Monsterkaka Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Jag är ny på LCHF och har läst en hel del böcker nu. I alla står det att rotfrukter är satan och de ska man hålla sig borta ifrån, men gäller de alla rotfrukter? Rotselleri till exempel innehåller bara 4,6 g kolhydrater per 100 g. Borde inte de vara godkända då? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Nej.. men man behöver en lista! Du vet, Rädisor är det inte mycket kolisar i! Här har du en sådan! http://www.hertzmanfrukt.se/produkt.htm Dessutom så innehåller som regel rotfrukter en del näring i övrigt. Och du vet, om du inte är så superkänslig så gör det inget med en (1) potatis till maten.. blir ungefär 8 gram kolisar! För o inte tala om kokta morötter med vitlökssmör! De är altså inte dåliga snarare tvärt om.. om folk åt rotfrukter till maten i stället för socker och annat tjafs så hade vi knappt den epedemin med fettma och diabetes som vi har i dag. Däremot så är det ett problem att folk brukar basera sin mat på potatis och äta fettsnålt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 rotfrukter är väl inte dåliga?? Det äter jag i omed att jag kör en mer liberal lchf och tränar mkt och då rekommenderas ju dem naturliga kolhydraterna alltså rotfrukter och någon enstaka frukt plus nötter??? Så rotfrukter tror jag inte alls är dåligt.... de är väl pastan och riset och allt vetemjöl och socker som är boven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Potatis ligger så vitt jag vet runt 15 gram kolhydrater och bör undvikas, beroende på vad man har för mål såklart. Jag själv mår dåligt av stärkelsen i potatis. Får helt enkelt ont i magen. Morötter och rödbetor äter jag däremot lite av ibland. Rättika räknas som en helt ok rotfrukt, men jag har svårt för smaken och låter bli EDIT: Dessutom är det lite skillnad mellan råa och tillagade rofrukter, samt deras kemiska egenskaper. Det är en hel vetenskap! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 rotfrukter är väl inte dåliga?? Det äter jag i omed att jag kör en mer liberal lchf och tränar mkt och då rekommenderas ju dem naturliga kolhydraterna alltså rotfrukter och någon enstaka frukt plus nötter??? Så rotfrukter tror jag inte alls är dåligt.... de är väl pastan och riset och allt vetemjöl och socker som är boven? Det beror på det perspektiv man har och hur man definierar "dålighet". Kroppen skiljer inte biokemiskt på om du äter sega gubbar eller rotfrukter...eller grönsaker. Allt blir till slut ändå bara glukos/monosackarider. Det som spelar roll är mängden...och självklart är det för det mesta mer mikronutrienter i rotfrukterna. Vad gäller rekommendationerna om träning och LCHF så är "själv bäste dräng". Se rekommendationera som ett utgångsläge men bli inte förvånad om de inte stämmer. Personligen har jag inte kunnat motivera "liberal LCHF". Däremot har jag återkommande stött på tränande som mår skit på LCHF just för att de aldrig blir riktigt ketoanpassade utan de håller ständigt på och micklar med "glykogenpåfyllning" och annat som de oftast inte alls behöver eller ska tänka på. Bottom line: If it works for you...run with it! (Bokstavligt talat i det här fallet.) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Möjligen kan man låta potatisen kallna och hoppas på att stärkelsen i den omvandlas till resistent sådan som bara passerar rakt igenom kroppen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Det är svårt att dra klara gränser Man får äta "med insidan av skallen" också En liten potatis nån gång lär inte döda dig men ett berg av blomkål varje dag kan stoppa en viktminskning Det är alltså inte bara kolhydratmängd i produkten utan mängd på tallriken och frekvens som man också måste ta hänsyn till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Jag brukar köpa diverse grönsaksblandningar, t.ex. Wokgrönsaker, som brukar ha mellan 4g och 5g kh per 100g. Att dom innehåller rotfrukter spelar väl ingen roll. Det är kolhydraternas medelvärde som är relevant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monsterkaka Posted January 22, 2013 Author Share Posted January 22, 2013 Tack för allas svar! Så om man sammanfattar det hela spelar det ingen roll att det är rotfrukter så länge de har en låg kolhydrathalt? Sedan kanske jag borde berätta att jag inte har något intresse i att gå ned i vikt utan jag vill gå upp i vikt och träna. Jag ska därför inrikta mig på en lite mer liberal LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Då tycker jag att du inte skall vara särskildt rädd för rotfrukter.. se de som en sorts grönsaker! Grejen är snarare att de inte skall utgöra basen för ditt energibehov.. om du vill äta kolhydratreducerat! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LenaK Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Rättika räknas som en helt ok rotfrukt, men jag har svårt för smaken och låter bli Rättikan har väl lite knepig smak rå men blir supergod tillagad: - istället för potatis i Janssons frestelse men blir godast efter uppvärmning dagen efter - grovt riven och fräst på svag värme i MYCKET smör tills rättikasmaken är borta, kryddad med salt och svartpeppar Rättikan innehåller dessutom bara 2 gram kolhydrater per 100 gram så ur den synpunkten är den betydligt bättre än många ovanjordsgrönsaker. På exakt samma sätt tillagar jag zucchini/squash. Himmelskt gott! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts