Theo

LCHF och hård träning

Recommended Posts

Löptränar ganska seriöst sen en tid o äter lågkolhydratkost. Funderar på om jag vinner ngt på att äta kolhydrater efter långa pass på 2-3h eller efter hårda intervaller mm. Ska jag köra på som vanligt o fylla på med fett o protein? För några år sen, när jag senast tränade riktigt hårt, var det pasta i mängder som gällde både före o efter träning. En annan fråga är hur en stor portion kolhydrater före ett pass/lopp skulle påverka prestationen efter två års "kolhydrat-fasta".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag föreslår boken "LCHF och träning" av Jonas Bergqvist. En del anpassade mängder kolhydrater kan nog vara klokt, om du inte vill försöka köra fullt ut på ketoner:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Jonas Berqvist kan några frukter och rotfrukter vara bra att ta en dag innan en stor tävling (om man på träning länge har kört mycket strikt LCHF). Dock ska man inte ta pasta, och inte bara ett par timmar innan (kan bli lös i magen av mm). Detta ska dock inte göras för ofta.
Detta får en då att både använda den stora energikällan fett, och lilla glykos raketbränslet.

Hörde detta på hans föreläsning på kostmässan i Älvsö i höstas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Kolhydrater under ett långpass/lopp är kanske inte heller ngt att föredra? Brukar vara populärt att stoppa i sig raketbränsle i form av russin, sportdryck under sista kilometrarna. Ska kolla klippet o boktipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt kunniga forskare på området (Stephen Phinney och Jeff Volek) är det helt onödigt med kolhydratrik mat även om man tränar riktigt hårt. Läs gärna deras böcker, The Art And Science Of Low Carbohydrate Living och The Art And Science Of Low Carbohydrate Performance.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag tror även Jonas Berqvist tycker det är onödigt att kh ladda inför långlopp. I alla fall bara ytterst sällan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Söker också svar på dessa frågor men tycker att det är svårt att veta var man ska placera sig som vanlig motionär som tränar mer åt det högintensiva hållet. Inga långa löppass utan mer tung styrka, intervaller, cirkel, kettlebell, lite crossfit o.s.v. Upplever så många fördelar av lågkolhydratkost när det gäller hälsan i allmänhet d.v.s perfekt fungerande mage, inget sockersug o.s.v. så jag vill verkligen fortsätta äta på det här sättet men att inte kunna prestera maximalt under ett träningspass får mig att vackla lite. Vilket kolhydratmängd ska man lägga sig på för att orka träna men ändå behålla fördelarna av lite kolhydrater? Ligger normalt på 20-30 gram/dag. Kanske är för lite? Har inget behov av viktnedgång ska tilläggas. Hur lång tid tar det att ställa om kroppen? När kommer den där känslan av att man orkar hur mycket som helst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tränar man hårt kan det ta upp till 3 månader att bli van med fettdrift/ketondrift - Eller du kanske menar efter hur många timmars träning på just det passet?

20-30g kh tror jag absolut inte är för lite.

De flesta presterar bättre i det mesta efter de blivit vana med LCHF om de inte ska vara best of the best i tyngdlyftning, 100m sprint, 100m simning och likande superexplosiva grenar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tränar man hårt kan det ta upp till 3 månader att bli van med fettdrift/ketondrift - Eller du kanske menar efter hur många timmars träning på just det passet?

20-30g kh tror jag absolut inte är för lite.

 

De flesta presterar bättre i det mesta efter de blivit vana med LCHF om de inte ska vara best of the best i tyngdlyftning, 100m sprint, 100m simning och likande superexplosiva grenar.

Jag menade rent allmänt efter kostomställning. Har legat på dessa kolhydratnivåer i kanske 2 månader. Innan dess har jag ätit lite mer "traditionell träningsmat" med mycket protein, lite fett och moderata mängder kolhydrater (ca 100 gram/dag).

 

Kanske är omställningsbesvären som spökar fortfarande trots allt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ta ett ganska bra tag innan musklerna vill använda ketoner som bränsle. Personligen klarade jag knappt att gå uppför en trappa de första två månaderna. Då har jag förstått att min omställning ändå var rätt snabb med tanke på hur otränad jag är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det kan ta ett ganska bra tag innan musklerna vill använda ketoner som bränsle. Personligen klarade jag knappt att gå uppför en trappa de första två månaderna. Då har jag förstått att min omställning ändå var rätt snabb med tanke på hur otränad jag är.

Ok, för det är dessvärre så jag upplevt det också. Upplevde att jag totalt tappade flåset. Svimfärdig o.s.v. Lite jobbigt när man är hyfsat vältränad och hela tiden siktar på att förbättra sig. Har frågat mig själv många gånger vad jag egentligen håller på med :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ok, för det är dessvärre så jag upplevt det också. Upplevde att jag totalt tappade flåset. Svimfärdig o.s.v. Lite jobbigt när man är hyfsat vältränad och hela tiden siktar på att förbättra sig. Har frågat mig själv många gånger vad jag egentligen håller på med :-D

Då låter det som omställningsbesvär. Det går nog över snart! Tyvärr minns jag inte i detalj förklaringen till varför just musklerna tar så mycket längre tid att anpassa sig till fettdrift, men det brukar i alla fall vara så. Å andra sidan kan nämnas att jag aldrig någonsin tidigare varit intresserad av att träna eller haft särskilt bra uthållighet. När mattheten väl gått över, efter c:a två och en halv månad av att äta LCHF, fick jag en så otrolig lust att röra på musklerna, gå ut och springa eller skotta snö, vad som helst bara musklerna får ta i. Och under träningspassen, även det första, blev jag hungrig långt innan musklerna tröttnade, så uthålligheten är det inget fel på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ok, för det är dessvärre så jag upplevt det också. Upplevde att jag totalt tappade flåset. Svimfärdig o.s.v. Lite jobbigt när man är hyfsat vältränad och hela tiden siktar på att förbättra sig. Har frågat mig själv många gånger vad jag egentligen håller på med :-D

Jag tränar och äter nog ganska likt dig, har också kört LCHF ett par månader på liknande kolhydratnivåer. Upplever också att under perioder med maxpuls finns inte "toppen" kvar som innan på högkolhydratkost. Däremot börjar jag nu känna att det finns en rejäl kraft i musklerna nu vid vissa pass. Märks tydligast vid riktigt tunga övningar på ben och rygg mm.

Jag tror inte att vi behöver tillsätta några mer kolisar då vi kör mycket på kreatinmotorn, men det tar ju lite tid att öva upp kroppen på nytt bränsle antar jag.

Det verkar som det börjar lossna för mig nu, så jag tänker hålla i med LCHF.

Hursomhelst så väger det allmänna upp för de små förluster man gör i träningen tror jag.

Jag känner mig stadig och stark i kroppen fast jag tränar väldigt hårt, visst är man sliten men inte på samma sätt som innan. Jag jobbar även mycket med kroppen till vardags och det känns också mycket bättre än innan.

Det är nog bara att hänga i. Tror det är lite tidigt att börja mixtra med extra kolisar än. Jag ska nog ge kroppen några månader till att ställa om ordentligt. Annars kanske det blir lite oordning i systemet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag tränar och äter nog ganska likt dig, har också kört LCHF ett par månader på liknande kolhydratnivåer. Upplever också att under perioder med maxpuls finns inte "toppen" kvar som innan på högkolhydratkost. Däremot börjar jag nu känna att det finns en rejäl kraft i musklerna nu vid vissa pass. Märks tydligast vid riktigt tunga övningar på ben och rygg mm.

Jag tror inte att vi behöver tillsätta några mer kolisar då vi kör mycket på kreatinmotorn, men det tar ju lite tid att öva upp kroppen på nytt bränsle antar jag.

Det verkar som det börjar lossna för mig nu, så jag tänker hålla i med LCHF.

Hursomhelst så väger det allmänna upp för de små förluster man gör i träningen tror jag.

Jag känner mig stadig och stark i kroppen fast jag tränar väldigt hårt, visst är man sliten men inte på samma sätt som innan. Jag jobbar även mycket med kroppen till vardags och det känns också mycket bättre än innan.

Det är nog bara att hänga i. Tror det är lite tidigt att börja mixtra med extra kolisar än. Jag ska nog ge kroppen några månader till att ställa om ordentligt. Annars kanske det blir lite oordning i systemet.

Intressant att höra att du känner förändring. Kanske även jag kan lyckas ställa om kroppen så småningom. Jonas Bergqvist föreslog en mer paleo-inspirerad kost i mitt fall eftersom jag upplever att jag saknar explosivitet. Jag är dock rädd att förlora fördelarna jag upplevt med LCHF om jag lägger till kolhydrater. Märkte dock en enorm skillnad under ett pass när jag fuskat och frossat i sushi kvällen innan så min kropp gillar "raketbränslet" uppenbarligen. Vill ju helst slippa vara kolhydratberoende för min prestation. Blir ju helt plötsligt en himla massa planering om man ska käka kolhydrater kvällen innan ett hårt pass som han föreslår t.ex.

 

Jag vet inte alltid exakt när mina pass blir av så det känns lite besvärligt. Bäst vore det ju om kroppen bara anpassade sig till kosten jag äter :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tränar ganska intensivt, både styrke och kondition och tycker att det fungerar mycket bra på LCHF. Styrketräningen t o m bättre än på min tidigare kost som låg åt GI- hållet. Nu ska jag åka ett långlopp på skidor för första gången och om man ska gå efter kommentarer i denna tråd så behöver man inte KH-ladda. Men hur är det under själva loppet som kommer att ta 4-5 h? Matkontrollerna erbjuder bananer, kexchoklad, polarmacka etc. Kan jag äta av detta utan få problem eller ska jag ta med mig egen "matsäck"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag tränar ganska intensivt, både styrke och kondition och tycker att det fungerar mycket bra på LCHF. Styrketräningen t o m bättre än på min tidigare kost som låg åt GI- hållet. Nu ska jag åka ett långlopp på skidor för första gången och om man ska gå efter kommentarer i denna tråd så behöver man inte KH-ladda. Men hur är det under själva loppet som kommer att ta 4-5 h? Matkontrollerna erbjuder bananer, kexchoklad, polarmacka etc. Kan jag äta av detta utan få problem eller ska jag ta med mig egen "matsäck"?

Du behöver bara fylla på med vatten. Inget annat behövs OM du är riktigt ordentligt ketosanpassad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.