Höll mig så gott jag kunde till ketomat men det blev en sked smakprov här och 1 sked smakprov där samt lite rödvin. Ketonerna gick ner under helgen men har stigit nu. 

26/2 Blodketoner: 1.8

27/2 Blodketoner 1.3

28/2 Blodketoner 1.0

29/2 Blodketoner 1.3

1/3 Blodketoner 1.8 

De verkar kunna stiga snabbt. Lite mer carbs på fre, lör och så åt jag strikt sön, mån och vaknade med 1.8 idag  :)

Nu är blodsockerstickorna slut. Vet inte om jag ska beställa fler av just dom.

Varför mäter ni blodsocker?

Jag är frisk och mitt mål är att vara i optimal ketos men tycker det är intressant med blodsocker men vill helst slippa extra stick i fingret och ytterligare en kostnad om det inte finns bra anledningar för mig att mäta både blodsocker och ketoner. 

Jag mäter blodsockret eftersom jag är lite oroad över min "fastenivå". Din fastenivå verkar ligga lågt så strunta i  att mäta den om du inte tycker att det är värt det.

mmm...när kroppen väl hamnat ordentligt i ketos verkar det som man kan göra små avsteg utan att det får "allvarliga" konsekvenser. :)

• Like 2