Popular Post Xiro Posted January 14, 2016 Popular Post Share Posted January 14, 2016 Söker tips på hur man bäst får gehör för kost- och hälsoråd till nära och kära. Det är ofta ett stort kunskapsglapp mellan den som är påläst erfaren och den som inte är det - det blir svårt att framföra råden så att den andra parten verkligen tar till sig och förstår. I synnerhet då sjukvård, populärmedia och skola alltför ofta för fram sånt som går på tvärs det man själv försöker framföra, det blir ett förtroendehinder Jag har försökt flera gånger, men misslyckats de flesta gångerna. Känns väldigt trist när man ser nån när och kär som inte ens testar nåt av det man tipsar om, trots att den är i stort behov. Har du bra tips eller till och med någon positiv egen erfarenhet? Dela gärna med dig här. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Kjell Granelli Posted January 14, 2016 Popular Post Share Posted January 14, 2016 Tell me about it... sekunder efter att jag råkar nämna vid fikabordet att gluten gör tillfälliga hål i tarmen hos ALLA människor så tar kollegerna ytterligare en tugga på det nyttiga Wasa-knäckebrödet... 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Xiro Posted January 14, 2016 Author Popular Post Share Posted January 14, 2016 Jeez alltså, det där har jag varit med om hundra gånger, inte sällan får man en känga på köpet också... Ok, jag ska berätta om min positiva erfarenhet; Jag berättade för mamma när jag startade med LCHF. Hon var redan inne på att skippa sötade grejer, så hon och hennes sambo nappade direkt. 1,5 år senare kör vi fortfarande på med bra resultat. Det funkade för att de redan var taggade, så det var nog inte min förtjänst, även om de är gulliga och säger det ibland 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted January 14, 2016 Share Posted January 14, 2016 Grundinställningen att sjukvården och Livsmedelsverket baserar sig på "riktig" forskning och "LCHF-sekten" bara cherry-pickar enstaka suspekta undersökningar och blundar för resten är svår att slå hål på... I många fall känner jag att det bara är att ge upp om inte intresse och vilja finns. Dock kan man ju inte låta bli att komma med lite gliringar t ex när vuxna människor måste ha "mellis" i tid och otid. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 14, 2016 Author Share Posted January 14, 2016 Jo verkligen svårt som du säger Melker, och budskapen upprepas i media om och om igen. Men det är också väldigt svårt att ge upp när det gäller nära o kära. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted January 14, 2016 Popular Post Share Posted January 14, 2016 Sonen kom så sent som i morse och frågade mig om jag visste vad "matcirkeln" är. De hade sett en film i skolan under sin "hälsodag" då de även fått röra på sig (snöbollskrig), prova yoga och göra smoothies. Han vet ju vad mamma tycker så jag sa till honom att han får lära sig båda skolorna och när han senare har prov i ämnet kan han skriva "enligt läroboken är svaret A men enligt mamma är det fel". På jobbet serveras macka med bregott och ost till morgonfikat. De har nog vant sig vid att jag smetar smör på osten och skippar brödet men just i dagarna har många kommenterat eftersom jag envisas med att ta fram bregott. Det blev nämligen mååååånga små Lätta-paket kvar efter julfesten och dessa ställs fram nu istället för bregott. Nästan så de tar illa vid sig när jag bestämt hävdar att Lätta inte är tjänligt som människoföda när de undrar varför inte Lätta duger till mig... Jag har dock fått stöd från oväntat håll. Kollegans barn har fått diagnosen celiaki (tror jag, de hade i alla fall inget tarmludd kvar och hade stannat i växten) och deras mamma har också lagt om kosten och det verkar ha väckt intresse hos några i alla fall. 15 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted January 14, 2016 Share Posted January 14, 2016 "Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden." Jag är en extrovert och har gått igenom alla faser de senaste åren. Man börjar med att predika och får ovett, tystnad och otacksamhet och känner sig allmänt missförstådd. Sen håller man käften och mår sådär av det. Sen inser man att man kanske inte sitter inne med den absoluta sanningen, utan att man får var ödmjuk även om man har mer koll än de flesta. Till exempel håller jag inte med om som någon skrev att gluten är dåligt för alla. Jag äter själv knäckebörd utan att få de magproblem jag hade tidigare. Faktum är att jag är väldigt liberal numera och det funkar bra för mig. LCHF verkade ta mig ur ett begynnande metabolt syndrom, men nu när jag är frisk kan jag vara liberalare. Min fru har inte känt någon skillnad alls av LCHF. Alla är vi olika. Det är viktigt att komma ihåg. Men något jag är noga med och som jag tror gäller för alla är att inte stoppa i mig dåligt fett, dvs processade växtoljor. Smör, grädde, virgin olivolja och rapsolja ska det vara. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted January 15, 2016 Share Posted January 15, 2016 Tell me about it... sekunder efter att jag råkar nämna vid fikabordet att gluten gör tillfälliga hål i tarmen hos ALLA människor så tar kollegerna ytterligare en tugga på det nyttiga Wasa-knäckebrödet... Har du någon länk eller artikel (gärna svensk)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 15, 2016 Share Posted January 15, 2016 Ja, Kjell kan du inte gå in och ta en fajt med Gudiol om detta. ;-) http://tranastyrka.se/stig-bengmark-och-mer-pahitt-om-gluten-och-vete/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 15, 2016 Author Share Posted January 15, 2016 Dr William Davis kanske är en bra källa till info om det, han har skrivit Wheatbelly och har en blogg om det. Men, nu handlade tråden om tips på kommunikation - så att vi når fram med vår klokskap, så att "motparten" åtminstone tar in och seriöst begrundar vad vi säger, och gör en rättvis bedömniing. Jag har t ex upplevt att jag för samma vän, som är öppen och klok, gång på gång får förklara skillnad på % och %E och andra väldigt grundläggande saker. Får man inte ens enkla grundläggande saker på plats så blir resten i princip omöjligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted January 15, 2016 Share Posted January 15, 2016 Det är jättesvårt, man kan göra som Stephanie keto person, laga sin mors samtliga måltider. Men det är såklart bara realistiskt om man bor nära. Annars är det avgörande i vilken fas människan själv befinner sig i. Tänk hur du själv tänkte först och vad som fick dig att prova. Inte var det väl första frälsta människan som fick dig till det? En närstående till mig som har ont i fötterna och bär på ca 30 kg övervikt vill inte alls för det verkar så tråkigt. Det är alltså viktigare för hen att kunna äta bullar än att kunna gå. Min sambo däremot fattade direkt och vände på en femöring. Jag får också ångest över detta ibland men då väljer jag att tänka att människor har sitt egna ansvar, jag finns här, de ser hur jag mår och ser ut. De kan fråga om hjälp om de är intresserade. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Myhrberg Posted January 15, 2016 Share Posted January 15, 2016 Svårt... men att berätta att vete och socker sabbar folkhälsan och att multinationella företag tjänar pengar på detta är ju att jobba med allmän fortbildning. Motparten/vännerna får chansen att begrunda... Jonas B skriver om proffesionell rådgivning : http://www.jonasbergqvist.se/blogg/kostradgivning-handlar-om-fysiologi-och-livscoachning 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post lchfwinther Posted January 15, 2016 Popular Post Share Posted January 15, 2016 På mitt jobb är det ingen som tvivlar på att det är kosten som gjort mig symtomfri i min reumatiska sjukdom och att jag fått en massa andra hälsofördelar, det är tillräckligt många som sett mig i det dåliga skick jag var i innan jag började med LCHF för 7 år sedan. Men från insikten att det funkat så otroligt bra för mig till att socker, kolhydrater och stärkelse inte är optimal mat för någon är steget långt. Har flera kollegor som med en otrolig envishet kör med pulver och vv varvat med frosseri av godis och kakor utan att tänka på hur kroppen fungerar. Jag har slutat predika, gjorde det mitt första år men nu får man komma till mig med funderingar om man är mottaglig för förändring. Har dock en kollega som visserligen inte äter lågkolhydratkost än men som är lite inne på naturligare kost och att skippa konstiga tillsatser och hon följer mig aktivt på instagram och påpekar saker, är allmänt nyfiken och testar mina recept från receptbloggen vilket hon glatt pratar om i fikarummet. För ett tag sedan när vi satt och fikade råkade en annan kollega nämna att hon tyckte att bregott var för fett och att de åt lätta hemma vilket fick den första (pro-naturlig-kost) kollegan att flyga i taket..."du kan väl inte ge dina barn denna onyttiga kemiska smörja, ge dem smör/bregott istället som är nyttigt fett utan konstigheter" var hennes ord varvid den andra kollegan blev lite ställd. Kul när man själv kan sitta tyst och andra framför ens åsikter 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted January 15, 2016 Share Posted January 15, 2016 Sonen kom så sent som i morse och frågade mig om jag visste vad "matcirkeln" är. De hade sett en film i skolan under sin "hälsodag" då de även fått röra på sig (snöbollskrig), prova yoga och göra smoothies. Han vet ju vad mamma tycker så jag sa till honom att han får lära sig båda skolorna och när han senare har prov i ämnet kan han skriva "enligt läroboken är svaret A men enligt mamma är det fel". Ligger han på gränsen mellan två betyg kommer han med all säkerhet få det lägre om han skriver så . Minsta lilla kritik av vad läraren lärt sig när hen spenderade sina dyra studielån väcker ilska och hämndbegär. Mitt råd till dig är att berätta och förklara hemma hur det ligger till men råd honom att inte att visa det i skolan. Tvärtom - BP (butterpoints = fjäsk = läraren har alltid rätt) är allt enligt min son. Högre betyg ger större valfrihet till gymnasium och annan utbildning. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted January 15, 2016 Share Posted January 15, 2016 Ligger han på gränsen mellan två betyg kommer han med all säkerhet få det lägre om han skriver så . Minsta lilla kritik av vad läraren lärt sig när hen spenderade sina dyra studielån väcker ilska och hämndbegär. Mitt råd till dig är att berätta och förklara hemma hur det ligger till men råd honom att inte att visa det i skolan. Tvärtom - BP (butterpoints = fjäsk = läraren har alltid rätt) är allt enligt min son. Högre betyg ger större valfrihet till gymnasium och annan utbildning. Ja tyvärr är det oftast så. Fick precis reda på av bonusdottern som går i 6:an att de ska ha näringslära med tallriksmodellen och allt vad det innebär på hennes hemkunskap framöver. Råder henne att göra som läraren säger och inte argumentera trots att hon via oss här hemma att vi inte håller med om detta koncept. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted January 15, 2016 Share Posted January 15, 2016 Sonen hade prov i HKK idag. Svarade på frågor som varför flytande margarin är bäst att steka i och varför det är viktigt att äta mellanmål. Han skriver också precis de svar läraren vill ha. Han har ett B, siktar på A, men menar att ärlig argumentation med båda sidor representerade skulle riskera att störta hans betyg ner till ett E. Säger att läraren skulle ta det som ett personangrepp mot denne. Det är riktigt skrämmande, om det är sant. Hur som helst, så måste jag motvilligt tycka att sonen gör rätt. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Augustus Posted January 15, 2016 Share Posted January 15, 2016 En närstående till mig som har ont i fötterna och bär på ca 30 kg övervikt vill inte alls för det verkar så tråkigt. Det är alltså viktigare för hen att kunna äta bullar än att kunna gå. Relaterar stark till min mor här. Mkt överviktig, har problem med knäna så att hon har börjat gå med kryckor. Hon vill förändra sig, men det innebär -och har ALLTID inneburit- att man försöker sig på viktväktarna. "Lite av allting" annars blir det brister. Lchf är "extremt" och "tråkigt" och hon skulle ALDRIG kunna leva utan bröd, potatis, pasta, gröt etc. Det finns bara inte på kartan. Så i alla försök med viktväktarna ska man hålla koll på "prickar" (kalorier) och det är inte din mättnadskänsla som säger nog, utan ditt protokoll. Leva med hunger och "bita ihop" är det enda som existerar, något annat finns ju inte... Har aldrig funkat i längden, men kaloriräkning och daglig motion för att få "bonusprickar" är "enda sättet"... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 15, 2016 Share Posted January 15, 2016 Ligger han på gränsen mellan två betyg kommer han med all säkerhet få det lägre om han skriver så . Minsta lilla kritik av vad läraren lärt sig när hen spenderade sina dyra studielån väcker ilska och hämndbegär. Mitt råd till dig är att berätta och förklara hemma hur det ligger till men råd honom att inte att visa det i skolan. Tvärtom - BP (butterpoints = fjäsk = läraren har alltid rätt) är allt enligt min son. Högre betyg ger större valfrihet till gymnasium och annan utbildning. Sonen går i trean så det är några år kvar till betyg. Hans lillebrors fröken kom dock en dag när jag hämtade och sa att nu hade hon köpt ekologiska popcorn till sina barn efter storebrors lektion i ämnena socker och pesticider.......... 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted January 15, 2016 Share Posted January 15, 2016 Sonen hade prov i HKK idag. Svarade på frågor som varför flytande margarin är bäst att steka i och varför det är viktigt att äta mellanmål. Han skriver också precis de svar läraren vill ha. Han har ett B, siktar på A, men menar att ärlig argumentation med båda sidor representerade skulle riskera att störta hans betyg ner till ett E. Säger att läraren skulle ta det som ett personangrepp mot denne. Det är riktigt skrämmande, om det är sant. Hur som helst, så måste jag motvilligt tycka att sonen gör rätt. Exakt så säger även min son som går i nian. Liksom dietister har ju hemkunskapslärare investerat både tid och pengar helt i SLVs lära och tar nya kostråd därför som kritik och personangrepp. Vad händer om de har fel? Förlorar de jobbet eller måste de sätta sig i skolbänken igen? Även min son ligger på ett B och har chans på ett A, inte heller han vill riskera ett E. Om vi själva inte ens är beredda i fikarummet att ta risken till lite dålig stämning tycker jag det är ojust att begära att våra barn ska riskera att inte komma in på den linje på gymnasiet som de vill. I förlängningen förstöra sin framtid. Skillnaden mellan A och B är 2,5 poäng och det kan kan göra skillnad. Skillnaden mellan A och E är 10 poäng. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted January 16, 2016 Share Posted January 16, 2016 Relaterar stark till min mor här. Mkt överviktig, har problem med knäna så att hon har börjat gå med kryckor. Hon vill förändra sig, men det innebär -och har ALLTID inneburit- att man försöker sig på viktväktarna. "Lite av allting" annars blir det brister. Lchf är "extremt" och "tråkigt" och hon skulle ALDRIG kunna leva utan bröd, potatis, pasta, gröt etc. Det finns bara inte på kartan. Så i alla försök med viktväktarna ska man hålla koll på "prickar" (kalorier) och det är inte din mättnadskänsla som säger nog, utan ditt protokoll. Leva med hunger och "bita ihop" är det enda som existerar, något annat finns ju inte... Har aldrig funkat i längden, men kaloriräkning och daglig motion för att få "bonusprickar" är "enda sättet"... Det blir ju mer berörande med någon nära, inte så lätt att inte lägga sig i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted January 16, 2016 Share Posted January 16, 2016 På mitt jobb är det ingen som tvivlar på att det är kosten som gjort mig symtomfri i min reumatiska sjukdom och att jag fått en massa andra hälsofördelar, det är tillräckligt många som sett mig i det dåliga skick jag var i innan jag började med LCHF för 7 år sedan. Men från insikten att det funkat så otroligt bra för mig till att socker, kolhydrater och stärkelse inte är optimal mat för någon är steget långt. Har flera kollegor som med en otrolig envishet kör med pulver och vv varvat med frosseri av godis och kakor utan att tänka på hur kroppen fungerar. Jag har slutat predika, gjorde det mitt första år men nu får man komma till mig med funderingar om man är mottaglig för förändring. Har dock en kollega som visserligen inte äter lågkolhydratkost än men som är lite inne på naturligare kost och att skippa konstiga tillsatser och hon följer mig aktivt på instagram och påpekar saker, är allmänt nyfiken och testar mina recept från receptbloggen vilket hon glatt pratar om i fikarummet. För ett tag sedan när vi satt och fikade råkade en annan kollega nämna att hon tyckte att bregott var för fett och att de åt lätta hemma vilket fick den första (pro-naturlig-kost) kollegan att flyga i taket..."du kan väl inte ge dina barn denna onyttiga kemiska smörja, ge dem smör/bregott istället som är nyttigt fett utan konstigheter" var hennes ord varvid den andra kollegan blev lite ställd. Kul när man själv kan sitta tyst och andra framför ens åsikter Det är intressant detta att vi som blivit friska av lchf är så unika, antagligen har vi en helt annan kroppstyp, lite som utomjordingar, jämfört med alla andra lönnfeta och värkbrutna människor. De som måste äta sina bullar för att få i sig allsidig kost. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post iAnna Posted January 16, 2016 Popular Post Share Posted January 16, 2016 Söker tips på hur man bäst får gehör för kost- och hälsoråd till nära och kära. Det är ofta ett stort kunskapsglapp mellan den som är påläst erfaren och den som inte är det - det blir svårt att framföra råden så att den andra parten verkligen tar till sig och förstår. I synnerhet då sjukvård, populärmedia och skola alltför ofta för fram sånt som går på tvärs det man själv försöker framföra, det blir ett förtroendehinder Jag har försökt flera gånger, men misslyckats de flesta gångerna. Känns väldigt trist när man ser nån när och kär som inte ens testar nåt av det man tipsar om, trots att den är i stort behov. Har du bra tips eller till och med någon positiv egen erfarenhet? Dela gärna med dig här. Som många redan skrivit är det här ett svårt dilemma. Vi är ju alla så olika (och ändå lika). Några "vaknar upp" av av att läsa sig till den nya kunskapen, andra tar till sig genom tv/film och ytterligare andra kanske vill ha det berättat i ett förtroligt samtal med en auktoritet eller prova sig fram på "modedieten" LCHF. Jag kan ju bara gå till mig själv. Hörde om LCHF första gången när Dr Annika D var på löpsedlarna (2004?) och tänkte att det kanske kan funka för ett fåtal personer som har speciella "LCHF-gener". Jag satte mig aldrig in i teorierna bakom LCHF då, eftersom jag mådde bra och vägde normalt. 10 år senare hade jag ett växande sockerberoende, stressigt jobb och ett ständigt jagande efter att stoppa nåt i munnen. Tack och lov fick jag se Tim Noakes och Kostdoktorn på tv - och sen dess är jag hooked! Plötsligt händer det! Man får en insikt! Och den är väldigt svår att påtvinga någon annan, den kan bara upplevas själv. Lycka till! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted January 16, 2016 Share Posted January 16, 2016 Det är intressant detta att vi som blivit friska av lchf är så unika, antagligen har vi en helt annan kroppstyp, lite som utomjordingar, jämfört med alla andra lönnfeta och värkbrutna människor. De som måste äta sina bullar för att få i sig allsidig kost. haha jo visst är det väl så Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted January 16, 2016 Share Posted January 16, 2016 Som många redan skrivit är det här ett svårt dilemma. Vi är ju alla så olika (och ändå lika). Några "vaknar upp" av av att läsa sig till den nya kunskapen, andra tar till sig genom tv/film och ytterligare andra kanske vill ha det berättat i ett förtroligt samtal med en auktoritet eller prova sig fram på "modedieten" LCHF. Jag kan ju bara gå till mig själv. Hörde om LCHF första gången när Dr Annika D var på löpsedlarna (2004?) och tänkte att det kanske kan funka för ett fåtal personer som har speciella "LCHF-gener". Jag satte mig aldrig in i teorierna bakom LCHF då, eftersom jag mådde bra och vägde normalt. 10 år senare hade jag ett växande sockerberoende, stressigt jobb och ett ständigt jagande efter att stoppa nåt i munnen. Tack och lov fick jag se Tim Noakes och Kostdoktorn på tv - och sen dess är jag hooked! Plötsligt händer det! Man får en insikt! Och den är väldigt svår att påtvinga någon annan, den kan bara upplevas själv. Lycka till! Ja och tyvärr är det ju så , speciellt med värk att om man får en medicin som fungerar så kanske man inte är så benägen att testa alternativa sätt att bli av med värken. Vet inte själv om jag sökt vidare efter alternativ om jag hittat en medicin som tog bort min värk, därför är jag faktiskt tacksam att ingenting fungerade innan jag hittade rätt kost 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 17, 2016 Share Posted January 17, 2016 Ja, Kjell kan du inte gå in och ta en fajt med Gudiol om detta. ;-) http://tranastyrka.se/stig-bengmark-och-mer-pahitt-om-gluten-och-vete/ Här har Gudiol ytterligare ett inlägg som mer konkret vänder sig mot Alessio Fasanos forskning: http://tranastyrka.se/vete-och-lackande-tarm/ Jag är inte direkt intresserad av att gå i polemik med honom utan konstaterar att vi resonerar annorlunda. Fasanos et al grundforskning klarlägger vissa biokemiska förhållanden utan att någon ännu gjort storskaliga studier på levande människor. Som vanligt menar jag att till dess det eventuellt finns sådana studier så får man göra sitt bästa att förstå hur det hänger samman utifrån den information som finns. (Likadant resonerar jag när det gäller K2.) Men när biokemisk / näringsfysiologisk grundforskning stämmer in i den evolutionsmedicinska bilden, då är jag benägen att tro att det ligger nånting i det! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 17, 2016 Share Posted January 17, 2016 Har du någon länk eller artikel (gärna svensk)? Tyvärr tror jag inte det finns någon bra svenskspråkig källa för detta. Googlar man på de tre orden läckande tarm gluten så får man ett antal artiklar som (med undantag för Gudiols som är kritisk) väl sammanfattar vad de menar som tror att gluten orsakar läckande tarm hos alla. Fasano har själv skrivit en bok som jag kan rekommendera: http://www.bokus.com/bok/9781118423103/the-gluten-free-revolution/ Och Joe Rignola har skrivit en bok som beskriver biokemin mycket noggrant: http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?ac_used=no&search_word=rignola+gluten (Rignola går förresten längre än Fasano själv gör - Fasano menar att inte alla människor behöver utesluta gluten för immunförsvaret kan hos många tar hand om de problem som uppstår då gluten öppnar upp hål i tarmen och släpper igenom sig själv och diverse annat skräp - en risk jag själv absolut inte skulle vilja ta!) 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted January 18, 2016 Share Posted January 18, 2016 Tyvärr tror jag inte det finns någon bra svenskspråkig källa för detta. Googlar man på de tre orden läckande tarm gluten så får man ett antal artiklar som (med undantag för Gudiols som är kritisk) väl sammanfattar vad de menar som tror att gluten orsakar läckande tarm hos alla. Fasano har själv skrivit en bok som jag kan rekommendera: http://www.bokus.com/bok/9781118423103/the-gluten-free-revolution/ Och Joe Rignola har skrivit en bok som beskriver biokemin mycket noggrant: http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?ac_used=no&search_word=rignola+gluten (Rignola går förresten längre än Fasano själv gör - Fasano menar att inte alla människor behöver utesluta gluten för immunförsvaret kan hos många tar hand om de problem som uppstår då gluten öppnar upp hål i tarmen och släpper igenom sig själv och diverse annat skräp - en risk jag själv absolut inte skulle vilja ta!) Tack Kjell ! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 20, 2016 Author Share Posted January 20, 2016 I helgen träffade jag en vän och frågade hur det gått med återhämtningen efter hjärtinfarkten. Under samtalet reflekterade jag över väldigt enkla men viktiga saker att tänka på för att nå fram - fokusera på det positiva, och håll det lagom enkelt. Och det kändes som att det funkade hyfsat trots att vi skiljer en del i åsikt och kunskap. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
*Sara* Posted January 20, 2016 Share Posted January 20, 2016 Jag är inne i en period då jag blir galet provocerad av att folk inte ens är artigt intresserade av lchf...haha...jag kommer bli tokig. Alla ser viktminskningen o alla förstår hälsovinsterna o tycker det är fantastiskt men sen tar det stopp. Dom lägger inte ihop ett o ett...att det skulle kunna funka på dom själva. För vikt. Ork. Huvud o kropp mm mm. Nä...det där med Lchf är en fluga. Någon sa idag att dom läst i tidningen (vet ej vilken) att lite övervikt va okej eller tillochmed hälsosamt. ...man svimmar ju. Dom tror på det i Tidningen Men inte levande bevis framför dom....Galen är ordet. Jag överlever galenskapen genom att NJUTA av min hälsa. Kram på er alla lchfare. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 20, 2016 Author Share Posted January 20, 2016 jag överlever genom att njuta av att slippa vara krasslig titt som tätt och slippa småäta stup i kvarten som merparten av kollegorna. Meen gaah, kan inte låta bli att tycka synd om de aningslösa som inte på allvar försöker ta till sig nytt tänk mot diabetes, allergier, ständiga förkylningar, psoriasis, tandproblem, energidippar etc etc. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spragg Posted January 22, 2016 Share Posted January 22, 2016 Beroende på situation så skulle jag säga att det finns två primära anledningar till uteblivet gehör: Om råden var efterfrågade: Det var inte de råd personen ville ha. Ibland när man ber om råd så vill man egentligen ha ett godkännande att man gör helt rätt och att det måste vara utomstående faktorer som gör att man misslyckas. Då spelar det ingen roll hur hälsosamt LCHF är eller hur duktig man är på att förklara det, man talar ändå för döva öron. Om råden inte var efterfrågade: Den som får råden tycker sig bli nedtryckt och att man sätter sig över dem, vilket jag förstår. Själv försöker jag i allmänhet att aldrig mästra/ge oönskade råd etc. Det är precis samma sak som när kristna/veganer/kommunister/vilken falang som helst försöker övertyga en om att deras väg till lycka är den enda rätta, trots att man inte bett om det. Jag tycker inte att vuxna ska hålla på och mästra varandra. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 22, 2016 Author Share Posted January 22, 2016 Det är stor skillnad på oönskade och "oefterfrågade" råd. Och inte förrän man gett ett råd kan man veta hur det tas emot, men man kan ju försöka bedöma innan. Jag försöker inte övertala/mästra, vill bara att budskapet ska nå fram så att det kan bedömas hyfsat rättvist. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 4, 2016 Author Share Posted June 4, 2016 Igår VJade jag för min kära fru - Jag körde en massa bra klipp från youtube från tv4 nyhetsmorgon. T ex om Autoimmun kokbok, heldagsmeny med Åse Fredriksson, och tarmfloran med Paulún. Eftersom hon gillar nyhetsmorgon föll det i god jord. Saker jag har tjatat om i typ två år verkade plötsligt mycket mer intressanta Blev perfekt efter laxceviche med avokado och tillsammans med LCHF-kakaomousse 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted June 4, 2016 Share Posted June 4, 2016 Igår VJade jag för min kära fru - Jag körde en massa bra klipp från youtube från tv4 nyhetsmorgon. T ex om Autoimmun kokbok, heldagsmeny med Åse Fredriksson, och tarmfloran med Paulún. Eftersom hon gillar nyhetsmorgon föll det i god jord. Saker jag har tjatat om i typ två år verkade plötsligt mycket mer intressanta Blev perfekt efter laxceviche med avokado och tillsammans med LCHF-kakaomousse Har du inte haft med dig frun tidigare? Du som är så inne på LCHF och barn. Hur har det gått? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted June 4, 2016 Author Share Posted June 4, 2016 Jo hon är med på locarbish, men ger för mycket kollisar till barnen tycker jag. De vräker ju i sig sånt i skolan. Och det blir för mycket sött fusk om jag inte tjatar. Och så blir det en del gluten i form av bröd och pasta. Men det går åt rätt håll, och jag får vara hur strikt mot mig själv utan knussel från familjen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUAL Posted June 4, 2016 Share Posted June 4, 2016 Såg att man här i tråden diskuterade hemkunskapen. Min son som snart går ut 9:an hade tidigare på terminen att laga en tvårätters. Han lagade då lax med broccolimos och kladdkaka sötad med honung. Det gick hem även hos läraren. Dock har han ändå fått C men det var inte för maten utan mer för tidsplaneringen och resultatet på diskningen . 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted June 4, 2016 Share Posted June 4, 2016 Såg att man här i tråden diskuterade hemkunskapen. Min son som snart går ut 9:an hade tidigare på terminen att laga en tvårätters. Han lagade då lax med broccolimos och kladdkaka sötad med honung. Det gick hem även hos läraren. Dock har han ändå fått C men det var inte för maten utan mer för tidsplaneringen och resultatet på diskningen . Min son som också går ut nian nu har arbetat strikt efter tallriksmodellen och alla gängse normer - han får A, men C är också bra. Tror att det funkar med LC bara man tänker på hur man motiverar det och inte säger att det är nyttigt med smör eller att man inte behöver kolhydrater. Tror också planering och diskning är viktigt för att få högsta betyg. Har inarbetat hos min son att alltid försöka sätta sig in i vad man tror är viktigt för läraren. I sonens fall har det varit tallriksmodellen, planering och ordning i köket. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted June 4, 2016 Share Posted June 4, 2016 Min son går också ut nian nu. Han går i en skola där de varken har slöjd eller hemkunskap, istället har de mer lektioner i de teoretiska ämnena. Precis som sin storebror, funderar han på att skippa skollunchen helt i gymnasiet nästa år. Han är ju ändå inte hungrig, säger han. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 14, 2017 Author Share Posted January 14, 2017 Kunde knappt hålla mig för skratt nyss. Min fru satt som klistrad vid en video om nån äldre läkare som pratade om att man ska ge tusan i socker etc för att ha bra immunförsvar, undvika cancer och säkra hjärt-kärlhälsan. Jättelustigt för läkaren pratade om högst triviala saker som jag redan tagit upp 200 ggr - och då har hon minsann inte suttit klistrad Om jag summerar saker som kan ha betydelse i sammanhanget: - läkaren är "expert" och körde den typen av retorik på ett hyfsat karismatiskt sätt, - läkaren delade med sig av personlig erfarenhet, - läkaren var äldre, kunde varit min morfar nästan, - Läkaren pratade på engelska och videon var textad på min frus hemspråk, - Allt mitt tjat kanske gjort henne mottaglig 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 14, 2017 Author Share Posted January 14, 2017 I helgen träffade jag en vän och frågade hur det gått med återhämtningen efter hjärtinfarkten. Under samtalet reflekterade jag över väldigt enkla men viktiga saker att tänka på för att nå fram - fokusera på det positiva, och håll det lagom enkelt. Och det kändes som att det funkade hyfsat trots att vi skiljer en del i åsikt och kunskap. Som uppföljning kan jag säga att min vän nu börjat prata om LCHF och att sluta med statiner, mycket glädjande! Förhoppningsvis gör han det och blir av med värk och svaghet i muskler så att han kan bli fysiskt aktiv igen. Och kanske nedsättningen av hans närminne och syn ger med sig. Tjat lönar sig, på lååång sikt 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts