Gå till innehåll

Hur många gånger har ni ''fuskat'' med er LCHF-diet och hur med hur mycket?


Recommended Posts

Av ren nyfikenhet undrar jag om ni någon gång har fuskat med er LCHF-diet, med hur mycket hur länge? (Nån dag flera dag etc?) och märkte ni någon skillnad på vågen efter fuskat?
Själv har jag ej fuskat än sålänge hållt på 2 veckor. Har iaf tappat sockersuget helt :)

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ätit LCHF i 3 år nu och jag har aldrig haft några perioder då jag slutat äta LCHF... MEN ;-) undantag har jag gjort vid många tillfällen...att man äter en god efterrätt, äter lite godis eller tar några goda drinkar...det kanske snittar några gånger i månaden att man gör den typen av avsteg. I början åt jag ganska ofta saker med sötningsmedel...men det har minskat ganska mycket nu.

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag äter liberal LCHF som en del av min livsstil och fuskar ofta med (kaffe), jordnötter, potatis, ris, frukt, hårt bröd, öl,

glass, godis och goda efterrätter. Men bara lite åt gången... Viktstabil och efter en strikt dag är jag i

mental toppform igen.

  • Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror ni om jag tar en burgare i helgen och lite chips att det kommer göra någon storskillnad på mig överlag? Är rätt disciplinerad så har ganska lätt att gå tillbaka till det vanliga LCHF efter helgen.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket är ditt mål? Alltså, du har så nyss börjat så att redan planera in avsteg tycker jag verkar lite panikartat. Om du tycker att det går bra med LCHF så låt din kropp vänja sej vid fettdriften i lugn och ro. Vänj dej istället med att anpassa fredagsmyset till LCHF.

Hamburgare är inga problem. Det är ju vara att skippa brödet. Hemma brukar jag göra parisare med stekt ägg utan bröd. På Max kan du få vilken burgare som helst insvept i salladsblad istf bröd.

I stället för chips kan du ta lite salta mandlar eller macadamianötter. Det är ju också lite festligt och är betydligt bättre näringsmässigt.

  • Gilla 6
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror ni om jag tar en burgare i helgen och lite chips att det kommer göra någon storskillnad på mig överlag? Är rätt disciplinerad så har ganska lätt att gå tillbaka till det vanliga LCHF efter helgen.

Jag tycker att just burgare lär man sig snabbt att man kan äta utan bröd...går man på ett lite bättre burgare-ställe så kan man beställa den utan bröd...lite extra sallad och sås gör susen...det gör jag ganska ofta.

 

Edit: Borde läst Stoschas inlägg innan jag svarade ;)

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ätit i 9 år och har fått i mig mjöl några ggr av misstag och mått så jävla dåligt. Förra hösten bilade jag i Italien en månad då gick det inte att vara strikt hela tiden men jag hade ökat på kolhydraterna innan för att inte bli dålig. Det gick bra försökte undvika det värsta.

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ca 10 mån. 

 

Avsteg: Ett par restaurangpotatisar i somras, juice på en frukostbuffé, också det i somras, ett par dagens lunch där jag inte granskat innehållet i detalj, en liten social skiva mjuk kaka samt något som jag trodde var ett planerat avsteg på nyårsafton (honungsglaserade morötter och söt dessert) vilket ledde till händer i skålar där de inte borde vara och ett överätningsanfall. Det kan vara något mer restaurangbesök som jag glömt att nämna, men på det hela taget så har det gått rätt bra, undantaget nyårsafton. Jag får helt enkelt lära mig att planera bättre. 

Vad som händer med vikten om man fuskar är alltid vanskligt att säga, eftersom det är individuellt. Det är bättre att fokusera på att göra så bra val som möjligt varje gång. Anna Hallén säger att varje fusk skjuter upp viktnedgången en vecka. 

  • Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror ni om jag tar en burgare i helgen och lite chips att det kommer göra någon storskillnad på mig överlag? Är rätt disciplinerad så har ganska lätt att gå tillbaka till det vanliga LCHF efter helgen.

Det finns LCHF-varianter av hamburgare, både sådana man kan göra hemma och hos snabbmatskedjorna. Välj dem. Är man hemma kan man t ex göra kålrotspommes. Kålroten har 6 % kolhydrater, men kan fungera om man inte jagar varenda kolhydrat. Skär den i pommes frites-stora bitar och koka mjuk i lättsaltat vatten. Låt den få färg i ugnen, ca 20 min vid 225 grader i smord form. 

 

I en del affärer finns danska fläsksvålar bland chipsen. De kan vara ett alternativ om man vill ha något chipsliknande. Annars finns det gott om LCHF-snacks man kan göra. 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gått på LCHF i 2.5 år. Mestadels en liberal LCHF. Fuskar då och då, t ex födelsedagskalas (tårta, bulle etc), resor, konferenser etc. På resor brukar jag försöka äta så bra som är rimligt möjligt, men en och annan glass slinker ner om det är varmt, och i vissa länder är det svårare än andra. På konferenser gäller egentligen samma sak, men jag bruka hoppa över fikabröd (som jag ändå inte är sugen på, så det är inga problem överhuvudtaget). Dricker nån öl ibland när jag är ute på krogen.

Jag har aldrig haft några problem med det här. Jag är back on track efter nån dag och det påverkar inte vikten, mer en möjligen tillfälligt (kan vara vätska som binds t ex). Om man inte har någon sjukdom så tycker jag man kan vara lite liberal. Vad man gör vid enstaka tillfällen har ingen betydelse.

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har snart ätit lchf i sju år. Första åren var jag superstrikt, inga undantag. Nu känner jag mig själv så väl att jag gör undantag ibland. Men aldrig någonsin spannmål i vilken form det än må vara! Jag blir jättedålig. I övrigt kan det bli några godisbitar eller lite chips ibland - men inte ofta. Jag har turen att vara helt frisk, inga sjukdomar och heller ingen beroendeproblematik. Hade jag det, skulle jag nog vara mycket mer restriktiv med mina (om än få, men ändock) utsvävningar.

 

Helt klart mår jag allra bäst när jag äter riktigt strikt - då är energin på topp!

  • Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fusk och fusk.... Har mer eller mindre bra perioder och så har det varit i 5år. Hur bra jag än mår på LCHF så faller jag i sockerfällan mellan varven. I höstas var jag på semester i USA och det finns en del saker jag bara äter där men OJ! vad svårt det har varit att "bli normal" igen! Inte minst med julen därefter. Men strävan är att ha LCHF som det normala och göra undantag ibland om det är befogat... vilket det sällan är. Tror det var PeterB som konstaterade att efter några drinkar så är allt LCHF så ta det försiktigt med alkohol... ;)

  • Gilla 7
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig gillat ordet fuska i största allmänhet. För mej är det medvetna avsteg från kosten. Små planerade avsteg och aldrig under en hel dag utan vid ett tillfälle under dagen. Och inte har det varit några mängder. Visst det har varit sånt som inte ingår, men det har ändå varit små mängder kolhydrater jämfört med den tidigare kosten. Under dom 4 år som gått sen jag började har avstegen blivit färre och mindre. I början blev dom en påminnelse om varför jag inte vill sluta med LCHF. Nånsin. För jag vet hur jag INTE vill må efter en måltid.

Jag håller med Trollmormor. För mig är det så här, under första året var det inget fusk/avsteg alls medan sen blev det så mycket kroppen tålde, men det var en resa det också. Hur mycket kolhydrater var bra? Hur mycket mejerier och vilka sorter? Men inget mer gluten, där var gränsen för mig. 

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror väl lite på ens egna orsaker att äta LCHF, ens egna förutsättningar och eventuella sjukdomar. Själv äter jag för att hålla smärtan och svullnaden i lederna borta, har en reumatisk sjukdom som jag glömmer bort att jag har så länge jag äter LCHF, innan jag började var jag halvtidssjukskriven, hade daglig värk och ingen ork. Därför är det inte svårt för mig att fortfarande efter 7 år hålla mig till den här kosten, bara tanken på att få tillbaka värken är skrämmande för mig. Jag har aldrig varit en beroendeperson och har inget sockersug överhuvudtaget, har heller aldrig haft.

 

Självklart har jag testat saker på vägen och här några exempel på hur det fungerar i MIN kropp ; mjöl/ gluten=rejält ont och svullna leder, socker=svullna leder, potatis= stela leder och rejäl värk efter bara 10 minuter, godis= äckligt, fick spotta ut och hann därför inte känna någon effekt, frukt= de flesta är för söta och därför inte goda längre förutom någon enstaka gång som sötning i bakverk

 

 

Det enda rådet jag kan ge är att du testar, ser vad det ger för effekt på DIG och utvärderar efter det.

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 minuter, godis= äckligt, fick spotta ut och hann därför inte känna någon effekt,

 Lyllos dig ;-)

 

För mig är det ett "intellektuellt" (därmed inte sagt att jag är intellektuell ;-)  beslut att avstå från godis och många andra saker..det är känslomässigt jobbigt. Men det är mycket lättare nu än för 3 år sen. Då var det en ren plåga att gå förbi godishyllorna i affären.

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag åt rejält med jansons frestelse för några veckor sedan. Tänkte testa konceptet train low race high. Men benen blev väldigt stumma och det var allmänt oskönt att springa. Så det behöver jag inte göra om.

Antagligen var sillbitarna också fusk beroende på den söta lagen, men det kunde jag förklara bort för mig själv med att sill är en väldigt nyttig fisk. Sillfiusket tänker jag upprepa nästa jul också.

  • Gilla 7
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också det är bättre att kalla det planerade avsteg eller val: jag väljer att äta denna tårtbiten.

Jag har ätit liberal lchf/lågkolhydrat i några år. Äter denna kosthållning av intresse för hälsa och effekt på träning. Har aldrig haft problem med övervikt eller andra metabola syndrom och med träningen känner jag att jag får mer effekt med relativt lite (kanske mycket jämfört med medelsvensson) träning.

 

Godis har jag inte ätit på fyra år (dock choklad min 70 % som jag vräker i mig just nu) äter rätt mycket rotfrukter och funderar inte så mycket på kolhydratinnehåll i grönsaker etc.

 

Skulle nog säga att jag långsamt blir striktare, har t ex hela tiden ätit små mängder potatis, men det blir mindre. Tycker helt enkelt inte det är lika gott längre.

Andra saker som helt enkelt inte är gott längre är "köpetårta". Smakar nån gång då och då för det ser ju så gott ut, men så besviken jag blir varje gång. Undra när jag lär mig?

Däremot en hembakt tårta eller kanelbulle äter jag gärna.

Vet jag att jag ska äta något sött till fika eller efterrätt försöker jag äta striktare före och efter. Försöker skilja på vardag och helg/fest

 

Jag upplever också att fasta ökar toleransen för kolhydrater.

 

Hur mycket man väljer att göra avsteg får nog bero på personliga förutsättningar och mål. Bara för att man äter en bit tårta behöver man inte tänka att då kan jag lika väl äta en stor tallrik pasta också.

 

Edit: Kolhydratsnjutning som Jonas Colting kallar det är ett bra ord tycker jag.

  • Gilla 7
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ätit Lchf sedan slutet sv mars 2015. I somras åt jag färskpotatis när vi tagit upp den ut jorden. I julas åt jag skinksmörgås och dopp i grytan med tunnbröd. Jag tänkte igen vad av julgrejerna som jag inte var beredd att avstå, och då blev det tunnbrödet. Smakade på en knäck men den fick vända direkt, det var så sött att jag blev illamående.

  • Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag började med GI fas 1 efter nyår 2007, planen var fyra veckor, men jag fortsatte; upptäckte efterhand att det kallades LCHF. Jag mådde bra på kolhydratskost, mår bättre på LCHF, men mår inte akut dåligt av avsteg, det tar några dagar med fel kost; då marker jag det på hyn, slemhinnor I näsa och hals, orken, sömnighet, magen börjar strula lite, kan få lite ont I fingrarna...

Försöker hitta vad som orsakar avstegen (för de är inte alltid planerade och önskade). Tror jag har identifierat stress och irritation, störd matrytm och magnesiumbrist (choklad). Förmodligen finns fler orsaker.

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror väl lite på ens egna orsaker att äta LCHF, ens egna förutsättningar och eventuella sjukdomar. Själv äter jag för att hålla smärtan och svullnaden i lederna borta, har en reumatisk sjukdom som jag glömmer bort att jag har så länge jag äter LCHF, innan jag började var jag halvtidssjukskriven, hade daglig värk och ingen ork. Därför är det inte svårt för mig att fortfarande efter 7 år hålla mig till den här kosten, bara tanken på att få tillbaka värken är skrämmande för mig. Jag har aldrig varit en beroendeperson och har inget sockersug överhuvudtaget, har heller aldrig haft.

 

Självklart har jag testat saker på vägen och här några exempel på hur det fungerar i MIN kropp ; mjöl/ gluten=rejält ont och svullna leder, socker=svullna leder, potatis= stela leder och rejäl värk efter bara 10 minuter, godis= äckligt, fick spotta ut och hann därför inte känna någon effekt, frukt= de flesta är för söta och därför inte goda längre förutom någon enstaka gång som sötning i bakverk

 

 

Det enda rådet jag kan ge är att du testar, ser vad det ger för effekt på DIG och utvärderar efter det.

Det där med att spotta ut godiset känner jag igen! Numera tycker jag det smakar illa.
  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan det vara gott med något extra ibland, men efter nästan fyra år på LCHF har mina smaklökar förändrats. Det finns mycket som bara inte existerar hos mig längre. Sånt som var väldigt gott förut är urk idag, t ex smågodis, sen är jag väldigt känslig för tillsatser och aktar mig noga för konstgjord mat. Det jag fuskar med då är främst egna nötbollar, hemgjord glass typ, osv. Numera så kan det räcka med en liten skiva surdegsbröd (råg) som "fusk" också. :) 

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nötbollar..mixa nötter, valnötter, mandlar cashew, hasselnötter. Ha i färska dadlar och mixa dem med. Smält ca 100g smör och ha i cacao, puttra upp lite och blanda i. Ha dessutom i lite

kokossmör, tror jag att det kallas? Leta i skåpen efter en lämplig wiskeysort, tydligen får man inte ha vilken sort som helst till bakning?. Ca 1/2 -1 dl. Blanda allt väl och rulla bollar i kokos. Ta lite av allt efter behag, tycke och smak. Blir farligt goda.

Glass= avokado, frysta bär ca 0,5 dl, smetana ca 2 msk. Mixa.. klart.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag "fuskade" igår för första gången sen jag började efter jul.

Eftersom jag satsar på ketogen kost har jag väldigt låg gräns på kolhydraterna så egentligen var det ett milt fusk...men iaf: kollade damfotbollen igår på tv och fick en sån ubercraving helt plötsligt på bönor i tomatsås och fläsk (tänk heinz-bönorna). Nu har jag bättre omdöme än att köpa Heinz, men det blev iaf "rena" bönor i krossade tomater med bacon. Totalt över dagen blev det ett oplanerat avsteg med förhöjda kolhydrater som trolig sabbade min ketos. Idag, dagen därpå har jag världens hjärndimma...

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...